Krävs att lämna ut telefoninspelning till företag, har dom rätt att göra så?

Permalänk
Medlem

Krävs att lämna ut telefoninspelning till företag, har dom rätt att göra så?

Jag sökte ledighet för ett arbetspass i januari, blev tillsagd av chefen att jag endast kunde få obetald ledighet och accepterade det då jag var tvungen att vara ledig där. Nu är det dock såhär att hans underhuggare som försöker så mycket som hon kan med att göra sig av med mig fick nys om detta och frågade mig vem som godkände min ledighet och om jag hade det skriftligt, svarade henne att jag hade det muntligt och inspelat och att jag kan spela upp detta om chefen säger annorlunda än vad han sagt. Kort och gott så sitter hon nu och tjafsar på mig om att hon skall ha inspelningen, att hon har rätt att kräva den fast hon inte ens är med i inspelningen och att jag skall ge henne denna som bevis på min ledighet. Hon har inte brytt sig om att ens fråga chefen om han har beviljat det utan ger sig bara efter mig om detta och jag hävdar hela tiden att hon har dels inte rätt att kräva några filer från mig eller mina enheter eller att hon ens har rätt att ta del vid den inspelningen då hon inte ens är med på den. Tilläggas skall att facket är även dom inblandade i detta och säger samma som jag.

Vem har rätt i detta och vad finns det som understryker att den parten har rätt?

Permalänk
Medlem

Tror inte du behöver säga mer än att du fått ledigt av din chef, har hon frågor på det får hon ta det med chefen. Du behöver inte säga mer än så.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad säger din chef om hela situationen?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Destromath:

Jag sökte ledighet för ett arbetspass i januari, blev tillsagd av chefen att jag endast kunde få obetald ledighet och accepterade det då jag var tvungen att vara ledig där. Nu är det dock såhär att hans underhuggare som försöker så mycket som hon kan med att göra sig av med mig fick nys om detta och frågade mig vem som godkände min ledighet och om jag hade det skriftligt, svarade henne att jag hade det muntligt och inspelat och att jag kan spela upp detta om chefen säger annorlunda än vad han sagt. Kort och gott så sitter hon nu och tjafsar på mig om att hon skall ha inspelningen, att hon har rätt att kräva den fast hon inte ens är med i inspelningen och att jag skall ge henne denna som bevis på min ledighet. Hon har inte brytt sig om att ens fråga chefen om han har beviljat det utan ger sig bara efter mig om detta och jag hävdar hela tiden att hon har dels inte rätt att kräva några filer från mig eller mina enheter eller att hon ens har rätt att ta del vid den inspelningen då hon inte ens är med på den. Tilläggas skall att facket är även dom inblandade i detta och säger samma som jag.

Vem har rätt i detta och vad finns det som understryker att den parten har rätt?

Verkar ju vara som att du redan vet vad som gäller.
Vad har hon att göra med ärendet?
Hon var inte delaktig i samtalet.
Hon var inte delaktig i beslutet.

Är hon ansvarig över scheman eller något? Vad är motiveringen liksom?
Slutar hon inte är det väl bara att kalla in henne och chefen på möte och reda ut det?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Tror inte du behöver säga mer än att du fått ledigt av din chef, har hon frågor på det får hon ta det med chefen. Du behöver inte säga mer än så.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis det jag säger till henne med, säger att hon först och främst skall fråga chefen men chefen i fråga är inte riktigt att lita på varav jag valde att ha detta samtalet inspelat för att kunna sätta emot han ifall han säger något annat än han gjorde när inspelningen gjordes.

Permalänk
Medlem

Är hon över dig i "rang" så att säga? Spelar egentligen ingen roll då hon inte är din chef.

Jag hade inte ens tagit diskussionen med henne. Hänvisa henne till facket bara, så du inte säger något som biter dig i baken sen. Om hon inte har någon rätt att bevilja semester ska hon inte ens lägga sig i.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Vad säger din chef om hela situationen?

Chefen vill knappt ha med mig att göra efter att han förlorade mot facket angående min anställningsform så han går det inte att prata med om det inte gynnar honom något.

Skrivet av DavidtheDoom:

Verkar ju vara som att du redan vet vad som gäller.
Vad har hon att göra med ärendet?
Hon var inte delaktig i samtalet.
Hon var inte delaktig i beslutet.

Är hon ansvarig över scheman eller något? Vad är motiveringen liksom?
Slutar hon inte är det väl bara att kalla in henne och chefen på möte och reda ut det?

Hon är den som lägger schemat för mig, hon är även chefens "go to" så att säga, nej hon var inte delaktig i varken beslut eller i samtalet. Att kalla in dom på möte kommer inte gå för det är knappt så facket kan prata med dom ens, dom är sura på mig efter att jag gick på dom om min anställningsform i höstas och vann mot dom i centrala förhandlingar och blev fastanställd. Efter detta så har det gjorts allt möjligt för att försöka få mig att säga upp mig själv (detta är något som kommer tas med företaget snart nog där facket står bakom mig med.).

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Är hon över dig i "rang" så att säga? Spelar egentligen ingen roll då hon inte är din chef.

Jag hade inte ens tagit diskussionen med henne. Hänvisa henne till facket bara, så du inte säger något som biter dig i baken sen. Om hon inte har någon rätt att bevilja semester ska hon inte ens lägga sig i.

Läs ovan, chefens "go to" hon får göra lite vad hon vill och han som bedriver företaget verkar lyssna mer på henne än på sina anställda.

Permalänk
Medlem

låter ju som en trevlig arbetsplats...

On topic: hon får väl för bövelen ta det med chefen till att börja med kan jag tycka?!

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Hänvisa henne till din chef. Det är han som beviljat ledigheten. Konstigt sätt verkligen.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

låter ju som en trevlig arbetsplats...

On topic: hon får väl för bövelen ta det med chefen till att börja med kan jag tycka?!

Det är en trevlig arbetsplats när man inte är någon jäkla hackekyckling som dom kan ge sig på, det jag gissar på är att chefen försöker säga nej till att dom gett mig ledigt men dom är oroliga för ifall jag verkligen har inspelningen (vilket jag självklart har) så det är väll ytterligare ett försök i mängden till att bli av med mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drickz:

Hänvisa henne till din chef. Det är han som beviljat ledigheten. Konstigt sätt verkligen.

Redan gjort, otaliga gånger, senast idag tillochmed.

Permalänk
Medlem

Hur som för att återgå till min ursprungsfråga, finns det någon lagtext som säger att hon inte har rätt att kräva mig på mina privata filer? Vet att det är fullt lagligt att spela in telefonsamtal så på den punkten har hon inget att komma men just när det kommer till att hon försöker kräva mig på min inspelning så hade det varit suveränt med en lagtext att hänvisa henne till så hon ger upp någon gång.

Permalänk
Medlem

@Destromath: Hemskt med sånt folk... ja funkar det inte att lösa sinsemellan så är det bara diskutera med din fackman. Dom har jurister som är experter på sånt. Antar du stannar för att du inte har så mycket att göra med chefen?

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drickz:

@Destromath: Hemskt med sånt folk... ja funkar det inte att lösa sinsemellan så är det bara diskutera med din fackman. Dom har jurister som är experter på sånt. Antar du stannar för att du inte har så mycket att göra med chefen?

Väldigt lite faktiskt, rätt fritt jobb där man inte behöver ha med ledningen att göra speciellt mycket, sen är det inte det enklaste att bara säga upp sig från ett fast jobb som man har slåtts om i centrala förhandlingar för att få heller.

Permalänk
Medlem

Alltså har din fackliga representant tagit del av inspelningen? I så fall skulle jag med varm hand hänvisa alla vidare frågor din "chef" har i detta ärende till dem med hänvisning till att det är en pågående tvist där du representeras av facket.

Hur vida de kan kräva inspelningen de vet jag inte, men ge facket tillgång till filen så kan nog deras jurister hantera den enligt lagens ramar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

Det är en trevlig arbetsplats när man inte är någon jäkla hackekyckling som dom kan ge sig på, det jag gissar på är att chefen försöker säga nej till att dom gett mig ledigt men dom är oroliga för ifall jag verkligen har inspelningen (vilket jag självklart har) så det är väll ytterligare ett försök i mängden till att bli av med mig.

Ge dem inte inspelningen vad du än gör.

Det bästa är att de försöker ta ifrån dig semestern, som du får underlag på. Sedan skickar du både inspelningen och underlaget på att de försökt ändra sig till facket och till företagets högre chefer. Då jävlar får dom det hett under rumpan

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Om läget verkligen är som du skriver så är det troligtvis som tidigare nämnt, som så att de ser en möjlighet här att avskeda dig på skäliga grunder för oanmäld frånvaro/ledighet som därmed skadat företaget. Men att de inte vet om de kan göra verklighet av detta eller inte på grund av en potentiell inspelning som bekräftar att ledigheten är verifierad.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

Hur som för att återgå till min ursprungsfråga, finns det någon lagtext som säger att hon inte har rätt att kräva mig på mina privata filer? Vet att det är fullt lagligt att spela in telefonsamtal så på den punkten har hon inget att komma men just när det kommer till att hon försöker kräva mig på min inspelning så hade det varit suveränt med en lagtext att hänvisa henne till så hon ger upp någon gång.

Skulle gissa på att svaret på den frågan är nej, däremot finns det inget som ger henne rätt att kräva det heller. Hon kan därmed inte begära det av dig. Samla på dig så mycket dokument som möjligt gällande hennes "tjat" kring detta.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Nej, hon har inte rätt att få din inspelning. Problemet här är dock att du inte har något att bekräfta din ledighet, få allt på papper i framtiden. Tills dess så får du allt ta det med chefen som gav dig ledighet, obekvämt eller inte.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matuta:

Alltså har din fackliga representant tagit del av inspelningen? I så fall skulle jag med varm hand hänvisa alla vidare frågor din "chef" har i detta ärende till dem med hänvisning till att det är en pågående tvist där du representeras av facket.

Hur vida de kan kräva inspelningen de vet jag inte, men ge facket tillgång till filen så kan nog deras jurister hantera den enligt lagens ramar.

Skrivet av Mithras:

Ge dem inte inspelningen vad du än gör.

Det bästa är att de försöker ta ifrån dig semestern, som du får underlag på. Sedan skickar du både inspelningen och underlaget på att de försökt ändra sig till facket och till företagets högre chefer. Då jävlar får dom det hett under rumpan

Skrivet av Nanae:

Om läget verkligen är som du skriver så är det troligtvis som tidigare nämnt, som så att de ser en möjlighet här att avskeda dig på skäliga grunder för oanmäld frånvaro/ledighet som därmed skadat företaget. Men att de inte vet om de kan göra verklighet av detta eller inte på grund av en potentiell inspelning som bekräftar att ledigheten är verifierad.

Det är lite detta jag tror dom försöker sig på med, får väll se hur det ter sig på kommande förhandlingar.

Skrivet av Mithras:

Skulle gissa på att svaret på den frågan är nej, däremot finns det inget som ger henne rätt att kräva det heller. Hon kan därmed inte begära det av dig. Samla på dig så mycket dokument som möjligt gällande hennes "tjat" kring detta.

Oh dokumentation har jag i överflöd

Skrivet av Valonen:

Nej, hon har inte rätt att få din inspelning. Problemet här är dock att du inte har något att bekräfta din ledighet, få allt på papper i framtiden. Tills dess så får du allt ta det med chefen som gav dig ledighet, obekvämt eller inte.

Det är ju dock det jag har i inspelningen då jag nämner precis vilket datum det handlar om etc, har även en skriftlig ledighetsansökan som var inlämnad till dom en månad innan ledigheten behövdes som jag vet att dom sett och ändå planerade in mig på att jobba det passet.

Permalänk
Medlem

Är inte hela vitsen med att ha en inspelning just att kunna använda den i en situation som den här? Traska in på hennes kontor, spela upp inspelningen, och traska hem igen. Egentligen ser jag inte varför det skulle spela någon roll, bara ge henne en kopia på inspelningen.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

De har all rätt att planera in dig upp till två veckor innan, sedan måste en schemaändring godkännas av dig. Men jag menar, om de nu vägrar att skriftligt godkänna din ledighetsansökan (har du ingen semesterdag att ta ut? Du får själv välja hur din ledighet ska se ut om du har flera alternativ - obetald semesterdag, betald semesterdag, röd dag osv) får du väl i värsta fall sjukskriva dig.

Permalänk
Medlem

Om det är så att du har en inspelning och hänvisar till den så får du nog spela upp den. Problemet med att spela in sina kollegor och chefer är att det är känsligt och det kommer finnas en förtroendebrist förmodligen, ingen vill gå och fundera på om just "detta" samtal spelas in. Använd inte inspelning i framtida konversationer är mitt råd, med det sagt så hoppas jag att det löser sig för dig.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Är inte hela vitsen med att ha en inspelning just att kunna använda den i en situation som den här? Traska in på hennes kontor, spela upp inspelningen, och traska hem igen. Egentligen ser jag inte varför det skulle spela någon roll, bara ge henne en kopia på inspelningen.

Varför få henne att sluta nu? Låt henne skämma ut sig ännu mer, samla på mer dokumentation, låt henne svettas ännu hårdare, och förhoppningsvis gör hon något så otroligt korkat och ogenomtänkt efter ett tag.

Always wait until the right moment.....

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Hon kan inte kräva det av dig men å andra sidan får du svårt att bevisa det om du inte spelar upp det.
Kanske svårt att få fram materialet?

Permalänk
Medlem

Du spelade ju in den för att kunna bevisa att du fick ledigt, då måste du vara beredd på att spela upp om det krävs.

Lämna in skriftliga ledighetsansökningar nästa gång så får du på papper.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Avstängd

Hänvisa till din chef, ta din ledighet, försöker hon neka trots att du sagt att andra chefen beviljat och hon motsäger sig, skicka vidare till facket tillsammans med inspelningen osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Är inte hela vitsen med att ha en inspelning just att kunna använda den i en situation som den här? Traska in på hennes kontor, spela upp inspelningen, och traska hem igen. Egentligen ser jag inte varför det skulle spela någon roll, bara ge henne en kopia på inspelningen.

Skrivet av Valonen:

Om det är så att du har en inspelning och hänvisar till den så får du nog spela upp den. Problemet med att spela in sina kollegor och chefer är att det är känsligt och det kommer finnas en förtroendebrist förmodligen, ingen vill gå och fundera på om just "detta" samtal spelas in. Använd inte inspelning i framtida konversationer är mitt råd, med det sagt så hoppas jag att det löser sig för dig.

Skrivet av saturday_sun:

Du spelade ju in den för att kunna bevisa att du fick ledigt, då måste du vara beredd på att spela upp om det krävs.

Lämna in skriftliga ledighetsansökningar nästa gång så får du på papper.

Till er som undrar varför jag inte spelar upp den så är det väldigt enkelt, både jag och facket har sagt till henne att hon först och främst skall ta det med chefen i fråga och om han säger något annorlunda än inspelningen så finns den där, däremot så skulle han nu säga samma sak som inspelningen så finns det ingen anledning för henne att höra den.

Permalänk
Avstängd

Men jösses, en underhuggare har inget med det att göra så vida det inte är sagt att du skall rapportera till henne.

Och om du nu har en inspelning, varför är det ett problem att spela upp den för henne? Låter som att du själv skapar drama där det ej behövs.