Permalänk

responstid/input lag på dockningsstationer

Hej!

Jag funderar lite på att skaffa en usb-dockningsstation likt denna till min rigg hemma. Detta för att kunna använda mina skärmar och annan kringutrustning till laptopen.
Det som jag klurar lite på är hur den skulle klara av gaming.
Skärmarna är lugnt, det löser jag genom att använda olika ingångar, en för stationära och en för dockan.
Men för inputs som tangentbord och mus, hur bra respons kan jag vänta mig?
Vill ju inte att det ska påverka mitt spelande märkvärt.

Så dela gärna med er om ni har erfarenhet av liknande produkter eller om ni har några synpunkter

Visa signatur

Wooaaaaaaah!!!

Permalänk
Medlem

Jag tror att du gör bra i att koppla skärmen du ska spela på direkt in på exempelvis HDMI på datorn och resten via din docka. Har själv använt ett flertal dockor till mina jobblaptops och NUC etc. Ibland blir det artefakter och jag uppfattar det som bäst att koppla in primärskärmen direkt på en ingång iaf. (Nästan uteslutande USB 3 dockor eller USB3.xxxx typ xxxxx)

Som jag har hemma just nu så är det en USB typ C för skärmen ovanför, nätverk, ström, tangentbord, mus etc, genom dockan.. och sen 4K primärskärmen direkt från datorn.

Har alltså två kablar till datorn, portarna i princip brevid varandra. Helt OK för mig iaf.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk

@HenKenny: Bara för att vara övertydlig, använder du dockan för att koppla in tillbehör till stationära datorn? Har du några tips på vilka dockor som är bra? Ett krav jag har är att den måste funka till linux.

Visa signatur

Wooaaaaaaah!!!

Permalänk
Medlem

@Criticalstone:

Använder inte dockan till stationär dator, mest till bärbara datorer (jobbdator och min privata Surface) och ibland andra "random datorer" när jag håller på och pillar och byter grejer i dem. Bygger jag en ny dator etc. så används ofta min äldre Belkin ( https://www.komplett.se/product/853609?noredirect=true# ) som tycks ha bra kompabilitet med allt jag testat. Den använder jag också stället på för att placera för exempelvis jobblaptop eller Surface. Oftast använder jag min Dell-docka som följde med jobbdatorn (även om laptop eller Surface är i den andra dockans ställ), vet inte modell utantill, men usb-c (usb-A adapter på kabeln) och en liten puck under skrivbordet med HDMI, DP?, USB etc.

Kan nästan garantera krångel när det kommer till dockor. Linux har jag testat så lite på dockor så det kan jag inte riktigt yttra mig om. Fungerade med RPI's iaf. (min gamla Belkin)

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk

@HenKenny: Alright, tack för din input!

Då är det väl bara delay som jag inte har fått svar på. Men det kanske kräver någon som använt en docka för gaming.

Visa signatur

Wooaaaaaaah!!!