Moderkort med Intels styrkretsar B360, H370 och H310 hittar ut på webben

Permalänk
Melding Plague

Moderkort med Intels styrkretsar B360, H370 och H310 hittar ut på webben

Ett flertal moderkort med Intels styrkretsar B360, H370 och H310 listas nu hos diverse webbutiker, vilket talar för en lansering inom kort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Proffsmobbare

Äntligen! Snart är i3 8100 ett bra köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Äntligen! Snart är i3 8100 ett bra köp.

Och 8400

Permalänk
Medlem

Själv sitter man här och funderar på om man ska dra på med en 8600k(sitter på en ryzen 1600). Att man alltid ska vara så ha galen.

Permalänk
Avstängd

finns ju 2200g och ryzen 1600 så vem fan behöver intel av lägre modeller som inte klarar oc

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Det var ju på tiden, minst sagt.
Det har varit en märklig period där köpare varit tvungna att betala extra för ett moderkort med överklockningsstöd, trots att de köpt en oupplåst processor.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bankai:

Själv sitter man här och funderar på om man ska dra på med en 8600k(sitter på en ryzen 1600). Att man alltid ska vara så ha galen.

Jag gick från 1600x till 8600k, jätte nöjd med prestanda ökningen i spel.

Permalänk
Medlem

Wow, redan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det känns lite märkligt att det var sådan fördröjning mellan processorer och moderkort nästan så man får känslan av att de ville sälja mer av modell z370.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Det känns lite märkligt att det var sådan fördröjning mellan processorer och moderkort nästan så man får känslan av att de ville sälja mer av modell z370.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja visst är det lite underlig lansering. Nästan som att man ville kasta ut Coffee Lake till marknaden så fort det bara gick... och sedan komplettera med riktig lansering i efterhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Själv sitter man här och funderar på om man ska dra på med en 8600k(sitter på en ryzen 1600). Att man alltid ska vara så ha galen.

Pinnacle Ridge, Ryzen 2xxx serien ska komma i April.
Ska fungera på befintliga AM4 moderkort.
Kanske vänta in recension på 6 och 8 kärniga Pinnacle Ridge innan köp?
Om du inte är sugen på att köpa nytt moderkort ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Pinnacle Ridge, Ryzen 2xxx serien ska komma i April.
Ska fungera på befintliga AM4 moderkort.
Kanske vänta in recension på 6 och 8 kärniga Pinnacle Ridge innan köp?
Om du inte är sugen på att köpa nytt moderkort ändå.

Det verkar inte bli någon jättestor skillnad mellan 1xxx och 2xxx, om man ska tro på rykten. Det här med datorer är alltid så svårt då det alltid kommer komma något vassare, och jag hade väl egentligen inte tänkt uppgradera mig på 2-3 år(men är ganska missnöjd med ryzen 1600 för just spel).

Permalänk
Avstängd

8400 och nåt billigt H-ITX moderkort tack!

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elektron:

Det känns lite märkligt att det var sådan fördröjning mellan processorer och moderkort nästan så man får känslan av att de ville sälja mer av modell z370.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är väl klart dom väntar med släpp. Dom vill ju sälja så dyrt som möjligt för dom vet att folk älskar deras varumärke och gör vad dom kan för att slänga pengar på dom.

Kaffe Sjön kunde ju funkat på z270, fast det ville inte intel.

https://www.sweclockers.com/nyhet/24602-asus-intel-z270-kunde...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Ja visst är det lite underlig lansering. Nästan som att man ville kasta ut Coffee Lake till marknaden så fort det bara gick... och sedan komplettera med riktig lansering i efterhand.

De var ju snabbt utt med z370 moderkort så tycker ju att de borde ha kunnat leverera de andra korten snabbt också. Det lät ju inte som någon större skillnad om ens någon från förra gen moderkort. Nu återstår och se hur 8400 presterar på ett billigare kort om den klarar att hålla turbon som på z370.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Det verkar inte bli någon jättestor skillnad mellan 1xxx och 2xxx, om man ska tro på rykten. Det här med datorer är alltid så svårt då det alltid kommer komma något vassare, och jag hade väl egentligen inte tänkt uppgradera mig på 2-3 år(men är ganska missnöjd med ryzen 1600 för just spel).

Om de kommer ut om 1-1,5 månader så är det inte så lång tid att vänta om man ändå har så pass bra dator som du har.
Dessutom kan priser justeras neråt om det blir mer konkurrens.

Sen kommer det alltid något nytt i framtiden... Men om det är om lite mer än en månad så är det inte så länge om man vill vänta och se.
Men du får naturligtvis köpa vad och när du vill.

Permalänk
Inaktiv

Som sagt dessa skulle ha kommit när Intel Gen 8 kom och det förvånar mig inte alls att när de vettiga cpuerna i Ice Lake kommer så passar de ej.

Nå det blir intressant att se . Jag vill ha ECC stöd (finns 1151 cpus som stöder detta), minst 3st m.2 portar, en drös usb 3.1 gen 2, ethernet 5 Gigabit även om 10 Gigabit hade varit bättre och sist såklart en comport.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Som sagt dessa skulle ha kommit när Intel Gen 8 kom och det förvånar mig inte alls att när de vettiga cpuerna i Ice Lake kommer så passar de ej.

Nå det blir intressant att se . Jag vill ha ECC stöd (finns 1151 cpus som stöder detta), minst 3st m.2 portar, en drös usb 3.1 gen 2, ethernet 5 Gigabit även om 10 Gigabit hade varit bättre och sist såklart en comport.

De va väldans mycke du ville ha. Kommer ta tid innan Intel ens har plats för allt de här på mellanklassens kretsar. Men jag ärligt säga att jag också vill ha de.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk

8300, 8500, och 8600 (utan k) är oxå listade hos olika butiker. För 135, 200, och 220$

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kallandes:

8300, 8500, och 8600 (utan k) är oxå listade hos olika butiker. För 135, 200, och 220$

Ej glömma Pentium Gold för kvalitesmedvetna då de stöder vill ECC
https://www.extremetech.com/computing/264328-retailers-leak-s...

Pentium Gold G5600 för ca 1000kr kan det bli för mig i min nas om vettigt moderkort kommer.

Celeron G4900 för 500kr är också intressant i router, htpc etc. Jag skulle dock vilja se ett ännu billigare chip. Men Intel har väl givit upp atom och låter arm ta denna marknad? Nu när det finns windows stöder arm etc.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lord_vasagos:

finns ju 2200g och ryzen 1600 så vem fan behöver intel av lägre modeller som inte klarar oc

spdcielt nu när ryzen 2000 serien släpps om 2 månader. 15% bättre ST prestanda som det pratas om, som går att överklocks kommer jag definitivt att köpa.

Alla cpuer från intel som inte är en k modell är ett dåligt köp.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

spdcielt nu när ryzen 2000 serien släpps om 2 månader. 15% bättre ST prestanda som det pratas om, som går att överklocks kommer jag definitivt att köpa.

Alla cpuer från intel som inte är en k modell är ett dåligt köp.
Skickades från m.sweclockers.com

Alla är inte intresserade av överklockning.
Dock är det bara bra att AMD utmanar.
Ska bli intressant att läsa prestandatester framöver på kommande cpuer, både på Ryzen 2000 och även Coffelakes 8500, 8600 osv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elektron:

Alla är inte intresserade av överklockning.
Dock är det bara bra att AMD utmanar.
Ska bli intressant att läsa prestandatester framöver på kommande cpuer, både på Ryzen 2000 och även Coffelakes 8500, 8600 osv.

nej alla är inte intresserade av att överklocka vilket är varför amd är överlägsna intel. Intel bästa modeller har den högsta klocken vilket gör dem kontra produktiva för överklocker då det inte finns så mycket prestanda att hämta ur dem, deras låsta varianter är dem som man vill överklocka för att maximera prestanda per krona vilket är var ryzen modeller utan x som 1600 och 1700 är överklockarens val medan 1600x är den själv klara för den vanliga användaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

nej alla är inte intresserade av att överklocka vilket är varför amd är överlägsna intel. Intel bästa modeller har den högsta klocken vilket gör dem kontra produktiva för överklocker då det inte finns så mycket prestanda att hämta ur dem, deras låsta varianter är dem som man vill överklocka för att maximera prestanda per krona vilket är var ryzen modeller utan x som 1600 och 1700 är överklockarens val medan 1600x är den själv klara för den vanliga användaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Mellan 1600x och 8400 har jag faktiskt skapat en omröstning
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1500885-speldator-1600...
och av slutresultatet kan man se att det är är fördel till AMD men långt ifrån ett självklart val.

Faktorer som jag kan tänka mig påverkar i val av datorer i pris och prestandaklass runt 8400, är att det förekommer färdigbyggda paket som prispressas och reas ut där de både kan vara prisvärdare att gå på 8400 alternativt AMD beroende på pris och vad som medföljer.

Ser man till att bygga eget med handplockade delar så tror jag inte heller att det är självklart för alla i valet mellan 8400 och 1600x. Vilket egentligen är något väldigt positivt för de innebär ju konkurrens mellan de båda parter vilket kommer gynna oss konsumenter i det långa loppet.

Permalänk
Skrivet av _Merc_:

spdcielt nu när ryzen 2000 serien släpps om 2 månader. 15% bättre ST prestanda som det pratas om, som går att överklocks kommer jag definitivt att köpa.

Alla cpuer från intel som inte är en k modell är ett dåligt köp.
Skickades från m.sweclockers.com

Att alla modeller från Intel, som inte är "K" skulle vara ett dåligt köp. Håller jag inte med om. Allt beror naturligtvis vad "just du" använder datorn till. Men använder du datorn mestadels till något, där en icke K modell, är snabbare. Än AMDs motsvarighet i samma prisklass överklockad. Då måste väl ändå AMD vara det sämre köpet, i det fallet? Jag köper CPU efter vad min budget tillåter, och då vill jag ha så mycket prestanda som möjligt för pengarna. Om det står AMD, eller Intel på förpackningen. Är helt oväsentligt för mig. Bara prestandan.

Visa signatur

9900k på vatten