Räknas egenföretagare som erfarenhet?

Permalänk

Räknas egenföretagare som erfarenhet?

Om jag skulle jobba som indiespelutvecklare (skapar spel helt ensam) i 4 år, räknas det som 4 års erfarenhet?

Jag utbildar mig till spelutvecklare, men när jag kollar efter jobb så vill alla ha x antal år erfarenhet. Om inget företag vill ha mig som anställd, kan jag då bara jobba själv på ett eget företag och att det då räknas som x antal år erfarenhet, eller vill de att man ska jobbat på ett större företag?

Visa signatur

We all got a chicken-duck-woman-thing waiting for us

CPU: Intel Core i7 10700K
GPU: Nvidia GTX 1080
RAM: DDR4 16 GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MariusFranzen:

Om jag skulle jobba som indiespelutvecklare (skapar spel helt ensam) i 4 år, räknas det som 4 års erfarenhet?

Jag utbildar mig till spelutvecklare, men när jag kollar efter jobb så vill alla ha x antal år erfarenhet. Om inget företag vill ha mig som anställd, kan jag då bara jobba själv på ett eget företag och att det då räknas som x antal år erfarenhet, eller vill de att man ska jobbat på ett större företag?

Kan du bevisa vad du gjort under dessa fyra år så ska nog det kunna räknas också. Att de skriver erfarenhet är nog mer en önskan än ett krav skulle jag säga. Finns personer som lärt sig allt de kan på egen hand och gör det säkert bättre än personer som gått i fina skolor och de kan få jobb de också. Man måste bara ha något att visa upp.
Är alltid svårast att få in första foten.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av MariusFranzen:

Om jag skulle jobba som indiespelutvecklare (skapar spel helt ensam) i 4 år, räknas det som 4 års erfarenhet?

Jag utbildar mig till spelutvecklare, men när jag kollar efter jobb så vill alla ha x antal år erfarenhet. Om inget företag vill ha mig som anställd, kan jag då bara jobba själv på ett eget företag och att det då räknas som x antal år erfarenhet, eller vill de att man ska jobbat på ett större företag?

Du behöver inte ens ha företag för att du skall ha erfarenhet.
Sitter du och plinkar på mjukvara på fritiden och i slutändan har något att visa upp i din portfölj så är det minst lika bra.

Om du startar ett företag som efter 4 år saknar resultat och inte har lyckats med något så är det mer negativt att visa upp.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

@MariusFranzen:

vad för spel har du skapat? Länka till mig

Permalänk
Skrivet av OneArmy113:

@Thunderstruc:

vad för spel har du skapat? Länka till mig

Håller på att utbilda mig, så jag har inte gjort något komplett spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

We all got a chicken-duck-woman-thing waiting for us

CPU: Intel Core i7 10700K
GPU: Nvidia GTX 1080
RAM: DDR4 16 GB

Permalänk
Skrivet av MariusFranzen:

Håller på att utbilda mig, så jag har inte gjort något komplett spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Så inga prototyper eller githubs? Demonstrationsvideo?

Permalänk
Avstängd

Utan ett släppt spel eller något hyffsat klart att visa upp är det inte mycket till erfarenhet tyvärr. Jag driver själv en spelstudio och tittar bara på folk som har väldokumenterade portfolios på artstation.(Hyr mest in frilansare för grafik)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En jobbansökan/intervju är inte ett matteprov där du fyller i dina meriter och erfarenheter och sedan får ut en poäng. De söker någon med x års erfarenhet för enligt dem brukar tjänsten kräva x års arbete för att man ska bli tillräckligt kompetent för att klara det bra. Det finns inget egenintresse i att ha jobbat x år.
Om du kläcker ur dig ett nytt Minecraft på tre månader så kommer de ju garanterat anställa dig även trots bristen på erfarenhet, och om du jobbar i 20 år och kläcker ur dig smörja så kommer de inte anställa dig.

Jag har både sökt och fått jobb jag inte vart 'kvalificerad' för. I princip bör du läsa vad jobbet går ut på, fråga dig själv om det är något du klarar, och sedan motivera det för arbetsgivaren. Ignorera deras kravspecifikation helt.

Permalänk
Inaktiv

Som Kamouflage skriver.

Arbetsgivare skiter ofta i hur många år erfarenhet, hur många examen man har. De är dock ute efter kandidater som presterar, de vill inte lägga ner en massa tid på att ens läsa en massa arbetssökandes brev. Det man ska göra är så snabbt som möjligt övertyga dem att man är en kompetens som de vill betala för att få.

Angående X-antal år erfarenhet etc, så är det ett enkelt sätt att för arbetssökande tala om vad de söker för kompetens. De slipper kandidater som söker tjänsten som skriver saker som att de såg en polare koda html, det såg coolt ut och därför söker de tjänsten som spelmotorutvecklare i Gta 6.
Det handlar enbart om att rensa bort agnen från vetet. Men även till en viss del för seniorer signalera att de kanske söker en nybörjare, även om just detta brukar vara underförstått.