Dags för nytt internet? 30/30mb Bredband2 värdelöst eft kl 20.00-05.00

Permalänk
Medlem

Dags för nytt internet? 30/30mb Bredband2 värdelöst eft kl 20.00-05.00

Jag sitter i Småland.
Skaffade Fiber för ungefär 2 år sedan när jag flyttade in... Har inte precis varit "Jätte nöjd"

Internet varit nere ungefär 20 gånger under denna tiden... nästan 10 dagar / månad, efter kl 20.00 till 05.00 är internet USELESS speciellt för PING spel (CS, PUGB)... ja ni fattar poängen.

Har Bredband2 - 30mb UPP / 30mb NER.
Men oftast sitter jag med MAX 1mb NER -> 20-30mb UPP...

Vad i H***ete syslar de med och varför spikar det som sajten?!
Har även märkt att ibland när jag "pingar Bredband2" boostar de internet speeden så den är runt "ok" standarden, men sen försvinner det 5min typ efter... vid "ovannämnda tider"...

Vad ska jag göra? betalar runt 200kr just nu... behöver hjälp!

vill helst inte betala mer ärn 300 kr.

Jag har följande operatörer att välja mellan, Och vill gärna höra lite feedback om var och en, Kundservice-Stabilitet och hur snabbt de åtgärdar problem (samt möjlighet till kontakt vid kväll-natt "felproblem" med internet).

# Telia
# T3
# JUNET
# OWNIT
# BAHNHOF 30/30 -> 100/100 - > 500/500
# UNIVERSAL
# TYFON
# ALL TELE
# BOXER
# NETatONCE

FIBER NÄT - Jönköping

Notering: Jag har aldrig hört något från Bredband2 så jag skaffade det, men tycker typ det är likadant om inte sämre än Bredbandsbolaget, Och Comhem.

De ända jag känner till lite om är Telia, Bahnhof... de andra är helt främlingar för mig!

Jag vill ha minst 30/30... lika Upp/ner för max performance eftersom jag Streamar rätt ofta och då är det viktigt med stabil stream (för viewers) och för mig som spelare!

HJÄLP MIG BYTA TILL BÄSTA PING-STABILA OPERATÖR!
Best Regards @ Raziki

Permalänk
Medlem

Jag har Bredband2 i Wetternet och det har inte gått ner en enda gång (till min kännedom) på 2 år. Så tror inte det är något fel med BB2 utan snarare att du behöver öppna felsökningsärende för att hitta om det är fel på utrustningen i ditt hus.

Börja ta loggar där du mäter hastigheten till diverse punkter på internet. Börja tex med ping.sunet.se.

Antar att du är helt säker på att det inte är nåt knas med din egen utrustning eller något annat i hushållet som tar bandbredd under den specifika tiden?

Permalänk
Rekordmedlem

Vet du vad problemen beror på, nät eller tjänsteoperatören ? har du felanmält och vad får du i så fall för förklaring ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det kan mycket väl vara så att problemet ligger närmare din bostad än ute i Bredband2s nät. Som @mrqaffe skriver, har du felanmält och har du fått någon förklaring?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mutation:

Antar att du är helt säker på att det inte är nåt knas med din egen utrustning eller något annat i hushållet som tar bandbredd under den specifika tiden?

Jag har skrivit upp varje gång den gått ner, samt hur länge.
Har enbart mobilen och en surfplatta ansluten till mitt WIFI.

De använder inget internet om jag inte öppnar typ YouTube.
- Kan vara som du säger att utrustningen är knas med.

Har bekräftat att det inte är något fel på min dator då jag testat den hos 3 andra med andra internet anslutningar och då haft 97% Perfekt Hastighet till vad de har beställt som fiber.

Men varför isåfall är det inte oftare isåfall bara "disconnected" än tappar runt 95% internet?

Såhär ser ofta mitt internet test ut...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Det kan mycket väl vara så att problemet ligger närmare din bostad än ute i Bredband2s nät. Som @mrqaffe skriver, har du felanmält och har du fått någon förklaring?

Har precis gjort felanmälan för ungefär 30 minuter sedan, Hoppas på att de ska åtgärda felet och höra av sig imorgon!
P.S Jag hatar telefonsamtal... det är ju min "Last resort" men har haft NOG med problem nu... vill ha 100% Stabilitet i minst 6 månader... är det så lite begärt?

Permalänk
Medlem

kan va så pass att nätet i ditt område just är överbelastat vid den tiden. så va det för några år sen när jag fortfarande bodde hemma hos mor. spelade ingen roll vilken leverantör man hade mellan typ 18 och 01 så va det oanvändbart på helger om man skulle spela.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

De har ju för knappt 6 månader sedan haft service och BYT alla Fiber dosor i lägenheterna... då tycker jag ju endå att de testar på plats att allt fungerar... borde ju inte vara problem "efteråt", eller?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Raziki:

Har enbart mobilen och en surfplatta ansluten till mitt WIFI.

Mäter du över wifi ? Det säger i princip ingenting i så fall för du kan inte skilja på om det är problem pga wifi eller bredbandsanslutningen, du MÅSTE mäta med kabel om du inte har speciell mätutrustning så att du kan utesluta att det finn problem med wifi.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Mäter du över wifi ? Det säger i princip ingenting i så fall för du kan inte skilja på om det är problem pga wifi eller bredbandsanslutningen, du MÅSTE mäta med kabel om du inte har speciell mätutrustning så att du kan utesluta att det finn problem med wifi.

Jag vet inte om du förstod vad jag skrev... "Mobilen och Surfplattan är via WIFI"...
Varför skulle jag testat min anslutning via WIFI?, får inte bra hastighet där...
Har jobbat inom IT, isåfall skulle jag nämnt det...

Jag snackar om LAN KABEL ansluten till min Dator (direkt).
Med eller Utan Routern.

NOTERING: Har faktiskt testat under längre tid med (via routern) Inaktivera "WIFI"
Problemet kvarstod.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Raziki:

Jag vet inte om du förstod vad jag skrev... "Mobilen och Surfplattan är via WIFI"...
Varför skulle jag testat min anslutning via WIFI?, får inte bra hastighet där...
Har jobbat inom IT, isåfall skulle jag nämnt det...

Jag snackar om LAN KABEL ansluten till min Dator (direkt).
Med eller Utan Routern.

NOTERING: Har faktiskt testat under längre tid med (via routern) Inaktivera "WIFI"
Problemet kvarstod.

Har du felanmäl och i så fall fått nån förklaring ? har du mätt utan router ?
Man måste ju ta reda på var felet ligger för det är ofta inte hos internetoperatören det strular utan i egen utrustnnig eller "husnätet", där kan det visserligen vara så att man ska felanmäla till operatören som i sin tur kontaktar nätoperatören.
Hursomhelst så hjälper det inte att byta operatör om felet inte ligger hos dem så att ta reda på var det är fel är prio 1.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Får man så kassa resultat är det något större fel någonstans.

Permalänk
Medlem

har testad med och utan router... något är svajsens men samma problem uppkom igen nu idag.. precis efter 21.00 och även just nu (tillfälligt 01:03) när detta skriva pingar jag och UPP är OK 27-30mbps... men Ner är aldrig över 1.15mbps.. det är ~0.90mpbs konstant Ping testet visar... Sitter på Fiber Jönköping, och Bredband2... det måste va något fel hos dem... har fortfarande inte fått respons eller samtal tillbaka av kundtjänst sedan senast 2 kontakter... (ena är typ 5 dagar, andra 1 dag sedan)... Vilken operatör ska jag byta till??

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Raziki:

har testad med och utan router... något är svajsens men samma problem uppkom igen nu idag.. precis efter 21.00 och även just nu (tillfälligt 01:03) när detta skriva pingar jag och UPP är OK 27-30mbps... men Ner är aldrig över 1.15mbps.. det är ~0.90mpbs konstant Ping testet visar... Sitter på Fiber Jönköping, och Bredband2... det måste va något fel hos dem... har fortfarande inte fått respons eller samtal tillbaka av kundtjänst sedan senast 2 kontakter... (ena är typ 5 dagar, andra 1 dag sedan)... Vilken operatör ska jag byta till??

Det är som sagt inte säkert att felet är hos operatören men Telia brukar alltid vara ett tekniskt bra
val, fungerar bra men är aldrig billigast.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Press fått svar och de var minst sagt Otrevliga som bara den... och hänvisa till "Vi kan inte se felet och hur det såg ut när det hände".. även när jag nämnde DAG, Tidpunkt Från>Till, samt hur reaktionen var på modemet i lägenheten (lampor)... och vilken "aka IP" jag hade då....

Beslutet är taget jag säger upp Bredband2 otrevliga och ohjälpsamma.... De vill ju bara ha pengar men skiter i service.

Permalänk
Medlem

@Raziki: Låter precis som Bredband2 sa upp dom efter 5 månader tror jag det var gick över till ownit aldrig haft problem

Permalänk
Hedersmedlem

*Inlägg raderat raderat i enlighet med §1 (otrevligt/nedlåtande)*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raziki:

Press fått svar och de var minst sagt Otrevliga som bara den... och hänvisa till "Vi kan inte se felet och hur det såg ut när det hände".. även när jag nämnde DAG, Tidpunkt Från>Till, samt hur reaktionen var på modemet i lägenheten (lampor)... och vilken "aka IP" jag hade då....

Beslutet är taget jag säger upp Bredband2 otrevliga och ohjälpsamma.... De vill ju bara ha pengar men skiter i service.

Jag tar inte leverantören i försvar men har du ringt dom? Min upplevelse med Internetleverantörer är att deras tekniska kundtjänst brukar vara bra och kan göra en hel del fix och trix över telefon som över mejl tar lång tid och är besvärligt att skriva ut och bli förståeliga för båda inblandade parter.

Du nämnde att du bor i en lägenhet. Har du hört från några andra boende om liknande problem?
Felen du nämner lär vara suveränt enkla för leverantören att få koll på när du ringer. Om du vill ge dom mer data så gör ett par sökningar på Bredbandskollen, spara CSV-filen och bifoga i ett supportärende så har de all data när du ringer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Jag tar inte leverantören i försvar men har du ringt dom? Min upplevelse med Internetleverantörer är att deras tekniska kundtjänst brukar vara bra och kan göra en hel del fix och trix över telefon som över mejl tar lång tid och är besvärligt att skriva ut och bli förståeliga för båda inblandade parter.

Du nämnde att du bor i en lägenhet. Har du hört från några andra boende om liknande problem?
Felen du nämner lär vara suveränt enkla för leverantören att få koll på när du ringer. Om du vill ge dom mer data så gör ett par sökningar på Bredbandskollen, spara CSV-filen och bifoga i ett supportärende så har de all data när du ringer.

jo jag har både ringt dem runt 5 gånger, mailat dem runt 5-6 gånger.
Senaste samtal med "felhjälp support".. eller va det heter så va tjejen jag prata med på Bredband2 väldigt dryg, typ intill elak och hon sa det inte men ansåg inte felet är Bredband2 utan min egna utrustning eller att jag va illavetande om hur saker funkar.
- Sa till tjejen att jag jobbat med IT och Nätverk, om det är något jag tagit reda på är det att det är inte min utrustning utan felet är deras internet.

När jag bad henne sedan kolla dagarna och tidpunkterna för "avbrotten" så vifta hon bort mig och sa, "NÄSTA GÅNG du får avbrott behöver du kolla din IP och Lamporna på Modemet".
.... det är ju som man blir behandlad som ett barn, Hon totalt VÄGRADE kolla anslutningen de dagar jag nämne.

Är såå ARG efter blivit behandlad såhär, i min tidigare lägenhet hade jag ComHem, Och där va servicen riktigt bra även om någon gång ibland va det ett avbrott typ 1ggn/månad. men man fick iallefall ersättning genom "mindre eller betalfri månad" som ersättning för de var ju mån om en som kund.

Permalänk
Medlem

Det är ju bara byta och testa annan, det som är fördelen med öppet nät. Kan byta hur som.
Bredband2 kundservice har varit bra för mig tidigare, mitt nät kladdade en hel del en period för ett par år sedan, ringde och dom hittade inget fel men dom skickade tekniker till min lägenhet. Var fel här i uttaget så det bytades osv (dvs det hade inte med bredband2 och göra utan stadsnätet).

Jag har provat typ 4 isp i mitt stadsnät här, alla presterar samma typ, i 9/10 fall om något strular är det inom stadsnätet och inte hos ISPn.

Kundservice är väl bra, men oftast inte lönt om stadsnätet är stabilt. Inget jag vill betala premium för iaf (ownit ex är betydligt dyrare här än alla andra isp)

Permalänk
Medlem

Om du inte får någon respons från den leverantör du har idag så hade jag bytt. Telia eller Bahnhof säger jag. Jag tror felet ligger i stadsnätet. Skulle det fela även med den nya är det bara att direkt be dem felanmäla till stadsnätet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Om du inte får någon respons från den leverantör du har idag så hade jag bytt. Telia eller Bahnhof säger jag. Jag tror felet ligger i stadsnätet. Skulle det fela även med den nya är det bara att direkt be dem felanmäla till stadsnätet.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack, Har begärt Bahnhof via Wetternet nu, hoppas allt ordnar sig.
Om det är vidare fel ska jag lyssna på ditt tips och be dem kolla Fiber Linan (stadsnätet)
... och se om det är ytterliggare fel någonstans.

Tack så mycket för trevlig och hjälpsam response!

Permalänk
Medlem

@Raziki: Jag skulle rekommendera dig att så fort du får tillgång till internet via Bahnhof att "opt out" av deras CGN (Carrier-grade NAT) då detta har varit ett problem för flera användare här på Sweclockers (även min bror hade problem med detta).

Du gör detta via att logga in på http://dhcp.bahnhof.se och väljer att få en publik extern ip-adress.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Om du inte får någon respons från den leverantör du har idag så hade jag bytt. Telia eller Bahnhof säger jag. Jag tror felet ligger i stadsnätet. Skulle det fela även med den nya är det bara att direkt be dem felanmäla till stadsnätet.

Skickades från m.sweclockers.com

Normalt tar inte stadsnäten mot felanmälningar från slutkunder, men är men är man supertrevlig och sådär så kan man prata till sig lite hjälp. Var gärna lite nyfiken och kolla hur det hänger ihop. Inte alldeles för sällan har tjänsteleverantörer överbokad utrustning (jag tycker det här exemplet låter exakt som en sådan sak, man har en alldeles för dålig förbindelse till KO/Stadsnätet och på kvällstid går det inte så bra, stadsnätet är utan skuld).

Jag har själv sett hur tjänsteleverantörer börja sälja 100/100 500/100 1000/100 förbindelser när dom sitter med 100mbit-port mot KO i core och kunder klagar, blir dåligt bemötta hos supporten och vet inte hur dom ska göra. Ordet "överbokning" kan vara en glosa att droppa till supporten och som dom i sin tur kan få med sig till tekniker/teknik.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T