Permalänk

Tips på ssd

Jag tänker köpa nya diskar
256gb och 1tb

Vilka är bra å sämre märken

Permalänk
Medlem

Jag kan inte så många olika men jag kan rekommendera Samsung EVO 850/860 (960 om du har M.2).
Dessa är kvalitet i alla fall, dock kan du garanterat hitta billigare som antagligen är bra de med!

Permalänk
Medlem

De jag vet är pålitliga och fungerar bra som hemma SSD:
Samsung 850 EVO, Crucial MX300, Trion 150.

De som är nya på marknaden, bygger på teknik som inte riktigt är beprövat än, men borde fungera bra:
Samsung 860 EVO, Crucial MX500, Intel 545s, WD 3D SSD.

Hoppas detta ger sig några alternativ @Kungvolvo

PS Tänk på att mindre diskar som 250GB kommer vara långsammare, oavsett SSD nästan, då de har färre NAND chip i sig. Kan varmt rekommendera att bara köpa större SSDer (500GB+) av den anledningen. 960 EVO 250GB är ett ex på en SSD som verkar snabb, men faktiskt är rätt långsam pga sin lilla storlek. Dessa behöver man köpa större disk om vill kunna använda prestandan. Notera dock, bara för de är snabbare, innebär inte att det behövs. Finns en hel del trådar om det i forumet du kan söka och läsa om du vill.
TLDR: SATA SSD räcker väldigt långt, om du inte verkligen vet du behöver snabbare.

Permalänk

@Paddanx: Kanon tack ska ta en funderare över de dära med 500gb tänkte bara en 256gb till windows vilket duger i storlek
Men om 500gb är snabbre å bättre kanske värt slå till på de direkt när ändå updatera datan lite

Permalänk
Medlem

Man kan inte gå fel med Samsung SSD.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kungvolvo:

@Paddanx: Kanon tack ska ta en funderare över de dära med 500gb tänkte bara en 256gb till windows vilket duger i storlek
Men om 500gb är snabbre å bättre kanske värt slå till på de direkt när ändå updatera datan lite

Finns ingen teknisk fördel med att ha en separat 250GB till Systemet. Du kan om du vill partitionera upp en större disk (den 1TB tex du planerade köpa) om du vill ha en separat C: så att säga.