Krävs att lämna ut telefoninspelning till företag, har dom rätt att göra så?

Permalänk
Medlem

Som många påpekat så måste du inte lämna över nånting. Hon är ingen auktoritet som kan kräva nåt av dig.

Men till alla som säger att det är fel att spela in osv. Säg bara inte skit som du inte kan stå för så finns det inte riktigt något problem, speciellt i professionella sammanhang som en arbetsplats där ord och löften har större betydelse. I vanliga livet ska det väl inte finnas någon anledning att hålla på att spela in allt så det är ju en annan sak.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om hon sköter planeringen så är hon väl personalansvarig eller inom HR. Kanske hade varit bra att meddela om din ledighet? Beror ju lite på storleken av företaget.

Jag är bara vanlig knegare men efter att ha läst din version så framstår du som ganska jobbig vare sig du har rätt eller fel. Plus att du säger chefen inte gillar dig och du vill få hans "go-to" sparkad? Låter som du kommer få en jobbig framtid där, löneförhandling, framtida ledigheter etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag hoppas du står på dig i detta ärende och avvaktar vad som händer. Jag hade agerat precis som du i detta läge, då jag anser att kvinnan beter sig vidrigt. Om jag tolkar dig rätt (mellan raderna) så verkar det här företaget inte som din framtid, utan mer som ett tidsfördriv tills annat dyker upp (eller vad som nu kan vara på gång...). Då hade jag definitivt gjort som du.

Lycka till, jag följer tråden med spänning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Som central förhandlare så gillas inte inspelningar från någon av parterna och kan visas som ett förtroendefråga. Bara ett tips för framtiden.

Vilken part företräder du och vilka aspekter syftar du på med ditt tips? Bara tanken på att spela in ett samtal är ett bevis på att det redan föreligger en förtroendekris mellan parter och varför skall en arbetstagare som redan är den svagare parten frivilligt sätta sig i ett ännu sämre förhandlings- eller bevisläge?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Jag har inte orkat läsa hela tråden men jag vet att du kan säga att du ska vara ledig pga personliga skäl så har ingen annan än Chefen rätt att få veta varför du ska vara ledig. Och Chefen har tystnadsplikt så om du säger till din chef att han inte får säga anledningen till din ledighet så är det enda han får säga är att du är ledig just pga personliga skäl.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Vilken part företräder du och vilka aspekter syftar du på med ditt tips? Bara tanken på att spela in ett samtal är ett bevis på att det redan föreligger en förtroendekris mellan parter och varför skall en arbetstagare som redan är den svagare parten frivilligt sätta sig i ett ännu sämre förhandlings- eller bevisläge?

Hej, vad fel det blev. Jag är ingen central förhandlare utan fick höra det för antal år sedan som arbetstagare. Ber om ursäkt för att jag formulerade mig klumpigt.Håller med dig till fullo för övrigt.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av bulybasha:

Kopiera filen och ge den till henne då?

Förstår varför hon vill bli av med dig när du daltar på det där sättet.

Hälsningar, företagsägare och arbetsgivare.

Intressant att vi har en "företagare" som skriver här, svara mig på detta då eftersom det är jag som "daltar" tycker du det är okej att hon håller på såhär utan att ens ställa frågan till arbetsgivaren ifall han beviljat min ledighet eller inte? Tycker du det är okej att man skickar 5-6 mail både till mig och facket för att kräva en fil som hon inte har någon rätt till istället för att fråga arbetsgivaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danzle:

Om hon sköter planeringen så är hon väl personalansvarig eller inom HR. Kanske hade varit bra att meddela om din ledighet? Beror ju lite på storleken av företaget.

Jag är bara vanlig knegare men efter att ha läst din version så framstår du som ganska jobbig vare sig du har rätt eller fel. Plus att du säger chefen inte gillar dig och du vill få hans "go-to" sparkad? Låter som du kommer få en jobbig framtid där, löneförhandling, framtida ledigheter etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Du får tycka att jag framstår som jobbig om du vill men hade jag kunnat berätta ens hälften av vad dom håller på med så tro mig du hade inte tyckt jag var så jobbig längre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Destromath:

Intressant att vi har en "företagare" som skriver här, svara mig på detta då eftersom det är jag som "daltar" tycker du det är okej att hon håller på såhär utan att ens ställa frågan till arbetsgivaren ifall han beviljat min ledighet eller inte? Tycker du det är okej att man skickar 5-6 mail både till mig och facket för att kräva en fil som hon inte har någon rätt till istället för att fråga arbetsgivaren?

Du skapar rabalder på arbetsplatsen och skapar situationer som inte behövs, ja du hade varit oönskad här också.

Att kopiera filen och ge den till henne hade tagit dig 1 minut och sen hade problemet varit ur världen. Men nej, du väljer att kriga på helt i onödan som om du led av autism bara för att du enligt lag inte måste ge henne filen och då tänker du inte ge henne filen om du och hela arbetsplatsen så skall gå under p.g.a. det.

Man måste inte alltid titta på vad som står i lagen, ibland måste man vara smidig och det spelar ju ingen roll för dig om hon får filen eller ej, ledigheten blir ju av oavsett. Skillnaden är att du skapar oro och det är oönskat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bulybasha:

Du skapar rabalder på arbetsplatsen och skapar situationer som inte behövs, ja du hade varit oönskad här också.

Att kopiera filen och ge den till henne hade tagit dig 1 minut och sen hade problemet varit ur världen. Men nej, du väljer att kriga på helt i onödan som om du led av autism bara för att du enligt lag inte måste ge henne filen och då tänker du inte ge henne filen om du och hela arbetsplatsen så skall gå under p.g.a. det.

Man måste inte alltid titta på vad som står i lagen, ibland måste man vara smidig och det spelar ju ingen roll för dig om hon får filen eller ej, ledigheten blir ju av oavsett. Skillnaden är att du skapar oro och det är oönskat.

Okej, så när ett företag aktivt försöker att ställa till problem för att bli av med en bara för att dom inte klarar av att acceptera att dom hade fel från första början och genom det förlorade i centrala förhandlingar så är det okej tycker du? Det är jag som är problemet? Som jag sagt innan finns mycket jag vill säga men inte kan säga, detta är bara en liten del i vad som är mycket större som företaget håller på med, sedan är det även såhär att man får inte ge ut inspelningar där andra medverkar i utan deras medgivande och som jag sagt innan, hon som kräver det är inte ens med på inspelningen. Jag krigar inte i onödan, jag anser att hon först och främst kan gå och fråga chefen om han beviljat ledighet, kan du säga mig varför hon inte skall göra det? Varför hon skall kräva ut något som hon inte har det minsta rätt till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bulybasha:

Du skapar rabalder på arbetsplatsen och skapar situationer som inte behövs, ja du hade varit oönskad här också.

Att kopiera filen och ge den till henne hade tagit dig 1 minut och sen hade problemet varit ur världen. Men nej, du väljer att kriga på helt i onödan som om du led av autism bara för att du enligt lag inte måste ge henne filen och då tänker du inte ge henne filen om du och hela arbetsplatsen så skall gå under p.g.a. det.

Man måste inte alltid titta på vad som står i lagen, ibland måste man vara smidig och det spelar ju ingen roll för dig om hon får filen eller ej, ledigheten blir ju av oavsett. Skillnaden är att du skapar oro och det är oönskat.

I sak håller jag med dig att det överlag är på tok för mkt gnäll på svenska arbetsplatser från folk som eg bara borde inse att dom får lön av en anledning (iaf tolkade jag dig mellan raderna som tyckandes så ).

Det knepiga med frågor som i denna tråd är att man vet väldigt lite om sakförhållanderna och att varje läsare (inkl mig själv) därför "fantiserar" ihop resten på egen hand och sen svarar utifrån det vilket kan bli rätt snett. När man dessutom bara hör från ena parten blir det än knepigare, för det är rätt naturligt att man presenterar sin sak utifrån vad som är mest fördelaktigt för en själv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Destromath:

Okej, så när ett företag aktivt försöker att ställa till problem för att bli av med en bara för att dom inte klarar av att acceptera att dom hade fel från första början och genom det förlorade i centrala förhandlingar så är det okej tycker du? Det är jag som är problemet? Som jag sagt innan finns mycket jag vill säga men inte kan säga, detta är bara en liten del i vad som är mycket större som företaget håller på med, sedan är det även såhär att man får inte ge ut inspelningar där andra medverkar i utan deras medgivande och som jag sagt innan, hon som kräver det är inte ens med på inspelningen. Jag krigar inte i onödan, jag anser att hon först och främst kan gå och fråga chefen om han beviljat ledighet, kan du säga mig varför hon inte skall göra det? Varför hon skall kräva ut något som hon inte har det minsta rätt till.

Ge henne filen eller lägg ner att posta skit som bara gör mig nervös som arbetsgivare, att det finns sådana skithögar till anställda som du där ute är anledningen till att svenska företag anställer utlänningar som är på sin arbetsplats för att arbeta och som inte håller på och krånglar för krånglighetens skull.

Självklart kan hon gå och fråga din chef men om hon är en krånglig röv så behöver du inte göra dig själv till en ännu krångligare röv som håller på o gnäller om att hon vill ha en KOPIA AV EN FIL som hon baskemej inte kommer få för du är minsann paragrafryttaren från helvetet som aldrig kommer ge sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bulybasha:

Ge henne filen eller lägg ner att posta skit som bara gör mig nervös som arbetsgivare, att det finns sådana skithögar till anställda som du där ute är anledningen till att svenska företag anställer utlänningar som är på sin arbetsplats för att arbeta och som inte håller på och krånglar för krånglighetens skull.

Du menar "som inte håller på och krånglar för att få det de har rätt till" ?
Och gör dig nervös? Jag kan inte se något i den här tråden som borde göra en seriös arbetsgivare nervös.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bulybasha:

Ge henne filen eller lägg ner att posta skit som bara gör mig nervös som arbetsgivare, att det finns sådana skithögar till anställda som du där ute är anledningen till att svenska företag anställer utlänningar som är på sin arbetsplats för att arbeta och som inte håller på och krånglar för krånglighetens skull.

Självklart kan hon gå och fråga din chef men om hon är en krånglig röv så behöver du inte göra dig själv till en ännu krångligare röv som håller på o gnäller om att hon vill ha en KOPIA AV EN FIL som hon baskemej inte kommer få för du är minsann paragrafryttaren från helvetet som aldrig kommer ge sig.

Tycker synd om dina anställda om jag skall vara ärlig, du skall uppenbarligen inte leda något företag eller anställda med den attityden... Hoppas att du aldrig kommer hamn i en facklig tvist för du kommer få lära dig rätt ordentligt hur illa det kan gå då.

Permalänk
Medlem

Om jeppen är arbetsgivare eller inte, och om han är en mardröm eller inte för sina anställda, har egentligen inte med tråden att göra. Släpp det.

I sak tycker jag dock han har rätt. Har man sagt att man har en inspelning, finns det väldigt lite anledning att hålla på och bråka om att låta damen ta del av den. Vad jag inte begriper är varför man sagt att man har en inspelning.

Man säger till henne att man har pratat med chefen, och fått klartecken för ledighet, har hon några frågor, får hon ta dem med chefen. Sen är det ju klart. Hon kommer inte bråka med en innan hon har pratat med chefen, som antingen säger, japp, så är det, eller nekar, av okänd anledning. I det läget plockar man fram inspelningen, och är färdig. Så fort du hävdat att du har en inspelning, får du nog finna dig i att din "motpart" vill ta del av den. Som sagt, jag känner inte att hon kan kräva en kopia, men att traska in på hennes kontor, och spela upp den, torde vara mer än nog i det läget.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Destromath:

Tycker synd om dina anställda om jag skall vara ärlig, du skall uppenbarligen inte leda något företag eller anställda med den attityden... Hoppas att du aldrig kommer hamn i en facklig tvist för du kommer få lära dig rätt ordentligt hur illa det kan gå då.

Och det ska du berätta för mig som varit både anställd och företagsägare? Tillåt mig att skratta.

Starta du ett eget företag, sen kan vi ha den diskussionen. Tills den dagen kommer är du inget annat än en retsticka som ingen vill ha som anställd.

Permalänk
Medlem

Uppenbarligen har vi inte hela historian om vad som hänt innan annat än att du vunnit en tvist redan med hjälp av facket, jag skulle också stå på mig.
Slutar hon inte kräva inspelning får du skicka ett mail till din chef där du beskriver att du känner dig trakasserad, gör han inget åt det är det bara gå till facket igen så lär du vinna en till strid.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Erik_T:

Du menar "som inte håller på och krånglar för att få det de har rätt till" ?
Och gör dig nervös? Jag kan inte se något i den här tråden som borde göra en seriös arbetsgivare nervös.

Jag tror du missbedömer vad jag menade med nervös, jag menade snarare nervös som i att jag får ett nervsammanbrott av att veta vilket helvete andra arbetsgivare har där ute när dom anställda håller på o bråkar om småsaker som i slutändan ändå ger samma resultat d.v.s. beviljad ledighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bulybasha:

Jag tror du missbedömer vad jag menade med nervös, jag menade snarare nervös som i att jag får ett nervsammanbrott av att veta vilket helvete andra arbetsgivare har där ute när dom anställda håller på o bråkar om småsaker som i slutändan ändå ger samma resultat d.v.s. beviljad ledighet.

Skulle du kräva en inspelning av dina anställda om ni muntligt kommit överens om ledighet?
En orimlig fråga av någon som egentligen inte har något med inspelningen att göra samt tidigare konflikter kan göra att man inte vill vara mer bemötande när någon annan än chefen vill ha inspelningen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Viochee:

Skulle du kräva en inspelning av dina anställda om ni muntligt kommit överens om ledighet?
En orimlig fråga av någon som egentligen inte har något med inspelningen att göra samt tidigare konflikter kan göra att man inte vill vara mer bemötande när någon annan än chefen vill ha inspelningen.

Nej jag som chef hade inte gjort det, det framgår dock inte i berättelsen hur lättillgänglig chefen är i förhållande till den tjatiga tjejen som kräver inspelningen.

Ser det som fullt rimligt om hon är en ansvarig av lägre rang som kanske inte för dialog med chefen på daglig basis men oavsett så hade jag ändå omyndigförklarat båda två när dom bråkar om en jävla fil, seriöst liksom. En fil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bulybasha:

Nej jag som chef hade inte gjort det, det framgår dock inte i berättelsen hur lättillgänglig chefen är i förhållande till den tjatiga tjejen som kräver inspelningen.

Ser det som fullt rimligt om hon är en ansvarig av lägre rang som kanske inte för dialog med chefen på daglig basis men oavsett så hade jag ändå omyndigförklarat båda två när dom bråkar om en jävla fil, seriöst liksom. En fil.

Chefen och hon pratar dagligen på kontoret. Och ja seriöst en fil, vet inte ens om det är lagligt att lämna ut filen till henne då hon inte medverkar i samtalet så skulle jag göra det så kan det finnas grund för uppsägning. Hon vill inte heller ha den uppspelad för sig utan hon vill ha själva filen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Uppenbarligen har vi inte hela historian om vad som hänt innan annat än att du vunnit en tvist redan med hjälp av facket, jag skulle också stå på mig.
Slutar hon inte kräva inspelning får du skicka ett mail till din chef där du beskriver att du känner dig trakasserad, gör han inget åt det är det bara gå till facket igen så lär du vinna en till strid.

En tvist om anställningsform är vunnen, något som företaget inte var glada vid, efter det så har rätt mycket hänt som kan ses som att dom försöker få mig att säga upp mig själv för att bli av med mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Varför inte prata med HR om en sådan finns eller till chefens chef (om sådan finns), alternativt byt jobb - verkar ju inte hälsosamt I längden att ha en sådan arbetsmiljö där ens chef och sidekick vill bli av med en. Tycker det låter softare att va på ett företag som vill ha en å inte vill bli av med en..
Speciellt när du skriver att du inte kan gå in på detalj om allt som händer.

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

Vid det här laget undrar jag mest varför du ens vill ha jobbet kvar för. Det kan ju i och för sig vara så att du är totalt inkapabel till att få ett annat jobb och därmed känner att det är värt det. Men annars så lär det ju vara världens sämsta arbetsplats framöver om de andra anser dig vara en gnällig liten skit som de inte vill ha där.

Kommer ju vara totalt olidligt att jobba där en längre tid, och de rent mentala konsekvenserna av det kan bli långt värre än de ekonomiska. Särskilt då du blir tvungen att fortsätta anstränga dig, annars om du är en belastning för företaget så går det att avskeda på skäliga grunder.

Så du kommer bli tvungen att anstränga dig framöver, för personer som egentligen inte vill ha dig där och som inte kommer uppskatta det du gör, oavsett hur bra det än är. Vilket låter ganska ohållbart för dig mentalt i längden.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tandborste:

Varför inte prata med HR om en sådan finns eller till chefens chef (om sådan finns), alternativt byt jobb - verkar ju inte hälsosamt I längden att ha en sådan arbetsmiljö där ens chef och sidekick vill bli av med en. Tycker det låter softare att va på ett företag som vill ha en å inte vill bli av med en..
Speciellt när du skriver att du inte kan gå in på detalj om allt som händer.

HR finns ej och chefen är även ägare till företaget, att jag vill vara kvar är på grund av jobbet i sig, gillar jobbet och det är roligt, det har sedan blivit en principsak att man behandlar inte anställda på det sättet dom gör mot mig, sånt skall inte ske på en arbetsplats.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nanae:

Vid det här laget undrar jag mest varför du ens vill ha jobbet kvar för. Det kan ju i och för sig vara så att du är totalt inkapabel till att få ett annat jobb och därmed känner att det är värt det. Men annars så lär det ju vara världens sämsta arbetsplats framöver om de andra anser dig vara en gnällig liten skit som de inte vill ha där.

Kommer ju vara totalt olidligt att jobba där en längre tid, och de rent mentala konsekvenserna av det kan bli långt värre än de ekonomiska. Särskilt då du blir tvungen att fortsätta anstränga dig, annars om du är en belastning för företaget så går det att avskeda på skäliga grunder.

Så du kommer bli tvungen att anstränga dig framöver, för personer som egentligen inte vill ha dig där och som inte kommer uppskatta det du gör, oavsett hur bra det än är. Vilket låter ganska ohållbart för dig mentalt i längden.

Förhoppningsvis får detta ett slut i början på mars när förhandlingar påbörjas, det är rätt mycket dom gjort fel med och som sätter mig i en position att förbättra min situation med, anledningen till att jag stannar skrev jag ovan, problemet med dessa människor är att så länge dom tror att dom kan göra vad dom vill så kommer dom göra det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

En tvist om anställningsform är vunnen, något som företaget inte var glada vid, efter det så har rätt mycket hänt som kan ses som att dom försöker få mig att säga upp mig själv för att bli av med mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Känns som du är något på spåret här.

Permalänk
Medlem

Finns väl inte så mycket att tillägga egentligen utöver de råd du redan fått, de kan inte kräva att du lämnar ut något (i så fall är det i första läget de som måste peka på lagrum, inte du), samt att du i övrigt ska lyssna på facket (mer än på oss på swec).

Det faktum att det inte är den chef som är inspelad utan en underordnad som kräver att få filen är en stark anledning att inte skicka den, vilket du också är inne på. Även om det kanske inte strikt är olagligt så är det moraliskt tveksamt. Det är ett problem inte bara för att det i teorin kan användas mot dig, det kan också vara så att den som vill att du skickar filen faktiskt ber dig om det utan chefens vetskap eller samtycke. Du vet inte om hon har någon egen agenda, det kan inte du veta och det är inte din sak att göra antaganden om detta. Däremot om chefen själv kontaktar dig och vill höra inspelningen är det en annan fråga, då tycker jag inte svaret är självklart längre.

Värt att tänka på är att i en situation där många är upprörda (ffa dina överordnade som det låter) är det bra att hålla en lågaffektiv linje, dvs inte ge utrymme för känslostormar från någon sida. På så vis känns det spontant som att det hade varit bättre att inte berätta om filen så länge inte tvisten är ett faktum, men gjort är gjort. Nu när de känner till filen så kan det ändå vara bättre om de inte får den - möjligheten finns att de mest sitter och är upprörda över att du inte litar på dem / att du öht har spelat in din chef, och vill ha filen för att verifiera detta. Det är inte uppenbart att deras skäl att vilja ha den är rationella, då kommer det inte att bli mindre emotion i rörelse av att de får lyssna på den. Om den inspelade chefen ändå själv hör av sig och vill höra, så skulle du kanske helst erbjuda att besöka kontoret och att ni lyssnar på filen tillsammans (företrädelsevis utan den ettriga mellanchefen, men det kan du såklart inte kräva), och att du gör klart att budskapet uppfattade du som beviljad ledighet och därför har du planerat utifrån detta (att budskapet är användbart för att styrka din position i en eventuell tvist behöver du inte säga, det fattar de ändå utan att du behöver prata om tvist som en reell möjlighet).

Det är nog generellt bra i kommunikationen med dina överordnade att tona ner betydelsen av filen, inte låtsas som att du förutsätter en framtida tvist utan betrakta inspelningen som en bisak, som ett minnesstöd för dig själv snarare än som ett påtryckningsmedel. Du har ett muntligt avtal med din chef och muntliga avtal gäller, att bevisa det är inte ditt problem så länge alla gör det de ska. Du behöver inte ens låtsas som att möjligheten att de ifrågasätter vad som är avtalat finns (såvida de inte faktiskt ifrågasätter). Det är bra att du är förberedd på bråk i det läge du är i, men du har absolut inget att vinna på att hela tiden göra tydligt för dina överordnade att du väntar dig bråk med dem. Utgångspunkten i all kommunikation bör vara att alla är villiga att komma överens, sen om det inte blir så så hanterar du den situationen då. Du önskar ju också fortsätta arbeta där vad jag förstår, och då måste målet vara en lösning där ni är överens om detta ska bli hållbart.

Ang. att ta upp att du känner dig trakasserad: bara om du känner så och det är ett konkret problem för dig. Att påtala det bara för att sätta dit någon är aldrig konstruktivt. (och självfallet är första steget då att prata med chefen om hur du upplever det, ordet anmälan ska aldrig behöva nämnas i första läget).

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

1. Du ska absolut inte visa henne inspelningen för då kan du åka dit, du har ju rätt att spela in men du har inte rätt att visa inspelningen för någon om inte din chef har godkänt det eftersom det är han du har spelat in.

2. Vill dom ha inspelningen så får man ta det i rätten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bulybasha:

Ge henne filen eller lägg ner att posta skit som bara gör mig nervös som arbetsgivare, att det finns sådana skithögar till anställda som du där ute är anledningen till att svenska företag anställer utlänningar som är på sin arbetsplats för att arbeta och som inte håller på och krånglar för krånglighetens skull.

Självklart kan hon gå och fråga din chef men om hon är en krånglig röv så behöver du inte göra dig själv till en ännu krångligare röv som håller på o gnäller om att hon vill ha en KOPIA AV EN FIL som hon baskemej inte kommer få för du är minsann paragrafryttaren från helvetet som aldrig kommer ge sig.

Det finns lika många skithögar till arbetsgivare.
Låt killen göra det han vill, du som arbetsgivare behöver ju faktiskt inte läsa tråden om du nu blir nervös utav detta av någon oförklarlig anledning.

Och om du faktiskt hade bemödat dig att läsa hela tråden så ser du att det handlar mer om "en fil".