Permalänk

Hur känsligt är ett moderkort?

När man bygger datorer så är det ju viktigt med försiktigheten.
När jag byggt mina datorer så har varit extremt försiktig med moderkortet när jag monterar det på distanserna, har ju alltid fått hört att moderkortet aldrig ska nudda chassit.
Men det jag alltid undrar över är om moderkortet skadas av att bara nudda chassit när man monterar det, om man tex skulle komma in lite snett med moderkortet och underdelen av den nuddar chassit? Eller måste strömmen vara kopplat i (dvs startförsök), för att de ska skadas eller en kortslutning ska äga rum?

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem

Det är kortslutning man är rädd för och det sker ju inte när den inte är inkopplad, men man kan såklart skada någon komponent på moderkortet om man är oförsiktig oavsett om det är inkopplat eller ej

Permalänk
Medlem

Det absolut känsligaste är ju snarare alla pins i cpu-socket.

Det är väldigt känsligt.

Permalänk
Avstängd

Bortsett ev pins i cpu socketen så tål de en hel del stryk, du kan nog använda det som frisbee utan att det ska ta skada.

Anledningen att det inte ska ligga emot chassiplåten är ju för att det då blir kortis när du startar datorn, ett löst moderkort kan du lägga på diskbänken i rostfritt stål om du så vill

Permalänk
Medlem

CPU-pins ska man vara skitförsiktig med, men annars är det mest ESD man tänker på under montering, och jag har aldrig haft något bekymmer med ESK-skador trots att jag aldrig använder ESD-armband eller andra metoder för att jorda mig själv.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Om ingen ström går igenom moderkortet så är det inte farligt men har man ström till moderkortet och/eller det är igång så kan skada uppstå.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Bra att vara försiktig, även om det inte är så stor risk att något går sönder.

Vet fler än en som skruvat moderkortet direkt mot plåten och försökt starta utan att det gått sönder

Visa signatur

Intel i7 4970K, Fractal define mini, 24GB DDR3 1600mhz , 500GB SSD * 2 RAID0, GeForce 1060 6gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Peterrrrr:

När man bygger datorer så är det ju viktigt med försiktigheten.
När jag byggt mina datorer så har varit extremt försiktig med moderkortet när jag monterar det på distanserna, har ju alltid fått hört att moderkortet aldrig ska nudda chassit.
Men det jag alltid undrar över är om moderkortet skadas av att bara nudda chassit när man monterar det, om man tex skulle komma in lite snett med moderkortet och underdelen av den nuddar chassit? Eller måste strömmen vara kopplat i (dvs startförsök), för att de ska skadas eller en kortslutning ska äga rum?

Det viktigaste är som du skriver att man ser till att distanserna sitter rätt, för där kan det annars kortslutas mot moderkortsplåten i chassit. Det är när strömmen slås på som moderkortet kan kortslutas. Innan du har kopplat in datorn i vägguttaget så är det lugna gatan.

Permalänk
Medlem

Ytterst liten chans att det skadas, du ska vara mer noggrann med ESD i så fall...

Permalänk
Medlem

Nätagget ska dock känna av om moderkortet är kortslutet, så då startar helt enkelt inte datorn. Men det är klart att det kan fallera, antar jag.
Sedan går det väl alltid att skrapa baksidan av moderkortet mot distanserna om man är oförsiktig, och i värsta fall skada något spår...Är själv extremt nojig när jag sätter ihop en dator. Vågar knappt andas på komponenterna... Har dock aldrig sabbat något, än så länge.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Skrivet av Jaevel:

Det absolut känsligaste är ju snarare alla pins i cpu-socket.

Det är väldigt känsligt.

Skrivet av Klubba:

Bortsett ev pins i cpu socketen så tål de en hel del stryk, du kan nog använda det som frisbee utan att det ska ta skada.

Anledningen att det inte ska ligga emot chassiplåten är ju för att det då blir kortis när du startar datorn, ett löst moderkort kan du lägga på diskbänken i rostfritt stål om du så vill

Skrivet av Arzei:

CPU-pins ska man vara skitförsiktig med, men annars är det mest ESD man tänker på under montering, och jag har aldrig haft något bekymmer med ESK-skador trots att jag aldrig använder ESD-armband eller andra metoder för att jorda mig själv.

CPU:n får man ju ångest när man ska lägga på, när man ska trycka ner spärren så stiger oron ännu mera

Det jag förundras lite av med just cpu monteringen är ju att när man fått ner den i ramen och den ligger mot pins:en mot moderkortet, så ligger den ju fortfarande lite löst. Det går ju att flytta den någon mm åt alla håll vilket är lite underligt att det blir någon skada när man pressar ner spärren, borde man inte kunna göra ramen ännu trångare så att den inte processorn kan röra sig överhuvudtaget?

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Peterrrrr:

CPU:n får man ju ångest när man ska lägga på, när man ska trycka ner spärren så stiger oron ännu mera

Det jag förundras lite av med just cpu monteringen är ju att när man fått ner den i ramen och den ligger mot pins:en mot moderkortet, så ligger den ju fortfarande lite löst. Det går ju att flytta den någon mm åt alla håll vilket är lite underligt att det blir någon skada när man pressar ner spärren, borde man inte kunna göra ramen ännu trångare så att den inte processorn kan röra sig överhuvudtaget?

Jag har aldrig varit med om att en processor rör sig efter montering! Gör den det, så är något galet!

Permalänk
Skrivet av Pepsin:

Sedan går det väl alltid att skrapa baksidan av moderkortet mot distanserna om man är oförsiktig, och i värsta fall skada något spår...Är själv extremt nojig när jag sätter ihop en dator. Vågar knappt andas på komponenterna... Har dock aldrig sabbat något, än så länge.

Det där skrapet är förfärligt, det ska ju jämt vara så förfärligt trångt i chassit. Hur brukar du lägga ner moderkortet?
Själv brukar jag hålla i cpukylaren och lägga ner den sakta och se till att man inte vinglar till ;P

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Skrivet av anon255588:

Jag har aldrig varit med om att en processor rör sig efter montering! Gör den det, så är något galet!

Inte rör sig direkt, men den ligger ju inte benhårt i ramen

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem

Under ca 30 års meckande har jag lyckats dödat 3 moderkort.

1. Försökte reseta min första C64 med ett gem utan att ha koll på pinnarna I kontakten och lyckades kortsluta moderkortet.

2. Lyckades vända en 486 45 grader fel i sockeln och brände processor + moderkort när jag startade den.

3. Körde ett moderkort löst på skrivbordet och sträckte mig över det. ESD smäll från armen ner i kortet och det startade aldrig mer.

Använder alltid armband om jag skruvar på jobbet men privat brukar jag mest ta det lugnt och försiktigt samt undvika syntetiska kläder och mecka när det är kallt och torrt (ESD)

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

CPU:n får man ju ångest när man ska lägga på, när man ska trycka ner spärren så stiger oron ännu mera

Det jag förundras lite av med just cpu monteringen är ju att när man fått ner den i ramen och den ligger mot pins:en mot moderkortet, så ligger den ju fortfarande lite löst. Det går ju att flytta den någon mm åt alla håll vilket är lite underligt att det blir någon skada när man pressar ner spärren, borde man inte kunna göra ramen ännu trångare så att den inte processorn kan röra sig överhuvudtaget?

Håller med, det är riktigt nervigt. När jag monterade en ny kylare på min flickväns 4790k så böjdes pins av trycket från kylaren, trots att allt verkade ligga bra när jag började skruva åt allt. Det gick att rädda, men ändå.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Skrivet av mikgus:

Under ca 30 års meckande har jag lyckats dödat 3 moderkort.

1. Försökte reseta min första C64 med ett gem utan att ha koll på pinnarna I kontakten och lyckades kortsluta moderkortet.

2. Lyckades vända en 486 45 grader fel i sockeln och brände processor + moderkort när jag startade den.

3. Körde ett moderkort löst på skrivbordet och sträckte mig över det. ESD smäll från armen ner i kortet och det startade aldrig mer.

Använder alltid armband om jag skruvar på jobbet men privat brukar jag mest ta det lugnt och försiktigt samt undvika syntetiska kläder och mecka när det är kallt och torrt (ESD)

Är det helsyntetiska kläder man ska undvika? För många kläder är ju halvsyntetiska...

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

CPU-pins ska man vara skitförsiktig med, men annars är det mest ESD man tänker på under montering, och jag har aldrig haft något bekymmer med ESK-skador trots att jag aldrig använder ESD-armband eller andra metoder för att jorda mig själv.

Det vet du inte, såvida inte alla dina datorer fungerat 100% perfekt utan minsta krasch och hängning, vilket är osannolikt ens för en perfekt dator. Använd ESD-skydd vid montage, det är större sannolikhet att skada moderkortet elektriskt än att vara lite oförsiktig mekaniskt. Finns anledning att alla komponentföretag har ESD-områden och är ytterst noggranna med ESD och det är att det finns statistiskt underlag på att det faktiskt påverkar livslängden på komponenterna, felen kan däremot vara enormt svåra att härleda till ESD när de uppkommer. Det man vet är att det blir färre fel över tid om man är noggrann med ESD-skydd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Är det helsyntetiska kläder man ska undvika? För många kläder är ju halvsyntetiska...

Du bör undvika kläder som generar statisk elektricitet så om håret reser sig när du tar av/på kläderna så bör du undvika. Märks speciellt nu på vintern när luften är torr.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Skrivet av skewgen:

Det vet du inte, såvida inte alla dina datorer fungerat 100% perfekt utan minsta krasch och hängning, vilket är osannolikt ens för en perfekt dator. Använd ESD-skydd vid montage, det är större sannolikhet att skada moderkortet elektriskt än att vara lite oförsiktig mekaniskt. Finns anledning att alla komponentföretag har ESD-områden och är ytterst noggranna med ESD och det är att det finns statistiskt underlag på att det faktiskt påverkar livslängden på komponenterna, felen kan däremot vara enormt svåra att härleda till ESD när de uppkommer. Det man vet är att det blir färre fel över tid om man är noggrann med ESD-skydd.

@skewgen
Hur pass känslig är en cpu:n mot esd?
Angående cpu:n så har jag alltid undrar om en sådan skadas, hur visar sig problemen? Är det mer att datorn inte startar eller är det kan det vara oförklarliga fel? Blå skärm? Omstarter utan belastning?

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Skrivet av Arzei:

Håller med, det är riktigt nervigt. När jag monterade en ny kylare på min flickväns 4790k så böjdes pins av trycket från kylaren, trots att allt verkade ligga bra när jag började skruva åt allt. Det gick att rädda, men ändå.

@Arzei
Menade du att det vart ojämnt tryck från kylaren? Att du skruvade åt för mycket på ena sidan?
Hur märkte du det, vart det prestandatapp?

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Angående cpu:n så har jag alltid undrar om en sådan skadas, hur visar sig problemen? Är det mer att datorn inte startar eller är det kan det vara oförklarliga fel? Blå skärm? Omstarter utan belastning?

Jag har bara varit med om en enda processor som gått sönder men det uppenbarade sig genom att 1. Ungefär var tredje uppstart så lyste DRAM led och den vägrade starta, samt 2. Den bluescreenade lite när som helst, kunde klara benchmark i timmar men dog när man kollade YouTube. Bytte flera andra saker först utan bättring men så fort processorn byttes så fungerade allt som det skulle.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Skrivet av Naga:

Jag har bara varit med om en enda processor som gått sönder men det uppenbarade sig genom att 1. Ungefär var tredje uppstart så lyste DRAM led och den vägrade starta, samt 2. Den bluescreenade lite när som helst, kunde klara benchmark i timmar men dog när man kollade YouTube. Bytte flera andra saker först utan bättring men så fort processorn byttes så fungerade allt som det skulle.

@Naga
Hur gick den sönder?

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

@Naga
Hur gick den sönder?

Ja du... Det undrar jag med

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

@skewgen
Hur pass känslig är en cpu:n mot esd?
Angående cpu:n så har jag alltid undrar om en sådan skadas, hur visar sig problemen? Är det mer att datorn inte startar eller är det kan det vara oförklarliga fel? Blå skärm? Omstarter utan belastning?

Jag vet inte hur känslig CPU:n är i förhållande till andra komponenter på moderkort. Men troligtvis är den känslig i den mån att det är små ledande banor som skadas vid elektriska urladdningar (bränns av eller delvis av). Lär vara gott om sådana i en CPU även om de kanske också är bättre skyddade än andra sådana som finns i moderkortets komponenter.

Permalänk

@skewgen @Naga @mikgus @Arzei @Pepsin @anon255588 @Vzano @railman @Klubba @Jaevel @VituraZ

Köpte en esd-matta istället för att bara ha esd-armband, men trodde att det skulle sitta ett armband på mattan. Så med andra ord ska man fästa kabeln på datorn, men ska jag ha armband fortfarande och fäst i datorn också?

https://www.google.se/search?safe=off&q=esd+matta&tbm=isch&tb...:

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Peterrrrr:

@skewgen @Naga @mikgus @Arzei @Pepsin @Tasticonia @Vzano @railman @Klubba @Jaevel @VituraZ

Köpte en esd-matta istället för att bara ha esd-armband, men trodde att det skulle sitta ett armband på mattan. Så med andra ord ska man fästa kabeln på datorn, men ska jag ha armband fortfarande och fäst i datorn också?

https://www.google.se/search?safe=off&q=esd+matta&tbm=isch&tb...:

Du ska fästa ESD armbandet i chassit, allra helst någonstans där den får direkt kontakt. Det vill säga där chassit inte är målat, om det är möjligt. Du ska utjämna din potential med chassits. Både armband och matta är onödigt. I regel är det onödigt med armband också, men jag tycker personligen det är synd att hantera hårdvara för kanske tusentals kronor och ta en liten men onödig risk.

Permalänk
Medlem

@Peterrrrr: Ojämt tryck eller bara för mycket tryck över hela processorn. CPU_LED började lysa omedelbart när jag startade datorn efter montering. När jag sedan plockade bort kylaren och CPUn igen så såg jag direkt att en handfull pins hade böjts. Det gick att åtgärda utan problem den gången men man blir ju skraj.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

1. Försökte reseta min första C64 med ett gem utan att ha koll på pinnarna I kontakten och lyckades kortsluta moderkortet.

Detta gjorde jag på kompisens storebrors dator, dock var det bara säkringen som gick, men garantin på den rök då säkringen sitter inne i brödlådan.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk

Har mitt moderkort liggandes en låda med bubbelplast runtomkring, funkar det? Eller kan det skada moderkortet på något vis? 😃