Permalänk
Medlem

FreeNas

Funderar på att plocka ihop ett FreeNas baserat system med LGA1501 (G4600 / i3-6300) som grund, Supermicro moderkort med ECC minnen i ett FractalDesign 804 chassi. Räknar med minst 4 stycken HGST 4K certade diskar, plus en SSD systemdisk. By the book, om man säger så: https://forums.freenas.org/index.php?resources/hardware-recom... (länk till PDF)
Skall ersätta min befintliga ålderdomliga NAS och jobba ihop med min hemmaserver. Förväntad lagringskapacitet c:a 8TB, minne behöver då vara minst 8GB, men jag kastar nog in 32.

Men jag har också sett folk på forumet hänvisa till ZFS och MukvaruRaid utan att för den delen förtydliga att de kör Freenas, så just den biten är för ögonblicket lite förvirrande, trodde ZFS hängde ihop med Freenas.

Tänkte det fanns ingen nyare dedikerad Freenas tråd så ni som kör, kom gärna med tips om konfiguration och liknande. Vad kan man göra med Freenas förutom lagring?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

FreeNAS är i grunden FreeBSD som i sin tur implementerar OpenZFS. FreeNAS förväntar sig minst 8 GB ram men ju mer du har desto bättre. ZFS är ett CoW filsystem som bla håller förväntad data i minne. Ju mer du har desto bättre prestanda får du.

ZFS bygger på pooler av diskar arrangerade i virtuella devices (vdev) på en eller flera diskar. För att ZFS ska kunna läka skadad data (paradgrenen) så behövs redundans. Det är rekommenderat att en vdev har minst två diskar redundans. Har du flera vdevs i samma pool finns ingen redundans mellan dem utan du förlitar dig på att alla vdevs har sin egen.

Personligen speglar jag diskar men andra förespråkar RAIDZ2 i inte allt för breda arrayer (breda vdevs tar lång tid att exempelvis byta ut en trasig disk).

Eftersom FreeNAS bygger på FreeBSD har du tillgång till Bhyve och jails. Så du kan installera allt som är portat till FreeBSD i isolerade system, men även hosta andra OS.

För en titt på vad som finns i FreeBSD ports free kika här https://www.freebsd.org/ports/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är ju lite ont om mindre, kub, chassin med fler än 4 3'5 HDD platser. Hittade ett med 4, men ingen ytterliagare plats för SSD, åtminstonde inte enligt specs.

Hur är det att köra system från lagringsdiskarna?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

FreeNAS kräver egen OS disk. Antingen sätter du fast en SSD med kardborretejp på insidan av chassit eller så kör du dubbla usb stickor

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du kan ha SSD som en cache för filer du använder ofta med FreeNAS.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

När jag körde FreeNas för några år sedan (2012-2014) så använde jag en AMD FX-6100 cpu tillsammans med 8GB ECC RAM samt åtta 2TB diskar i Raidz2, dvs med två diskars redundans. Fungerade hyfsat fint tyckte jag, problemet på den tiden var den bristande dokumentationen när något väl hände, dvs vad olika felmeddelanden betydde och best practises vid olika scenarion.

Angående prestanda på den tiden så räckte 8GB för att maxa en gigabitlina och internt gick data från punkt A till punkt B i ca 300MB/sec. Användes mest som filserver så har ingen koll på hur servern hade agerat om man jobbat mot den mer aktivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

Du kan ha SSD som en cache för filer du använder ofta med FreeNAS.

Nej, inte utan att först ha 128 GB RAM..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Garmzon: Aldrig hört om nåt sånt?

vid en snabb sölkning hittade jag detta.
"L2ARC is to be used when your working set, is larger than your ARC. Let's say you use the same 100GB of data over and over and over. However, your ARC is only 64gb. It would be worth picking up an SSD of atleast 64gb or higher. This way that same 100GB of data you read over and over would fit into both the ARC and L2ARC combined, which prevents a big portion of your read ops from hitting the pool. "

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garmzon:

FreeNAS kräver egen OS disk. Antingen sätter du fast en SSD med kardborretejp på insidan av chassit eller så kör du dubbla usb stickor

Man skall inte låta sig begränsas. Visst fan kan man tejpa fast en SSD var som helst ju... varför stirrar man sig blind på befintliga specifikationer och fabrikstillverkade platser?

Där har jag lösningen, hyfsat litet chassi, plats för 4 3'5 diskar, vass CPU med 1151 och Supermicro moderkort med ECC.

Inköpslista:
Chassi > Cooler Master HAF XB Evo
Moderkort > Supermicro X11SSM-F
CPU > Intel Pentium G4620 3,7GHz Socket 1151 Box (2Core, 4Core blir dubbla priset Xeon E3).
SSD > Vilken 128 som helst från Intel eller Samsung.
RAM > Kingston ValueRAM DDR4 PC19200/2400MHz ECC CL17 16GB (1 sticka)
HDD > 4 st 4Kn certade 3TB diskar.

Om någon undrar varför jag inte tar i3-i5 eller bättre CPU så beror det på att det generellt inte har stöd för ECC. Angående RAM så rekar Supermicro Hynix, Micron och Samsung men enligt Kingstons minnes konfigurator så har de som passar, redan lite dyra minnen...

Summan ovan landar på runt 6200 och den billigaste NAS med minst 4 diskar man kan köpa med liknande CPU och RAM går på massor med tusenlappar mer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

@Garmzon: Aldrig hört om nåt sånt?

vid en snabb sölkning hittade jag detta.
"L2ARC is to be used when your working set, is larger than your ARC. Let's say you use the same 100GB of data over and over and over. However, your ARC is only 64gb. It would be worth picking up an SSD of atleast 64gb or higher. This way that same 100GB of data you read over and over would fit into both the ARC and L2ARC combined, which prevents a big portion of your read ops from hitting the pool. "

https://forums.freenas.org/index.php?threads/to-add-l2arc-or-...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Drog till med en Xeon, jag föreställer mig att jag kan använda detta till lite mer än bara NAS så fyra kärnor skadar inte.

I övrigt så leker jag med tanken att dra över min befintliga hemmaserver till detta (Supermicro Opteron 4122), men då får jag köra FreeNas virtuellt. Kan frigöra diskarna, skippa HW Raid på min befintliga setup, installera FreeNas virtuellt och dra in diskar och sånt den vägen .

@Garmzon du verkar kunna en del om detta, vad tror du? Ja, jag hoppar väl in på FreeNas forum vad det lider.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

att köra FreeNAS virtuellt är int rekommenderat för ZFS att köra direkt mot hårdvara utan mellanhänder för att fungera korrekt i längden.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Hmm, diskarna mappas ju som enheter i den virtuella maskinen så det blir ju en isolerad dedikerad miljö, även om de i praktiken även är tillgängliga för hosten. Men det är ju ett mjukvarulager emellan, det är det ju.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kan verkligen inte rekommendera Cooler Master HAF XB Evo för en NAS. Kör själv det till min gaming setup och diskarna i hotswap baysen blev obehagligt varma under sommaren (50C eller högre) under idle.
Själv har jag byggt en NAS i en node 804 https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2554688
den sväljer 10 diskar + 2 ssd eller 8 + 4 om man vill.

Permalänk
Medlem

Kan förstå bekymret om värmeutveckling, Node 804 var mitt första val, men jag ville ha lite mindre. Enligt planen skall den stå i ett kallgarage, så jag är inte jättebekymrad för värme, leca väggar i suterräng.

Jag kan alltid byta chassi, försöker tänka "utbytbart".

Visa signatur
Permalänk
Medlem

FInns de som kör FreeNAS som vm med vmware, men det är inte idéellt.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Det viktiga om du ska köra ZFS i ett virtuellt operativsystem är att du kör direkt pass-through på diskarna. Har inte ZFS direkt tillgång till diskarna försvinner vissa säkerhetsfunktioner.

Permalänk
Medlem

Bara som en liten nyhet så är min hårdvaru NAS färdigbyggd och med ett disk chassi från IcyDock har jag för närvarande 5 3'5" diskar, en ssd som är fasttejpad på ledig yta och plats för ytterligare 2-3 3'5 hdd i fall jag behöver.

Slutsats, det går att kräma in mer än man tror med lite backplanes och fantasi...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

@Garmzon: Aldrig hört om nåt sånt?

vid en snabb sölkning hittade jag detta.
"L2ARC is to be used when your working set, is larger than your ARC. Let's say you use the same 100GB of data over and over and over. However, your ARC is only 64gb. It would be worth picking up an SSD of atleast 64gb or higher. This way that same 100GB of data you read over and over would fit into both the ARC and L2ARC combined, which prevents a big portion of your read ops from hitting the pool. "

Ja det beror på use case.

Visa signatur

Nätverksnörd