Gaming entusiaster som kör linux. Hur gör ni?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av eXpander_:

Ok, måste bara hugga in här; det stämmer inte alls. Nvidias installationsskript lägger saker i både /usr/lib (/usr/lib32) och /usr/lib64. Jag har då aldrig stött på att NVIDIA lagt in både 32 och 64 i /usr/lib sedan 10 års tillbaka. NVIDIAs drivrutiner fungerar alldeles utmärkt.

Det kan mycket väl stämma, det senaste NVIDIA-kortet jag använde var GTX 275 som jag köpte kort efter lanseringen och det kortet ersattes av en HD 5850 inom ett år. Kan minnas fel om detaljerna men NVIDIAs drivrutin gjorde många fel på den tiden, det jag läser om den moderna drivrutinen på forum idag verkar inte vara särskilt mycket bättre men det är naturligtvis andra fel idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Mjölnir: AMD Ryzen 5 1400 | Gigabyte GA-AB350N | Crucial Ballistix Sport 8GB | Sapphire RX 580 8GB NITRO+ | IKEA Knagglig
Server: Intel i7-2600 | ASRock Z68 Fatal1ty (defekt men bootar) | Corsair XMS 32GB | Sapphire HD 5850 1GB | NZXT Switch 810

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
::1
Registrerad
Feb 2004

Kör inte längre vt-d men läste denna tråd här om dagen, nyss poppa ett intressant klipp upp på youtube:

“At first, they'll only dislike what you say, but the more correct you start sounding the more they'll dislike you.”
― Criss Jami, Killosophy

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Okt 2001

@_anka_: Hur har jag kunnat missa denna video, super intressant!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av _anka_:

Kör inte längre vt-d men läste denna tråd här om dagen, nyss poppa ett intressant klipp upp på youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=okMGtwfiXMo

Jag postade ett forum-inlägg från killen-i-videons forum några poster bak, där bland annat utvecklaren som fått teknologin att fungera skriver och visar detta. Wendell i videon driver det forumet bland annat.

Här finns mer att läsa om detta, intressant är det, men det bygger på ett gäng olika program som körs både under Windows@Linux.

https://forum.level1techs.com/t/a-little-teaser-of-what-is-to...

Här är en länk till utvecklarens repo på github som någon annan här på swec postade några sidor bak: https://github.com/gnif/LookingGlass

Enbart positivt om det exponeras mer, fler upptäcker det, fler skriver om det, och fler bidrar till det..

Ryzen 1700x @ Corsair 16gb 3200mhz lpx @ Gigabyte 7950 @ Msi x370 plus @ Evga 650 80+gold modulärt @ Fractal r5 @ Corsair hydro 110i = Benq 144hz 1920-1080 24tum
i5 4670k @ Asus z-87a @ Corsair vx450 @ Corsair 16gb 1600mhz @ Fractal r3
c2d e4400 @ 4gb noname @ 10tb+ @ noname chassi

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2006
Skrivet av Kvasten:

Hej!

Hur gör ni för att köra både Windows och Linux på ett smidigt sätt? Jag personligen tycker det är oerhört jobbigt att hålla på med dualboot, så jag har helt enkelt valt att endast köra windows på min desktop, trotts att jag egentligen helst hade velat köra linux. Så jag undrar, hur gör ni?

alternativ jag funderat på:
* Köra linux virtuellt
* Virtualisera windows med GPU Passthrough
* 2 datorer med KVM switch (Jag har inte lyckats hitta någon kvm switch som har stöd för 2 skärmar och duallink för 120hz)
* Wine

MVH
Kvasten

Har du testat Synergy?

Ett härligt gäng med div. elektronik.
Marknadsreferenser | Rabattkoder | Dagens fynd | Övriga fynd

"The mediocre teacher tells, The good teacher explains, The superior teacher demonstrates but the great teacher inspires."

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001

@_anka_:

Skrivet av Zezo:

Har du testat Synergy?

Varför en KVM switch? Köp en skärm med flera ingångar, har 4st på min.

USB switch sedan kostar 200-300Kr och har hub så tar en port per USB chip/maskin och ger flera portar ut.

Synergy har jag inte testat då jag läst att det inte är optimalt för spel men har testat andra mjukvarulösningar, problemet är ofta goast keys, latens och låg uppdateringsfrekvens.

Dessutom är det GRYMT mycket smidigare med ett dedikerat USB chip för den viritueliserade maskinen då man slipper konfigurera varje individuell enhet och slipper problem som att enheten inte hittas om man försöker hotpluga den osv.

Finns som sagt olika mjukvarulösnignar som tex gör att man kan hotswapa USB enheter men då får man ofta anda problem, dom problemen kan man ofta fixa men då förlorade tex jag hotswap möjligheten osv.

Dedikerat USB chip gör att virituela maskinen kan köra den riktiga drivrutinen och allt fungerar som native.

X79 som jag kör från intel har original 2st USB 2.0 chip i sig och totalt 14 portar så ja bör inte vara ett problem.

Gallerier: Modern Midi

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2012

Rise of the Tomb Raider Is Coming to Linux
http://www.omgubuntu.co.uk/2018/02/rise-of-tomb-raider-linux-...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
:)
Registrerad
Okt 2008

Någon som har fått GPU passthrough att lira via Parallels på MacOS High Sierra?

Apple Mac Mini

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av SilentHarmonic:

Någon som har fått GPU passthrough att lira via Parallels på MacOS High Sierra?

Intressant fråga men det här är nog både fel forumdel och tråd.

OnT: spelar native uteslutande

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Asus R9 290X DCU2 4GB | 2*LG W2242PE
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 2TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
:)
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av Dracc:

Intressant fråga men det här är nog både fel forumdel och tråd.

OnT: spelar native uteslutande

Nja, jag skulle vilja köra en passthrough via Parallels på MacOS till Ubuntu. Så just därför så ställer jag frågan här.

Apple Mac Mini