HDMI switch har saboterat min displayport

Permalänk
Medlem

HDMI switch har saboterat min displayport

Jag har precis köpt in en HDMI switch till en av mina datorskärmar då jag enkelt vill kunna byta mellan Xbox One och PC. Mellan datorn och denna skärm är den en sladd med HDMI hane i skärmen och displayport hane som går in i datorn. Detta är switchen jag köpte https://new.webhallen.com/se/product/173826-Deltaco-HDMI-Swit...

Helt plötsligt upptäcker jag efter att jag har kopplat i allt och att signalen mellan min dators displayport och skärm är helt död. Varken datorn eller skärmen upptäcker varandra och jag förmodar att detta har någonting med min nyinköpta hdmi switch att göra. Jag misstänker att detta är någon form av kortslutning eller liknande då denna hdmi switch inte kräver någon extern ström. Vad ska jag ta mig till? Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Är den även död om du drar ur hdmi från dator och skärm?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@Skay: Menar du att du inte alls får någon bild längre via datorns DP samt adapter direkt till skärmen? Eller att du inte får bild med nuvarande prylar så länge du försöker använda själva switchen?

För den där typen av switch är inte en pålitlig konstruktion och det blir ofta fel när adaptrar och omvandlare är inblandade.

Permalänk
Medlem

@tonii: Ja det är den

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Jag menar att även när jag har kopplat ur denna switch och endast använder sladden så funkar det inte heller som det gjorde innan. Varken dator eller skärm känner igen varandra som de gjorde innan jag använde denna switch. Detta betyder att något måste ha gått sönder när jag har använt switchen och det är nu inte bara switchen det är fel på. Jag har kopplat ur och i allt och startat om dator och skärm flertal gånger men ingenting fungerar.

Permalänk
Medlem

Visar skärmen rätt källa? Satt den inte är inställd på å visa HDMI medans du försöker med DP.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Skay: Urk - Utöver det vanliga med att dubbelkolla kontakter och att skärmen står på rätt anslutning återstår att testa mot en annan skärm för att bekräfta att det är grafikkortet som tagit skada.

Edit: Kan också vara adaptern/omvandlare som tagit stryk.

Permalänk
Medlem

@Divion: Nej det är inte det som är problemet, skärmen har endast en HDMI port och inte någon DP port medans min dator endast har en HDMI port som jag använder till min andra skärm. Jag har då en sladd som i går från datorns DP till skärmens HDMI. Denna sladd använder jag https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/kablar-adapt...

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Min andra skärm jag har fungerar utan problem men den är kopplad men en vanlig HDMI sladd. Om jag kopplar i denna skärmen med samma DP till HDMI sladd fungerar det inte heller. Detta måste betyda att det är fel på sladden eller DP porten förmodar jag.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Skay: Då är nästa steg att testa den drabbade skärmen med HDMI direkt till grafikkortet.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Kanske formulerade mig lite klumpigt. Båda skärmarna fungerar problemet är bara att när jag kopplar den någon av skärmarna till datorn med denna DP till HDMI sladd så fungerar det inte. Problemet ligger därav antingen i sladden eller datorn men innan jag köpte min switchen fungerade detta utan problem. Jag är rädd att switchen har skadat min dator eller sladd på något sätt.

Permalänk
Medlem

Medan HDMI är speccat för att kunna driva sådana här grejer, är displayport det?
Om inte, är det ganska rimligt att det blivit skit. Frågan är då, är det permanent?
Jag hade börjat med att stänga av, och starta om datorn. Med lite tur är där utgångsskydd på grafikkortet, och grafikkortet har helt enkelt stängt av utgående port för att skydda sig.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Skay: Eftersom du inte har någon skärm med DP blir det också omöjligt att bekräfta att DP-utgången fungerar... Du har inte en DVI ledig på grafikkortet?

Permalänk
Medlem

@-=Mr_B=-: Jag har startat om dator ett flertal gånger och den har stått avstängd över natten men inget har hjälpt.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Ja DVI finns det, har dock ingen sladd.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Skay:

@Laxpudding: Ja DVI finns det.

Dåså - DVI och HDMI är samma signal (TMDS) och därför krävs ingen omvandling utan endast rent kontaktbaserad adapter/sladd. Och jag gissar att skärmen kör 1920x1080 i 60 Hz och därför inte kräver något avancerat. Finns alltså ingen anledning att kliva över Displayport till att börja med.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Jo visst, saken är ju den att jag fortfarande vill ha en fungerande DP. Då detta fungerat innan så känns det surt att den bara slutar att fungera. Jag vet inte om jag ska vända mig till Webbhallen där jag köpt denna switch och om dem ens kan hjälpa mig. Verkar som att det har skett skada på min DP genom att jag har använt denna switch. I och med att det som sagt fungerade innan så är detta tack vare switchen.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Skay: Ja - samtidigt finns inget annat sätt att få svar än att testa med DP mot en DP-skärm, vilket blir svårt utan tillgång till de prylarna. Men jag rekommenderar starkt att köra DVI i fortsättningen. Det blir alltid ett extra steg av komplexitet när man går över Displayport.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Okej, tack för att du tog dig tid att försöka lösa mitt problem, ha en fortsatt bra dag!

Permalänk
Medlem

Har du provat dra ut strömmen till skärmen?
Det kan tydligen krångla ibland, räcker inte att stänga av den på knappen.

Permalänk
Medlem

@n3crosis: Jag provade det nu men det hjälper inte.