Google avslöjar säkerhetshål i Microsoft Edge

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av star-affinity:

Det lilla jag kör Windows är jag beredd att hålla med gällande Edge. Det känns som ett modernt Windows-program bör göra gällande UI. Allt för många program som har kvar Windows 95-stuk på användargränsnittet.

Ang. Firefox – har du testat det sen version 57 (Quantum)? Har blivit markant snabbare sen dess. Kör det som huvudwebbläsare (dock i macOS) sen en tid tillbaka och när nöjd – håller ångan uppe trots 50+ flikar.

Jodå, V.57 var det som fick upp mitt intresse efter att inte ha kört det på ett antal år. Men det var fortfarande långsammare än Edge på mina datorer. Ingen gigantisk skillnad, och det var generellt en ganska trevlig webbläsare. Men det lilla tappet i snabbhet kombinerat med att jag redan satt upp Edge precis som jag vill ha det gjorde att jag stannade kvar. Sen brukar jag sällan har fler än 4-5 flikar igång samtidigt. Använder bokmärken för sidor jag ofta återkommer till Så jag kan inte uttala mig om skillnaden vid de flik-antalen.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av RVX:

Det här med avslutarknapp begriper jag inte, den körs ju i ett fönster som dom flesta program, är väl bara att stänga ner fönstret genom att trycka på krysset så försvinner den ju.
Eller missuppfattar jag dig?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har för många flikar för att kunna köra i bara ett fönster på något smidigt sätt, öppnar man ett pat hundra flikar i säg 20 fönster så går det inte att stänga ner Edge helt utan man stänger ett fönster i taget och då försvinner flikarna man hade öppna, det går helt enkelt inte att organisera flikar i fönster för att separera olika ämnen i olika fönster, chrome är usel på det men edge är katastrofalt dålig, jag har också tappat flikar i stort sett varje gång det körs uppdateringar, Firefox och framförallt Pale moon tappar däremot aldrig flikar ens om man har flera tusen flikar i flera tiotals fönster.
Det går inte heller att högerklicka på tex en bild för att kopiera adressen till den och för mig är just det en viktig funktion.

Tex att länka in en bild från MSN som ovan här är omöjligt om man använder Edge, just här använde jag faktiskt i Internet Explorer, den är mycket mer användbar än Edge även om både IE och E är närmast oanvändbara i jämförelse med Chrome men framförallt Pale moon och till viss del Firefox. (som är bättre än Edge men ändå verkar bli allt sämre ju mer de kopierar Chrome och minskar antalet funktioner (men den är fortfarande i en annan värld än Edge vad gäller funktionalitet och stabilitet))

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har för många flikar för att kunna köra i bara ett fönster på något smidigt sätt, öppnar man ett pat hundra flikar i säg 20 fönster så går det inte att stänga ner Edge helt utan man stänger ett fönster i taget och då försvinner flikarna man hade öppna, det går helt enkelt inte att organisera flikar i fönster för att separera olika ämnen i olika fönster, chrome är usel på det men edge är katastrofalt dålig, jag har också tappat flikar i stort sett varje gång det körs uppdateringar, Firefox och framförallt Pale moon tappar däremot aldrig flikar ens om man har flera tusen flikar i flera tiotals fönster.
Det går inte heller att högerklicka på tex en bild för att kopiera adressen till den och för mig är just det en viktig funktion.http://img-s-msn-com.akamaized.net/tenant/amp/entityid/BBJnpj2.img?h=383&w=728&m=6&q=60&o=f&l=f&x=896&y=302
Tex att länka in en bild från MSN som ovan här är omöjligt om man använder Edge, just här använde jag faktiskt i Internet Explorer, den är mycket mer användbar än Edge även om både IE och E är närmast oanvändbara i jämförelse med Chrome men framförallt Pale moon och till viss del Firefox. (som är bättre än Edge men ändå verkar bli allt sämre ju mer de kopierar Chrome och minskar antalet funktioner (men den är fortfarande i en annan värld än Edge vad gäller funktionalitet och stabilitet))

Ah då förstår jag lite bättre vad du menar, har aldrig upplevt det problemet då vi har helt olika användarmönster.
Tack för att du förklarade.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tex att länka in en bild från MSN som ovan här är omöjligt om man använder Edge...

Fungerar utmärkt om man markerar bilden väljer "Copy" och sedan klistrar in bildlänken på det sättet.

Edge har en tendens att vara väldigt otydligt i sin enkelhet. Har själv saknat funktionen ovan, men googlade precis fram lösningen och testade.

Ang. flera tabbar. Hur är det att använda "Set Aside Tabs"-funktionen? Har sällan mer än fem tabs öppna åt gången, så har inte testat själv.

Har svurit över Edge ett flertal gånger, men snabbheten gör att jag hela tiden kommer tillbaka. Ofta finns det alternativa lösningar eller dolda inställningar i about:flags.

Hade dock önskat att mer fungerande "Out-of-the-Box" utan en massa handpåläggningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Vet inte om detta är en feature enbart i nån äldre version av chrome eller om den fortfarande finns kvar, men...
När man ska backa i en webbsida genom att som vanligt använda backspace så är det istället ersatt av att använda ALT+PIL
Helt obegripligt omständligt, men det kan också mycket väl vara nånting som är borta idag eller att man kan välja, vet att det existerar på jobbdatorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Alt+Pil är en jättegammal kombo, har hängt med längre än backspace vad jag vet...

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av walkir:

Fungerar utmärkt om man markerar bilden väljer "Copy" och sedan klistrar in bildlänken på det sättet.

Edge har en tendens att vara väldigt otydligt i sin enkelhet. Har själv saknat funktionen ovan, men googlade precis fram lösningen och testade.

Ang. flera tabbar. Hur är det att använda "Set Aside Tabs"-funktionen? Har sällan mer än fem tabs öppna åt gången, så har inte testat själv.

Har svurit över Edge ett flertal gånger, men snabbheten gör att jag hela tiden kommer tillbaka. Ofta finns det alternativa lösningar eller dolda inställningar i about:flags.

Hade dock önskat att mer fungerande "Out-of-the-Box" utan en massa handpåläggningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Det fungerar inte för mig då copy kopierar bilden i sig och inte länken till den, jag har provat klistra in i olika prog och det enda som reagerar är där man kan klistra in bilder typ paint.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Alt+Pil är en jättegammal kombo, har hängt med längre än backspace vad jag vet...

Vad jag inte gillar är att det ersatt backa pass, åtminstone i den versionen på jobbet. Jag köper att man kan ha både och absolut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Vad jag inte gillar är att det ersatt backa pass, åtminstone i den versionen på jobbet. Jag köper att man kan ha både och absolut.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är snarare så att de inte har ersatt Alt+Pil med backspace istället för tvärt om. Tangentbordsgenvägar brukar gå att ändra också, så kolla igenom inställningarna.

Typo
Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Det är snarare så att de inte har ersatt Alt+Pil med backspace istället för svärt om. Tangentbordsgenvägar brukar gå att ändra också, så kolla igenom inställningarna.

Får göra det, tack.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:
Surt! Skulle inte förvåna mig om det är något beteende som Microsoft ändrat mellan sina feature-releases. I Windows 10 1703 fungerar det som jag nämnde Testade dock bara i all hast på min platta med pekskärm.