Permalänk
Medlem

Att gå över från 125hz till 1000hz

Tja!

Gick precis från en gammal Razor Abyssys till en Razer Naga Hex V2. Har inte blivit van med musen än, men det tog lite tid för mig att förstå varför den kändes konstig tills jag fatta att jag använde 125hz på den gamla musen och den nya kördes på 1000hz.

Jag lyckades byta den nya musen till 125 hz med 500dpi vilket var det jag hade på min gamla mus, men jag undrade bara vilken dpi som är närmast 125/500 om man ska gå över till 1000hz då 1000hz känns mycket långsammare? Finns det någon "regel" man kan följa för att räkna ut detta?

Har inget emot att köra 125/500 men läste iaf om att 500+ hz allmänt var bättre för en gamers precision vid first-person spel osv så tänkte jag kunde kolla upp det lite med er ifall ni vet något

Tack på förhand

Farre

Permalänk
Medlem

Oklart vad du frågar om men 1000 uppdateringar per sekund är bättre än 125. DPI är "bara" upplösningen. Är du van vid 500dpi, ställ då in det på den nya musen... använd så hög uppdateringshastighet du bara kan, det ger högre noggrannhet. 1000hz är inte långsammare, om du upplever det däremot så beror det på något annat men rent tekniskt är det snabbare.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Jag kan byta från 125hz till 1000 hz och märker mycket skillnad på hastigheten.

Min fråga var alltså om 125hz/500dpi är vad jag använder just nu, vad för dpi kan jag använda för att få samma hasighet med 1000hz då jag upplever att det är mycket långsammare med 1000hz om jag skulle låta det vara kvar på 500dpi.

Permalänk
Avstängd

@Farre17: en ide är testa dig fram vad som passar dig vid 1000Hz.
Men jag tror mer i att du måste kalibrera musen för din musmatta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farre17:

Jag kan byta från 125hz till 1000 hz och märker mycket skillnad på hastigheten.

Min fråga var alltså om 125hz/500dpi är vad jag använder just nu, vad för dpi kan jag använda för att få samma hasighet med 1000hz då jag upplever att det är mycket långsammare med 1000hz om jag skulle låta det vara kvar på 500dpi.

Kalibrera musen som föreslås här.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Tror att jag hittat felet, felet var att min mushastighet i Windows inställningar inte var 6/11, vilket är vad min musapplikation (razer synapse) utgår ifrån när den ska läsa in musens dpi och hz. Detta var anledningen till varför min mushastighet inte var detsamma när jag ändrade hz från 125 till 1000.

Tack alla för hjälpen ändå

Permalänk
Skrivet av Farre17:

Tror att jag hittat felet, felet var att min mushastighet i Windows inställningar inte var 6/11, vilket är vad min musapplikation (razer synapse) utgår ifrån när den ska läsa in musens dpi och hz. Detta var anledningen till varför min mushastighet inte var detsamma när jag ändrade hz från 125 till 1000.

Tack alla för hjälpen ändå

med andra ord det är annorlunda musaccelerering du känner av.

att ändra frekvensen på usb länken ska inte påverka DPI då det bara är ett mått på hur ofta datorn ska fråga musens om det har blivit någon förändring.

ända skillnaden ska vara att du får lite bättre svarstid från ändring i mussensorn/knapparna eftersom den kollar oftare efter dom.

DPI är typ ett mått på hur små ändringar sensorn ska registrera eller inte på underlaget.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@Farre17:
Kort förklaring till skillnaderna:

*1000 hz innebär att musen skickar 1000 uppdateringar av sin position per sekund.

*Om musen har exempelvis 3500 CPI, vilket innebär att musen läser av underlaget 3500 gånger när den flyttas en tum, så förloras mycket av informationen av denna avläsning ifall musen endast kan skicka 125 uppdateringar per sekund till datorn.

*Skickar musen å andra sidan 1000 uppdateringar per sekund så följer en mycket större del av de 3500 avlästa positionerna med vid överföringen till datorn (per sekund).

*Vid 125 hz så är fördröjningen (hastigheten), med vilken varje uppdatering av positionen till datorn skickas, 8 milisekunder. Vid 1000 hz så är hastigheten 1 ms, alltså 8 gånger snabbare.

Sammanfattning varför 1000 hz är överlägset vid gaming:
* 8 gånger snabbare hastighet för uppdatering av positionen av musen.
* 8 gånger fler uppdateringar av positionen per sekund.

Har även spelat CS sedan det kom ut och märker stor skillnad på hur bra jag kan sikta när jag kör 1000 hz.

Visa signatur

7800X3D, RTX 3080 12Gb, Aorus Elite AX X670 Rev 1.1, Define R6, 64GB CL30 6Ghz, Corsair AX1200i