Permalänk
Medlem

Hjälp med dator

Hej.

Jag har lite problem med min stationära dator. Det är så att chassifläkten inte alls snurrar och när jag känner på datorn så är den rätt så varm. Det finns två fläktar, en som sitter på ovan sidan av datorn och en bakom, ingen av dem snurrar.

Jag hade tänkt rengöra datorn med tryckluft och sedan byta chassifläkten (jag har läst att det behövs ett ESD-armband). När jag nu söker på chassifläktar ser jag att det finns så många olika sorter. https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=370 (spelar det någon roll vilken jag köper eller måste det vara samma modell som jag har nu?)

Sedan är det så att jag har plats för 2 ram minnen i min dator, just nu använder jag 8 gb minne och vill lägga till ytterligare 8gb. Behöver jag köpa en av exakt samma modell som den jag har nu eller räcker det med att köpa vilket ram minne som helst? Jag har försökt titta i dxdiag för att hitta modellen men finner inget där.

Tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem

Du kan ha vilket märke du vill på chassifläkten, enda viktiga är att det är rätt storlek.
Sen är det förstås lite prestandaskillnad mellan de olika modellerna men det är inget som vanliga användare behöver bry sig om.

Att båda fläktarna slutat fungera är dock lite märkligt, du kan ju testa att använda andra kablar. Är fläkten bara halvdöd kan du eventuellt snurra på den och se om den hoppar igång.

Du kan testa CPU-Z och kolla memory för att se om den identifierar rätt RAM. Det ska även stå om du öppnar chassit och kollar på själva stickan.
Generellt fungerar det dock att blanda RAM, det enda kravet är bara att all RAM ska vara samma DDR-standard (är det inte rätt DDR passar det inte ens i moderkortet).

Permalänk
Medlem

@dunis90: Tack för svaret!

Jag laddade ner cpu-z och såg att jag hade DDR3 (https://imgur.com/a/DkjDT). Hade det funkat att köpa 2 x 8gb ram av vilket märke som helst märke som verkar vara bra och sedan sätta i dem? Det krävs ingen installationen eller annat?

Sedan så vickade jag lite på datorn och den bakre klkten sattes igång igen så det är tydligen bara den som sitter på ovansidan som inte fungerar.

Permalänk
Medlem

Japp, bara att byta. Det finns alltid en viss risk för kompatibilitetsproblem, men med stor sannolikhet fungerar det.

Det du kan göra om du köper snabbare minnen är dock att gå in i BIOS och höja hastigheten, annars kanske de körs i lägre hastighet.
Likaså om du förut ändrat i BIOS, kan det vara bra att ställa tillbaka till fabriksinställningarna för bästa kompatibilitet.