Permalänk
Avstängd

Nu får det vara nog!

Nu får det vara nog!
Vi behöver inte "4k", vi kan inte se pixlarna ändå. 1080p räcker och blir över. Samma sak med frekvenser över 60 hz. Skärmar med frame rates och uppdateringsfrekvens på högre än 60 per sekund är bara onödigt eftersom ögonen uppdaterar bilden långsammare än 60 gånger per sekund!

Tacohej

Permalänk
Medlem

Ta bara bort tråden fort, tack. Riktigt onödig.

Permalänk
Medlem

Vad är ditt syfte med tråden och vad vill du ska diskuteras?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk

Perfekt fredags grej Jag vill att det ska komma ny teknik, eftersom jag är en tekniknörd. Nope på den

Visa signatur

Motherboard: ASUS ROG Crosshair VIII Hero X570 | Processor: AMD Ryzen 5900X | Graphic: MSI GeForce RTX 4090 24GB GAMING TRIO | Memory: G.Skill 64GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | PSU: ASUS ROG Thor 1200W

Permalänk
Medlem

Man kan inte se skillnad, när man uppenbart kan det när det kommer till både upplösning och uppdateringsfrekvens....sedan är gång på gång beviat att argumentet "vi ser bara 30 bilder per sekund" motbevisat och bara BS.

Är ju verkligen upp till var och en vad man känner sig nöjd med!

Sedan behöver vi ju inte se på film eller tv överhuvudtaget, vi har ju teater som är mycket verkligare!

Permalänk
Medlem

@Hellowiener:
Det är alltid lika roligt när en person som är nöjd med vad hen har eller har tillgång till dikterar för andra vad de skall vilja ha...
Jag kan berätta att jo, man SER pixlarna i 1920X1080 om man drar upp den i 120"... Dock nöjer jag mig med 1080 eftersom jag inte har råd med en bra 4K-projektor som klassar ut kontrast och färgåtergivningen i den jag har.
Och ja, det är brutal skillnad mellan 144Hz och 60Hz (även om jag själv aldrig skulle köpa en vidrig TN-panel för att få den högre uppdateringsfrekvensen)

Permalänk
Medlem

kommer bli flamewar här. hoppas för din egen skull att du trollar annars får du ta och läsa på lite. inom vr behövs högupplösta skärmar och i spel slipper man köra AA med en 8k skärm(om den inte är jättestor)
sen så ser man definitivt skillnad på 60hz och tex 144hz, speciellt i snabba fps spel.

gå till en affär och titta på skillnaderna eftersom du inte verkar ha sett dom.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Du har fel i allt du säger, flamebait tråd. Hej då.

Permalänk
Medlem

Jag va rätt så nöjd när jag körde 320x200 på 90 talet. Idag tycker jag det är lite kornigt. Vare sig med aa eller utan.

Har idag en 4k skärm. Är mycket nöjd. 1080 är ok för spel, men för produktivitet vill jag ha mer skrivbordsyta.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

@Hellowiener: Testa att sitta ett tag med en 100Hz+ skärm och en 60 Hz skärm, ha alltid samma progam på respektive skärm. Testa efter några månader att flytta programmen mellan skärmarna.
Märker skillnad bara man drar musen på skrivbordet!

För att få "optimal" upplösning, photoreality(?) i VR tex så krävs en upplösning på 26k vill jag minnas att jag läst.

Du kommer inte med någon fakta, du har en åsikt och gnäller på att tekniken går framåt.

Edit:

Skrivet av Gabrioth:

@Hellowiener:
Det är alltid lika roligt när en person som är nöjd med vad hen har eller har tillgång till dikterar för andra vad de skall vilja ha...
Jag kan berätta att jo, man SER pixlarna i 1920X1080 om man drar upp den i 120"... Dock nöjer jag mig med 1080 eftersom jag inte har råd med en bra 4K-projektor som klassar ut kontrast och färgåtergivningen i den jag har.
Och ja, det är brutal skillnad mellan 144Hz och 60Hz (även om jag själv aldrig skulle köpa en vidrig TN-panel för att få den högre uppdateringsfrekvensen)

Vad menar du nu? Finns mängder med VA och IPS paneler med över 144 Hz.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Mina glasögon gör att jag kan se mer än 60 fps per sekund

Permalänk
Medlem

Luddite

First movie in 120fps HFR said to be "absolutely spectacular"
https://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=1...

Permalänk
Medlem

Tramstråd, men något jag skulle vilja se ett test på från FZ/Sweclockers är de skyhöga framerates som många CS-spelare hävdar att de kan "känna" skillnad på. Alltså ett test där de försöker skilja på 144, 200, 400 och 600 FPS, till exempel.

Säger inte att de inte kan skilja på det, men jag har inte lyckats hitta några faktiska tester.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Tramstråd, men något jag skulle vilja se ett test på från FZ/Sweclockers är de skyhöga framerates som många CS-spelare hävdar att de kan "känna" skillnad på. Alltså ett test där de försöker skilja på 144, 200, 400 och 600 FPS, till exempel.

Säger inte att de inte kan skilja på det, men jag har inte lyckats hitta några faktiska tester.

Har läst att det har att göra med någon konstigt design i spelmotorn som används som gör att fysiken/ens rörlighet påverkas om du har skyhög FPS.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

@Jonny Myran: Finns ju en uppsjö av videos på youtube där man går igenom rent tekniskt varför det är skillnad på högre Hz och andra för fps-myten när det kommer till filmer, men när det kommer till spelare, så ja...svårt att göra något vetenskapligt när det handlar om upplevelser?

Permalänk
Medlem

Det beror ju helt på.

Jag är nöjd med 30fps i typ 4X och stadsbyggarspel, 60fps i WoW och SP-RPG'n och 200+ i CS:GO.

Jag är helnöjd att se på filmer på min tab som är 1280x800 även om jag ligger i sängen och har den på övre bröstkorgen, 1080p/1440p fungerar galant för mig på min gamingdator (medan jag vill ha 21:9 på kontorsdatorn), och jag vill uppgradera min projektor till 4K. Har även en gammal 1024x768 4:3 skärm i hallen på ovanvåningen kopplad till en kamera, och på den bryr jag mig inte vad den har för specs.

Det känns jättedumt att utgå från mina egna behov när jag avgör vad andra behöver. Exempel förstår jag inte poängen med 1080p på mobiler då jag själv inte har det men inte skulle det falla mig i att försöka få folk bojkotta dessa produkter.

Permalänk
Skrivet av Hellowiener:

Nu får det vara nog!
Vi behöver inte "4k", vi kan inte se pixlarna ändå. 1080p räcker och blir över. Samma sak med frekvenser över 60 hz. Skärmar med frame rates och uppdateringsfrekvens på högre än 60 per sekund är bara onödigt eftersom ögonen uppdaterar bilden långsammare än 60 gånger per sekund!

Tacohej

Testa själv så får du se att det är skillnad!

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

@Jonny Myran: Finns ju en uppsjö av videos på youtube där man går igenom rent tekniskt varför det är skillnad på högre Hz och andra för fps-myten när det kommer till filmer, men när det kommer till spelare, så ja...svårt att göra något vetenskapligt när det handlar om upplevelser?

Så svårt är det väl inte. Arrangera ett test där CS-spelare måste gissa rätt angående om det är 200 eller 600 FPS. Är det påtaglig skillnad bör de pricka rätt 100% av gångerna.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

4K kan jag lite hålla med om, skillnaden är inte så stor.
Men 60Hz vs 144Hz är ju som dag och natt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv

Det finns ställen där saker går till överdrift och det är framförallt mobiler.
De är långtifrån tillräckligt snabba eller ens har bra bra skärm, men de får hela tiden mer ram och högre upplösning som inte hjälper till. Angående skärmen så är det ofta svårt att se i motljus, 4k hjälper inte detta.

Om vi tar datorer så har vissa 32" skärmar och ändå större, där märks 4k.

Frameraten så är det väl 3d genom olika tekniker som kräver högt, annars kan den för den stora skaran vara riktigt låg. Hur högt som man ser någon skillnad kan diskuteras, men det är oftast inte värt att lägga pengar på detta. När frameraten börjar närma sig 15fps, ja då blir det störande.

Mitt mål brukar vara på +15fps och jag anpassar grafiken därefter, visst hade 30fps varit bättre, men när det ej finns några grafikkort som klarar av detta så är det antagligen dra ner på detaljer eller ha denna fps som gäller.

Att spel kan ha så hög fps, beror på att det just är spelbanor konstruerade för spel som de visar.

Permalänk
Medlem

Kan leva med 60Hz men 144Hz spelskärmar har väl i regel betydligt mindre eftersläp jämfört med vanliga 60Hz skärmar? Samma sak med 60Hz CRT skärm som har betydligt mindre eftersläp jämfört med en 60Hz plattskärm.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Mer är bättre. Enda nackdelen är att när man jagar högre upplösning till varje pris blir det mindre kraft att läggas på faktisk rendering av t.ex. bättre skuggor, högre texturupplösning o.s.v. eftersom det tar så mycket kraft och bandbredd bara att kalkylera alla pixlar. Jag vill inte bara ha många pixlar, jag vill ha vackra pixlar

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk

Troll tråd.

Märker man inte skillnad på 144hz och 60hz har man problem med ögonen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Nu får det vara nog!
Vi behöver inte "4k", vi kan inte se pixlarna ändå. 1080p räcker och blir över. Samma sak med frekvenser över 60 hz. Skärmar med frame rates och uppdateringsfrekvens på högre än 60 per sekund är bara onödigt eftersom ögonen uppdaterar bilden långsammare än 60 gånger per sekund!

Tacohej

Troll?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Löjligt. Det beror helt på användningsområde.

Sitter jag 60 centimeter ifrån en 24"-skärm så ser jag definitivt skillnad på 1080p och 1440p. 4K kanske är lite tveksammare, aldrig riktigt provat. Refreshrate däremot är skitviktigt och det är väldigt påtaglig skillnad i användande mellan 60 Hz och 120+ Hz. Även inom VR så ser vi ju att ju högre refreshrate desto bättre, det reducerar motion-to-photon latensen avsevärt.

På mobilsidan däremot kan jag hålla med om att man inte behöver 4K då det är i princip omöjligt att se någon större skillnad och det försämrar bara prestanda och batteritid. Refreshrate däremot är viktigt även där - alla som har provat en Razer Phone vet hur det känns med 120 Hz på en telefon.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Avstängd

Man ser ju inte över 12 Hz, därför de kör 24 Hz i filmer, 12 Hz per öga.

Och behöver man verkligen mer än en pixel?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Jag skadade ögat när jag var liten, kan nu bara se 30 fps

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst*

Citat:

§1.5 Att uttala sig provocerande endast för att reta upp andra (så kallat trollande) är inte tillåtet.
§3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.
§3.4 Det är inte tillåtet att skapa trådar som saknar diskussionsvärde. [..]

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...