Permalänk

Sätta upp näverk på trevåningshus

Hej hej
Har skrivit om detta förut men aldrig kommit till skott att lägga beställningen. Nu måste jag köpa... men jag vill få lite sista råd innan jag kör

Ska flytta och det kommer bli betydligt större än vad jag har idag.
Nu har jag klarat mig med en Router för att få wifi i hela lägenheten.
Nu blir det tre våningar och jag vill få bra täckning i hela huset.

Jag tänkte köpa följande
Router: EdgeRouter X SFP
https://www.inet.se/produkt/5402739/ubiquiti-edgerouter-x-sfp

Accesspunkter (3 stycken, 1 per våning): Ubiquiti UniFi N300
https://www.inet.se/produkt/5402476/ubiquiti-unifi-n300

Installera och dra kablar på följande sätt

1. Fiber kommer in i huset på plan 1
2. Från fiberdosa en kabel till Router
3. Från router tre kablar till varsin AP som i sin tur skickar ut ett wifi.
4. En fjärde kabel från Router till min stationära dator.

Om det inte räcker med en AP per våning så köper jag i efterhand fler AP...

Tror ni det kan vara en vettig lösning och uppsättning? Samt vettiga produkter som funkar med varandra och PoE....

Har haft erfarenhet av att sätta upp just dessa produkter och tycker personligen att de var jobbiga och krångliga. Så om någon kan rekommendera några som är bättre och lättare för en nybörjare så tar jag gärna emot tips.

Permalänk
Medlem

N300 år 2018?
Visst du behöver kanske inte AC Pro även om den är vad jag brukar rekommendera men ...

Permalänk
Medlem

Om du har trevåningar så hoppas jag att du har dragit ut nätverksuttag i rummen på alla plan. Det betyder att du behöver ha en switch också. Annars verkar uppsättning bra.

Skrivet av Spiffman:

N300 år 2018?
Visst du behöver kanske inte AC Pro även om den är vad jag brukar rekommendera men ...

Håller med, man vill ha 5 GHz så AC Pro är ett bra alt.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

ok, så AC pro kanske ska funderas över...

men vad menar du med att dragit ut nätverksuttag i rummen på alla plan.
Nej det har jag inte och jag ser inget behov av det.

Tänker att det räcker med det jag skrev, dra kabel till AP så jag kan få wifi.
sedan för att jag måste ha kabel till min stationära så drar jag en dit direkt. inga uttag....
så någon switch bör inte behövas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjarterkung:

ok, så AC pro kanske ska funderas över...

men vad menar du med att dragit ut nätverksuttag i rummen på alla plan.
Nej det har jag inte och jag ser inget behov av det.

Tänker att det räcker med det jag skrev, dra kabel till AP så jag kan få wifi.
sedan för att jag måste ha kabel till min stationära så drar jag en dit direkt. inga uttag....
så någon switch bör inte behövas?

Kolla I alla fall på AC lite, du vill va städ för 802.11ac.

Det Mr lazy menar är att man drar inte bara kablar från en router eller switch direkt till en enhet. Man sätter upp ett uttag där man vill ha det och använder en kort patch kabel för sista vägen. Tänk dig som ett vägguttag, inte slull de vilja ha kablar utstickande ur väggen på alla ställen du idag har ett vägguttag?

Men när man gör så brukar man dra mer än ett uttag och därav swich och patchpanel.

Men det är ju såklart inget som säger att du måste göra så:)
Tänk på att iptv kan vara svårt att lösa över wifi.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk

ok då är jag med.
mer estetiskt.
första målet är att få det att fungera såklart.
men jag håller med, uttag och sådant låter ändå klokt och blir lite snyggare och smidigare att hantera.

Men då behöver jag switch och jag kan lika gärna dra ett uttag till lite andra ställen också.

priset är såklart lite avgörande i detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjarterkung:

ok då är jag med.
mer estetiskt.
första målet är att få det att fungera såklart.
men jag håller med, uttag och sådant låter ändå klokt och blir lite snyggare och smidigare att hantera.

Men då behöver jag switch och jag kan lika gärna dra ett uttag till lite andra ställen också.

priset är såklart lite avgörande i detta.

Ska du bara dra ett uttag nu till en början till din dator så måste du inte ha en switch.

Där du har routern sätter du väggmonterat uttag och drar sedan en cat6 installationskabel till datorn där du monterar ett lika dant uttag. Sen två korta patchkablar, en från router till uttag och en från uttag till dator.

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...

Typ sådana uttag. Använd kabelkanal för att dölja sladden, eller dra via källare/vind.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Se till att välja en accesspunkt med 5Ghz också, gärna AC-stöd.

Permalänk

ja jag ändrade till
https://www.inet.se/produkt/5402737/ubiquiti-unifi-lite-ac120...
så den bör ha både 5GHZ och AC stöd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hjarterkung:

ja jag ändrade till
https://www.inet.se/produkt/5402737/ubiquiti-unifi-lite-ac120...
så den bör ha både 5GHZ och AC stöd.

Ja, Den stödjer både 2.4GHz och 5GHz så Dual-Band.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|