Portar funkar inte ändå är dom öppna

Permalänk

Portar funkar inte ändå är dom öppna

Försöker öppna portarna 25565,7243,7244,7245. Har kollat med flera olika medel att dom är öppna och det är dom men programmen som använder dom verkar inte se det. Routern är från Tele2 Huawei E5186s. Har prövat och stänga av brandväggen på båda datorn och routern men det hjälper inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toxicjoker:

Försöker öppna portarna 25565,7243,7244,7245. Har kollat med flera olika medel att dom är öppna och det är dom men programmen som använder dom verkar inte se det. Routern är från Tele2 Huawei E5186s. Har prövat och stänga av brandväggen på båda datorn och routern men det hjälper inte.

Har du öppnat portarna i routern eller datorn? Det du vill göra i routern är port forwarding från wan-ip till din dators interna ip.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@tonii: Har öppnat portarna i routern och satt min dators ip i dom. Har kollat flera gånger att det är rätt ip o allting.
Skaffade denna router nyligen då min gamla gick sönder och på den fanns det inga problem med portforwarding.

Permalänk
Medlem

Har Du lyckats förut på Huawei E5186s?
Eller är detta första gången Du provar?
Kör Du 3G/4G mot Internet?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk

@Veni: Det är första gången jag provar med denna router jag kör 4G

Permalänk

Skulle kunna vara så att Tele2 kör CG-NAT och du har därför ingen egen publik IP.

Kan du logga in i management och se vad din routers WAN har för IP?

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk

@dalledalle: Inte säker på vad du menar men jag har en publik ip

Permalänk

@Toxicjoker:

Hur har du kollat att du har en publik IP?

Om du går in i routerns webgränssnitt, brukar vara att surfa in på tex 192.168.1.1 eller 192.168.0.1, och sen där inne försöker du hitta något som heter "WAN IP" eller liknanden. Kolla vad den säger att du har för IP där!

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk

@dalledalle: Jag går in på routerns inställningar och där står min Wan Ip

Permalänk
Skrivet av Toxicjoker:

@dalledalle: Jag går in på routerns inställningar och där står min Wan Ip = 83.182.xxx.xxc

Ok ja då har du iaf en publik IP så då borde port forwarding göra att dina enheter lyssnar på anrop utifrån. Vad är det för tjänster du ska ha igång? Någon server?

Du kanske borde redigera bort några siffror är IP adressen för din integritets skull förresten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk

@dalledalle: Servrar till olika spel bland annat Minecraft,Mount & blade warband

Permalänk
Skrivet av Toxicjoker:

@dalledalle: Servrar till olika spel bland annat Minecraft,Mount & blade warband

Är det en Windows dator du hostar servrarna ifrån hade jag testat att slå av brandväggen och testa om det går att ansluta. Skulle kunna vara en brandväggsregel som inte gör att folk kan ansluta

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk

@dalledalle: Skrev i min beskrivning att jag redan hade prövat att stänga av brandväggen men det hjälpte ingenting.

Permalänk
Skrivet av Toxicjoker:

@dalledalle: Skriv i min beskrivning att jag redan hade prövat att stänga av brandväggen men det hjälpte ingenting.

Förlåt, missade att du skrivit det. Går det ansluta till servern lokalt? Kanske inte går att testa om man behöver vara inloggad på något spelkonto eller liknande (vet ej hur Minecraft funkar gällande det)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk

@dalledalle: med minecraft kan jag komma in på min server via min dators ip men inte med Wan ip

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toxicjoker:

@Veni: Det är första gången jag provar med denna router jag kör 4G

Baserat på vad jag läser så verkar Du inte vara helt ute och resa när det gäller dessa prylar.
Har Du testat https://www.yougetsignal.com/tools/open-ports/ eller motsvarande för att se vad dessa rapporterar?

Säker på just ditt 4G abonnemang inte har en brandvägg framför sig hos leverantören?

Testat med att köra den i en vanlig USB 4G dongel direkt mot datorn och kolla att portarna är öppna? Rekommenderar då att din brandvägg i operativsystemet är påslagen med undantag för dom öppna portar som Du vill kolla.

För att testa att komma åt din server via din WAN IP-adress så är det bäst att göra det från en apparat utanför ditt nätverk. NAT-reflektering tillämpas ej hos alla brandväggar som NAT:ar.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk

@Veni: Prövade linken du skickade och den var öppen enligt den. Vet ej om min leverantör har någon brandvägg som blockerar. Vanligt så kör jag med en Usb 4G dongel från D-link men det hjälpte ej. Jag har också prövat kabel till samma resultat.
Min förra router vid portforwarding så behövde min dator inte ändra på sina brandväggs inställningar något. En vän provade att komma in men det gjorde ingen skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toxicjoker:

@Veni: Prövade linken du skickade och den var öppen enligt den. Vet ej om min leverantör har någon brandvägg som blockerar. Vanligt så kör jag med en Usb 4G dongel från D-link men det hjälpte ej. Jag har också prövat kabel till samma resultat.
Min förra router vid portforwarding så behövde min dator inte ändra på sina brandväggs inställningar något. En vän provade att komma in men det gjorde ingen skillnad.

Om testsidan gav dig ett positivt svar så kan vi släppa allt vad som heter leverantör och fokusera internt. Hur utför Du testerna? Provar Du med din WAN IP/-adress och befinner dig på samma nätverk som servern?

Mitt tips är att testa via något annat nätverk eftersom flertalet bredbandsdelare inte har NAT-reflektering och således kan resultaten bli falska när man testar. Eftersom din vän provade och det inte blev något positivt resultat så börjar man undra om testsidan visade rätt eller om problemet ligger på applikationsnivå d.v.s. det program som skulle ha servat din vän när denna person försökte.

Pratar vi TCP eller UDP?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk

@Veni: Både TCP och UDP. Har provat flera olika sidor som kollar om portar är öppna även ett program som heter Port Forward Network Utilities. Använder samma nätverk som servern då jag inte har flera nätverk har gjort testerna utan problem innan med den förre routern om det betyder nånting. Ja jag använder min Wan ip

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toxicjoker:

Använder samma nätverk som servern då jag inte har flera nätverk har gjort testerna utan problem innan med den förre routern om det betyder nånting. Ja jag använder min Wan ip

Som sagt, det är inte många routrar som klarar av att ta emot ett paket från LAN adresserat till WAN och därefter göra en port forward tillbaka till LAN. Googla "NAT reflection ".

Din lösning är kanske "split DNS" alternativt adressera med LAN-adressen när du är på insidan.

Permalänk
Medlem

Fungerar någon port? Du är säker att Tele2 ej har FW på din tjänst?

Öppna typ port 80 till routern själv och se om det fungerar?

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber