Bensinmack, fick jag lite för dålig lön?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IlyaZ:

Ingångslön för läkare kan ligga så lågt som 27.5kkr innan skatt. På Ericsson, eller åtminstone motsvarande större bolag, lär det inte vara ens det som civ. ing. . Minns skräckexempel på siffror under 20 000 brutto.

Lönen är rimlig i det sammanhanget, men för låg helt klart. Det är aktieägarna som tjänar storkovan.

Vilket århundrade var det här? Och att säga att "läkare" har ingångslön på 27.5k är en sanning med modifikation i och med att du antagligen åsyftar AT-läkare och underläkare, vilket innebär att de är under utbildning och/eller ej färdiga läkare. Att få 27k då är rimligt tycker jag. Att du tror att en civ. ing. får under 20k brutto på Ericsson kommenterar jag inte ens..

Permalänk
Medlem

Skulle jag betala 30% skatt på min ordinarie lön så skulle jag få ut bra precis lika mycket som TS. Då jobbar jag skift (lika mycket dag som natt) i en arbetsmiljö som är betydligt mycket mer obekväm och slitsam än att stå i kassan på en mack. Jag jobbar med maskiner som kan slita av en kroppsdel eller i värsta fall döda mig på en tiondels sekund om jag är oaktsam. Jag styr och är ansvarig öven en maskin som kostar miljardbelopp. Visst, då jobbar jag bara 168h på fem veckor men då är hälften av det nätter och jag jobbar två av dom fem helgerna.

Jag skulle påstå att den lön TS har fått är fullt rimlig. Butiksbiträde är inget höginkomstjobb och kommer aldrig vara eftersom det inte är krävande på något vis, i stort sett vem som helst kan hoppa in med kanske en dags introduktion.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Får det till ca 28600 brutto och då skall du ha 20600 .
http://www.lonestatistik.se/lon-efter-skatt.asp/action/1

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Varför dras det 30% i skatt? Låter högt för den inkomsten.

OP:
Ser ut stämma, 27-28.000 ger ut ca 20-21.000, det är skatten du ska klaga på i detta fall

Vi har väl baserat skatt på vart man är skriven inte hur mycket man tjänar?
Har betalat 30% skatt sen jag började med min ingångslön med 17.500kr ~ och gör det än idag med högre? Sen ändras det väl till 50% skratt när man tjänat mer än 60.000kr eller lite mer i månaden?

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

Sen ändras det väl till 50% skratt när man tjänat mer än 60.000kr eller lite mer i månaden?

Hah, knappast... Magda ska ha sitt vettu, det är under 40k/mån:

Marginalskatten:
En beräkning av skatten på den sist tjänade kronan. I praktiken kan man alltså se det som hur mycket skatt man betalar på en inkomstökning. Om inkomsten ökar med 100 kronor och 55 kronor går till skatt är marginalskatten alltså 55 procent. Stiger gradvis med inkomsten. Först ökar den upp mot kommunalskattesatsen. När årsinkomsten sedan når 468 700 kronor, den nedre brytpunkten år 2018, börjar man betala statlig inkomstskatt. Då stiger marginalskatten till 52 procent.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Vilket århundrade var det här? Och att säga att "läkare" har ingångslön på 27.5k är en sanning med modifikation i och med att du antagligen åsyftar AT-läkare och underläkare, vilket innebär att de är under utbildning och/eller ej färdiga läkare. Att få 27k då är rimligt tycker jag. Att du tror att en civ. ing. får under 20k brutto på Ericsson kommenterar jag inte ens..

En läkare är alltid under utbildning. Som AT har du läkarexamen, dvs 5.5års heltidsstudier, men är inte legitimerad.

Sveriges ingenjörer rekommenderar att man begär 32.4kkr, men i praktiken blir det lägre. Framförallt på stora bolag, som konkurrerar med prestige och karriärmöjligheter. Ericsson är ett skräckexempel, där ingångslönen låg en bra bit under 20kkr (omräknat till 22885kr i dagens värde). Autoliv är ett annat där jag vet att tom disputerade fick en liten bit över 20kkr (tio år sedan).

Ekonomin och bolagen har gått bra, men det är inte de som jobbar och står för den ökade produktiviteten som får ta del av uppgången.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem

Räknade ihop det hela och det stämmer. Dock anser jag att ditt lönekontor drar lite mer skatt än nödvändigt men det är å andra sidan något som du kommer få tillbaka på återbäringen så det är inte pengar som bara försvinner hur som helst.

Du kan prata med lönekontoret och be dem skatta dig annorlunda om det är så att du vill ha mer i lönekuvertet men var försiktig med att be att dem ska dra för lite så du inte får restskatt.

Permalänk
Medlem

Som tidigare anställd på OKQ8 så ser det inte ut att vara några konstigheter. De drog dock mer skatt än nödvändigt så skatteåterbäringen brukade motsvara mer än en månadslön.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

@TS: Vad är din egentliga fråga?

1. Du tror att din arbetsgivare har räknat fel baserat på de uppgifter du gav i första posten.
Svar: Nej, de har räknat helt korrekt. Skatten som drogs är dock ganska hög men som påpekats får du tillbaks det innan midsommar (ps, man är oftast själv skyldig att ange korrekt skattetabell när man börjar)

2. Du anser att din lön är för låg baserat på din ansträngning på arbetsplatsen?
Svar: Du visste ju exakt vad du skulle tjäna redan vid kontraktsskrivandet. Lösningen hade varit att inte skriva på kontraktet.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

du kan ju inte jobba 196 timmar på en månad utan att få någon övertidsersättning?
om du inte har något kvartalsschema där dom har fulat sig rejält? men måste ju ändå bli övertid på det där.

jag tror att jag fick ut mer än det där när jag jobbade 196 timmar på en månad med min pissiga nyanställningslön på 95-96kr/h för 10 år sedan, men då fick jag övertidsersättning för allt över 165,6 timmar

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cordinator:

du kan ju inte jobba 196 timmar på en månad utan att få någon övertidsersättning?
om du inte har något kvartalsschema där dom har fulat sig rejält? men måste ju ändå bli övertid på det där.

jag tror att jag fick ut mer än det där när jag jobbade 196 timmar på en månad med min pissiga nyanställningslön på 95-96kr/h för 10 år sedan, men då fick jag övertidsersättning för allt över 165,6 timmar

Är man timanställd och tar på sig extra pass som inte är beordrade i sista minut så får man inte övertid. Är man fast anställd och går på schema och tar på sig extra pass frivilligt tror jag inte heller nödvändigtvis man får det beroende på hur man kommit överens om att ta extra passet, men med tanke på att lönen är specad i timmar så är TS nog timanställd.

Permalänk
Medlem

Att jobba sådär om du är deltidsanställd är helt värdelöst eftersom du ofta inte får någon övertid till skillnad från om du är tillsvidareanställd. Är du tillsvidareanställd så får du oftast dubbla timlönen så fort du kommer in på din 41a arbetade timmen den veckan. På samma sätt får du mer betalt för kvällar och helger.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Om man är medlem i facket så kan man gå in där och kolla vad man ska för lön. Annars är det bara till att lita på att chefen ger dig rätt lön/ någon lön överhuvudtaget.
I ts fall så kollade jag snabbt i avtalet och såg att siffrorna ser ut att stämma, allt enligt Bensin & Garageavtalet (inte i transportalet som det skrevs om).
Det ända som inte stämmer är övertiden som inte har betalats ut som den ska.
Sedan att det dras 30% i skatt ska han nog vara glad för, då jag själv tex ligger på 32% i skattetabellen .

Många som gissar och tror i denna tråden.......

Permalänk
Skrivet av Lidodido:

Är man timanställd och tar på sig extra pass som inte är beordrade i sista minut så får man inte övertid. Är man fast anställd och går på schema och tar på sig extra pass frivilligt tror jag inte heller nödvändigtvis man får det beroende på hur man kommit överens om att ta extra passet, men med tanke på att lönen är specad i timmar så är TS nog timanställd.

hur kan man jobba mer än en heltid utan att få övertidsersättning?
snacka om piss avtal. byt jobb

jag hade timanställning under flera år, fick alltid övertidsersättning för all tid som översteg en heltid. jobbade uppåt 500 timmar övertid per år, hade sugit rejält om jag hade jobbat på en bensinstaton...

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Medlem

Här är en bra sida att kolla på om man vill ta reda på hur mycket man ska få ut och hur mycket man skattar etc.

https://rakna.net/berakna/lon-efter-skatt/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cordinator:

hur kan man jobba mer än en heltid utan att få övertidsersättning?
snacka om piss avtal. byt jobb

jag hade timanställning under flera år, fick alltid övertidsersättning för all tid som översteg en heltid. jobbade uppåt 500 timmar övertid per år, hade sugit rejält om jag hade jobbat på en bensinstaton...

Fast är man timanställd har man ju inte "heltid" riktigt på samma vis. Kan stämma att det är så att man normalt sett inte SKA jobba mer än motsvarande en heltid utan att få övertid, men det kan också vara orimligt för en arbetsgivare att betala 1,5-2ggr pengarna bara för att en anställd känner sig hurtig och vill ta på sig massa extra pass. Alternativet då är ju att neka att ta på sig de passen eftersom timmarna blir för dyra.

Det är nog lite skillnad på om man blivit schemalagd till mer än en heltid (då är det ju beordrat av arbetsgivaren) och på om en anställd byter till sig massa pass eller så för att få upp timmarna.

Jag kan jobba 20 timmar övertid en vecka om jag själv vill men det hamnar bara på flexkontot så länge det inte är min chef som sagt åt mig att jobba de timmarna.

Permalänk
Medlem

TS, det ser ut att stämma. Mitt första heltidsjobb betalade 13500kr efter skatt, efter några löneförhöjningar och 210 timmar i månaden betalade det 21000kr. Alla jobb betalar inte så bra helt enkelt.

Skrivet av Cordinator:

hur kan man jobba mer än en heltid utan att få övertidsersättning?
snacka om piss avtal. byt jobb

jag hade timanställning under flera år, fick alltid övertidsersättning för all tid som översteg en heltid. jobbade uppåt 500 timmar övertid per år, hade sugit rejält om jag hade jobbat på en bensinstaton...

500 timmar övertid per år är högt över gränsen för vad arbetstidslagen tillåter. Togs det här upp under din anställning?

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drickz:

500 timmar övertid per år är högt över gränsen för vad arbetstidslagen tillåter. Togs det här upp under din anställning?

Skilj på arbetstidslagen och kollektivavtal.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Drickz:

TS, det ser ut att stämma. Mitt första heltidsjobb betalade 13500kr efter skatt, efter några löneförhöjningar och 210 timmar i månaden betalade det 21000kr. Alla jobb betalar inte så bra helt enkelt.

500 timmar övertid per år är högt över gränsen för vad arbetstidslagen tillåter. Togs det här upp under din anställning?

håller med här 500 timmar bör vara över 200% av vad du max får arbeta övertid på ett år.

har för mig reglementet säger att det är 150h som arbetsgivaren kan kräva och sedan ytterligare 50h upp till 200h som du själv får välja om du vill jobba eller ej enligt överenskommelse mellan arbetsgivare och arbetstagaren.

har för mig att man dessutom max får arbeta 48h övertid på en 4 veckorsperiod.

ingen koll på om samma gäller för butiksanställda men är det som gäller för oss knegare i fabrik enligt IF metall.

För trådskaparen låter 20200:- efter skatt rätt om det är 30% skatt vilket jag tycker låter lågt men visst olika kommuner har ju olika skatt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Skilj på arbetstidslagen och kollektivavtal.

Ja klart är det så, men vet inte vilket kollektivavtal han gick under så tog bara lagen som bas. Kan egentligen byggavtalet bäst då jag varit i kontakt med det. Byggavtalet tillåter 150+75+75 vid överenskommelse med facklig representant. SEKOs avtal tillåter 200+100 timmar vid ök. Vilka avtal täcker upp till 500 timmar övertid innan företaget riskerar straff?

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem

Tycker att timlönen är låg om ni går under transport? Är inte grundlönen ca 138,79kr/h om du nu är över 18 år gammal. Nu är denna timlönen iof för terminalarbetare men borde ligga ungefär samma för serviceyrket?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Drickz:

Ja klart är det så, men vet inte vilket kollektivavtal han gick under så tog bara lagen som bas. Kan egentligen byggavtalet bäst då jag varit i kontakt med det. Byggavtalet tillåter 150+75+75 vid överenskommelse med facklig representant. SEKOs avtal tillåter 200+100 timmar vid ök. Vilka avtal täcker upp till 500 timmar övertid innan företaget riskerar straff?

Företaget behöver inte ha något avtal alls.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@Json_81: Det står "vi ingår i transportavtalet."

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleg:

@Json_81: Det står "vi ingår i transportavtalet."

Det är inte TS inlägg som diskuterades där utan Cordinator som säger sig jobba 500 timmar övertid.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@Json_81: Sorry! Antog att det vad TS diskussion som var igång! Vi är trots allt i hans tråd!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Skilj på arbetstidslagen och kollektivavtal.

Arbetstidslagen säger väl 200 + 150 timmar?

Permalänk
Medlem

@Json_81: 125%. eller 10h arbetstid 5 dagar i veckan beräknat på en vanlig 40h dagtid.

jobbar man exempelvis helg/natt där veckotiden många gånger ligger på 36h så skulle det då istället bli 45,5h arbetsveckor.

Arbetstidslagen säger förövrigt 200 + 150h övertid

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Arbetstidslagen säger väl 200 + 150 timmar?

Skrivet av xmmm:

@Json_81: 125%. eller 10h arbetstid 5 dagar i veckan beräknat på en vanlig 40h dagtid.

jobbar man exempelvis helg/natt där veckotiden många gånger ligger på 36h så skulle det då istället bli 45,5h arbetsveckor.

Arbetstidslagen säger förövrigt 200 + 150h övertid

Om jag inte minns helt tokigt (det var rätt många år sen jag gick fackliga kurser) så kan man runda det genom att ta ut övertiden i komp och när man då är kompledig sen räknas ens årliga övertidstimmar ner.
Reser man med jobbet så gäller inte lagen utomlands heller.

Läkare kommer runt den med, vet att det blev förklarat hur i någon annan tråd här på forumet men minns inte vad förklaringen var.

Finns säkert fler varianter.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Utan att ha någon vidare insikt vill jag påstå att det låter rimligt, ungefär för vad jag hade förväntat att personen bakom kassan tjänar. Sen hur gammal du är och din tidigare erfarenhet kan väl spela in, men man blir ju definitivt inte rik genom att vara butiksanställd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Skrivet av Lidodido:

Fast är man timanställd har man ju inte "heltid" riktigt på samma vis. Kan stämma att det är så att man normalt sett inte SKA jobba mer än motsvarande en heltid utan att få övertid, men det kan också vara orimligt för en arbetsgivare att betala 1,5-2ggr pengarna bara för att en anställd känner sig hurtig och vill ta på sig massa extra pass. Alternativet då är ju att neka att ta på sig de passen eftersom timmarna blir för dyra.

Det är nog lite skillnad på om man blivit schemalagd till mer än en heltid (då är det ju beordrat av arbetsgivaren) och på om en anställd byter till sig massa pass eller så för att få upp timmarna.

Jag kan jobba 20 timmar övertid en vecka om jag själv vill men det hamnar bara på flexkontot så länge det inte är min chef som sagt åt mig att jobba de timmarna.

då är det ju bara att neka att ge dom passen om dom inte vill betala för det, då får dom anställa mer folk istället.
helt orimligt att slava över 190 timmar utan att få ut någon övertidsersättning

Skrivet av Drickz:

500 timmar övertid per år är högt över gränsen för vad arbetstidslagen tillåter. Togs det här upp under din anställning?

det är jag själv som oftast jagar passen, det är bra när arbetsgivaren har kunder som dom MÅSTE leverera folk till, om inte så blir det ofta dyra viten. Min arbetsgivare har fått betala in mycket vitespengar till facket för att jag har fått jobba för mycket övertid, men detta kan både vara billigare än att betala vite till kunden samt ser bättre ut än att inte kunna leverera till kunden och då kanske tappa kunden helt och då gå minste om ännu mer pengar.
på ett ställe så var vitet så högt som 100.000kr om mitt företag inte levererade två gubbar. bra förhandlingsläge då dessutom, gick att få betalt för 12 timmar extra och övertid på det

numera är dock facket hårdare och jag ligger bara runt 200 timmar övertid per år, men jobbar nu fler arbetsgivare istället, hade ett extrajobb förra sommaren, fick betalt för 70 timmar på 4 dagar med bra timlön, gav nästan en hel extra månadslön på det

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0