Kernel uppgradering - what's in it for me?

Permalänk
Medlem

Kernel uppgradering - what's in it for me?

Finns det nåt "icke-linux-hacker"-index över vad som är nytt i respektive kernelfamilj som man snabbt kan konsultera för att skaffa sig en åsikt om man bör uppgradera till en nyare kernelfamilj, eller bara veta vilka nya funktioner man kan utnyttja när man uppgraderar?

Att läsa changelogs på kernel.org är lite för detaljerat, jag skulle vilja se en tabell som listar de viktigaste nya sakerna och som jag kan läsa på en minut eller däromkring (sen kan jag läsa mer ingående förstås men som en första, sorterad startpunkt).

Permalänk
Medlem

Scrolla igenom Phoronix och läs vad han postar, han är en jäkla maskin som lever för att enbart spotta ut vad som händer i linux världen och dess omnejd.

www.phoronix.com

Det du söker har jag inte hört om, mer än olika bloggare. Phoronix är som en guld gruva om man vill ha information dock, det övergår mitt förstånd hur han kan få ut så många artiklar..

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

För att vara lite krass, så om du inte orkar/kan/vill läsa changelogs så kommer du inte att ha någon annan nytta än säkerhet av att uppdatera kerneln som privatanvändare. Undantaget är om du har någon ny hårdvara som kräver en nyare kernel, men det tillhör ovanligheterna. Pratar vi professionellt så skulle jag rekommendera att läsa changelogs, oavsett.

Men, visst, låt oss anta att du faktiskt vet vad du pysslar med och bara vill ha snabba och komprimerade uppdateringar kring vad som händer, ja då skulle jag peka dig mot reddit där r/kernel och r/linux brukar snappa upp det viktigaste.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Kernelnewbies sammanfattning är den bästa jag vet om.

https://kernelnewbies.org/Linux_4.15 för 4.15 https://kernelnewbies.org/Linux_4.14 för 4.14 osv...