Permalänk
Medlem

@molliz: enligt släkten där 99% av männen är bilhandlare finns det tre märken som aldrig strular, toyota, honda, volvo.
7 års garanti på kia har väl en uppsjö med restriktioner där det i verkligheten inte täcker typ något som kan ses som slitage?
volvo har dock bara 2år men det var inga problem att få en ny ratt efter 3.5år när det blivit lite räfflor i skinnet av solen.
dom honda och toyota jag haft har det bara varit lampor som behövts bytas.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Med Peugeot måste man vara två stycken i bilen, en som sitter i och en som skjuter på
Nåja det där var förstås ett 70tals skämt.

Funkar bra än idag

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Bläckman:

Jag gillar att Kia lämnar 7 års nybilsgaranti och att dom inte heller utesluter att en icke auktoriserad verkstad får sköta servicen. Riktigt snyggt faktiskt!

Det är just Kia som är anledningen att ingen tillverkare kan kräva service på märkesverkstad för att garanti ska gälla, men inte på det sätt du försöker måla upp. De försökte in i det sista kräva service på märkesverkstad för att hedra sin nybilsgaranti, vilket var, och är olagligt.

http://teknikensvarld.se/kia-fallda-i-domstol-auktoriserad-ki...

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Kan även reka Mazda 6 och Hyundai i30. Båda bra och kul bilar. Hyundai är riktigt bra idag, de har verkligen kommit upp i kvalitet och känsla. Hade hellre valt någon av dom än Kia eller Peugeot. Peugeot överlag har väl rätt kasst kvalitetsrykte.

Permalänk
Medlem

Jag kan hålla med föregående talare.
Kolla in Hyundai i30. Den är ett koncernsyskon till Kia och vi har haft vår 08 sedan den var ny och kört den i 20k mil..
Det är knappast en rolig bil att köra men har varit väldigt pålitlig genom åren.

Har även haft ett par Peugeoter som har varit betydligt trevligare att köra men även stått betydligt mer på verkstad.

Visserligen är detta anekdotiska bevis men jag hade nog tagit Kia eller Hyundai före Peugeot om jag varit spekulant på en ny bil.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Spel jag uppskattar: State of Decay 2 │ World of Tanks │ Fallout 4 │ The Settlers - Rise of an Empire gold edition │ Command & Conquer │ Half-Life │ World of Warships │ Sims 3 │ Cities Skylines
I can rest easy knowing that Wolfgang is rotting in hell. Thank you. Did you need anything?

Permalänk
Medlem

Glöm inte Opel. Vill du gå på en lite större bil så är Insignia innan nya modellen kom vansinnigt prisvärda nu. Jag rekommenderar isnf sista faceliften och nya motorerna. Jag köpte en 2016 CDTI (Euro 6) 170hk förra året till grymt bra pris. Väldigt stark diesel som är mycket snål på soppan. Gott om utrustning är det ofta också.
Mor kör en Astra 2017 som är väldigt fin, större än vad man tror.

Annars stämmer jag generellt in i kören, ut och provkör. Utmana dig själv, jag trodde inte jag skulle köra Opel idag om man säger så

Letar du begagnat så undviker du VW's FSI som om pesten fanns där, tror det är deras 1,0 & 1,4 tom 2012ish som är värst drabbade men det får du googla. Det är även trubbel med deras 2L-motorer och allt som oftast är det kamdrivning som är kass. Jobbarkompisens golf, en 2010a 1,4 TFSI som han köpte ny rasade turbon vid 2000 mil och nu gick en kolv häromveckan vid 5000 mil, bilen är helt standard och han kör som en pensionär.

Ja det får nog vara allt för nu, lycka till med letandet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pottsork666:

Gillar du nybilsgaranti så bör du även kika på Mazda, de har 10 år! ...och är dessutom ganska så trevliga...

Dom har 3år nybil + 7 år utökad komponent garanti. Inte 10 år nybilsgaranti.

Dock är mazda också kända för att hålla bra, själv var jag nöjd med min förra mazda.

Hade dock själv valt kia pga bättre plats för förare o passagerare och större lastutrymme.

Med vänlig hälsning,

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Skrivet av Mogwaii:

Dom har 3år nybil + 7 år utökad komponent garanti. Inte 10 år nybilsgaranti.

Dock är mazda också kända för att hålla bra, själv var jag nöjd med min förra mazda.

Hade dock själv valt kia pga bättre plats för förare o passagerare och större lastutrymme.

Med vänlig hälsning,

Ah, det har du rätt i...tack för rättelsen

Kia hade vi inte ens en tanke på när vi köpte Mazda i somras, just bättre lastutrymme hade inte varit fel...

Visa signatur

CPU: i7 8700K GPU: Gigabyte RTX 2080 GAMING OC RAM: Corsair 16GB DDR4 3000MHz CL15 Mobo: Asus TUF Z390-PLUS Gaming PSU: Corsair HX850i 850W 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pottsork666:

Ah, det har du rätt i...tack för rättelsen

Kia hade vi inte ens en tanke på när vi köpte Mazda i somras, just bättre lastutrymme hade inte varit fel...

Jag testade först nya mazda 6, snygg o sportig känsla men gillade inte benplats utrymmet för föraren (jag är 201cm). Provsatt sen kia optima och då kändes det helt rätt , dock är takhöjden på gränsen för mig , vilket nämns i olika tester att den är något låg i Kia optima.
Tur jag valde panorama glastak så sky is the limit. 😀

Tycker man får mycket bil för pengarna om lan väljer kia, finns många fina märken men ska man leta hållbart och prisvärt hade jag hållt mig till toyota,hyndaii,kia,mazda ,mitsubishi typ.
Skulle själv inte valt franskt.

Mvh

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Ett allmänt tips är att titta på verkstadskostnader. Bilar säljs lite som rakhyvlar idag, man pressar utgångspriset och tar igen det på rakbladen/serviceprogrammet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Kan bara tala om äldre modeller men Kia ceed hade lätt blivit mitt val sett till äldre modeller och Peugeot kanske har bättrat sig men annars tycker jag dom jag känner som åker kia haft rätt lite problem medans dom som kör Peugeot har haft en jävla massa och dom har inte åldrats väl alls

Men som sagt det är lite äldre modeller

Min erfarenhet av Peugeot är att de går sönder en del, men att de sen inte är så dyra att reparera. Jag tror dock att de blivit värre sen jag hade min.

Skrivet av ggustavsson:

Med Peugeot måste man vara två stycken i bilen, en som sitter i och en som skjuter på
Nåja det där var förstås ett 70tals skämt.

Fast det var om Renault... "Renault, bil för två, en sitter i och en skjuter på"

Skrivet av aaaaaaaaaa:

Ska du köpa ny? Skulle rekommendera att köpa en 2-3 år gammal annars.

Detta, gånger tusen. Alla bilar tappar massor i värde de första åren. I princip betalar du 20-30k för förmånen att få välja färg.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Fast det var om Renault... "Renault, bil för två, en sitter i och en skjuter på"

Jag minns det var Peugeot det sas så om, kanske var om bägge, eller har vi hittat en Mandela effekt?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av Mogwaii:

Jag testade först nya mazda 6, snygg o sportig känsla men gillade inte benplats utrymmet för föraren (jag är 201cm). Provsatt sen kia optima och då kändes det helt rätt , dock är takhöjden på gränsen för mig , vilket nämns i olika tester att den är något låg i Kia optima.
Tur jag valde panorama glastak så sky is the limit. 😀

Tycker man får mycket bil för pengarna om lan väljer kia, finns många fina märken men ska man leta hållbart och prisvärt hade jag hållt mig till toyota,hyndaii,kia,mazda ,mitsubishi typ.
Skulle själv inte valt franskt.

Mvh

Ja det enda vi inte tycker är 100 med Mazdan är ljudnivån och att man inte kan få den med panoramatak eller sollucka (inte Mazda 6 iaf). Med mina 191 cm så sitter man bekvämt, men 10 cm gör skillnad
Vi testkörde en Peugeot när vi ändå höll på (de bodde under samma tak), men det var verkligen nej...bara, nej...

Visa signatur

CPU: i7 8700K GPU: Gigabyte RTX 2080 GAMING OC RAM: Corsair 16GB DDR4 3000MHz CL15 Mobo: Asus TUF Z390-PLUS Gaming PSU: Corsair HX850i 850W 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

Tror min mamma fick lämna in sin Peugeot ca 4-5 gånger på de 24månaderna hon ägde den.
Modell 308... årsmodell 2015

Jag skulle tipsa om Ford. Vi har ägt Ford Focus kombi sedan 2003 och inga problem överhuvudtaget förrutom styrlederna när den var 13år.

Det är ngt rejält fel när ett företag, alltså Peugeot, väljer att sänka en höjd garanti.
Deras orginalservice bjussar inte ens på assistans trots att Ford, Mazda, Mekonomen kan erbjuda detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Jag testade först nya mazda 6, snygg o sportig känsla men gillade inte benplats utrymmet för föraren (jag är 201cm). Provsatt sen kia optima och då kändes det helt rätt , dock är takhöjden på gränsen för mig , vilket nämns i olika tester att den är något låg i Kia optima.
Tur jag valde panorama glastak så sky is the limit. 😀

Mjae, det är rätt vanligt att takhöjden i praktiken blir lägre när man har taklucka eller panoramatak...
Så du hade kanske trivts bättre utan. Provade du någon bil med vanligt tak?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Här blir det en sån här nästa gång:
https://www.dacia.se/duster/
99.900:- för en helt ny hyffsat stor bil med garantier, känns rätt oslagbart.
Säkert inte bäst eller roligast att köra, men duger gott och väl, och byter till en ny sen efter 3år när garantin går ut.
För 115k får man med cd/radio och lite annat (essential), och 137k även AC, farthållare, dimljus o lite till (comfort).
Årets uppdaterade 2018-modell som precis släppts är betydligt mycket bättre och tystare än de tidigare, läs lite tester och ut o provkör

Permalänk
Medlem

Krockar man med en KIA så hamnar emblemet på gravstenen. KIA "Killed in Action".

När det gäller garantin på KIA bör man nog läsa det finstilta!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

@Mogwaii:

Mazda är väl kända för att rosta rätt snabbt? Vi hade en 04 mazda 6:a 2005 och den hade börjat rosta hösten 2005.. Har sedan läst att många har problem med rost och mazda.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Det är just Kia som är anledningen att ingen tillverkare kan kräva service på märkesverkstad för att garanti ska gälla, men inte på det sätt du försöker måla upp. De försökte in i det sista kräva service på märkesverkstad för att hedra sin nybilsgaranti, vilket var, och är olagligt.

http://teknikensvarld.se/kia-fallda-i-domstol-auktoriserad-ki...

Aj f-n. Detta visste jag inte. Jag tackar för upplysningen! Rättelse under galgen alltså...

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb