Permalänk
Medlem

Hifi system till HTPC

Tänkte skaffa ett Hifi system. Budget ~ 10 000 kr.

Systemet ska vara kopplat till min HTPC (NUC) - Hur får man högupplöst ljud ifrån sådan bäst? Antar att hörlursuttaget inte är att rekommendera. Kör Spotify, KODI, VLC osv på den. Behöver ingen förstärkare med inbyggd Spotify och massa streamings feature då allt går via min HTPC. Eller??

... Tipsa mig om välljudande kombinationer!

Permalänk
Medlem

Vill du ha golhögtalare eller stativ/bokhyllehögtalare?
Detta paket har en fin förstärkare med inbyggd DAC och riktigt fina högtalare.

Har du optisk utgång från datorn så kör du det så kommer du få bra kvalitet på signalen.

https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/dynavoice-definition-dm-...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

Vill du ha golhögtalare eller stativ/bokhyllehögtalare?
Detta paket har en fin förstärkare med inbyggd DAC och riktigt fina högtalare.

Har du optisk utgång från datorn så kör du det så kommer du få bra kvalitet på signalen.

https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/dynavoice-definition-dm-...

Skickades från m.sweclockers.com

Små högtalare, stativ, bokhylla högtalare.
NUC har ingen optisk utgång.

Permalänk
Medlem

@hardrade:

Först och främst så får du ingen Hifi att tala om för några 10 000kr. Lägg på en nolla så är du kanske verkligen där men vägen är lång För din budget får du en instegslösning skulle jag säga som du med åren enkelt kan växa med.

Det enklaste du kan göra är att sikta på en vanlig receiver och koppla valfri mängd högtalare till. När jag började så satsade jag på Dynavoice, på den tiden hette paketen M65 och idag finns M.105 som du absolut bör kika på.

Ett mycket prisvärt paket som är lättdrivet och låter väldigt bra för pengarna skulle jag tro. Till det skulle jag välja något sånt här från Harman/Kardon. Mer än så får du tyvärr inte för dessa pengar. För majoriteten av världens alla människor kommer det dock att räcka väldigt långt! Kan du tänka dig att skippa något så välj bort surround högtalarna och lägg dem pengarna på en bättre förstärkare, kanske med 4K stöd om du har behov av det. Du vill ha förstärkaren för två saker; HDMI-funktion/HMDI-växel för bild och ljud samt kontrollen över högtalarna. HDMI har din NUC skulle jag tro. Att skicka ljudet digitalt som du hör över HDMI gör också att NUCens DAC, digital analog converter, inte kommer användas - allt ljud skickas till förstärkaren och blir där analogt så du kan höra det. Det gör att det finns ingen anledning att titta på ljudkort eller liknande.

Edit: Såg att du sökte efter stativare eller mindre högtalare. Dessa skulle kunna vara något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hardrade:

Små högtalare, stativ, bokhylla högtalare.
NUC har ingen optisk utgång.

Små högtalare kan förvisso låta OK men de kommer inte att flytta luft som en större gör. HIFI går ut på att flytta luft!

Din budget är låg och för att klara av det behöver du lyssna på vilken högtalare du vill ha i en HIFIbutik och sedan köpa den beg. Jag kan rekommendera DALI Ikon 6 MK2. Ingen liten men inte så stor heller. Kostade 14,000 nya och finns på blocket för 6 till 8,000.

Vilken högtalare du än vill ha så behöver du gå via beg marknaden för att få något vettigt. Som det ser ut just nu så vill inte folk betala något för beg hötalare och det är utmärkt för dig för då är det billigt.
Nu får man inte någon utmärkt förstärkare för pengarna som är kvar men det blir OK om du köper en utan finesser. NAD har någon för 3.000 som inte riktigt är rätt till högtalarna men kommer att göra jobbet.

Permalänk

Att det måste kosta 100k för att kallas hifi är nonsens, det är det som är så bra med "hifi"

Titta som sagt på begagnatmarknaden, såldes nyligen en fin Onkyo tx-rz820 med 7 kanaler på tradera för 3200kr, resten på ett par beg golvare så hade du kunnat få till riktigt bra ljud.

Behöver du bara två kanaler så blir det billigare, men eftersom att du ska ha anläggningen till en HTPC så skulle jag köpt en AV receiver för framtida utbyggnad.
XTZ brukar ge mycket ljud för pengarna, värt att titta på! Jag kör en av deras basar och är riktigt imponerad.

Lycka till

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk

Håller med om att det är nonsens med att det måste kosta 100 000 kr för att det ska bli hifi. Ska du bara ha en tvåkanalsförstärkare och ett par stativhögtalare kommer du att få mycket välljud för 10 000kr. Är inte själv så enstusiastisk över att köpa högtalare begagnat, men väl elektroniken.

Har du en NUC kanske det är HDMI-ut från den som gäller, så då måste den förstärkare du har också ha HDMI-in, vilket inte är så vanligt på tvåkanalsförstärkare, men det finns. Kanske något av tipsen här passar.

Bra stativhögtalare finns det massor av. Kolla på prisjakt efter de populäraste modellern med bäst betyg och användarrecensioner. Men lyssna också i affär om du kan, för det kan skilja ganska mycket i ljud och karaktär även mellan de modeller som får bra betyg.

Permalänk
Medlem

För 10000kr kan man få något som de flesta är nöjda med. Kolla på begagnatmarknaden, för 10000kr så kan du få grejer med nypris på 20-30k. Hifiprylar är inget som direkt åldras eftersom utvecklingen i stort sett står stilla när det gäller högtalare.

Det du behöver är någon slags DAC. Antingen en fristående eller en förstärkare med inbyggd DAC. Ska du ha en förstärkare med inbyggd DAC så får du hålla dig till relativt nya prylar (senaste 10-15 åren typ). Du borde kunna få tag på en hyfsad fristående begagnad DAC för kanske 1000-1500kr annars. Sedan en förstärkare. Eftersom du säger att du ska ha ett par mindre högtalare så antar jag att du inte tänker spela på discovolym direkt så 50-60 watt per kanal borde räcka gott och väl för normal musiklyssning i ett normalstort rum.

Högtalare är ju mycket efter tycke och smak, men gå in på www.hifimagasinet.com och kika om du hittar något intressant. Finns mycket på blocket också men jag tycker att hifimagsinet har generellt bättre utbud och till rimligare priser.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Det finns inga anläggningar för 10 000kr som kan återge ett naturtroget ljud. För det krävs betydligt mer (beklagligt nog). Men för pengen får man mycket ljud som kan låta bra. Men hifi är det verkligen inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Det finns inga anläggningar för 10 000kr som kan återge ett naturtroget ljud. För det krävs betydligt mer (beklagligt nog). Men för pengen får man mycket ljud som kan låta bra. Men hifi är det verkligen inte.

Hur skulle du specificera hifi? Vilka är kriterierna?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Hur skulle du specificera hifi? Vilka är kriterierna?

Skickades från m.sweclockers.com

Definitionen av hifi enligt wikipedia tycker jag beskriver det ganska väl

Citat:

High fidelity (often shortened to hi-fi or hifi) reproduction is a term used by home stereo listeners, audiophiles and home audio enthusiasts to refer to high-quality reproduction of sound[1] to distinguish it from the lower quality sound produced by inexpensive audio equipment, or the inferior quality of sound reproduction that can be heard in recordings made until the late 1940s.

Ideally, high-fidelity equipment has inaudible noise and distortion, and a flat (neutral, uncolored) frequency response within the intended frequency range

Det jag inte tycker stämmer i citat är "distinguish it from the lower quality sound produced by inexpensive audio equipment" vilket inte är en bra beskrivning av ett billigare/sämre/mindre dyrt system. Prislappen i sig är förstås heller inte en beskrivning av hifi men just i 10 000krs klassen går det helt enkelt inte ihop.

Vad som är viktigt i en hifi anläggning är att ljudet ska vara på det viset som producenten och/eller artisten själva menar på att det ska vara. Framför allt placering och positionering är viktigt samt förmågan att inte färga ljudet åt något håll. Detta gör att många som lyssnar på en ordentlig hifi-anläggning upplever ljudet som "meh", tråkigt, platt, oengagerat osv. De flesta vill ha en upplevelse när de lyssnar på musik, köper man Cerwin Vega eller Beats så är det mer bas och är det en Klipsch så är det kanske mer mellanregister och mer röj. Även förstärkaren lägger det här på ljudet och många profilerar sig på detta.

Det är därför man måste ut och lyssna för ens ljudideal varierar, utvecklas och förändras över tid. Idag har jag själv tre typer av "anläggningar", en liten Klipsch låda som man streamar till via bluetooth. Låter väldigt mycket och är kul att ha på festen eller bra på stranden. Kostade väl 3 000kr eller där runt. Låter den korrekt? Nej, Celine Dion och Rammstein har samma karaktär, dvs bas bas och mer bas. Sedan en renodlad stereo i 20 000kr klassen, Klipsch Reference högtalare med en Primare i20 förstärkare. En bra instegs stereo i hifi världen som både är engagerande men samtidigt "korrekt". En bra mix helt enkelt. Till slut en 3.0 uppsättning för 180 000kr knappt. Hade den till salu här på Swec för ett tag sedan men givetvis utan framgång. Otroligt bra om det är hifi man är ute efter. Luftigheten är otrolig, positioneringen och känslan är riktigt där - nämnda Celine Dion eller Edith Piaf framstår verkligen som de sångerskor de är/var medan Rammstein, Metallica - brötande - lyfts fram med ordentlig pondus. Men som fd hifi entusiast så saknar jag numera lite glöd och passion. Det är liksom inte kul att lyssna, man saknar det här med att stampa i takten och jag sitter inte och dricker whiskey och lyssnar på musik längre. Så för mig handlar det nu om att "nedgradera" till en mindre hifi-situation helt enkelt, vilket inte är så lätt.

Sedan tillkommer förstås det här med ljudkällor. Tidal kör åttor runt Spotify men har sina ekonomiska problem och dessutom så är allt digitalt ljud en komprimering. Många förespråkar vinyl eller band men det är lite tradigt det med.

Ojdå, nu blev det här väldigt långt...

Permalänk
Skrivet av MsSmith:

Definitionen av hifi enligt wikipedia tycker jag beskriver det ganska väl

Det jag inte tycker stämmer i citat är "distinguish it from the lower quality sound produced by inexpensive audio equipment" vilket inte är en bra beskrivning av ett billigare/sämre/mindre dyrt system. Prislappen i sig är förstås heller inte en beskrivning av hifi men just i 10 000krs klassen går det helt enkelt inte ihop.

Vad som är viktigt i en hifi anläggning är att ljudet ska vara på det viset som producenten och/eller artisten själva menar på att det ska vara. Framför allt placering och positionering är viktigt samt förmågan att inte färga ljudet åt något håll. Detta gör att många som lyssnar på en ordentlig hifi-anläggning upplever ljudet som "meh", tråkigt, platt, oengagerat osv. De flesta vill ha en upplevelse när de lyssnar på musik, köper man Cerwin Vega eller Beats så är det mer bas och är det en Klipsch så är det kanske mer mellanregister och mer röj. Även förstärkaren lägger det här på ljudet och många profilerar sig på detta.

Det är därför man måste ut och lyssna för ens ljudideal varierar, utvecklas och förändras över tid. Idag har jag själv tre typer av "anläggningar", en liten Klipsch låda som man streamar till via bluetooth. Låter väldigt mycket och är kul att ha på festen eller bra på stranden. Kostade väl 3 000kr eller där runt. Låter den korrekt? Nej, Celine Dion och Rammstein har samma karaktär, dvs bas bas och mer bas. Sedan en renodlad stereo i 20 000kr klassen, Klipsch Reference högtalare med en Primare i20 förstärkare. En bra instegs stereo i hifi världen som både är engagerande men samtidigt "korrekt". En bra mix helt enkelt. Till slut en 3.0 uppsättning för 180 000kr knappt. Hade den till salu här på Swec för ett tag sedan men givetvis utan framgång. Otroligt bra om det är hifi man är ute efter. Luftigheten är otrolig, positioneringen och känslan är riktigt där - nämnda Celine Dion eller Edith Piaf framstår verkligen som de sångerskor de är/var medan Rammstein, Metallica - brötande - lyfts fram med ordentlig pondus. Men som fd hifi entusiast så saknar jag numera lite glöd och passion. Det är liksom inte kul att lyssna, man saknar det här med att stampa i takten och jag sitter inte och dricker whiskey och lyssnar på musik längre. Så för mig handlar det nu om att "nedgradera" till en mindre hifi-situation helt enkelt, vilket inte är så lätt.

Sedan tillkommer förstås det här med ljudkällor. Tidal kör åttor runt Spotify men har sina ekonomiska problem och dessutom så är allt digitalt ljud en komprimering. Många förespråkar vinyl eller band men det är lite tradigt det med.

Ojdå, nu blev det här väldigt långt...

Har hört 10.000kr högtalare spela byxorna av 100.000kr system rent ljud-kvallitetsmässigt (enligt mig) har du lyssnat på INO audio PiP? bara ett exempel.

Vad du uppfattar som "hifi och naturligt ljud" kanske jag uppfattar som platt och tråkigt och vise versa.

Har själv ett par KEF som kostade runt 20k nya , köpte dom av en polare för 1200kr + ett nyrenoverat Denom POA-2400 steg för 3k och en xtz bas för 6000kr.. Spelar otroligt bra för 10200kr, hade kunnat få det ett par tusingar billigare om jag köpte subben begagnad också

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MixeR_staveN:

Har hört 10.000kr högtalare spela byxorna av 100.000kr system rent ljud-kvallitetsmässigt (enligt mig) har du lyssnat på INO audio PiP? bara ett exempel.

Vad du uppfattar som "hifi och naturligt ljud" kanske jag uppfattar som platt och tråkigt och vise versa.

Har själv ett par KEF som kostade runt 20k nya , köpte dom av en polare för 1200kr + ett nyrenoverat Denom POA-2400 steg för 3k och en xtz bas för 6000kr.. Spelar otroligt bra för 10200kr, hade kunnat få det ett par tusingar billigare om jag köpte subben begagnad också

Njaa... Det finns bra ljud och så finns det "bra" ljud, dvs det man kan diskutera. Hifi ljud eller bra ljud är inte diskuterbart utifrån dess ljudkvalitets vara eller icke vara, då förstår man inte vad hifi är. Ta Metallicas album Death Magnetic exempelvis. Jag är ett riktigt die hard fan av bandet och tycker till och med St Anger är 100x bättre än något annat. Albumet Death Magnetic tycker jag är riktigt bra men produktionen är rent ut sagt skräp med toppar och dalar som klipper hela tiden. Men sådant var ljudidealet för tio år sedan och passar albumet väl. Men hifi är det verkligen inte. Här måste man faktiskt släppa åsikten och titta på fakta, vilket för många som inte förstår skillnaden i sammanhanget blir svårt. Du får mer än gärna tycka att ett par högtalare (eller anläggning som jag hellre pratar om) låter bättre men det finns möjligheten att ur ett hifi perspektiv så har du fel. Ställer du två nya system, något annat är inte relevant att jämföra emellan, för 10 000 respektive 100 000 så kommer det dyrare alltid vara mer hifi, dvs mer korrekt, men på individuell basis betyder det inte nödvändigtvis bättre.

Permalänk
Medlem

Glöm inte att det behövs kablar för 10 000 kr / m för att det ska vara äkta HiFi också

Permalänk
Medlem

@improwise: Inga sådana nivåer men kablar spelar roll oavsett vad belackare hävdar. Jag har väl kablage totalt för 15-18 000kr tror jag, inkl nätkablage och högtalarkablage. Har en skeptiker med nedsatt hörsel (20% utan hörapparat) men även han plockade upp skillnader. Större skillnad får man dock med nätfilter.

Permalänk
Medlem

Intressant att vissa är så stenhårt kategoriska.. Ffa vad gäller "miminumkostnad" för att det ska vara korrekt.

Det är klart att det finns överlag en relation till vad saker kostar och hur de presterar. Samtidigt ska man komma ihåg att det verkligen är "diminishing returns" inom HiFi - ju dyrare det blir desto mindre "värd" blir investeringen - för det går att göra bra grejer utan att det kostar som en ny bil.

Även lite talande att som MsSmith också bara fokusera på högtalare och elektronik. Akustik och rummets påverkan lämnas därhän, trots diskussion om system för 100kkr+.

Själv har jag haft HiFi-intresset i ca 20år och uppgraderat genom åren. Nu har jag ett system som ligger runt 100kkr i nypris. Blir ändå förvånad när jag besöker brorsan och lyssnar på mina gamla grejer (som han köpt alldeles för billigt ) att det låter så bra som det ändå gör. Ja, vid kritisk lyssning är det såklart skillnad, framförallt då jag akustikreglerat mitt rum en del, men som jag knöt an till tidigare har dom förbättringarna jag gjort kostat väldigt mycket pengar.

Till TS är mina råd; åk runt och lyssna! Enda sättet att få känsla för vad som du tycker låter bra och vad du anser är prisvärt. Återförsäljarna sätter nog mer än gärna ihop ett paket åt dig. Kolla lite recensioner på nätet för att få lite tips på högtalare att lyssna på. Då ser (hör) du vad du får för dina 10kkr. Känns det mjäkigt, kolla med fördel beggat-marknaden! Vet själv hur det är när man köper nya högtalare, då vill man gärna bli av med dom gamla -> läge för fynd.

Va inte rädd för stativare. Har du ett mindre rum kan stora golvare lätt dominera för mkt. Har du dessutom en stereo alt receiver med sub-utgång kan du komplettera med subwoofer senare för mer botten.
Köpte in ett par Dynaudio Emit M20 till jobbet nyligen tillsammans med en liten Marantz receiver, låter riktigt bra för pengarna (12kkr) och fyller upp vårt relativt stora rum bra vid normala lyssningsnivåer.

Sen skriver du "högupplöst ljud" och att du använder Spotify. Spotify är inte högupplöst. Dessutom spelar masteringen av skivorna en enormt mkt större roll än om formatet är högupplöst eller inte. Ska du inte ha MQA/DD TrueHD(Atmos)/DTS-HD så lär du klara dig finfint med coax eller optisk.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att du besöker en butik som t.ex. Hifiklubben eller Reference audio, tar med dig lite musik som du brukar lyssna på och be att få provlyssna.
Smaken är som baken och allt är subjektivt.

Själv kör jag en NAD D3020 + Dali Zensor Pico till datorn
I vardagsrummet har jag en Denon X2200W(?) med Dali Zensor 7 som golvhögtalare, Dali Zensor Vocal som center och Pico som bakhögtalare.

Men som sagt, det är bara du själv som avgör vad som låter bra. Oavsett vad alla andra säger och tycker!

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

@bran: Kändes bara fel att blanda in fler parametrar när redan de grundläggande var svårt. Menade nu inte ordagrant att man måste ligga på 100 000kr för att få en bra hifi upplevelse utan ville bara påvisa att det krävs betydligt mer än några 10 000kr. Rumsakustik är viktigt absolut men det känns rätt egalt i denna prisklass. Det är så mycket ljud i dessa system som kommer komma överallt att man inte får så mycket av de korrigeringar man gör. Man är nog heller inte särskilt intresserad av hifi (ännu) om man tycker att det är mycket pengar för att få ett bra (inte "bra") ljud ☺