Permalänk

Tråden för drone-entusiaster

Tanken med denna tråd är att vi ska kunna diskutera, hjälpa och vägleda varandra inom allt som har med drönare att göra. Typ som DJI tråden men här tänkte jag att vi ska inrikta oss på alla sorts drönare och inte ett visst märke/modell.

Jag själv älskar det mesta inom RC men drönare måste nog vara det roligaste enligt mig. Och jag tyckte det fattades en sån här tråd.

Äger för tillfället en XK X350 (se bild nedan) och en moddad minidrönare med större motorer. XK X350 är en riktigt bra drönare för att lära sig att flga acro mode med, rekommenderas!

Välkomna!

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Finns många märken.

Själv väntar jag på att Autel EVO ska släppas.

Ser intressant ut med nedan specs:

4k 60FPS, 2.7k 60FPS, 1080p 120FPS
100mbps Bitrate at 4K 60FPS
Sony CMOS 1/2.3″ Sensor, F2.8,
94° FOV
Ambarella H2 Image Processor
Modes: Single, Burst, AEB, Time-lapse
File Formats – Photo: JPG/DNG Video: MOV/MP4

https://www.autelrobotics.com/evo/

Permalänk
Skrivet av Multithread:

Finns många märken.

Själv väntar jag på att Autel EVO ska släppas.

Ser intressant ut med nedan specs:

4k 60FPS, 2.7k 60FPS, 1080p 120FPS
100mbps Bitrate at 4K 60FPS
Sony CMOS 1/2.3″ Sensor, F2.8,
94° FOV
Ambarella H2 Image Processor
Modes: Single, Burst, AEB, Time-lapse
File Formats – Photo: JPG/DNG Video: MOV/MP4

https://www.autelrobotics.com/evo/

https://3yn7uf15sq4l1ivh8t2tfir5-wpengine.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2018/01/EVO118A3006Edited-1024x1024.png

Ser lovande ut men jag tycker dom va lite okreativa och stal idén från mavic, hoppas på att se någon liten drönare i någon annan form.

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiggieLiten:

Ser lovande ut men jag tycker dom va lite okreativa och stal idén från mavic, hoppas på att se någon liten drönare i någon annan form.

Ja många vill efterlikna det vinnande konceptet hos Mavic

Idéalet för mig vore en Mavic som är ca 20-30% större än orginalet och då även med lite större lins på kameran. Sedan detta i ett fällbart format.

Större = bättre mottagning från sändaren, tål mer vind och har möjligheten att lyfta lite större kamera.

Win win

Permalänk
Skrivet av Multithread:

Ja många vill efterlikna det vinnande konceptet hos Mavic

Idéalet för mig vore en Mavic som är ca 20-30% större än orginalet och då även med lite större lins på kameran. Sedan detta i ett fällbart format.

Större = bättre mottagning från sändaren, tål mer vind och har möjligheten att lyfta lite större kamera.

Win win

Det kommer nog med tiden, dock är dem flesta ute efter en mindre smidig fotodrönare.

Jag själv har hackat på spåret med att bygga egna drönare, har dock inte byggt någon än men har planer för det. Jag förstår inte riktigt vad du menar med att större drönare ger bättre mottagning, det beror helt på vad för sändare och mottagare det är.

Om du har kunskap och tid att bygga egen drönare finns det på att hitta hexacopter kit på eBay. Har tänkt att bygga en piratkopia av F550 med GPS, dom ligger på runt 1500kr på eBay och de bör gå att sätta dit en gimbal och sen en lite större kamera. Man måste såklart ha en radio till det också.

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk

Kul med mer drönar trådar, själv är jag helt fast i fpv träsket! Här är en video från en flygning i somras.

https://www.youtube.com/watch?v=o3wRhal6_2o

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandit_n1:

Kul med mer drönar trådar, själv är jag helt fast i fpv träsket! Här är en video från en flygning i somras.

https://www.youtube.com/watch?v=o3wRhal6_2o

Ball film men jäklar vad illa jag mår nu

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Skrivet av bandit_n1:

Kul med mer drönar trådar, själv är jag helt fast i fpv träsket! Här är en video från en flygning i somras.

https://www.youtube.com/watch?v=o3wRhal6_2o

Ser bra ut!

Jag har också tänkt att börja med fpv, verkar riktigt grymt. Ska bygga dom själv hade jag tänkt.
Bygger du dina egna eller köper du bnf etc? Du har inga råd att ge mig inom detta? Tycker det är en djungel med fpv.

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk

Fick hem min MJX Bugs 6 med all FPV gear igår. En väldigt stabil drönare måste jag säga, dock känns det inte som det är den bästa kvalitén men den känns fortfarande inte billig. Jag tror skalet till motorerna är någon form av plast men känns robust (brushless motorer).

Den drivs på 7.4v och vet inte vad det är för KV på motorerna men har för mig att det är 1800kv. Är för lat för att kolla upp.

Det är den första drönaren med fpv glasögon som jag har flugit och jag måste säga att jag trodde inte att jag skulle bli så yr men det är väl en vanesak antar jag.

Detta är den sista "leksaksdrönaren" jag kommer köpa innan jag ger mig på att bygga egna grejer. Ska bli ett roligt äventyr.
Nästa köp blir en Taranis q x7s

Och efter allt kaos med kinapaket så blir det förmodligen att handla inom EU, så om ni har tips på några legit RC butiker inom EU kan ni väl hojta till. Jag har redan kikat på HobbyKing men den sidan har fått väldigt olika recensioner så vet inte vad jag ska tro, får bli att beställa något där ifrån så får jag utgå från hur jag själv upplevde det.

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiggieLiten:

Tanken med denna tråd är att vi ska kunna diskutera, hjälpa och vägleda varandra inom allt som har med drönare att göra. Typ som DJI tråden men här tänkte jag att vi ska inrikta oss på alla sorts drönare och inte ett visst märke/modell.

Jag själv älskar det mesta inom RC men drönare måste nog vara det roligaste enligt mig. Och jag tyckte det fattades en sån här tråd.

Äger för tillfället en XK X350 (se bild nedan) och en moddad minidrönare med större motorer. XK X350 är en riktigt bra drönare för att lära sig att flga acro mode med, rekommenderas!

http://oi67.tinypic.com/2prg49j.jpg

Välkomna!

Lägger in mig i tråden.. så jag hittar tillbaka.

Kör mest FPV, hemmabyggda eller köpes, men gillar att bygga.

Återkommer när jag har mer tid

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Skrivet av Kristerj:

Lägger in mig i tråden.. så jag hittar tillbaka.

Kör mest FPV, hemmabyggda eller köpes, men gillar att bygga.

Återkommer när jag har mer tid

Kul att se tråden växa!

Jag själv har precis börjat på spåret inom FPV, som du kanske läste i mitt senaste inlägg har jag ingen riktig racing quad ännu utan en MJX Bugs 6 som jag ska ha för att lära mig flyga FPV med, så senare blir det att bygga sina egna quads.

Vart har du plockat hem delar ifrån? Det finns ju stort utbud i USA och Kina men det vill man helst inte beställa ifrån med tanke på alla extra avgifter så jag har kikat på HobbyKings EU lager, vet du hur den sidan är? Eller har du något annat tips?

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Hur är egentligen räckvidden för drönare? Liksom det med drönare intresserar mig just för att jag verkligen skulle vilja flyga högt för och kunna se hela min lilla hemort från ovan.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Hur är egentligen räckvidden för drönare? Liksom det med drönare intresserar mig just för att jag verkligen skulle vilja flyga högt för och kunna se hela min lilla hemort från ovan.

Rätt jävla långt

Vissa flyger 100+km ut och tillbaka igen.

Kan någon flytta ner ett par berg till skåne?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandit_n1:

Kul med mer drönar trådar, själv är jag helt fast i fpv träsket! Här är en video från en flygning i somras.

https://www.youtube.com/watch?v=o3wRhal6_2o

Det där ser löjligt skoj ut! Har du lust att dela med dig av din utrustning?

EDIT: Lista vad du flyger/styr/ser med alltså, inte låna ut den till mig att leka med. (även om det också hade uppskattats )

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av Vangen:

Hur är egentligen räckvidden för drönare? Liksom det med drönare intresserar mig just för att jag verkligen skulle vilja flyga högt för och kunna se hela min lilla hemort från ovan.

Det där med räckvidd är alltid en stor fråga hos många.

För det första måste man ha en radio + mottagare som klarar av den räckvidd man önskar. Kolla upp Dragonlinkrc, dom har rejäla saker som kan nå väldigt långt.
Det andra man behöver tänka på är att man har ett FPV system som klarar av samma räckvidd som din radio.
Men det viktigaste av allt är att man har koll på hur lång batteritid man har, inte så kul om du ett par kilometer upp och helt plötsligt tar batteriet slut.

Det är många faktorer man måste ha koll på

Om det är så att det intresserar dig av att filma osv, så är ju DJI ett bra val. Är inte säker på Phantom 4's räckvidd men om jag inte missminner mig så är det iaf över 1.5km beroende på om det är stora föremål i vägen som skuggar signalerna. Men som sagt så är jag inte helt hundra.

För ungefär ett år sedan ägde jag en Phantom 3 Standard och jag skulle för första gången flyga 200 meter upp, och precis när jag når mitt mål så hör jag något buller bakom mig. Då kommer ett militärplan i full fart väldigt lågt ner, trodde de var sista gången jag såg min drönare. Men det visade sig sen på videon att planet inte ens var i närheten av den haha.

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiggieLiten:

Kul att se tråden växa!

Jag själv har precis börjat på spåret inom FPV, som du kanske läste i mitt senaste inlägg har jag ingen riktig racing quad ännu utan en MJX Bugs 6 som jag ska ha för att lära mig flyga FPV med, så senare blir det att bygga sina egna quads.

Vart har du plockat hem delar ifrån? Det finns ju stort utbud i USA och Kina men det vill man helst inte beställa ifrån med tanke på alla extra avgifter så jag har kikat på HobbyKings EU lager, vet du hur den sidan är? Eller har du något annat tips?

Tjenare.

Vi beställer lite ifrån olika sidor, men wish och banggood har det kommit mycket ifrån, typ massor.
Vi fick hem 5st flygplan därifrån i dag

Hobbyking är riktigt bra, lite snabbare leveranser.

Rcflight.se , svensk sida med mycket trevliga saker, och väldigt snabba leveranser, rekommenderas starkt!

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Skrivet av Kristerj:

Tjenare.

Vi beställer lite ifrån olika sidor, men wish och banggood har det kommit mycket ifrån, typ massor.
Vi fick hem 5st flygplan därifrån i dag

Hobbyking är riktigt bra, lite snabbare leveranser.

Rcflight.se , svensk sida med mycket trevliga saker, och väldigt snabba leveranser, rekommenderas starkt!

Ska kolla närmare på HobbyKing.

Ja RcFlight finns ju såklart, har själv varit och besök butiken och det finns mycket saker där. Blir nog att jag köper mina grejer från HobbyKing och RcFlight.

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiggieLiten:

Ska kolla närmare på HobbyKing.

Ja RcFlight finns ju såklart, har själv varit och besök butiken och det finns mycket saker där. Blir nog att jag köper mina grejer från HobbyKing och RcFlight.

En tips. Drönardelar är som datorkomponenter, det kommer ny och förbättrad hårdvara och mjukvara hela tiden. Det kommer också löna sig i både tid och pengar att kopiera någon kunnig persons bygge. Inte bara vet man att delarna fungerar optimalt tillsammans utan man kan även få hjälp att konfigurera osv. Köper man random stuffs på Hobbyking är risken att man upptäcker att det man köpt är förlegat och man kunde fått betydligt bättre prestanda-delar för samma peng. Dessutom använder inte youtube flygarna dom delarna så man kan inte få hjälp att ställa in sakerna heller.

T.ex. Mr Steel på tuben kan man lära sig ett och annat från. Sen behöver man inte köpa dyraste prylarna men det är t.ex. stor skillnad på
fartreglage och fartreglage. Långt mycket mer än vad vilken spänning och ström dom klarar.

Exempel på hur precis kontroll man kan få med bra hårdvara. Det var helt omöjligt att flyga så innan fartreglagen och mjukvaran styrkorten utvecklades så dom kunde bromsa och accelerera motorerna mycket snabbt för hög precision

Visst hänger det mesta på piloten men utan en viss grundprestanda kan man inte flyga såhär t.ex.
Han har även en video där han pratar om utrusning och listor på vad han använder.

Han pratar utrustning.

Permalänk
Skrivet av Myllerman:

En tips. Drönardelar är som datorkomponenter, det kommer ny och förbättrad hårdvara och mjukvara hela tiden. Det kommer också löna sig i både tid och pengar att kopiera någon kunnig persons bygge. Inte bara vet man att delarna fungerar optimalt tillsammans utan man kan även få hjälp att konfigurera osv. Köper man random stuffs på Hobbyking är risken att man upptäcker att det man köpt är förlegat och man kunde fått betydligt bättre prestanda-delar för samma peng. Dessutom använder inte youtube flygarna dom delarna så man kan inte få hjälp att ställa in sakerna heller.

T.ex. Mr Steel på tuben kan man lära sig ett och annat från. Sen behöver man inte köpa dyraste prylarna men det är t.ex. stor skillnad på
fartreglage och fartreglage. Långt mycket mer än vad vilken spänning och ström dom klarar.

Exempel på hur precis kontroll man kan få med bra hårdvara. Det var helt omöjligt att flyga så innan fartreglagen och mjukvaran styrkorten utvecklades så dom kunde bromsa och accelerera motorerna mycket snabbt för hög precision

Visst hänger det mesta på piloten men utan en viss grundprestanda kan man inte flyga såhär t.ex.
Han har även en video där han pratar om utrusning och listor på vad han använder.

https://youtu.be/OFnPqIaliqg?t=1m32s

Han pratar utrustning.

https://youtu.be/cceTohK82os

Tack för informationen!

Självklart kommer jag inte bara gå in på HobbyKing och ta några delar och hoppas på det bästa.

Jag kommer använda mig av antingen någon kunnig från YT eller denna sidan rotorbuilds.com/explore

Det är så många faktorer som spelar stor roll inom drönarbyggen, måste lästa på mer innan jag sätter igång att bygga. Min tanke är att köra med Betaflight eller Cleanflight så det måste jag också plugga på. Finns massor på yt

Flyger du själv racing? Och har du någon erfarenhet av olika Esc's? Det finns ju dom 4 in 1 och det verkar rätt smidigt.

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiggieLiten:

Tack för informationen!

Självklart kommer jag inte bara gå in på HobbyKing och ta några delar och hoppas på det bästa.

Jag kommer använda mig av antingen någon kunnig från YT eller denna sidan rotorbuilds.com/explore

Det är så många faktorer som spelar stor roll inom drönarbyggen, måste lästa på mer innan jag sätter igång att bygga. Min tanke är att köra med Betaflight eller Cleanflight så det måste jag också plugga på. Finns massor på yt

Flyger du själv racing? Och har du någon erfarenhet av olika Esc's? Det finns ju dom 4 in 1 och det verkar rätt smidigt.

Du borde gå med i facebook gruppen "FPV Sverige" där hänger de flesta FPVare och racers inkluderat mig själv
Angående mjukvara så är cleanflight inget man direkt använder idag, det är betaflight, raceflight eller kiss. (de två sista kräver speciella FC's)
Mitt tips är att du håller dig till Betaflight just pga valfriheten med hårdvara och att det är open source!

Youtubers att titta på:
Joshua Bardwell
Project Blue Falcon (kommer tyvärr inget nytt, men finns fortfarande mycket som är relevant! RIP )
UAVFutures (men ta han med en stor nypa salt på reviews, överdriven hype på allt. Men överlag mycket vettigt och nybörjarvänligt)

Senaste freestyle videon: https://youtu.be/H5MkblW_Ky4
Litet instagram klipp på raceträning i garage: https://www.instagram.com/p/BethnhOlrGW/?taken-by=longcatfpv

Detta är min racer, håller på att bygga en identisk backup för årets tävlingar!

Jag är teampilot i team Wondrous drones (www.wondrousdrones.com)

Ram: Wondrous Drones Butterfly Evo
FC: Hobbywing Xrotor F4
ESC: Hobbywing 40A 4in1
Motorer: Hyperlite 2205 2522kv team edition
Kamera: Foxeer Predator mini
VTX: Unify pro Race HV
RX: Frsky XM+
Proppar: håller på att testa ett gäng olika, men min go-to har varit Dal Cyclone 5046c

Goggles: Fatshark Dominator V3 med RX5808 modul
Radio: Frsky QX7
Ackar: Turnigy Graphene 4s 1300mah 65c

@LemonIllusion du ville ha lite extra koll på vad som behövs

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Skrivet av lowngcawt:

Du borde gå med i facebook gruppen "FPV Sverige" där hänger de flesta FPVare och racers inkluderat mig själv
Angående mjukvara så är cleanflight inget man direkt använder idag, det är betaflight, raceflight eller kiss. (de två sista kräver speciella FC's)
Mitt tips är att du håller dig till Betaflight just pga valfriheten med hårdvara och att det är open source!

Youtubers att titta på:
Joshua Bardwell
Project Blue Falcon (kommer tyvärr inget nytt, men finns fortfarande mycket som är relevant! RIP )
UAVFutures (men ta han med en stor nypa salt på reviews, överdriven hype på allt. Men överlag mycket vettigt och nybörjarvänligt)

Senaste freestyle videon: https://youtu.be/H5MkblW_Ky4
Litet instagram klipp på raceträning i garage: https://www.instagram.com/p/BethnhOlrGW/?taken-by=longcatfpv

Detta är min racer, håller på att bygga en identisk backup för årets tävlingar!
https://i.imgur.com/7rmotQ6.jpg
https://i.imgur.com/gpnjQm5.jpg

Jag är teampilot i team Wondrous drones (www.wondrousdrones.com)

Ram: Wondrous Drones Butterfly Evo
FC: Hobbywing Xrotor F4
ESC: Hobbywing 40A 4in1
Motorer: Hyperlite 2205 2522kv team edition
Kamera: Foxeer Predator mini
VTX: Unify pro Race HV
RX: Frsky XM+
Proppar: håller på att testa ett gäng olika, men min go-to har varit Dal Cyclone 5046c

Okej då förstår jag, betaflight går alltså använda till alla FC's? Om det inte är en FC för en viss mjukvara då?

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiggieLiten:

Okej då förstår jag, betaflight går alltså använda till alla FC's? Om det inte är en FC för en viss mjukvara då?

Ja, alla moderna FC's går att köra med Betaflight.
Raceflight går endast på deras egna FC's https://shop.raceflight.com/product/raceflight-revoltosd/
och samma sak med Kiss (fast man kan köra betaflight på deras FC's också) https://www.flyduino.net/en_US/shop/product/pr2202-kiss-fcv2-...

Här finns en Wiki sida som jag var med och skrev en nybörjarguide till i somras.
http://fpvwiki.se/index.php?title=Nybörjarguide

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Du borde gå med i facebook gruppen "FPV Sverige" där hänger de flesta FPVare och racers inkluderat mig själv
Angående mjukvara så är cleanflight inget man direkt använder idag, det är betaflight, raceflight eller kiss. (de två sista kräver speciella FC's)
Mitt tips är att du håller dig till Betaflight just pga valfriheten med hårdvara och att det är open source!

Youtubers att titta på:
Joshua Bardwell
Project Blue Falcon (kommer tyvärr inget nytt, men finns fortfarande mycket som är relevant! RIP )
UAVFutures (men ta han med en stor nypa salt på reviews, överdriven hype på allt. Men överlag mycket vettigt och nybörjarvänligt)

Senaste freestyle videon: https://youtu.be/H5MkblW_Ky4
Litet instagram klipp på raceträning i garage: https://www.instagram.com/p/BethnhOlrGW/?taken-by=longcatfpv

Detta är min racer, håller på att bygga en identisk backup för årets tävlingar!
https://i.imgur.com/7rmotQ6.jpg
https://i.imgur.com/gpnjQm5.jpg

Jag är teampilot i team Wondrous drones (www.wondrousdrones.com)

Ram: Wondrous Drones Butterfly Evo
FC: Hobbywing Xrotor F4
ESC: Hobbywing 40A 4in1
Motorer: Hyperlite 2205 2522kv team edition
Kamera: Foxeer Predator mini
VTX: Unify pro Race HV
RX: Frsky XM+
Proppar: håller på att testa ett gäng olika, men min go-to har varit Dal Cyclone 5046c

Goggles: Fatshark Dominator V3 med RX5808 modul
Radio: Frsky QX7
Ackar: Turnigy Graphene 4s 1300mah 65c

@LemonIllusion du ville ha lite extra koll på vad som behövs

Precis vad jag var ute efter. Tack! Är inte fast i den här hobbyn (än), men det är ändå kul att se lite listor på vad folk flyger med.

EDIT: Såg din nybörjarguide också. Om jag förstått hur addition fungerar klarar man ju sig på under 2,5k för att få något att börja med. Det är minst sagt ett överkomligt pris.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av lowngcawt:

Ja, alla moderna FC's går att köra med Betaflight.
Raceflight går endast på deras egna FC's https://shop.raceflight.com/product/raceflight-revoltosd/
och samma sak med Kiss (fast man kan köra betaflight på deras FC's också) https://www.flyduino.net/en_US/shop/product/pr2202-kiss-fcv2-...

Här finns en Wiki sida som jag var med och skrev en nybörjarguide till i somras.
http://fpvwiki.se/index.php?title=Nybörjarguide

Bra guide!

Det enda jag tycker verka vara klurigt är att veta vart man ska löda allt eller koppla allt om de nu är kontakter man använder. Te.x såsom kamera och receiver. Men antar att de finns massa guider ute på nätet.

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

@BiggieLiten:

Inte flugit på jättelänge tyvärr. Får se om man kan börja i sommar nu när drönarreglerna är bättre så man har fler ställen man kan vara lagligt på.. Dumma CTR zoner som är i vägen överallt

Såg att du fick en hel del tips i tråden nu men det finns iaf bra 4-1 ESCs. Inget jag provat dock.
Aikon 4in1 30A verkar grym men dyr. Är väl "top of the line". Kanske inget man kör på första bygget. Finns säkert billigare också som är helt ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Precis vad jag var ute efter. Tack! Är inte fast i den här hobbyn (än), men det är ändå kul att se lite listor på vad folk flyger med.

EDIT: Såg din nybörjarguide också. Om jag förstått hur addition fungerar klarar man ju sig på under 2,5k för att få något att börja med. Det är minst sagt ett överkomligt pris.

Precis,
Man kan komma undan relativt billigt om man inte är kräsen. Men sen spårar det rätt snabbt

Något som är värt att investera i är Laddare och radio IMO. Att kunna ladda batterier snabbt men även kunna ladda ur dem till storage charge när man inte flugit allt (eller haft sönder sin quad på första batteriet) så de inte tar stryk i onödan, Lipos är dyra och de bör man ta hand om väl.

Jag började själv med ett Eachine wizard kit för ett år sen ungefär, höll mig en månad innan jag byggde en egen

Skrivet av BiggieLiten:

Bra guide!

Det enda jag tycker verka vara klurigt är att veta vart man ska löda allt eller koppla allt om de nu är kontakter man använder. Te.x såsom kamera och receiver. Men antar att de finns massa guider ute på nätet.

Det mesta i lödningsväg är väl uppmärkt på FC's osv, finns många som har bra kopplingscheman. men är man osäker så finns det gott om kunninga personer i div facebookgrupper!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

@BiggieLiten:
Om du köper populära produkter finns det tonvis med info på nätet!
När jag byggde min förra helgen hade jag en del vanliga prylar, men även en del okända, gick bra till slut med har du ingen aning om vad du gör råder jag dig att köpa saker med många reviews/flest sålda etc.

Jag köpte mig en nysläppt mottagare och sändare från OrangeRX, ingen hjälp över huvud taget från Internet.

Jag har inte handlat här ifrån själv men dom har ett bra utbud:
elefun.se

Jag citerar mig själv från en annan tråd där det även finns bild på min skapelse:

Skrivet av fille044:

Följande blev ihopsatt:
Ram: Spedix 250
Motorer: Quanum BE1806 2700kv
ESC: Afro 20A mini
FC: Naze32 rev.6
PDB: Matek
Batteri: Multistar 3S 65C
Mottagare: OrangeRX R618XL
Sändare: OrangeRX TX6i

Visa signatur

FD Define Mini C | ASRock Z97E-ITX | Intel i7 4790k | Asus STRIX GTX 1070Ti OC
Adata 16GB 1600MHz | Samsung 850 Evo 500GB | OCZ 240GB | EVGA G2 650W
Huawei Honor8 | Lenovo Y14ISK

Permalänk
Skrivet av Myllerman:

@BiggieLiten:

Inte flugit på jättelänge tyvärr. Får se om man kan börja i sommar nu när drönarreglerna är bättre så man har fler ställen man kan vara lagligt på.. Dumma CTR zoner som är i vägen överallt

Såg att du fick en hel del tips i tråden nu men det finns iaf bra 4-1 ESCs. Inget jag provat dock.
Aikon 4in1 30A verkar grym men dyr. Är väl "top of the line". Kanske inget man kör på första bygget. Finns säkert billigare också som är helt ok.

Ja det är massa olika zoner osv nu, dock bor jag på landet så behöver inte vara oroad över massa flygplatser och helikopterplattor.

Och sen som du säger så kanske man inte ska köpa "top of the line" saker till första bygget, lär väl crasha några gånger innan det sitter.

Skrivet av lowngcawt:

Precis,
Man kan komma undan relativt billigt om man inte är kräsen. Men sen spårar det rätt snabbt

Något som är värt att investera i är Laddare och radio IMO. Att kunna ladda batterier snabbt men även kunna ladda ur dem till storage charge när man inte flugit allt (eller haft sönder sin quad på första batteriet) så de inte tar stryk i onödan, Lipos är dyra och de bör man ta hand om väl.

Jag började själv med ett Eachine wizard kit för ett år sen ungefär, höll mig en månad innan jag byggde en egen

Det mesta i lödningsväg är väl uppmärkt på FC's osv, finns många som har bra kopplingscheman. men är man osäker så finns det gott om kunninga personer i div facebookgrupper!

Ja laddare har jag kikat på men är osäker på om jag ska köpa en med 2 portar och lite lägre watt per port eller om jag ska köpa en med många watt på en port.

Sen inom radio har jag bestämt mig för en Taranis Q x7s.

Skrivet av fille044:

@BiggieLiten:
Om du köper populära produkter finns det tonvis med info på nätet!
När jag byggde min förra helgen hade jag en del vanliga prylar, men även en del okända, gick bra till slut med har du ingen aning om vad du gör råder jag dig att köpa saker med många reviews/flest sålda etc.

Jag köpte mig en nysläppt mottagare och sändare från OrangeRX, ingen hjälp över huvud taget från Internet.

Jag har inte handlat här ifrån själv men dom har ett bra utbud:
elefun.se

Jag citerar mig själv från en annan tråd där det även finns bild på min skapelse:

Kommer ta massa info från Youtube

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiggieLiten:

Ja det är massa olika zoner osv nu, dock bor jag på landet så behöver inte vara oroad över massa flygplatser och helikopterplattor.

Och sen som du säger så kanske man inte ska köpa "top of the line" saker till första bygget, lär väl crasha några gånger innan det sitter.

Ja laddare har jag kikat på men är osäker på om jag ska köpa en med 2 portar och lite lägre watt per port eller om jag ska köpa en med många watt på en port.

Sen inom radio har jag bestämt mig för en Taranis Q x7s.

Kommer ta massa info från Youtube

Laddare så rekommenderar jag dessa prylar, visst det är lite dyrt. Men jag kör dubbla laddare på samma nätagg och kan därför ladda 8st 1300mah 4cell på ungefär 30-45min. En av de bästa investeringarna jag gjort i denna hobbyn
Men viktigt att läsa på om laddning så det blir säkert, ännu viktigare när man laddar parallellt på en balansbräda!

Laddare:
https://www.banggood.com/ISDT-Q6-Plus-300W-14A-MINI-Pocket-Ba...

PSU:
https://www.banggood.com/12_6V-600W-Power-Supply-RC-Balance-L...

Balansbräda:
https://www.banggood.com/XT60-Plug-Parallel-Charging-Board-Fo...

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille044:

@BiggieLiten:
Om du köper populära produkter finns det tonvis med info på nätet!
När jag byggde min förra helgen hade jag en del vanliga prylar, men även en del okända, gick bra till slut med har du ingen aning om vad du gör råder jag dig att köpa saker med många reviews/flest sålda etc.

Jag köpte mig en nysläppt mottagare och sändare från OrangeRX, ingen hjälp över huvud taget från Internet.

Jag har inte handlat här ifrån själv men dom har ett bra utbud:
elefun.se

Jag citerar mig själv från en annan tråd där det även finns bild på min skapelse:

Inte för att verka dryg eller elak men till nästa gång så ta och dubbelkolla sakerna du köper, tyvärr är varenda en av de där sakerna stenålders idag.
Nog för att man inte behöver nyaste bästa, men det går så jävla fort i hobbyn att prylarna för två år sen knappt går att flyga med i jämförelse med hur bra de nya sakerna flyger.

En grund att gå efter just nu:
FC: Valfri FC med F4 chip och betaflight OSD.
ESC: 4in1 (Viktigt att man köper vettiga här, t.ex hobbywing. HÅLL ER BORTA FRÅN DYS!)
motorer: för 5" vad man känner för, men 2205,2206,2207,2306 eller 2405 med runt 2500kv
kamera: viktigaste delen för en bra upplevelse, foxeer predator är GRYM! (men lite dyr förstås, helt klart värt varenda krona)
VTX: valfritt, välj något med smart audio (eller OSD control som det kallas ibland)
RX: ja något som passar din TX, kör man Frsky så är R-XSR ett bra alternativ!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-