Problem vid SSD installering

Permalänk
Medlem

Problem vid SSD installering

Hej!

Håller på att byta ut min HDD till en SSD för första gången.
Har kopplat ur HDD och kopplat i SSDn. Kollat i bios och sett till att den bootar från cd så jag kan installera windows, ser också att SSDn finns med i bios, står dock som HDD? När jag sen bootar datorn får jag upp meddelandet:
Reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key.

Några tips om vad som kan ha gått snett?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Guzze1:

Hej!

Håller på att byta ut min HDD till en SSD för första gången.
Har kopplat ur HDD och kopplat i SSDn. Kollat i bios och sett till att den bootar från cd så jag kan installera windows, ser också att SSDn finns med i bios, står dock som HDD? När jag sen bootar datorn får jag upp meddelandet:
Reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key.

Några tips om vad som kan ha gått snett?

Kan du installera Windows? Om inte så är det något problem med din DVD-spelare eller din Windows skiva.
Har du fler diskar i datorn eller har du kopplat ur alla. Det är rekommenderat att koppla ur alla andra diskar när du installerar Windows så att Windows inte luras att lägga bootpartitionen på fel enhet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Kan du installera Windows? Om inte så är det något problem med din DVD-spelare eller din Windows skiva.
Har du fler diskar i datorn eller har du kopplat ur alla. Det är rekommenderat att koppla ur alla andra diskar när du installerar Windows så att Windows inte luras att lägga bootpartitionen på fel enhet.

Endast SSDn som är inkopplad. Varken DVD-spelaren eller windows har strulat tidigare

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Guzze1:

Endast SSDn som är inkopplad. Varken DVD-spelaren eller windows har strulat tidigare

Kan du installera Windows?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Kan du installera Windows?

Nej, bootar direkt till det meddelandet om jag inte går in i bios

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Guzze1:

Nej, bootar direkt till det meddelandet om jag inte går in i bios

I så fall är det antingen fel på DVD-skivan eller så bootar du från en annan enhet än du tänkt dig.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd

vad för dator har du? När du startar datorn så bör du trycka på F9 eller F11/f12 för att välja bootmedia. Alternativt så ställer du in vad första boot är från bios

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

I så fall är det antingen fel på DVD-skivan eller så bootar du från en annan enhet än du tänkt dig.

DVD-skivan är äkta windows 7 som jag tidigare använde på min HDD så borde inte vara några problem med den
https://gyazo.com/c1bea5d718ebb26ed9e81418991dce55
så ser mina boot settings ut, borde den inte boota från DVD då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

vad för dator har du? När du startar datorn så bör du trycka på F9 eller F11/f12 för att välja bootmedia. Alternativt så ställer du in vad första boot är från bios

Intel Core i5 2500K 3,3GHz
MSI P67A-C45 REV B3
XFX Core Edition 650W 80+ Bronze
Corsair 8GB (2x4GB) DDR3 CL9 1600Mhz VENGEANCE
GeForce GTX 960

Och försöker få in en Samsung 850 EVO. Har gått in i bios och ändrat boot inställningar, kolla post ovan så finns bild på boot inställningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guzze1:

DVD-skivan är äkta windows 7 som jag tidigare använde på min HDD så borde inte vara några problem med den
https://gyazo.com/c1bea5d718ebb26ed9e81418991dce55
så ser mina boot settings ut, borde den inte boota från DVD då?

mata F11 så fort bild visas välj cd/dvd då ska ju windows setup gå igång.
ifall inget händer, prova annat bootbart dvd-media typ linux live dvd.
död även då, troligen kass dvdspelare.
Men i bios boot-options kan du ju disable alla enheter utom dvd.
du har ju boot options:

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guzze1:

DVD-skivan är äkta windows 7 som jag tidigare använde på min HDD så borde inte vara några problem med den
https://gyazo.com/c1bea5d718ebb26ed9e81418991dce55
så ser mina boot settings ut, borde den inte boota från DVD då?

Föreslår du verifierar den, för mina gamla Win 7 Ulti från 2009 fungerar inte längre. De går inte att läsa av DVD enheten.

Om du kan läsa den någon annanstans, kan du göra en install USB istället. (4GB sticka räcker)
https://www.cnet.com/how-to/what-to-do-with-your-usb-flash-dr...

Om din skiva inte går att läsa och du har Retail-nyckel, kan du ladda ner det igen:
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows7

Permalänk
Medlem
Skrivet av fAkkFejz:

mata F11 så fort bild visas välj cd/dvd då ska ju windows setup gå igång.
ifall inget händer, prova annat bootbart dvd-media typ linux live dvd.
död även då, troligen kass dvdspelare.
Men i bios boot-options kan du ju disable alla enheter utom dvd.
du har ju boot options:
https://i.imgur.com/vQClt6W.png

Har provat att disabla alla andra och endast ha dvd som boot options.
Provade sätta i min hdd och satte i en dvd-skiva. Den lyckades läsa den men tog lång tid innan den kom upp, windows skivan verkar inte komma upp på min dator, dock när jag stoppade i den i en annan dator fick jag upp den.
Någon man kan få ut utav detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Föreslår du verifierar den, för mina gamla Win 7 Ulti från 2009 fungerar inte längre. De går inte att läsa av DVD enheten.

Om du kan läsa den någon annanstans, kan du göra en install USB istället. (4GB sticka räcker)
https://www.cnet.com/how-to/what-to-do-with-your-usb-flash-dr...

Om din skiva inte går att läsa och du har Retail-nyckel, kan du ladda ner det igen:
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows7

Gick att läsa på en annan dator men verkar inte gå att läsa på min nu när jag har i HDDn igen. Har produktnyckeln dock inget usb som är tillräckligt stort, men kan införskaffa ett. Borde funka fint att installera via usb:et om jag laddar ner det med produktnyckeln då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guzze1:

Gick att läsa på en annan dator men verkar inte gå att läsa på min nu när jag har i HDDn igen. Har produktnyckeln dock inget usb som är tillräckligt stort, men kan införskaffa ett. Borde funka fint att installera via usb:et om jag laddar ner det med produktnyckeln då?

yep. bara följ den guiden jag länkade ovan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guzze1:

Gick att läsa på en annan dator men verkar inte gå att läsa på min nu när jag har i HDDn igen. Har produktnyckeln dock inget usb som är tillräckligt stort, men kan införskaffa ett. Borde funka fint att installera via usb:et om jag laddar ner det med produktnyckeln då?

ok, jo då är nog dvdläsarn kaputtskii, så ordna en annan läsare eller usb.

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

yep. bara följ den guiden jag länkade ovan.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av fAkkFejz:

ok, jo då är nog dvdläsarn kaputtskii, så ordna en annan läsare eller usb.

Okej tack så mycket!
Fixar ett usb och provar med det, så återkommer jag om det inte löser sig

Finns det något anledning till att dvdläsarn lyckas läsa vissa skivor men inte andra och att det tar lång tid? Brukar de vara så när du börjar bli dåliga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guzze1:

Finns det något anledning till att dvdläsarn lyckas läsa vissa skivor men inte andra och att det tar lång tid? Brukar de vara så när du börjar bli dåliga?

Tar ca 100 timmars användning innan linsen på en optisk enhet börjar bli defus och sämre, så den därefter blir bara värre och värre. Med ålder kan damm, och så också försämra, samt skivans material degraderas så det blir svårare att läsa. Ibland räcker det med en ordentligt rengöring och smidig av skenorna (vet jag lagade 100-tals CD-DVD enheter runt 2000-2005 tiden).

Enklast imho är att spara en ISO avbildning på Windows på 2 olika lagringsdiskar, och skippa DVDn. USB enheter gå enormt mycket snabbare, speciellt med SSD att installera också.

Ett tips btw, då du troligen lär installera rätt gammal version av Win 7. MS har gjort något... fuffels med WU. Den kommer ta evigheter (läs timmar efter timmar) på att leta uppdateringar första gången.

Genvägen?
Ta hem WSUS Offline.
Packa upp innehåller på en mapp på din SSD när väl Windows är installerat, och kör "updateGenerator.exe"
Välj sedan Win 7 (64-bit om du har det, 32-bit om du har det), och sedan ta "Start".

Den kommer gå till Microsofts servrar och ladda ner alla patchar... rubbet, som matchar det du valt.
När den är klar med de 200-300 uppdateringarna, så får du gå in i mappen du packade upp programmet igen, men denna gången in i "client" mappen, och kör updateInstaller.exe. Sen kan du välja ev C++/.NET, automatisk omstart om du vill, annars ta start.

Den kommer nu att uppdatera din dator, och piper till när den behöver omstart av datorn (om du inte har auto). När den startat upp igen, kör den UpdateInstaller i Client mappen igen (och starta om igen), tills dess att den säger finns inga mer updates att installera.

Snabbaste sättet att få en Win 7 maskin "up to speed" så att säga.

Din mappen du har packat upp sedan kan du ta bort om du vill, eller spara på lämpligt ställe och använda till en annan dator om du ska installera flera maskiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fAkkFejz:

ok, jo då är nog dvdläsarn kaputtskii, så ordna en annan läsare eller usb.

Skrivet av Paddanx:

Tar ca 100 timmars användning innan linsen på en optisk enhet börjar bli defus och sämre, så den därefter blir bara värre och värre. Med ålder kan damm, och så också försämra, samt skivans material degraderas så det blir svårare att läsa. Ibland räcker det med en ordentligt rengöring och smidig av skenorna (vet jag lagade 100-tals CD-DVD enheter runt 2000-2005 tiden).

Enklast imho är att spara en ISO avbildning på Windows på 2 olika lagringsdiskar, och skippa DVDn. USB enheter gå enormt mycket snabbare, speciellt med SSD att installera också.

Ett tips btw, då du troligen lär installera rätt gammal version av Win 7. MS har gjort något... fuffels med WU. Den kommer ta evigheter (läs timmar efter timmar) på att leta uppdateringar första gången.

Genvägen?
Ta hem WSUS Offline.
Packa upp innehåller på en mapp på din SSD när väl Windows är installerat, och kör "updateGenerator.exe"
Välj sedan Win 7 (64-bit om du har det, 32-bit om du har det), och sedan ta "Start".

Den kommer gå till Microsofts servrar och ladda ner alla patchar... rubbet, som matchar det du valt.
När den är klar med de 200-300 uppdateringarna, så får du gå in i mappen du packade upp programmet igen, men denna gången in i "client" mappen, och kör updateInstaller.exe. Sen kan du välja ev C++/.NET, automatisk omstart om du vill, annars ta start.

Den kommer nu att uppdatera din dator, och piper till när den behöver omstart av datorn (om du inte har auto). När den startat upp igen, kör den UpdateInstaller i Client mappen igen (och starta om igen), tills dess att den säger finns inga mer updates att installera.

Snabbaste sättet att få en Win 7 maskin "up to speed" så att säga.

Din mappen du har packat upp sedan kan du ta bort om du vill, eller spara på lämpligt ställe och använda till en annan dator om du ska installera flera maskiner.

Tack för hjälpen
Fungerade att installera via ett usb.
Nu har dock ett annat problem uppstått. Installerade windows och fick ingen nätverksanslutning, stod att jag saknade drivrutiner för nätverkskort. Så jag tankade ner drivrutiner för mitt moderkort på msi och installerade dem. Sen vill inte datorn starta. Om installerade windows så nu är den igång igen men sitter återigen utan nätverksanslutning. Hur ska jag kunna fixa drivrutinerna utan internet anslutning och när det inte funkade att tanka över?

Edit: fick det att funka nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guzze1:

Tack för hjälpen
Fungerade att installera via ett usb.
Nu har dock ett annat problem uppstått. Installerade windows och fick ingen nätverksanslutning, stod att jag saknade drivrutiner för nätverkskort. Så jag tankade ner drivrutiner för mitt moderkort på msi och installerade dem. Sen vill inte datorn starta. Om installerade windows så nu är den igång igen men sitter återigen utan nätverksanslutning. Hur ska jag kunna fixa drivrutinerna utan internet anslutning och när det inte funkade att tanka över?

Edit: fick det att funka nu

ok såg du löste det nu, men iaf denna drivern är för win7x64 på msi sajt: http://download.msi.com/dvr_exe/realtek_pcielan_7_mb.zip
som man får packa upp och köra setup.exe

Såg annars det fanns realtek 8111e lan drivers till både Lenovo och Dell som alternativa lösningar.

Visa signatur

Alienware Aurora