Permalänk
Medlem

Ny Tv funderingar oled

Halloj Sweclockers, börjar bli dags för en ny tv då den gamla börjar bli trött... Planen är väl en oled 65" även om det svider, men en fundering jag har. Vet att de nya LG modellerna kommer från mars fram till maj någon gång. Kommer troligtvis kosta multum tills nästa vinter och sedan gå ner i pris som de nuvarande modellerna har gjort. Men frågan är kommer det vara värt att vänta på de nya modellerna tro? Vet att det är svårt att veta tills modellerna är lanserade men spekulationer hur det kommer vara värt kontra tidigare lanseringar och skillnader är okej.. Läst lite att vissa verkar ha problem med något som heter (bandning?!). Ni som har OLED tv vilken valde ni och är ni nöjda?

Tack

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

@Laxpudding kanske kan ge lite info om spekulationer kring de nya modellerna

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Bildexpert 📺

@Mithras: Jag vet att de heter Bokstav-8-någonting.

20+ år i denna bransch och jag bildar en uppfattning om hur saker och ting beter sig först när jag har dem framför mig.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:

Jag får väl helt enkelt fundera om det är något som kan vara så revolutionerande vara värt att vänta på. Mars skulle första modellen avtäckas va? (Tyckte jag läste det) Men angående dagens modeller, är lg 65b7 ett bra köp eller är banding ett såpass utbrett problem?

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Inga utav artiklarna från CES nämnde uppgraderad panel eller liknande, utan de flesta nämnde bara nya bildbehandlingsmotorer etc. Så GISSAR att skillnaderna inte kommer vara gigantiska. Men precis som Laxpudding säger är det omöjligt att säga innan modellerna faktiskt kommit ut till recensenter etc.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Bildexpert 📺

@NatureBoyyy: B7 är så långt man kan komma i fråga om toppklass till lågt pris. Det handlar som ofta annars om vilka nackdelar man kan acceptera och vad man vill ha. Går igenom TV-apparaterna här:

https://www.sweclockers.com/artikel/24802-genomgang-av-tv-app...

Jag skulle personligen inte köpa en sprillans ny TV under vinter/vår. Du betalar maximalt möjligt pris och produkten är ännu inte beprövad. Vi vet att de kommer bli biligare framåt höst och jul. Och det är ju inte nådigt hur stor skillnaden är. Kolla hur 65B7 har utvecklats:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=4095123

Från 55 000 kr i April 2017 till att nu gå för 23.000 kronor. Det är inte rimligt någonstans. Den här branschen behöver skärpa sig.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:

Ja priserna är ju helt uppåtväggarna så att säga. Men b7 och c7 så är det bara foten typ som skulle vara skillnad va? Riktigt sugen på en.. Priset lär ju inte bli så mycket bättre än vad de redan är dock ^^

Ska titta igenom dina videos igen gjorde det på blackfriday men kan nog behöva piffa upp minnet!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Jag har en OLED65E6 och fungerar super, köptes förra julen!

Årets modeller har samma panel med vissa justeringar och det ryktas att årets modell kommer komma en helt ny panel. TV:n är inte perfekt, men jag tycker den är helt fantastisk.

Priserna verkar sjunka betydligt snabbare nu än tidigare då LG hade monopol!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

@Maxizor:

Som jag förstått kommer 8 serien om vi kan kalla den så ha ny bildprocessor skrivet uppe och verkar vara typ confirmed. Men panelerna är samma. LG gör väl dock alla oled paneler ? Men najs du är nöjd med tvn är fett sugen som sagt...

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Bildexpert 📺

65-tums B6-modellen höll sig strax under 60 000 kronor och sjönk först ned mot 25 000 i samband med mellandagsrean 2016: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=3616500

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

@Maxizor:

Som jag förstått kommer 8 serien om vi kan kalla den så ha ny bildprocessor skrivet uppe och verkar vara typ confirmed. Men panelerna är samma. LG gör väl dock alla oled paneler ? Men najs du är nöjd med tvn är fett sugen som sagt...

Okej, trodde det var nya paneler på G. LG var ju de enda som sålde TV-Apparater förra året, nu är det ju inte Monopol där, men såklart de behöver sänka fantasipriserna lite nu när det finns konkurrens.

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:

Tack för den, tror det inte blir så mycket bättre än nu. Ska bara övertyga damen hemma med, tack för inputen !

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Bildexpert 📺

De flesta modeller i toppklassen verkar halvera sina priser inom cirka 9-10 månader efter lansering. Som skrivet, det är inte nu man köper nytt. Man vet att man blir blåst.

Så kolla priset vid lanseringen nu i vår. Halvera detta och vänta till reorna. Mellanskillnaden räcker till många öl i sommar.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:

Frågar här likaväl igen, oavsett vilken tv vi köper hamnar den rätt högt upp, mitten och lite under mitten hamnar i ögonhöjd och resten högre upp. (Bor i en etta är enda möjligheten. Vet att det inte är optimal bildhöjd men det ska väl inte vara någon fara rent bildmässigt att vinkel skulle bli för snäv och man tappar "kvalitét" på bilden?

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Bildexpert 📺

@NatureBoyyy: Så länge då håller mittersta tredjedelen av bilden i ögonhöjd skulle jag säga att placeringen är optimal. Sedan är vi alla av olika längd och har olika hållning och möbler, men jag det är väl så rätt det kan bli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@NatureBoyyy: Så länge då håller mittersta tredjedelen av bilden i ögonhöjd skulle jag säga att placeringen är optimal. Sedan är vi alla av olika längd och har olika hållning och möbler, men jag det är väl så rätt det kan bli.

Tack! Blev en 65" b7, nu blir det film maraton med alla bluray filmer man har..!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Den är inte liten alltså haha...

https://i.imgur.com/RFN0jLk.jpg

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Skäggig legend

Grattis till din TV! Som en ägare till 65" B6 kan jag säga: Bästa köpet jag gjort i teknikväg. Betalade 25k för den med prisgaranti under mellandagsrean förra året. Samtidigt som jag skulle tjänat in en liten peng till att köpa 7serien senare kan jag inte överväga tiden jag har suttit framför denna jäkla svärta. Tom farmen blir roligt att titta på

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

@XHI:

Tack!Helt magiskt, fick min för 19 990 så var för bra för att inte köra på det haha! Härligt att du också är nöjd

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2