Köpråd dokumentserver m OCR

Permalänk
Medlem

Köpråd dokumentserver m OCR

Hej!

Vi har tröttnat på att hålla reda på fysiska papper, och tänkte använda börja använda ett dokumenthanteringssystem (typ Mayan EDMS).

Arbetsflödet blir scanner => server => (automatiskt) orientering, OCR, indexering => Nginx för web UI. Sägs kräva 2 GB RAM + 1 GHz flerkärnigt, så inte så farligt.

Operativsystem hade jag tänkt vara Linux, antagligen Arch eftersom vanan sitter inne.

Förslag? Kommer aldrig användas till media- eller spelserver. Budget c:a 5-6k exkl hårddiskar, svårt att se att jag kan motivera mer m.t.p. andra utgifter. Är detta möjligt?

Permalänk

Hej!

En tanke vore att använda t.ex. moderkort med integrerad processor, visserligen inte så värst uppgraderingsbar men man kan köpa till RAM och hårddiskar efter behag.

T.ex.: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2310793
För fler exempel: https://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s353377321

Enda man ska fundera på är redundans för dina dokument ifall en hårddisk går ner. Om det är viktiga dokument så kanske även moln backup kan vara värt att se över.

Dom med integrerad CPU kanske inte är några kraftpaket, så kanske att bygga ihop en egen kan vara bättre längden. Men en intressant kanditat vore:
Asus Tinker Board

Dock skulle det kräva att du hade t.ex. en NAS i hemmet. Fast det är mer ett hobby-projekt då.

Permalänk
Medlem

@VSD.9024:
Har du kollat på HP microserver gen10?
Den är billig och kompakt och klarar av det du begär.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

När du säger "vi" menar du vi som i ett företag eller vi som i en familj?

Hemma hade jag nog köpt en ODroid C2 (http://www.hardkernel.com/main/products/prdt_info.php?g_code=...)
Om det skulle vara i ett företags-scenario skulle jag nog satt upp en VM i en existerade miljö

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

@VSD.9024:
Har du kollat på HP microserver gen10?
Den är billig och kompakt och klarar av det du begär.

Ja, lite, men har läst så mycket klagomål här gentemot gen 8 att jag antog att det finns bättre alternativ.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

När du säger "vi" menar du vi som i ett företag eller vi som i en familj?

Hemma hade jag nog köpt en ODroid C2 (http://www.hardkernel.com/main/products/prdt_info.php?g_code=...)
Om det skulle vara i ett företags-scenario skulle jag nog satt upp en VM i en existerade miljö

Hemmamiljö, alltså inget konstigt. Funderade på VM på stationära, men den är varken byggd strömsnålt eller för att köras dygnet runt.

Tillägg: Ang. redundans tänkte jag främst frekventa säkerhetskopior on-site, och sen lösa kopior utanför hemmet utifrån hur lösningen blir.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av VSD.9024:

Hemmamiljö, alltså inget konstigt. Funderade på VM på stationära, men den är varken byggd strömsnålt eller för att köras dygnet runt.

Tillägg: Ang. redundans tänkte jag främst frekventa säkerhetskopior on-site, och sen lösa kopior utanför hemmet utifrån hur lösningen blir.

Då är det någon SOC, Raspberry eller liknande. Borde klara tugga igenom det där

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

@VSD.9024:

Dom som klagar är för att dom vill ha det som gen8:an hade dvs utbytbar cpu m.m.
För ditt ändamål är den perfekt skulle jag vilja påstå.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

@VSD.9024:

Dom som klagar är för att dom vill ha det som gen8:an hade dvs utbytbar cpu m.m.
För ditt ändamål är den perfekt skulle jag vilja påstå.

Är det inget annat håller jag med. Föredrar nog SDD/HDD framför ARM med minneskort för lagring. Ger ju mer kompatibilitet också.

Eftersom det inte kommer vara så stort tryck på servern borde en konsument-SSD fungera länge? Tänker att antalet skrivcykler på en 5-årsperiod borde vara väl inom vad de klarar

Skickades från m.sweclockers.com