Advokatbyrå skickar ut kravbrev till svenska fildelare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Det säger ju ingenting om huruvida du piratat filmen eller inte?

Det gör inte pappersbiten de sänder till en heller. That's kinda the point.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Xinpei:

Det gör inte pappersbiten de sänder till en heller. That's kinda the point.

Den säger att din IP-adress synts i molnet och att de uppmärksammat detta.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Snusfri

Hoppas att allt för många inte betalar dessa, är ytterst tveksamt att de kommer att dra över 30k individer till rättegång (om det nu går så långt).

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Den säger att din IP-adress synts i molnet och att de uppmärksammat detta.

Då ljuger de och dessutom får de ta och bevisa det faktum att just jag satt vid datorn vid den tidpunkten.

Skrivet av THB:

Hoppas att allt för många inte betalar dessa, är ytterst tveksamt att de kommer att dra över 30k individer till rättegång (om det nu går så långt).

Kommer att bli som med spridningskollen. De kommer att snabbt inse att det inte är lönsamt att försöka genomdriva detta och kommer att ge upp förr eller senare.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Då ljuger de och dessutom får de ta och bevisa det faktum att just jag satt vid datorn vid den tidpunkten.

Kommer att bli som med spridningskollen. De kommer att snabbt inse att det inte är lönsamt att försöka genomdriva detta och kommer att ge upp förr eller senare.

Exakt så här, vilket har varit mitt resonemang hela tiden. Dels får de bevisbördan för att vad de säger faktiskt skett och jag ser inte hur de ska kunna bevisa det, sedan är summan de kräver också vald på ett sådant sätt att det ska bli billigare att betala dem än att anlita advokat eftersom det blir ett FT-mål. Så för de som får breven ifall de tittar på att anlita en jurist kommer de få klart för sig att de med största säkerhet vinner, men då kommer det kosta mer än 4500.

Upplägget spelar på människors rädsla så det är mer att likna vid utpressning. Dessutom tycker jag att rättsläget är oklart runt Popcorntime, förstår jag det rätt är det en streamingtjänst som använder en torrentklient. Torrentklienter tillhandahåller förvisso verket till allmänheten vilket inte är tillåtet medan det verkar göra det enbart i formen av en tillfällig kopia som inte har egen ekonomisk betydelse i en framställning som inte sprids vidare till allmänheten, vilket är ett undantag som är tillåtet.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Xinpei:

Då ljuger de och dessutom får de ta och bevisa det faktum att just jag satt vid datorn vid den tidpunkten.

Ljuger gör de nog inte, att se IP-adressen kan vem som helst göra. Superlätt. Sen är det säkert som tidigare sagt att det är den som står på abonnemanget som får stå för notan.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Ljuger gör de nog inte, att se IP-adressen kan vem som helst göra. Superlätt. Sen är det säkert som tidigare sagt att det är den som står på abonnemanget som får stå för notan.

Men hur kan de se en IP-adress om jag inte laddat ned filmen? Och nej det är inte den som står för abonnemanget som tar smällen för vad andra gör på ens nätverk. Lika lite som det är den som äger bilen som får fortkörningsböter via en hastighetskamera.

https://www.nyteknik.se/digitalisering/professor-till-misstan...

Njord Lawfirms ståndpunkt är att man kan hållas ansvarig för upphovsrättkränkningar - även om du har lämnat ut routerns lösenord till någon annan eller har ett öppet nätverk.

Men även på den punkten har advokatfirman fel, säger professor Sanna Wolk.

– Den som har ett öppet nätverk kan inte hållas ansvarig för kränkningar av upphovsrätt – som nedladdning av film – om man ger andra tillgång till sin interuppkoppling. Det har slagits fast i en EU-dom förra året.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Xinpei:

Men hur kan de se en IP-adress om jag inte laddat ned filmen? Och nej det är inte den som står för abonnemanget som tar smällen för vad andra gör på ens nätverk. Lika lite som det är den som äger bilen som får fortkörningsböter via en hastighetskamera.

https://www.nyteknik.se/digitalisering/professor-till-misstan...

Njord Lawfirms ståndpunkt är att man kan hållas ansvarig för upphovsrättkränkningar - även om du har lämnat ut routerns lösenord till någon annan eller har ett öppet nätverk.

Men även på den punkten har advokatfirman fel, säger professor Sanna Wolk.

– Den som har ett öppet nätverk kan inte hållas ansvarig för kränkningar av upphovsrätt – som nedladdning av film – om man ger andra tillgång till sin interuppkoppling. Det har slagits fast i en EU-dom förra året.

Dyker din adress upp i svärmen är du ju delaktig på något sätt. Är det omedvetet hade jag nog formaterat datorn illa kvickt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Dyker din adress upp i svärmen är du ju delaktig på något sätt. Är det omedvetet hade jag nog formaterat datorn illa kvickt.

Ännu en gång. De behöver inte ha sett din IP för att börja sända dig en massa brev. Finns flertalet fall där de bara random sänt brev till folk. Dessutom så vad händer om man sitter på en dynamisk IP?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Xinpei:

Ännu en gång. De behöver inte ha sett din IP för att börja sända dig en massa brev. Finns flertalet fall där de bara random sänt brev till folk. Dessutom så vad händer om man sitter på en dynamisk IP?

De frågar vem som hade IP-numret vid det tillfället. Det tar, vad, två sekunder?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

De frågar vem som hade IP-numret vid det tillfället. Det tar, vad, två sekunder?

För företag har ju alltid koll på vem som har ens IP. Sedan kommer ju det även falla på att de inte kan bevisa att JUST JAG satt vid datorn vid den tidpunkten. Den som står för abonnemanget är inte skyldig att hålla koll på alla som använder ens internet. Vilket jag länkade.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Xinpei:

För företag har ju alltid koll på vem som har ens IP. Sedan kommer ju det även falla på att de inte kan bevisa att JUST JAG satt vid datorn vid den tidpunkten. Den som står för abonnemanget är inte skyldig att hålla koll på alla som använder ens internet. Vilket jag länkade.

Ja, de har absolut koll på vem som hade ett IP-nummer.

Strunt samma, jag tyckte bara det var lustigt att tro att biobiljetten skulle betyda någonting alls

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Såg nu på TV4-nyheterna att Njord ska intensifiera sitt brevskickande och skicka ut 8000 brev de närmaste 3 månaderna. De säger även att de ska fortsätta skicka brev i ungefär två år till. Blir intressant att följa vad som händer om någon dras till domstol.

Källa: https://www.tv4play.se/program/nyheterna/3944286

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem

"Datainspektionen utreder nu om det är otillåten inkassoverksamhet."
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artike...

De verkar ha reagerat på att så många ifrågassate. Vi får väl se vad de kommer fram till.

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk

fick ett sånt idag, fast från ett annat företag, telia har lämnat ut uppgifter etc
jag har då inte reggat mig på nån skum sida.
vad ska man göra?

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Medlem
Skrivet av darknessviking:

fick ett sånt idag, fast från ett annat företag, telia har lämnat ut uppgifter etc
jag har då inte reggat mig på nån skum sida.
vad ska man göra?

Eftersom det handlar om dina slantar får du avgöra själv hur du skall agera. Jag föreslår att du läser igenom tråden för att skaffa dig en någorlunda underbyggd uppfattning av situationen.
Vill dock betona att denna verksamhet bygger på redigt skakig grund och målet med dessa utskick än så länge handlar mer om att de som skickar dem skall kunna visa för sina uppdragsgivare att de arbetar aktivt och lyckas reducera mängden individer som piratkopierar. Så länge deras metoder inte allmänt anses legitima och de får genomslag med exempelvis rättsfall kommer vi vara någorlunda förskonade från de rena utpressningsbrev som förekommer i exempelvis Tyskland.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Fy satan vad arg man blir...!

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Och för några år sen var det inte olagligt, var det vidrigt då också?

Eftersom lagstiftningen ändrades så kan man säga att det var det då också ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Eftersom lagstiftningen ändrades så kan man säga att det var det då också ja.

Tänker givetvist på innan det ändrades och innan du själv visste att lagen skulle ändras, var det fortfarande vidrigt? Eller tycker du att allt som inte följer den nuvarande lagstiftningen är vidriga?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Tänker givetvist på innan det ändrades och innan du själv visste att lagen skulle ändras, var det fortfarande vidrigt? Eller tycker du att allt som inte följer den nuvarande lagstiftningen är vidriga?

Ja precis som jag skrev. Det var en god anledning till att ändra lagstiftningen gällande detta.

Med det menar jag såklart ändå inte att nuvarande lagstiftning är bra heller. Tyvärr lär man väl aldrig kunna ändra lagarna så att alla blir nöjda.

Permalänk
Medlem

Fick ett idag från Njord xD. Dom får inte ett öre från mej kan ja tillägga...

Visa signatur

[Chassi] Corsair Carbide Air 540 [MB] MSI Z97 Gaming 5 [CPU] Intel Core i7 4790K [RAM] Crucial BallistiX Sport 1600MHz 16GB [GFX] GeForce GTX 780 Ti SLI [PSU] Evga Supernova G2 1000w [HDD] Intel 530 180gb, Samsung 840 evo 500gb, WD green 2tb [Kylning] Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klyrre:

Fick ett idag från Njord xD. Dom får inte ett öre från mej kan ja tillägga...

Berätta gärna hur det går för oss andra.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Berätta gärna hur det går för oss andra.

Blir ja inte arkebuserad eller att minnet tryter så får ni givetvis updates. E dock rädd att de sista inträffar så har du bättre minne än mej så dra iväg ett pm om nåra månader så återkommer ja här =).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Chassi] Corsair Carbide Air 540 [MB] MSI Z97 Gaming 5 [CPU] Intel Core i7 4790K [RAM] Crucial BallistiX Sport 1600MHz 16GB [GFX] GeForce GTX 780 Ti SLI [PSU] Evga Supernova G2 1000w [HDD] Intel 530 180gb, Samsung 840 evo 500gb, WD green 2tb [Kylning] Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klyrre:

Fick ett idag från Njord xD. Dom får inte ett öre från mej kan ja tillägga...

Återkom gärna med uppföljning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klyrre:

Fick ett idag från Njord xD. Dom får inte ett öre från mej kan ja tillägga...

Får man fråga vad du laddat ned..? Är det en Beck film?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Får man fråga vad du laddat ned..? Är det en Beck film?

Let's be honest, man tittar på beck enbart för Gunwalds skull. Rasten kan man hoppa över, blir rätt korta filmer iofs på det sättet. Men mer kvalitativt än så blir det inte

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Let's be honest, man tittar på beck enbart för Gunwalds skull. Rasten kan man hoppa över, blir rätt korta filmer iofs på det sättet. Men mer kvalitativt än så blir det inte

Skickades från m.sweclockers.com

Men Njord vill ha Gunwald för sig själv. Trots att han är borta ur serien.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Fick ett brev från Njord igår om ett krav på 4500kr för att jag tydligen laddat ner Mechanic: Resurrection Juni förra året. Har dock inget minne av att jag gjort detta då jag inte gillar någon utav dessa filmer alls. Njord får inte ett öre av mig "dessvärre".

Visa signatur

Nätverkstekniker, Programmerare, Designer
MSI B450 | AMD Ryzen 5 3600@4.2GHz 0.95v | 16GB Kingston HyperX 3400MHz DDR4 | EVGA Geforce GTX 780Ti | 120GB Samsung SSD | 1TB Seagate Barracuda

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Let's be honest, man tittar på beck enbart för Gunwalds skull. Rasten kan man hoppa över, blir rätt korta filmer iofs på det sättet. Men mer kvalitativt än så blir det inte

Skickades från m.sweclockers.com

Finns det någon som har reducerat Beck till enbart Gunvalds scener? Det skulle fan bli en bra serie!
Typ 15-20 min per avsnitt (dvs per film).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Får man fråga vad du laddat ned..? Är det en Beck film?

Ja e oskuld men har öppet wifi, Mechanic: Resurrection gäller de precis som personen nåra rader ner.

Visa signatur

[Chassi] Corsair Carbide Air 540 [MB] MSI Z97 Gaming 5 [CPU] Intel Core i7 4790K [RAM] Crucial BallistiX Sport 1600MHz 16GB [GFX] GeForce GTX 780 Ti SLI [PSU] Evga Supernova G2 1000w [HDD] Intel 530 180gb, Samsung 840 evo 500gb, WD green 2tb [Kylning] Custom loop