ARM integrerar SIM-kort i systemkretsar för uppkopplade enheter

Permalänk
Melding Plague

ARM integrerar SIM-kort i systemkretsar för uppkopplade enheter

Nu presenterar ARM nästa steg i utvecklingen av SIM-kort – iSIM. Det handlar om kretsar som är betydligt mindre, billigare och kan integreras direkt i systemkretsar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så man ska typ skriva in en kod från operatören för att få SIM-delen att aktiveras?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Så i framtiden kan man inte bara byta SIM när man är utomlands? Kommer ju bli trevligt att koordinera ihop tillfälliga operatörsbyten när iSIM letar sig in i telefoner också.

Jag vet, jag är en riktig optimist innan morgonkoffeinet...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

@Djhg2000:

Jag tänker mig att hela nät/operatörsdelen borde byggas om. Tänk som med fiberutbyggnaden. Alla kör på samma nät, men olika operatörer styr tjänsteutbudet.

Köp en ny telefon - starta den - välj operatör+tjänster från operatör i en operatörsportal - Du är nu igång.

#Morgonfunderingar

Edit: I den bästa av världar ska detta givetvis fungera vid utlandsvistelser också. Du kommer till ett nytt land, om din operatör inte har ett avtal/samarbete med någon operatör i det landet så får du upp en lista i din portal på tillfälliga utlandstjänster.

Permalänk

Detta finns väll redan eller? (funktionen)

Rätt säker på att min Pixel 2 XL har liknande funktion.
EDIT: japp

https://www.androidauthority.com/esim-manager-pixel-2-google-...
https://www.androidcentral.com/using-project-fi-pixel-2s-esim...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Så i framtiden kan man inte bara byta SIM när man är utomlands? Kommer ju bli trevligt att koordinera ihop tillfälliga operatörsbyten när iSIM letar sig in i telefoner också.

Jag vet, jag är en riktig optimist innan morgonkoffeinet...

Skickades från m.sweclockers.com

Jag känner inte till exakta funktionerna på iSIM me borde det inte vara trivialt att byta/lägga till SIM via en webbsida alternativt att lagra flera SIM kort på samma chip och byta med en switch i programvaran... ett SIM har 256kb minne (om jag kommer ihåg rätt) och borde inte vara svårt att få plats för flera på samma chip

Sen är ju just iSIM primärt för IOT prylar som oftast brukar vara rätt stationära...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Så i framtiden kan man inte bara byta SIM när man är utomlands? Kommer ju bli trevligt att koordinera ihop tillfälliga operatörsbyten när iSIM letar sig in i telefoner också.

Jag vet, jag är en riktig optimist innan morgonkoffeinet...

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns virtuella sim-kort också redan nu (där du kan använda flera olika länders sim-kort i samma telefon) som kommer användas mer och mer i framtiden. Enligt mig är 'det vanliga' sim-kortet ett minne blott om 10-15 år. Många telefoner stödjer dock inte detta ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Så i framtiden kan man inte bara byta SIM när man är utomlands? Kommer ju bli trevligt att koordinera ihop tillfälliga operatörsbyten när iSIM letar sig in i telefoner också.

Jag vet, jag är en riktig optimist innan morgonkoffeinet...

Skickades från m.sweclockers.com

Borde väl vara tvärt om, förhoppningsvis enkelt i framtiden att ha flera digitala simkort i sin telefon man enkelt kan lägga till/ta bort/aktivera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Detta finns väll redan eller? (funktionen)

Rätt säker på att min Pixel 2 XL har liknande funktion.
EDIT: japp

https://www.androidauthority.com/esim-manager-pixel-2-google-...
https://www.androidcentral.com/using-project-fi-pixel-2s-esim...

Pixel 2 har eSim och inte iSim det är skillnad.

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Skrivet av Djinn:

Pixel 2 har eSim och inte iSim det är skillnad.

Det är skillnad, jag syftade på funktionen att inte ha simkort.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Användningsområdet är främst Internet of Things-enheter dvs inte era mobiltelefoner.
Vet inte om det kommer gå att omprogrammera dessa minnen och digitalt "byta sim", men skulle ju vara dålig säkerhet om det gick.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Varför använder man inte IMEI för att knyta enheter till abonnemang?
Låter som i stort sett samma sak som iSIM fast det kanske kräver systemförändringar till skillnad från iSIM?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dravond:

Jag känner inte till exakta funktionerna på iSIM me borde det inte vara trivialt att byta/lägga till SIM via en webbsida alternativt att lagra flera SIM kort på samma chip och byta med en switch i programvaran... ett SIM har 256kb minne (om jag kommer ihåg rätt) och borde inte vara svårt att få plats för flera på samma chip

Sen är ju just iSIM primärt för IOT prylar som oftast brukar vara rätt stationära...

Ett SIM-kort är mer komplicerat än ett minne, de har bland annat en inbyggd processor som kör en egen variant av Java. Kolla upp en presentation som heter "The secret life of SIM cards", lite lång men värd tiden.

Det vore trevligt att kunna välja operatör på samma sätt som med stadsnätet, men samtidigt misstänker jag att operatörerna kommer använda integrerat SIM som en ursäkt för att sluta med kontantkort när det blir vanligt. "Våra nya system har inte stöd för det", osv. Nej, nu är det snart dags för mer koffein.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Användningsområdet är främst Internet of Things-enheter dvs inte era mobiltelefoner.

För tillfället ja. Men diskussionen om hur det skulle fungera om det letar sig in i mobiltelefoner är inte mer än ett stenkast bort och det tåls att börja fundera på hur en lösning kan se ut där också. Det är ju alltid kul att spåna om ny teknik och tillämpningar, eller hur?

Att det är perfekt för Internet of things-enheter är nog de flesta överens om därav inte lika kul att diskutera som mobiltelefoner, som ligger de flesta närmre när det kommer till SIM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Det vore trevligt att kunna välja operatör på samma sätt som med stadsnätet, men samtidigt misstänker jag att operatörerna kommer använda integrerat SIM som en ursäkt för att sluta med kontantkort när det blir vanligt. "Våra nya system har inte stöd för det", osv. Nej, nu är det snart dags för mer koffein.

Skickades från m.sweclockers.com

Den enda "nackdelen" med systemet som så när det kommer till kontantkort är väl att det måste kopplas mot en person (bank-id). Att sedan ladda telefonen skulle göras via portalen istället för i lokala kiosken.

Men visst, skulle operatörerna vara snikna så kan de helt klart plocka bort kontantkortstjänsten helt. Men att alla operatörer skulle göra detta tror jag inte skulle hända... har 1 operatör kvar kontantkortstjänsten så kommer den få en hel del nya kunder.

Jag ser bara möjligheter med en portal för allt (för jag har fått i mig mina koppar kaffe för morgonen, plus lunch).

Permalänk
Medlem

Det kommer åtminstone bli ännu roligare för hackers att ta sig in i olika IoT-lösningar med detta inbyggt.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0l0m0n:

@Djhg2000:

Jag tänker mig att hela nät/operatörsdelen borde byggas om. Tänk som med fiberutbyggnaden. Alla kör på samma nät, men olika operatörer styr tjänsteutbudet.

Köp en ny telefon - starta den - välj operatör+tjänster från operatör i en operatörsportal - Du är nu igång.

#Morgonfunderingar

Edit: I den bästa av världar ska detta givetvis fungera vid utlandsvistelser också. Du kommer till ett nytt land, om din operatör inte har ett avtal/samarbete med någon operatör i det landet så får du upp en lista i din portal på tillfälliga utlandstjänster.

Hur ska man kunna komma åt den där portalen i det läget? Ska telefonen då torrsurfa på senast cachade version? Det kan bli spännande.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

@Joppis: Via wi-fi. Alternativt att portalen ligger hos nätägaren, så du slussas dit på ett default nät som endast fungerar för den sakens skull innan du valt operatör.

Permalänk
Medlem

Det här låter hur bra för och vara sant, äntligen kanske slippa hålla på och öppna inne i mobilen och ha för att sätta in ett SIM-kort.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Hur ska man kunna komma åt den där portalen i det läget? Ska telefonen då torrsurfa på senast cachade version? Det kan bli spännande.

Idag kan du väl ringa nödsamtal utan ett simkort?
Så nog går det nog att skapa någon infrastruktur som man loggar in på sitt konto med. Krävs ju ingen större kapacitet...

Jag tror man kommer kunna välja likt man väljer abbonemang idag med allt annat. Kopplar till bankid/epost/facebook sen så loggar man bara in.

Förstår inte varför folk är emot detta.

Jag tror operatörerna är mindre glada. Men apple kommer tvinga dom till en sån här lösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

coolt, synd ARM blev köpta av softbank.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av gargamelo:

coolt, synd ARM blev köpta av softbank.

Varför skulle det vara så negativt?
Ärlig fråga, vet inte riktigt något om softbank eller att ARM ens blivit uppköpta.

Edit: Ser att de köpte upp Amerikanska Sprint för inte allt för länge sedan (70% share), ser även att dem planerade i Mars förra året att sälja 25% av ARM. Men jag kan inte hitta något direkt "skit" som dem gjort, men kanske inte gräver djupt nog.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dravond:

Jag känner inte till exakta funktionerna på iSIM me borde det inte vara trivialt att byta/lägga till SIM via en webbsida alternativt att lagra flera SIM kort på samma chip och byta med en switch i programvaran... ett SIM har 256kb minne (om jag kommer ihåg rätt) och borde inte vara svårt att få plats för flera på samma chip

Sen är ju just iSIM primärt för IOT prylar som oftast brukar vara rätt stationära...

Så tänkte jag också att man slipper ha flera fysiska SIM kort. Eller om man har fler operatörer, ett för datatrafik och ett för samtal. Som man kan idag om man har en telefon med dualSIM.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Citat:

I takt med att enheterna krympt har även behovet av mindre kort blivit allt större

Konstig mening, då enheterna inte har krympt. Tvärtom, storleken på mobiltelefoner går hela tiden uppåt.

Permalänk
Medlem

Kanske är det den gamla nojjan/erfarenheten som spökar men vore inte detta ett jättebra sätt för Arm att sabotera begagnatmarknaden?

Någon som köpt en begagnad CDMA-lur (utan sim-slot) i USA eller liknande kanske kan berätta hur man gör i de fallen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Idag kan du väl ringa nödsamtal utan ett simkort?
Så nog går det nog att skapa någon infrastruktur som man loggar in på sitt konto med. Krävs ju ingen större kapacitet...

Jag tror man kommer kunna välja likt man väljer abbonemang idag med allt annat. Kopplar till bankid/epost/facebook sen så loggar man bara in.

Förstår inte varför folk är emot detta.

Jag tror operatörerna är mindre glada. Men apple kommer tvinga dom till en sån här lösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad har apple med saken att göra? Låter lika logiskt som att apple skulle "tvinga" bredbansoperatörer till något via deras mac-laptops. Sen finns ju redan eSim på android-sidan - vilket är samma funktion som iSim fast i lite bulkigare fysiskt format. Den stora nyheten här är att en existerande teknik krymp till en billigare storlek, inget har hänt på användarsidan.

Apple kan inte tvinga en sådan där portal för övrigt - om inte en majoritet av operatörerna stödjer en sådan teknik kan ju inte Apple sälja sina telefoner - vem vill ha en telefon de inte kan ringa med?

Däremot skulle operatörerna kunna gå samman och tvinga apple, är ju bara säga "hej apple, snart ändrar vi hur våra nät fungerar så om inte ni uppdaterar era telefoner så kommer de bli värdelösa och omöjliga att sälja, ha en bra dag!". Operatörerna behöver inte apple, de sitter på makten, de bestämmer spelreglerna, det är apple som behöver operatörerna. Folk kommer fortsätta ringa och surfa, operatörerna kommer fortsätta tjäna pengar. Är inte som att du eller annat folk skulle sluta ringa om apple gick i graven imorgon.

TLDR: Operatörerna har piskan, apple har frukt och grönt.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Vad har apple med saken att göra? Låter lika logiskt som att apple skulle "tvinga" bredbansoperatörer till något via deras mac-laptops. Sen finns ju redan eSim på android-sidan - vilket är samma funktion som iSim fast i lite bulkigare fysiskt format. Den stora nyheten här är att en existerande teknik krymp till en billigare storlek, inget har hänt på användarsidan.

Apple kan inte tvinga en sådan där portal för övrigt - om inte en majoritet av operatörerna stödjer en sådan teknik kan ju inte Apple sälja sina telefoner - vem vill ha en telefon de inte kan ringa med?

Däremot skulle operatörerna kunna gå samman och tvinga apple, är ju bara säga "hej apple, snart ändrar vi hur våra nät fungerar så om inte ni uppdaterar era telefoner så kommer de bli värdelösa och omöjliga att sälja, ha en bra dag!". Operatörerna behöver inte apple, de sitter på makten, de bestämmer spelreglerna, det är apple som behöver operatörerna. Folk kommer fortsätta ringa och surfa, operatörerna kommer fortsätta tjäna pengar. Är inte som att du eller annat folk skulle sluta ringa om apple gick i graven imorgon.

TLDR: Operatörerna har piskan, apple har frukt och grönt.

Jag tror iaf att operatörerna är emot denna förändring. Det innebär nog att det blir enklare att byta operatör och det välkomnar inte operatörerba.

Jag kan ju även ha flera abbonemang samtidigt och det kan mkt väl ses som en nackdel. Ex om jag åker utomlands och det blir lättare för mig att byta operatör så går operatörer miste om intäkter.

En mobiltelefontillverkare har däremot att vinaa på e/isim eftersom det innebär minskade materialkostnader. Också att de sparar plats i lurarna. Det blir enklare att nå högre IP-klassning.

Så ja. Jag tror det är mobiltelefontillverkarna som gynnas av isim. Men opertörerna är emot den nya investeringen samt att det som sagt blir lättare för konsumenter att byta operatör.

Så det krävs att någon helt enkelt tvingar operatörerna om detta ska gå igenom.
Visst kan man väl tänka sig en ”mjuk” övergång där telefoner har både isim och vanligt simkort... Men det är kostnader med det för tillverkarna som fe nog vill undvika.

Jag tror det kräver att samsung eller apple släpper sin flaggskeppmodell med isim för att operatörerna ska tvingas anpassa sig. Det räcker inte om HTC släpper någon obskyr modell

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Jag tror iaf att operatörerna är emot denna förändring. Det innebär nog att det blir enklare att byta operatör och det välkomnar inte operatörerna.

Jag tror det där påståendet är falskt. Av samma anledning som någon undersökning någon gång visade varför pizzerior ofta öppnar nära varandra istället för att sprida ut sig så långt ifrån varandra som möjligt:

Om du har förtroende för att produkten du själv erbjuder är bäst, då vill du vara så nära dina konkurrenter som möjligt så du kan stjäla deras kunder. Enda gången du vill isolera dig från konkurrenterna är om du tror att din egna produkt är sämre än deras.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Lite intresserad om hur man potentiellt ska byta nummer eller dylikt, för folk med flera sim kort (typ skyddade personer) skulle det bli ganska jobbigt att inte kunna byta mellan många kort på samma enhet, något säger mig att tillverkare skulle nöja sig med två iSIM på varje enhet...

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"