Vägledning till 32k burken (nybörjare här)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arcec:

@Siegbrau: Är valet mellan 120 och 140 väljer jag 140. Större fläkt, vilket bidrar till att den låter mindre än en 120, samt större cfm.
Dessa är typ en hybrid mellan flöde/tryck.

Själv använde jag dessa

https://www.inet.se/produkt/5320221/ek-cable-pwm-flaktforlang...
https://www.inet.se/produkt/6912170/ek-cable-y-splitter-3-fla...

Har även inbyggd Phanteks PWM fanhub på mitt chassi, men såg förjävligt ut då jag har TG på båda sidorna.
Men en fanhub funkar helt klart.

Ändrar fancurve inne i BIOS så fläklarna ligger på runt 7-800rmp i idle, och går stegvis upp beroende på temperatur.

Kan jag ställa den dumma frågan om hur dessa pwm/fanhubs, eller vad de kallas, fungerar? Skruvar man fast den bland kablarna, pluggar in den i moderkortet för att sen koppla fläktar till den huben?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Siegbrau: Du skruvar eller tejpar fast den, och sedan kopplar du i kablarna.

http://www.phanteks.com/assets/manuals/PH-PWHUB.pdf

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

@Mocka: en PWM hub eller fansplitters kommer bli ett måste med ASUS moderkort. Dom är för jävla snåla när det kommer till fläktanslutningar.

Mitt MSI har tre anslutningar för chassifläkt och två för CPU så det är väl inte överdrivet mycket det heller.

Skrivet av Siegbrau:

Inte så kräsen med ljudet, men vill givetvis inte att datorn ska låta som en torktummlare i fullfart antar jag. Men för bättre flöde kan jag köpa ljud, blir förmodligen hörlurar mer än högtalare ändå. Vad gäller PWM hub låter det som jag måste inskaffa nu om asus inte har det på sina moderkort...

Skickades från m.sweclockers.com

Corsair ML140 flyttar ju rätt mycket luft men måste absolut tämjas eftersom de låter som ett jetplan vid 2000RPM (iofs gör nog alla fläktar det vi sådana hastigheter). Ser att flera rekommenderat Noctuafläktar men glöm inte att de är apfula och du ska ju ha glassida. Dock är inte alla Noctuas fläktar fula utan vissa är gråa vilket är lite bättre.

Bara för att prata om anslutningar först ser jag att ditt moderkort har två fläktkontakter för CPU och två för SYSFAN. Tar du en större CPU kylare som har två fläktar så blir båda CPU upptagna, tar du en med bara en fläkt så har du tre slottar lediga. Eftersom det finns PWM splitters betyder det fem fläktar som du kan koppla direkt till moderkortet och styra dem med programvara. Eller så köper du Phanteks PWM hub men notera att den bara tar tre-pins fläktar mao måste alla dina fläktar vara 3-pin. Sen vill du självfallet ha likadana fläktar så det inte blir strul med styrningen (varvtalen).

Noctua NF-P14s 140mm flyttar bra med luft och låter inte för mycket:
https://new.webhallen.com/se/product/201238-Noctua-NF-P14s-re...

Fractal Design HF-14 flyttar mer luft men låter mer:
https://new.webhallen.com/se/product/222129-Fractal-Design-Ve...

Sen finns även SilentWings3 140mm HighSpeed men webhallen har dem inte.

Skrivet av Siegbrau:

Kan jag ställa den dumma frågan om hur dessa pwm/fanhubs, eller vad de kallas, fungerar? Skruvar man fast den bland kablarna, pluggar in den i moderkortet för att sen koppla fläktar till den huben?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja precis, och sen får du styra huben via moderkortets inbyggda programvara eller via en fläktkurva i BIOS som då mäts mot CPUn. Personligen tycker jag inte om fläktkurvor eftersom väldigt grafiktunga spel kan ha låg GPU load och då blir det varmt i lådan. Föredrar att styra själv.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Mitt MSI har tre anslutningar för chassifläkt och två för CPU så det är väl inte överdrivet mycket det heller.

Betydligt fler än 3st, så din uppsättning skulle jag se som standard på ett modernt moderkort.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@Mocka:

Min tanke är att jag drar 2x corsair ml140 framtill, samt en ml120 på baksidan. Vill dock försöka nå ett positivt tryck, och undrar om dessa fläktar räcker eller om det kommer ner till att styra rpm? Bör jag sätta någon fläkt på toppen?

Vidare vill jag använda noctua nh-d15 fläktar, men de är som sagt bedrövliga till utseendet. Vet att Arcec delade länk till gråa versioner som ser bättre ut, men de var d14 modeller? Kommer de fungera med nh-d15 och blir jag tvungen att köpa dessa extern då?

Slutligen undrar jag då om jag kan använda kabelsplittern Arcec föreslog ( https://www.inet.se/produkt/6912170/ek-cable-y-splitter-3-fla... ) för att styra flera av mina fläktar? Ser ej om denna kabel är 4-pin xD Kommer jag behöva förlängaren i sådana fall?

Permalänk
Avstängd

@Siegbrau: Fläktarna på NH-D15 är 140mm modeller. Och Fan splittern är en 4-pin modell som låter dig kontrollera fläktarnas hastighet, om dom har PWM styrning.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

@Siegbrau: Fläktarna på NH-D15 är 140mm modeller. Och Fan splittern är en 4-pin modell som låter dig kontrollera fläktarnas hastighet, om dom har PWM styrning.

http://www.imgpaste.net/image/uF83b

Tänkte mer på att modellerna verkar vara olika. För gråa fläktar finns endast dessa ”A14”, men ska inte NH-D15 använda ”A15”? Eller spelar det ingen roll tros?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Siegbrau:

http://www.imgpaste.net/image/uF83b

Tänkte mer på att modellerna verkar vara olika. För gråa fläktar finns endast dessa ”A14”, men ska inte NH-D15 använda ”A15”? Eller spelar det ingen roll tros?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, du kan använda vanliga 140mm fläktar på en NH-D15. Personligen skulle jag köpt en annan kylare om du stör dig på utseendet, för det blir enbart dyrare i det långa loppet.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Nej, du kan använda vanliga 140mm fläktar på en NH-D15. Personligen skulle jag köpt en annan kylare om du stör dig på utseendet, för det blir enbart dyrare i det långa loppet.

Iofs, estetiken får väl bli minuset för den omtalade prestandan. Kommer jag kunna ha 44mm RAM under utan att behöva höja fläktarna på kylaren, eller blir det tight tros? Hittar ingen info om gräns på ramhöjd för NH-D15. Och behöver man oroa sig för kylarens vikt?

Edit: då fläktrecensionen arcec länkade till verkar tyda på förbättrad prestanda tillsammans med estetik är detta två flugor med en smäll. Nu är frågan bara om NH-D15 får in RAM på 44mm xD

Edit 2:
http://www.imgpaste.net/image/ut8gN
Verkar alltså gå att ha 44mm RAM, men på bekostnaden av en fläkt. Tror ni det är bättre att leta efter kortare RAM, eller kan en fläkt vara tillräckligt för bra prestanda i slutändan?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Betydligt fler än 3st, så din uppsättning skulle jag se som standard på ett modernt moderkort.

Iofs, de räknar väl med två fram och en bak så sant att det kan ses som standard.

Skrivet av Siegbrau:

@Mocka:

Min tanke är att jag drar 2x corsair ml140 framtill, samt en ml120 på baksidan. Vill dock försöka nå ett positivt tryck, och undrar om dessa fläktar räcker eller om det kommer ner till att styra rpm? Bör jag sätta någon fläkt på toppen?

Vidare vill jag använda noctua nh-d15 fläktar, men de är som sagt bedrövliga till utseendet. Vet att Arcec delade länk till gråa versioner som ser bättre ut, men de var d14 modeller? Kommer de fungera med nh-d15 och blir jag tvungen att köpa dessa extern då?

Slutligen undrar jag då om jag kan använda kabelsplittern Arcec föreslog ( https://www.inet.se/produkt/6912170/ek-cable-y-splitter-3-fla... ) för att styra flera av mina fläktar? Ser ej om denna kabel är 4-pin xD Kommer jag behöva förlängaren i sådana fall?

Bra val. Nu vet jag inte hur du kan styra dina fläktar med din moderkortsprogramvara men i mitt fall kunde jag bara sänka dem till 50% och då hördes de. Men jag är å andra sidan extremt kräsen

Jag tycker inte det är fel att ha en på toppen fast bak i chassit för att hjälpa den bakre fläkten att få ut den varma luften. Notera dock att ML serien är 4-pin fläktar och då kommer inte Phanteks PWM hub fungera då den bara tar tre-pin fläktar. Du kan ju alltid börja med tre st ML som du sa, det finns ju alltid splitter ifall du skulle vilja ha en fjärde fläkt.

Jag har testat den gråa och tycker den är helt okej. Jag föredrar att köra samma fläktar överallt men det är jag det.

Jaha, finns det splitter för tre fläktar? Men dåså Jag har iaf testat den som Inet har för två fläktar och det fungerade utmärkt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Siegbrau:

Iofs, estetiken får väl bli minuset för den omtalade prestandan. Kommer jag kunna ha 44mm RAM under utan att behöva höja fläktarna på kylaren, eller blir det tight tros? Hittar ingen info om gräns på ramhöjd för NH-D15. Och behöver man oroa sig för kylarens vikt?

Edit: då fläktrecensionen arcec länkade till verkar tyda på förbättrad prestanda tillsammans med estetik är detta två flugor med en smäll. Nu är frågan bara om NH-D15 får in RAM på 44mm xD

Edit 2:
http://www.imgpaste.net/image/ut8gN
Verkar alltså gå att ha 44mm RAM, men på bekostnaden av en fläkt. Tror ni det är bättre att leta efter kortare RAM, eller kan en fläkt vara tillräckligt för bra prestanda i slutändan?

Skickades från m.sweclockers.com

Corsair LPX är lågprofilsminnen, så dom får plats.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Corsair LPX är lågprofilsminnen, så dom får plats.

Ehm, jo, så är det ja. Råkar bara vara så att jag fått för mig att dra till med G.Skill Trident Z, då jag vill skapa en subtil färgton bakom den tonade glaspanelen....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Siegbrau: Då är det antigen AIO för att underlätta eller Custom loop . Finns ju säkert andra luftkylare som passar, men enklast är AIO.

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arcec:

@Siegbrau: Då är det antigen AIO för att underlätta eller Custom loop . Finns ju säkert andra luftkylare som passar, men enklast är AIO.

Eh, tar bara kortare RAM då; inte värt mödan för lite rgb RAM imo xD

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Siegbrau: All the RGB's

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk

Gäller det få till så flådig burk som möjligt eller bästa prestanda/pris ratio ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Siegbrau:

Eh, tar bara kortare RAM då; inte värt mödan för lite rgb RAM imo xD

Skickades från m.sweclockers.com

Moderkort och grafikkortet har integrerade RGB funktioner. Personligen skulle jag satsa på ett par Enermax Cluster Advance fläktar istället, om du vill ha det upplyst i datorn.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av peckapecan:

Gäller det få till så flådig burk som möjligt eller bästa prestanda/pris ratio ?

Prion ligger i prestanda för summan man spenderar, men vill samtidigt ha en burk jag kan kolla på och vara nöjd med. Skulle dock påstå att jag är nöjd med kompromissen jag hittils nåt, även om alla detaljer inte är klara än.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Moderkort och grafikkortet har integrerade RGB funktioner. Personligen skulle jag satsa på ett par Enermax Cluster Advance fläktar istället, om du vill ha det upplyst i datorn.

Jupp, just därför jag ville addera RAM rgb då meshify c har en tonad ruta som gör att det blir enkel rgb. Vill inte ha en discokula, utan dunkel rött som kontrast till det svarta. Till fläktarna har jag då valt röda ml140 till fronten; detta i kombo med gpu och moderkortet som också kan regleras. Blir väl där jag lär stanna antar jag då kraken kommer skippas, samt rgb RAM.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så håller på att analysera corsairs ml140 RGB fläktar och visar sig att om man går för RGB versionen så hamnar varvtalet mellan 400-1200, medan versionerna som går med konstant färg har 400-2000 RPM. Är det värt att offra 800 RPM för RGB? Argumentet för RGB versionen är att man får möjlighet att byta färg efter intresse, vilket är flexibelt antar jag.