Permalänk
Medlem

@twk: Man är inte låst om avtalet kan överlåtas. Vad är skillnaden mellan att sälja sin bil på Blocket och överlåta sitt leasingavtal på samma sida? Jo absolut ingenting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

@twk: Man är inte låst om avtalet kan överlåtas. Vad är skillnaden mellan att sälja sin bil på Blocket och överlåta sitt leasingavtal på samma sida? Jo absolut ingenting.

Personligen tror jag det är mer "svårsålt" än en begagnad bil. Vad tjänar någon på att överta någons leasingavtal kontra gå och leasa en egen? Förutom att det kanske är en kortare avtalstid kvar då.

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem

@Jejk0b: Du svarade precis på din egen fråga. Just för att det är ett kortare avtal. Är man inte villig att låsa sig på 3 år så kanske 1.5 år genom en överlåtelse är väldigt fördelaktigt. Ännu mer så om den som haft bilen kanske har kört en del mindre än beräkningen vilket då gör att den som tar över har en massa extra mil jämfört med ett nytt avtal

Plus att vissa personer lägger lite socker på kakan, tex genom att erbjuda ett par månadsavgifter för att överlåta det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

@twk: Man är inte låst om avtalet kan överlåtas. Vad är skillnaden mellan att sälja sin bil på Blocket och överlåta sitt leasingavtal på samma sida? Jo absolut ingenting.

Du skriver att det är inget som skiljer mellan att sälja en bil man äger och att överlåta ett leasingavtal. Det är ett påstående som inte stämmer. Några skillnader:

  • Att överlåta ett leasingavtal kostar i regel pengar. Om du kikar på några av annonserna så skriver "säljaren", eller överlåtaren kanske man kallar det, att den bjuder på överlåtelseavgiften. Vanligtvis är det några tusenlappar det kostar. Det går i regel inte att överlåta ditt avtal utan att betala en avgift.

  • Den som övertar leasingavtalet måste godkännas av leasingfirman, och eventuellt måste även affären göras hos leasingfirman. Säljer du din bil kan köparen komma över, betala dig, skrivas som ägare och sedan köra iväg med bilen.

  • Din leasingbil kostar tusentals kronor varje månad, trots att du inte använder den, tex om du inte längre har behov av den och försöker att hitta någon att överta ditt avtal. En bil som du själv har köpt har inte samma kostnader. Den bil jag äger kostar typ 200 kr/mån i försäkring och inget mer, om jag inte använder den. Har du belånat ett bilköp betalar du givetvis ränta, men det är sällan på sådana nivåer som en leasingbil kostar varje månad.

  • Det verkar vara svårt att få någon att överta ett leasingavtal. I många annonser skriver den som vill överlåta att den bjuder på överlåtelseavgiften samt flera månadsavgifter. Detta för att komma ur avtalet i förtid.

  • Om du övertar en leasingbil tar du risken att åka på extra kostnader vid återlämning av bilen. Det som leasingfirman klassar som "onormalt slitage" får du betala extra för, även om det är den första "ägaren" som orsakat slitaget. Missar du något som de klassar som onormalt slitage när du tar över avtalet kan det kosta många tusenlappar längre fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Den bil jag äger kostar typ 200 kr/mån i försäkring och inget mer, om jag inte använder den. Har du belånat ett bilköp betalar du givetvis ränta, men det är sällan på sådana nivåer som en leasingbil kostar varje månad.

Du har väl en alternativkostnad? Väljer du att köpa bilen kontant så kan du inte längre använda pengarna.

Permalänk
Medlem

Ingen aning vad en överlåtelseavgift kan ligga på men om den så ligger på en månadsavgift känns det inte fel och borde ligga på säljaren/överlåtaren. Känner personligen att det skulle inte spela mig någon roll och att vi nu snöar in onödigt mycket på detaljer.

Det var många år sen jag ägde någon bil privat och framför allt i en prisklass där man kontantköper en bil. Oftast är det någon form av finansiering inblandad och då blir det samma process som vid överlåtelse av leasing.

Som vi räknade på tidigare, ett billån på 250 000kr och 60 månaders avbetalning ger 4600kr i amorteringskostnad. En avbetalad bil kostar bara vad den går och tidsenlig värdeminskning. Men någon har betalat för bilen, nu eller tidigare. Ser inte skillnaden tyvärr.

Ingen aning om det är svårt att överlåta, många verkar byta till tjänstebil nu i högkonjukturen. Kan vara ett bra alternativ att ta över ett kontrakt om man vill pröva under kort tid att leasa, tre år kan vara lång tid. Men när överlåtelsen sker går givetvis bilhandlaren igenom bilens nuvarande skick.

Permalänk
Medlem

@Jejk0b: Se svar från PsyCor. Finns nog många anledningar.

Permalänk
Medlem

@twk: Har du erfarenhet av överlåtelse av leasing? Jag frågade flera saker av det du spekulerar i och det du säger stämmer inte helt.

Jag har för tre veckor sedan tecknat ett leasingavtal på en ett år begagnad bil hos Skoda där en kampanj fanns på bilar som antingen varit demobilar eller tidigare återlämnade leasingbilar.

Även om jag inte har en tanke på att lämna tillbaka bilen i förtid då jag under en längre period gjort beräkningar och siande gällande mitt bilägande i framtiden så frågade jag ändå vad det är som gäller vid en eventuell överlåtelse av avtal eller förtida avbrott i avtalet.

Gällande överlåtelse så gör man det på plats hos den handlare man tecknat avtalet med bilen på plats. Den besiktas ut och invändigt för att den nya kunden ska bli varse om eventuella fel samt att den gamla ägaren får betala en avgift. Avgiften beräknas utifrån värdet så det är individuellt beroende på längden sen avtalet tecknades och hur dyr bil det är men en höftning brukar det ligga på en till ett par tusenlappar för den bilen jag tog (en Skoda Octavia kombi med ett nypris på runt 200k).

Permalänk
Medlem

@MsSmith:

Bara för att va lite extra jobbig
Är amortering på lån verkligen att räkna som en kostnad? Självklart är det pengar som ska bort från kontot varje månad men det är ju ändå till en själv så att säga, som ett sorts sparande. Den dagen jag säljer bilen så får jag ju på sätt och vis tillbaka allt jag har amorterat

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Du har väl en alternativkostnad? Väljer du att köpa bilen kontant så kan du inte längre använda pengarna.

Jag hade sparat ihop pengarna och ville köpa en bil. Alternativen hade väl varit att hyra bil, som många här förespråkar eller att köpa med lånade pengar. Inget av de alternativen verkade bättre än att köpa en begagnad bil, två år gammal ca 3000 mil. Det man kan lägga på som kostnad i mitt fall är väl utebliven sparränta på det kapital som jag köpte bilen för, men det är inte mycket pengar.

Skrivet av MsSmith:

Ingen aning vad en överlåtelseavgift kan ligga på men om den så ligger på en månadsavgift känns det inte fel och borde ligga på säljaren/överlåtaren. Känner personligen att det skulle inte spela mig någon roll och att vi nu snöar in onödigt mycket på detaljer.

Det var många år sen jag ägde någon bil privat och framför allt i en prisklass där man kontantköper en bil. Oftast är det någon form av finansiering inblandad och då blir det samma process som vid överlåtelse av leasing.

Som vi räknade på tidigare, ett billån på 250 000kr och 60 månaders avbetalning ger 4600kr i amorteringskostnad. En avbetalad bil kostar bara vad den går och tidsenlig värdeminskning. Men någon har betalat för bilen, nu eller tidigare. Ser inte skillnaden tyvärr.

Ingen aning om det är svårt att överlåta, många verkar byta till tjänstebil nu i högkonjukturen. Kan vara ett bra alternativ att ta över ett kontrakt om man vill pröva under kort tid att leasa, tre år kan vara lång tid. Men när överlåtelsen sker går givetvis bilhandlaren igenom bilens nuvarande skick.

Detaljer är viktiga i detta sammanhang. Jag ville med mina punkter visa att det inte alls är samma sak att överlåta en bil som att sälja en bil man själv äger, vilket du påstod att det var.

Skrivet av PsyCor:

@twk: Har du erfarenhet av överlåtelse av leasing? Jag frågade flera saker av det du spekulerar i och det du säger stämmer inte helt.

Jag har för tre veckor sedan tecknat ett leasingavtal på en ett år begagnad bil hos Skoda där en kampanj fanns på bilar som antingen varit demobilar eller tidigare återlämnade leasingbilar.

Även om jag inte har en tanke på att lämna tillbaka bilen i förtid då jag under en längre period gjort beräkningar och siande gällande mitt bilägande i framtiden så frågade jag ändå vad det är som gäller vid en eventuell överlåtelse av avtal eller förtida avbrott i avtalet.

Gällande överlåtelse så gör man det på plats hos den handlare man tecknat avtalet med bilen på plats. Den besiktas ut och invändigt för att den nya kunden ska bli varse om eventuella fel samt att den gamla ägaren får betala en avgift. Avgiften beräknas utifrån värdet så det är individuellt beroende på längden sen avtalet tecknades och hur dyr bil det är men en höftning brukar det ligga på en till ett par tusenlappar för den bilen jag tog (en Skoda Octavia kombi med ett nypris på runt 200k).

Intressant! Nej jag har inte leasat bil, föredrar att köpa och äga. Det upplägg som du körde på, dvs att leasa en inte helt ny bil, låter däremot bättre än att leasa en helt ny.

Jag visste inte att alla gjorde en genomgång av bilen inför överlåtelse, det låter bra!

Många framställer leasing som ett problemfritt "bilägande" och jag vill visa att så inte alltid är fallet. Du riskerar att fasta med en bil som kostar många tusenlappar varje månad och som inte går att bli av med, utan att betala en straffavgift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Detaljer är viktiga i detta sammanhang. Jag ville med mina punkter visa att det inte alls är samma sak att överlåta en bil som att sälja en bil man själv äger, vilket du påstod att det var.

Det hävdar jag fortfarande. Testa att få din bil såld för det pris du vill ha så tror jag att du håller med mig sen. Båda är en affär som skall genomföras, som företagare ut i fingerspetsen ser jag ingen skillnad.

Edit: Som jag nämnt tidigare här i tråden har jag personligen även lämnat tillbaka bilar till både BMW och Volvo innan leasing periodens slut. Det var heller inga problem utan allt löser sig.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Egentligen finns det inget exakt rätt svar som gäller för alla. Självklart är det dyrare att leasa en ny bil istället för att köpa en gammal skrutt för 20 tkr... Likaså är ett GTX 1080 dyrare än ett begagnad GTX 560.

Olika finansieringsformer ska givetvis jämföras mot samma objekt. Den enda rättvisa jämförelsen är med andra ord att köpa eller leasa samma bil.

I mitt fall blev totalkostnaden lägre vid privatleasing än köp. Jag leasar en Audi A3 1,4 TFSI Sport S-tronic. Den kostar mig 4000:- / månad. Då ingår försäkrning, service och vinterhjul. Jag räknade på det ett antal gången och förväntad värdeminskning+ränta+ovanstående blev en högre kostnad hur jag än försökte.

Så i mitt scenario blev den billigaste finansieringen leasing trotts att jag hade medel att betala även 30% kontantinsats.

Som ytterligare fördel kunde istället pengarna till kontantinsatsen användas till ytterligare ammorteringar på huslån och till investeringar som ger avkastning istället för kostnader.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

@Xyborg: Tack, äntligen nån som tänker nyktert på det hela:)

Permalänk

OP: Om du inte redan har skrivit kontrakt så kolla med Audi Begagnatcenter i Göteborg.

Utbudet styrs av vad som finns inne, men väldigt många bilar i hallen kan leasas. Jag plockade ut en Audi A4 Avant med helt ok utrustning (automat, de flesta paketen och den stora 2-litersdieseln), den hade gått 1 år/750mil som demobil. Kostar mig 4600:- per månad, men då 2000 mil per år och 2års-kontrakt. Hade jag tagit samma bil men 1500mil/3år så hade den kostat 3600:-. Service, försäkring, garantier och vinterdäck ingår. Det jag betalar är drivmedel och skatt.

Dyrare än VW men sjukt mycket mer bil för pengarna.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Köp en beg. bil som du har råd med istället för att leasa och välj inte en passat.

Jag leasar inte själv men har också funderat på att börja göra det. Men jag tycker det är ett väldigt bra sätt att att få en ny bil till ett ganska schysst månadspris, bra för ungdomar som precis fått sitt första jobb exempelvis och inte hunnit spara ihop pengarna, men har en lön för att kunna betala månadskostnaden utan problem.

Jag själv köpte en typ 12 år gammal bil (nu typ 15 år) och den har nog kostat mer än vad det hade gjort att leasa. och då hade jag haft en NY bil istället för den nuvarande rishögen.

OnT: Någon som vet hur golfen är? Jag vill ha en lite mindre bil och kan tänka mig att golfen är ännu billigare att leasa? (Jag tänker den vinner ju massa priser år efter år). Eller kanske nya polo?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av WorriedElk:

Det är mycket viktigt att hålla bilen i bra skick då de efter de 3 åren kontrollerar skicket på bilen, och är det mer än "normalt" slitage så kan du få betala vad detta kostar att åtgärda.

Hur petnoga är företagen egentligen? Jag leasar själv en Skoda men det känns som att de knappt vill att man ska använda den och att den ska se lika ny ut efter 3 år som när man plockade ut den från bilhallen.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Hur petnoga är företagen egentligen? Jag leasar själv en Skoda men det känns som att de knappt vill att man ska använda den och att den ska se lika ny ut efter 3 år som när man plockade ut den från bilhallen.

Är mycket beroende på vilket märke.
Audi har en ganska generös uppfattning om vad som är "normalt slitage"

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

Är mycket beroende på vilket märke.
Audi har en ganska generös uppfattning om vad som är "normalt slitage"

Du har ingen erfarenhet av Skoda?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

@Mocka:

Inte personligen men du har guiden här : Skoda Skötesel vid Leasing

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

OnT: Någon som vet hur golfen är? Jag vill ha en lite mindre bil och kan tänka mig att golfen är ännu billigare att leasa? (Jag tänker den vinner ju massa priser år efter år). Eller kanske nya polo?

Hade en golf sc och har nu en golf alltrack. Tycker dom är kanon att köra! Ända jag kan klaga på är att man skall kolla så man får med acc för det är extra utrustning på dom flesta. Sen hör man dubbdäck väldigt tydligt då hjulhusen inte är så isolerade tydligen.
Men i det hela en kanonbil att köra tycker jag och tillräckligt stor för våran familj på 2 vuxna och 2 barn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Hur petnoga är företagen egentligen? Jag leasar själv en Skoda men det känns som att de knappt vill att man ska använda den och att den ska se lika ny ut efter 3 år som när man plockade ut den från bilhallen.

Skrivet av Zyces:

@Mocka:

Inte personligen men du har guiden här : Skoda Skötesel vid Leasing

Har heller ingen erfarenhet av just Skoda (min erfarenhet täcker främst Volvo, Renault, Ford, Land Rover), men guiden som @Zyces länkade är en väldigt bra guide till hur jag tror de flesta bedömer skicket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

@Mocka:

Inte personligen men du har guiden här : Skoda Skötesel vid Leasing

Tack. Fan, känns lite kört för mig då jag har några saker som hänt utanför min kontroll.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

@Mocka:
Det man alltid ska tänka på när man har leasingbil är att alltid åtgärda saker direkt, exempelvis får du en buckla i bilen, fixa det direkt.
Det är just när man inte gör detta och lämnar in bilen som det kostar så mycket, ska handlaren åtgärda dina fel så tar de ut extra för detta.

Plus. Skaffa aldrig en Leasingbil om man har exempelvis hund. Hundar och hundlukt i bil är de väldigt petiga med. och det brukar bli ganska dyrt om de ska fixa detta när man lämnar tillbaka den.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

@Zyces: Kan dra några exempel. En cyklistjävel körde rakt på mig från sidan vilket gjorde en liten buckla på bakdörren nästan vid kjolen. Som tur var blev det bara en buckla och inga rispor eller så. Ett annat exempel är att jag fick ett stenskott på framrutan som chippade bort en pytteliten bit av glaset men det blev ingen spricka. Ett tredje är att jag försökte ta bort gammal fågelskit i somras och använde en plastbit eftersom det satt som in i bänken. Dessvärre rispade jag lite i lacken men det är så ytligt att man inte känner det om man drar med nageln och fick typ bort det med lite vax dock inte permanent (bör gå att polera bort). Sist men dessvärre inte minst har jag kantstött fälgarna lite grann innan jag lärde mig bilens dimensioner.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

@Mocka:
Det man alltid ska tänka på när man har leasingbil är att alltid åtgärda saker direkt, exempelvis får du en buckla i bilen, fixa det direkt.
Det är just när man inte gör detta och lämnar in bilen som det kostar så mycket, ska handlaren åtgärda dina fel så tar de ut extra för detta.

Plus. Skaffa aldrig en Leasingbil om man har exempelvis hund. Hundar och hundlukt i bil är de väldigt petiga med. och det brukar bli ganska dyrt om de ska fixa detta när man lämnar tillbaka den.

Fast fixa det direkt skulle inte jag göra. Min leasingbil har blivit skadad på parkeringen två gånger, plus en härlig spricka i framrutan. Min tanke är att vänta tills det är 2 månader kvar och anmäla så att risken för nya skador på samma ställen minskar. Inte så roligt att byta ruta nu, sen åker man på en till rackare innan man ska lämna in.

Men ja, att fixa innan man lämnar in är smarast, beroende på vad det gäller, men är självrisk lägre än skadekostnaderna så ja.

För övrigt känns det i princip omöjligt att inte åka på skador om man bor i en större stad och måste gatuparkera. Spelar ingen roll om man har 360-kamera när dom andra som fickparkerar kör in i en...även rätt svårt att inte råka skrapa fälgarna om man gör 1000-1500 fickparkeringar på 3 år.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

går att hitta scysta lågmilare beggat. hittaden en toyota aygo som gått 8k mil för 20k som jag har som vinterbil.
sommar bilen är en fin volvo 740 som jag fick för 10k som endast gått 11kmil.

Dom är dessutom enkla att utföra lättare reperationer på själv om det skulle behövas. det största problemet jag har med aygon är att hitta ställen att dra in el kabeln till slutsteget

kul med nytt men har man inte råd så kanske man ska vänta?

köp inte saker med pengar du inte har.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

@Mocka: Ta och lusläs återlämningsreglerna och mät dina skador. Ska man hårddra det så ska du egentligen anmäla varenda liten småskada till försäkringsbolaget och få det skadebesiktat så att det kan repareras. För det är garanterat billigare att fixa en buckla genom din försäkring än att låta handlaren lösa det efter att du lämnat tillbaka bilen.

Sen tycker jag generellt inte att kraven är särskilt hårda alls. Det tillåter en hel del skador och som säljaren jag pratade med när jag tog min Skoda Octavia sa var att det är helhetsintrycket som är det absolut viktigaste inte om det finns ett litet stenskott knappt synligt på kjolen.

@twk: Nu vet jag inte hur övriga handlare gör. Men den Skodahandlare jag valde sa att de gör så iallafall

Permalänk
Medlem

@Aka_The_Barf: Sådana svar har egentligen ingen input här.. Det är en väldig skillnad på att köpa en ny bil och en 740 som har gått 11k mil..

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasmark:

Hade en golf sc och har nu en golf alltrack. Tycker dom är kanon att köra! Ända jag kan klaga på är att man skall kolla så man får med acc för det är extra utrustning på dom flesta. Sen hör man dubbdäck väldigt tydligt då hjulhusen inte är så isolerade tydligen.
Men i det hela en kanonbil att köra tycker jag och tillräckligt stor för våran familj på 2 vuxna och 2 barn

Låter bra, tack för input vad är skillnaden mellan sc och alltrack? och prisskillnad? Vad står sc för?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

@xcluzive: Sportscombi eller SC är bara deras benämning på en vanlig kombi. Alltrack är deras variant av Volvos XC, lite högre markfrigång, lite kraftigare stötfångare och liknande och oftast fyrhjulsdrift.