Min HTPC börjar ge upp och jag önskar få lite feedback på val av propp, minne och moderkort

Permalänk
Medlem

Min HTPC börjar ge upp och jag önskar få lite feedback på val av propp, minne och moderkort

Mina kära gamla burk med en Intel E8400 har börjat bete sig väldigt underligt åt, den tömmer nämligen min lagringshårddisk med någon dags mellanrum, vilket inte alls är vidare önskvärt. Jag har kontrollerat mina minnen med memcheck, bytt hårddisk, bytt kablar, ny SATA-port och nu har jag slut på idéer.

Nåja, det skulle inte skada med något lite nyare eftersom den har lite svårt med video högre än 1080p i vilket fall som helst. Jag kör ju också två virtuella maskiner på den som hostar mitt moln med NextCloud och sedan har jag även en moddad Minecraft-server.

Jag har kikat på dessa delar:

* AMD Ryzen 5 1500X
* ASRock A320M-DGS
* Kingston ValueRAM DDR4 PC17000/2133MHz ECC CL15 8GB

Jag har inge behov av att överklocka eller så, vilket är anledningen till att jag valde just det moderkortet. Är det något man bör tänka på med ECC-minnen? Jag har aldrig kört det innan och ju mer jag läser om både ECC och AMD Ryzen, ju mer osäker blir jag på allt, typ.

Vad säger experterna?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Köp ingen X processor från Amd om du ska använda till en htpc, det medföljer ingen kylare och du behöver hålla med en sådan själv. Köper du en vanlig 1500 får du med en kylare som troligtvis kommer att duga utmärkt. Ecc är väl trevligt, men känns inte särskilt nödvändigt för en hemanvändare med det syftet du ska ha den till, bara mer pengar som försvinner.

Vad för operativsystem använder du?

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Köp ingen X processor från Amd om du ska använda till en htpc, det medföljer ingen kylare och du behöver hålla med en sådan själv. Köper du en vanlig 1500 får du med en kylare som troligtvis kommer att duga utmärkt. Ecc är väl trevligt, men känns inte särskilt nödvändigt för en hemanvändare med det syftet du ska ha den till, bara mer pengar som försvinner.

Vad för operativsystem använder du?

Kylare har jag redan ordnat faktiskt, en kompis hade en som låg och skräpade. 1500 finns väl inte att få tag på längre? Det kommer ju nya modeller om en månad eller så, men jag pallar inte vänta på dem.

Jag kikade på vanliga minnen, men det var så liten priskillnad att jag tänkte att jag lika gärna kan slå till på det.

Det är Arch Linux som rullar på den.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Hjälpsam

@Hund: grafikkort?
1600x saknar inbyggd grafik.
Ett aLternativ med inbyggd grafik är 2200G.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

@Hund: grafikkort?
1600x saknar inbyggd grafik.
Ett aLternativ med inbyggd grafik är 2200G.

Det jag har får fungera ett tag till. Jag behöver läsa på mer innan jag köper ett nytt, jag har ingen koll på hur det är med att kunna spela upp video via grafikkortet nu för tiden. Det var några hundra år sedan jag var lite insatt i det.

Edit: Fast det kanske är lika bra att köpa något dyligt när jag tänker efter. Jag ska kika på de modellerna!

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Skrivet av sleepyoh:

Köp ingen X processor från Amd om du ska använda till en htpc, det medföljer ingen kylare och du behöver hålla med en sådan själv. Köper du en vanlig 1500 får du med en kylare som troligtvis kommer att duga utmärkt. Ecc är väl trevligt, men känns inte särskilt nödvändigt för en hemanvändare med det syftet du ska ha den till, bara mer pengar som försvinner.

Vad för operativsystem använder du?

Ryzen 5 1500 har aldrig existerat, finns bara 1500x under den, är det 1400 som gäller.

Ryzen 5 1500x har faktiskt en medföljande cpu-kylare, en Wraith Spire https://www.amd.com/en/technologies/cpu-cooler-solution

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Hyte Y60
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sleepyoh:

Köp ingen X processor från Amd om du ska använda till en htpc, det medföljer ingen kylare och du behöver hålla med en sådan själv. Köper du en vanlig 1500 får du med en kylare som troligtvis kommer att duga utmärkt. Ecc är väl trevligt, men känns inte särskilt nödvändigt för en hemanvändare med det syftet du ska ha den till, bara mer pengar som försvinner.

Vad för operativsystem använder du?

Upp till Ryzen 5 1600x medföljer kylare.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|