Permalänk
Medlem

Köpa Windows XP OS

Hej, har två laptop med Linux, behöver nu ha Windows XP för ett speciellt ändamål. Bägge Laptop har riktiga Microsoft etiketter med nycklar.
Var/hur kan man köpa ett XP OS till ett vettigt pris?

Permalänk
Medlem

Finns ingen butik som säljer det och operativsystemet har inte något officiellt stöd. Nycklarna du har är dom för XP? I så fall så finns säkert en del ISO på nätet, dock inte från Microsoft själva. Det jag kan råda dig är egentligen att köra XP i en virtuell maskin istället om du har möjlighet till det.

Permalänk
Medlem

Ebay

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Medlem

Om Du har giltiga Windows XP nycklar från en OEM tillverkare så leta på nätet efter Windows XP OEM skiva/ISO fil. Om det är retail Windows XP nycklar så leta efter vanlig Windows XP skiva/ISO fil. Glöm ej att skaffa korrekt Windows XP version i förhållande till nyckeln. Är nyckeln för Windows XP Home så är det Home som gäller. Är nyckeln för Windows XP Pro så är det Pro som gäller. Windows XP nycklarna fungerar oavsett om det är svensk eller engelsk Windows XP.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Köpa Windows XP OS

Helt perfekt!
Tack för informationen från alla håll!
Då löser det sig nog.
Sten

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

@stenent: Tänk på att XP inte fått några säkerhetsuppdateringar på ett par år nu och har flera kända säkerhetshål, så det kan vara en bra idé att inte låta XP ha någon internetåtkomst om det inte är helt nödvändigt.

Permalänk
Medlem

Köpa Windows XP OS

@perost: Tack och absolut---det ska arbeta mot ett gammalt slutet system.
Sten

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Jag råkar ha ISO-filer för XP om det är av intresse..

Hej, såg att du hade XP på iso. vad är det för licens? Behöver akut hjälp med att hitta XP, kan även betala en slant för det.

//Erik

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av lill_erik:

Hej, såg att du hade XP på iso. vad är det för licens? Behöver akut hjälp med att hitta XP, kan även betala en slant för det.

//Erik

Har inga licenser. Däremot är det enkelt konvertera mellan oem, retail, going, oemslp.
Kollar när jag kommer hem.

Permalänk
Medlem

Köpa Windows XP OS 1

@tcntad: Tack för ytterligare kommentarer men jag har ändrat upplägget och kör nu en Linux istället och allt fungerar OK.