FZ bygger färdigt 75 000-kronorsdatorn Heart of Darkness

Permalänk
Medlem

Va, ingen snabblänk till färdig komponentlista hos nån butik så att man enkelt kan köpa samma grejer? "Just nu får du 100 kr rabatt."

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Den klarar kingdom come i 4K, ultra, men måste sätta 30fps lås?! XD

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Surdeg 🍞
Skrivet av Xyze:

Är det inte uppenbart?

Nu har FZ och Sweclockers äntligen en dator som klarar av MSröj.

Kommer kunna spränga oss själva på rekordtid!

Skrivet av MiLeS:

Feeet! Men klarar den Crysis?

Ska garanterat testas!

Skrivet av Nanae:

Förstår att diverse ungdomar tycker att det här är skithäftigt, personligen känns det mest mweh.

Jag är snart 36.

Skrivet av Datanisse:

128gb minne på en speldator? Ni kunde lika gärna köpt en låda i guld också.

Det var på tal med RGB gav tydligen mer prestanda för pengarna än guld.

Visa signatur

Poddar i Virtuellt-Veckan med Victor Leijonhufvud - https://virtuellt.nu

Permalänk
Surdeg 🍞
Skrivet av tBiorrith:

Jag tänkte samma sak. Bygget var inte ens särskilt snyggt. Slangdragningen känns som den är gjord i en handvändning liksom.
Det är dyrt, inget annat speciellt.

Ni kommer ångra sådana kommentarer när Mörkrets Hjärta blir självmedvetet och skickar alla Boston Dynamics robotar på er.

Skrivet av Lessismore:

Mycket kan ju sägas om ett datorbygge, kul iaf, framförallt när det renderar i ett samarbete mellan Swec och FZ.

Men priset...hmmm, får än känsla av att man missat målet, eller var syftet med bygget "- Så dyrt som möjligt!".
75.000kr är fantastiskt onödigt mycket pengar. Eftersom datorn främst ska användas till spel så hade man kunnat spara typ 30.000kr genom att köra på i7-8700K samt 32GB RAM. Den datorn hade presterat lika bra, om inte bättre. Men när det kommer till rendering, då har nuvarande config rejält med pulver.

Skickades från m.sweclockers.com

Kommer garanterat rendera film på den också. Men jo. Vi ville fläska på ordentligt, skruva reglagen till 11.

Skrivet av PageanSoul:

Hur många fönster av PUBG måste man ha öppna för att komma upp i 95+% minnesanvändning?
Eller hur många chrome tabs?
Jag vill veta!..... for science!

Chrome-testet uppskrivet!

Skrivet av anon246659:

Är detta något försök av FZ att locka till sig folk? De dog helt i mina ögon sen de började med sina politiska skribenter. Vem behöver recensenter när man har moralpoliser xD

Skickades från m.sweclockers.com

Vi har länge velat bygga en fläskig dator och när Frida började på Geeks kändes det som vi kunde göra något speciellt tillsammans.

Angående politiska skribenter: vi publicerar ibland krönikor som berör aktuella ämnen där politik och spelbransch möter varandra, det sistnämnda existerar inte i något vakuum. Jag blir dock nyfiken när du skriver moralpoliser. Åsikter är alltid välkomna så länge de presenterad med argumentation och en vettig ton.

Visa signatur

Poddar i Virtuellt-Veckan med Victor Leijonhufvud - https://virtuellt.nu

Permalänk
Avstängd

Är palltrucken man behöver för att flytta datorn inräknad i kostnaden?

Permalänk
Medlem

@downup:
Microsoft store Sök på minesweeper.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker att led fläktar i denna är lite som att smälla på ett stylingkit på en Rolls Royce? Borde vara mer avskalat när det kostar 75k. Bara jag som är konstig kanske.

Also. Uppfriskande att se en tjej på dessa videos. Verkar som om det är fler och fler tjejer som gör coola saker som att hålla på med datorer, eller lirar metal och sånt. I veckan tittade jag på en tjej som hade en amiga 1200 på youtube. Hon uppgradera den och sånt.

Min älsta dotter fick sitt första mekaniska tangentbord i julklapp i år.

För de behövs i denna korvfabriken.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Callemedskägget:

Kommer garanterat rendera film på den också. Men jo. Vi ville fläska på ordentligt, skruva reglagen till 11.

So it goes to 11? impressive!

Men frågan är har den en stonehenge och dansande dvärgar? Annars får det vara..

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Och i slutändan kommer datorn hamna bakom en 24 tum 1080p skärm, det vanligaste felet som majoriteten av alla datorbyggare gör.
Folk glömmer lätt bort vilken del av datorn som egentligen är den viktigaste, men också den dyraste, som man kommer spendera mest tid framför, bildskärmen!

Vill gjärna kunna ha 60 fps vilket många spel inte pallar då de inte utnyttjar all prestanda.
Skulle gjärna uppgradera till 1440p, men avvaktar så gpu och cpu hinner få lite högre frekvens.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Förstår inte dom som klagar på priset. Visst, det är ju mycket pengar för en privatperson men nu är ju detta ett företag som arbetar med sånt. Tycker de vart kul å följa!

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4.4Ghz | Palit GTX 1060 3GB | Asus Maximus IV Extreme P67 | Corsair Vengeance 16Gb | Corsair AX 850W 80+ Gold

Permalänk
Surdeg 🍞

@livsnjutaren: Tillbaka till ritbordet!

Visa signatur

Poddar i Virtuellt-Veckan med Victor Leijonhufvud - https://virtuellt.nu

Permalänk
Frida 🥐
Skrivet av muSashi:

Och i slutändan kommer datorn hamna bakom en 24 tum 1080p skärm, det vanligaste felet som majoriteten av alla datorbyggare gör.
Folk glömmer lätt bort vilken del av datorn som egentligen är den viktigaste, men också den dyraste, som man kommer spendera mest tid framför, bildskärmen!

Skrivet av anon159643:

Håller med att skärm är viktigt och jag brukar rekommendera de som köper dyrare datorer att lägga lite pengar på skärmen istället. Då kostnaden per prestanda inte är linjär hela tiden.

Sedan väldigt många sitter med kassa skärmar som mig och det beror på många orsaker som att bra de är riktigt dyra och vi är ändå inte nöjda med dem. Att betala väldigt mycket för något man känner sådär om, nä då fortsätter vi med våra 24 tum 1080p skärmar.
Jag själv har 3st såna 24" 1080p och skulle vilja ersätta dem med 3st 32" 4k, men det blir svindyrt plus kanske inte så snyggt på skrivbordet.

Bara en sådan sak som upplösningen ska man köra 4k eller något wideformat, det finns för och nackdelar med båda. Men när skärmen kostar ca 10 000kr/st så avvaktar i alla fall jag och ser vad som blir standard. Så man man gör om 1900*1200 köpet igen..

Ni behöver inte oroa er över skärmvalet. Till datorn har vi två olika skärmar. En skärm i 4K och en annan 144hz-skärm i 1440p upplösning att växla mellan beroende på spel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kör lite benchmarks!

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rauf:

Fläskigaste datorn i Sverige, nja

http://hwbot.org/submission/3741368_

Ja bara man har råd att hyra in någon för att fylla på med nitrogen så

Vad hände egentligen med kompressormatandet? Minns första datorn som såldes överklockad till 1ghz med kompressorkylning, det var fina tider det..

Permalänk
Medlem

När man ser detta så förstår man ju varför det sitter reklambanners överallt.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Frida 🥐
Skrivet av Mr_Lazy:

Hm, var har ni fått tag på "underlägget" som syns i bl.a. i Avsnitt 6 "Skruvmejslarna i chassit"?

Mattan är en Alphacool Eisplateau ESD-matta, finns att köpa här.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoyadog:

Mattan är en Alphacool Eisplateau ESD-matta, finns att köpa här.

Super! Tack för hjälpen

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Kyls den av blodet från ens fiender?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoyadog:

Ni behöver inte oroa er över skärmvalet. Till datorn har vi två olika skärmar. En skärm i 4K och en annan 144hz-skärm i 1440p upplösning att växla mellan beroende på spel.

Krävande upplösning 4K, men mer saker som spelar roll när man ska välja rätt skärm, som panel typ, uppdateringsfrekvens och ultra wide 21:9 vs standard 16:9.
Så valet måste inte nödvändigtvist vara en 4K-skärm.

Själv skulle jag byggt ett billigare system om 75k var eran budget och istället investerat större delen av pengarna i en ny skärm. Ni hade lätt kunnat sparat in pengar på RAM-minnet, det extra grafikkortet, och kört på en SSD.
Förmodligen hade valet fallit på en 21:9 format 3440x1440, med bästa bildkvalitén, gärna IPS-panel.

För det här systemet så borde inte en skärm i 20k+ klassen vara uteslutet. Och kanske någon annan aspect ratio än dom ovan nämnda, kanske en 32:9 skärm!

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk

Måste erkänna, att även om jag älskar den här typen av mastodontbyggen så tycker jag, att sedan AMD och Nvidia halshögg SLI samt CrossFire i praktiken, så är deliddade och 5.1GHz 8700k byggen så jävla mycket mer spännande för entusiaster.

Man kan fixa 16GB DDR4 stickor på 2933MHz+ så man kan alltså nu sitta på 6C/12T 5GHz alla kärnor med 32Gb av 3200MHz minnen med en riktigt nice high-end dator. 2066 känns allmänt tråkigt för mig, delvis för att de kör skit dålig TIM och får riktigt urusla temps vid överklockning, men också för att 2011-v3 fortfarande var en riktigt nice plattform och det kändes som att 2066 inte riktigt kom med så mycket

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Surdeg 🍞
Skrivet av Sir_Manfred:

Kör lite benchmarks!

På gång!

Skrivet av Ragnvlad:

När man ser detta så förstår man ju varför det sitter reklambanners överallt.

Datorn byggdes tillsammans med Inet och Asus. I övrigt, jo, det behövs banners för att driva en seriös sajt idag. Eller paywalls, vilket i min mening är det sämre alternativet.

Skrivet av Chromatic:

Kyls den av blodet från ens fiender?

Såklart!

Visa signatur

Poddar i Virtuellt-Veckan med Victor Leijonhufvud - https://virtuellt.nu

Permalänk
Medlem

det blev riktigt bra! tycker det passade bra med slangar just för detta tema. kul med en tjej som är med och bygger också!

Permalänk
Medlem

@hACmAn: Ännu bättre lösning så man slipper skitversionen i store är att ta fram sin windows 2000 cd, gå in i cmd och cd:a in på skivan och sedan bruka följande:
expand i386\winmine.ex_ c:\windows\system32\winmine.exe

sen kan man köra det klassiska samt tidlösa orginalet.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

helt OK chassi

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Datavetare
Skrivet av THB:

7980XE är en Halo produkt
Den går dock att klocka ruggigt bra, finns flertalet som nått 5GHz på varje core vilket ger oerhörd prestanda.

Jag skulle själv valt en 7920X över en 7900X pga die size där 7920X har större och är enklare att kyla.

En större die är både en fördel och en nackdel.

En större die är precis som du nämner lättare att kyla. Men storleken på mesh:en påverkar kommunikationslatens negativt, så just 7920X känns lite suboptimal då det är den minsta konfigurationen med en högre mesh-latens (12C till 18C har alla samma mesh-storlek, 6C till 10C delar en lite mindre mesh-storlek).

Vill nog ändå vidhålla att just i9-7940X är best-of-the-best för HEDT. Även i något som skalar helt perfekt med CPU-kärnor är den mindre än 10 % långsammare jämfört med 7980XE (dock osäker på hur det blir när båda överklockas). Samtidigt klockar den lika högt som 7900X när få kärnor används, så bortsett från högre mesh-latens är den lika snabb på sådana saker.

Bryr man sig det mista i priset så ligger 7940X på en betydligt rimligare nivå jämfört med 7980XE, 12900 SEK mot 18300 SEK på prisjakt. (7920X ligger på 10900 SEK).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av serverfel:

Bara jag som tycker att led fläktar i denna är lite som att smälla på ett stylingkit på en Rolls Royce? Borde vara mer avskalat när det kostar 75k. Bara jag som är konstig kanske.

Also. Uppfriskande att se en tjej på dessa videos. Verkar som om det är fler och fler tjejer som gör coola saker som att hålla på med datorer, eller lirar metal och sånt. I veckan tittade jag på en tjej som hade en amiga 1200 på youtube. Hon uppgradera den och sånt.

Min älsta dotter fick sitt första mekaniska tangentbord i julklapp i år.

För de behövs i denna korvfabriken.

Lämnar denna här https://www.youtube.com/watch?v=dG9g7MQuzKM

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lord_Moridin:

Precis vad jag mende. 😁😂😂

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Callemedskägget:

Vi har länge velat bygga en fläskig dator och när Frida började på Geeks kändes det som vi kunde göra något speciellt tillsammans.

Angående politiska skribenter: vi publicerar ibland krönikor som berör aktuella ämnen där politik och spelbransch möter varandra, det sistnämnda existerar inte i något vakuum. Jag blir dock nyfiken när du skriver moralpoliser. Åsikter är alltid välkomna så länge de presenterad med argumentation och en vettig ton.

"Thomas Arnroth" - Det namnet räcker som förklaring varför jag efter mååånga års läsande tröttnade på FZ. Nu när ni syns hela tiden på Swec så är det nog dags att gå vidare till någon annan sida än Swec. Ja, så jäkla trött vart jag på FZ jag inte ens vill se namnet.

Permalänk
Surdeg 🍞
Skrivet av anon246659:

"Thomas Arnroth" - Det namnet räcker som förklaring varför jag efter mååånga års läsande tröttnade på FZ. Nu när ni syns hela tiden på Swec så är det nog dags att gå vidare till någon annan sida än Swec. Ja, så jäkla trött vart jag på FZ jag inte ens vill se namnet.

Haha, ok. Det var ju bara 2,5 år sedan den senaste krönikan publicerades.

Visa signatur

Poddar i Virtuellt-Veckan med Victor Leijonhufvud - https://virtuellt.nu

Permalänk
Medlem

Ingen Optane, seriöst?