Chiptrim/tuning till bilen - AKTuning??

Permalänk
Medlem

Chiptrim/tuning till bilen - AKTuning??

Tänkte att jag skulle trimma upp min nya Audi A5.
Har märkt att det är ganska många här som är väldigt bilintresserade så jag tänkte jag skulle ställa frågan här...
Är mest frågande om någon har använt sig utav AKTunings tjänster?
Är de bra, eller ska man välja någon annan.

Har ni några förslag eller funderingar så är jag idel öra.
Ska man chiptrimma eller lämna in den på tuning?
Lämna in den eller köpa trimmsats själv?

Tillägg:
Ge mig gärna förslag på bra företag som gör detta åt en, gärna inom 20 mil runt Halland...

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

tänk efter vad du vill uppnå? T.ex så skulle jag inte rek att du mappar om bilen OM du vill uppnå ännu mer effekt än vad mappning ger.

t.ex om du har en2.0tdi med 200hk 400nm och vill bara ha det där lilla extra såräcker en mappning men vill du t.ex uppnå 300hk 600nm (om nu internals klarar det) så kanske du behöver ny IC, downpipe, luftfilter och spridare INNAN du mappar om den
Det är bara ett dåligt exempel jag drog upp.

Det jag menar är att du bör tänka på vad du är ute efter.

Själv har jag mappat om bilen men vill ha mer.. hade nog blivit billigare/bättre om jag fixade ny IC,större spridare downpipe innan mappen..

och en individuel mappning är typ alltid bäst.

Permalänk

Hej, har tyvärr ingen erfarenhet utav AKTuning, och ej heller helt 100 på just Audi A5 för om du ska göra ngn form av trimning så behövs en modell med turbo om du tänkt få ut ngt av chippning, sen är frågan om du tänkt göra mer än "bara" chippa? är även en fördel om motorn och dylikt står pall för det du tänkt göra, är inte alla bilar som klarar chippning utan ngn form av förstärkning, tex en IC kan vara för klen för det trycket som uppstår vid mer överladdning, kopplingen kan börja slira om där kommer för mkt effekt på en gång, växellådan ska normalt hålla men finns undantag osv, för av egen erfarenhet så springer det snabbt iväg i pengar, hur många mil har din bil gått? och som vanligt så uppstår det klassiska "mycket vill ha mera" för en chippning räcker aldrig när man fått blodad tand vilket jag själv önskade att det hade gjort...

Visa signatur

CPU AMD R9 3900X MB Gigabyte X570 Aorus Pro
RAM Corsair Vengeance 16GB GPU Saphirre 5700XT Nitro+ SE
SSD NVMe WD Black SN750 x2 SSD Samsung 840Pro, Samsung 850Pro, Kingston A400
HDD HGST Deskstar 6TB, WD Green 2TB
Chassi Fractal Design Define R6 PSU Be Quiet Dark Power Pro 850w

Permalänk
Medlem

Har haft två stycken Audi inne på AK-Tuning, oerhört nöjd! Adnan är väldigt serviceinriktad och påläst, kan svara på alla tänkbara frågor. Den ena bilen var en 2.7 TDI och den andra en 1.8T Quattro, båda blev helt nya bilar efter mappningen. Kan lägga till att jag inte haft några problem med bilarna efter mappningen.

Permalänk
Medlem

Alltid trevligt med lite extra krut, även om @criscros talar mycket sanning.
Man vänjer sig påtok för snabbt vid steg1. Men de är ändå oftast trevliga hästar dom klämmer ur. Dessutom så sjunker ju bränsleförbrukningen när man kör lungt.

Har själv ägt en steg4 optimerad V40 från 1999 (ca 260hk på 1410kg bil), äger idag en Focus ST från 2012 (steg1 på ca 285hk på 1560kg~ bil). Mycket trevligt vid omkörningar.
Men jag nöjer mig med steg1 då jag blivit familjefar, även om de hade varit trevligt och passera 300hk gränsen. xD

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

@criscros: Mycket intressant. Inte riktigt tänkt på det på det sättet.
Ska lägga detta i åtanke...
Du verkar ha bra koll, kan man PM:a dig om man har lite frågor när det väl beger sig

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

@MartinCB:
Jag har hört från andra som haft Audi (a5 och a6) att efter de gjort uppdateringen så känner de att de fått en helt ny bil.
Vid koll på hemsidan så skulle min få ca +75hp samt +85Nm.
Jag vill försöka sikta på en kvickare snärt i körandet samt som du säger, sänka bränsleförbrukning när man lägger bilen i ECO mode.
Men tack för infon... de verkar som att de är en bra firma att gå till.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Har själv ägt en steg4 optimerad V40 från 1999 (ca 260hk på 1410kg bil), äger idag en Focus ST från 2012 (steg1 på ca 285hk på 1560kg~ bil). Mycket trevligt vid omkörningar.
Men jag nöjer mig med steg1 då jag blivit familjefar, även om de hade varit trevligt och passera 300hk gränsen. xD

JA, jag tänkte först enbart på steg 1. men efter lite omtanke så kanske steg 2 då de kör avgas och insug.
Känner inte att jag vill gå all-in.. men vad jag ser så kan jag sparka upp A5an i lite drygt över 300hk hos dem.
och det blir en rolig bil att köra med...

Jag har nöjet att få åka ner ibland med polare till nurnberg, då de testar BMW A8 och Audi R8 /RS8.
Tanken är inte bara att köra en bil mellan jobb och hemmet, utan jag vill dra den lite på banan med

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

vad har din a5 för motor?

själv föredrar jag ett mycket bredare register än toppsiffror.

Permalänk
Medlem

@criscros:
det är en Audi A5 2.0 TFSI quattro Proline Sport S tronic 252hk

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

Jag har nöjet att få åka ner ibland med polare till nurnberg, då de testar BMW A8 och Audi R8 /RS8.
Tanken är inte bara att köra en bil mellan jobb och hemmet, utan jag vill dra den lite på banan med

Ska du köra på bana så är väghållning minst lika viktigt, om inte viktigare.
Men de låter som en bra ökning, va de 200hk original? avgas och insug och 300hk? De är riktigt bra. Jag har bytt mitt insug, och programmerat om, och de gav 35hk. Men jag bytte de mest för att turbon ska få så bra flöde som möjligt och lite för ljudet också.
Men de är väldigt olika från bil till bil. Turbon fixar typ 300hk. Sen är de stopp. Byter jag framrör för 5000-6000kr så vinner jag kanske 5hästar. Inte värt de känner jag. Och de pga att turbon blir flaskhals då.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Ska du köra på bana så är väghållning minst lika viktigt, om inte viktigare.
Men de låter som en bra ökning, va de 200hk original? avgas och insug och 300hk? De är riktigt bra. Jag har bytt mitt insug, och programmerat om, och de gav 35hk. Men jag bytte de mest för att turbon ska få så bra flöde som möjligt och lite för ljudet också.
Men de är väldigt olika från bil till bil. Turbon fixar typ 300hk. Sen är de stopp. Byter jag framrör för 5000-6000kr så vinner jag kanske 5hästar. Inte värt de känner jag. Och de pga att turbon blir flaskhals då.

ja, det är lite det jag vill, kunna ta ut den på bana, jag är i Tyskland ganska ofta och är en ganska bra förare, när det gäller bana dvs.
Det är 252hk idag och i steg 1 så ger det mig lite över 300.. med steg 2 så pratar vi lite till...
har en 2.0 TFSI quattro Proline Sport S tronic..

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

ja, det är lite det jag vill, kunna ta ut den på bana, jag är i Tyskland ganska ofta och är en ganska bra förare, när det gäller bana dvs.
Det är 252hk idag och i steg 1 så ger det mig lite över 300.. med steg 2 så pratar vi lite till...
har en 2.0 TFSI quattro Proline Sport S tronic..

över 300hk för en 2l 4cyl är jävligt bra ska du veta... En viktig sak att inte snåla med är service på dessa bilar..

Sen finns ju alltid vatten/alkohol insprutning som är roligt

Permalänk
Medlem

Det du bör komma ihåg om du har en väldigt ny bil är att tillverkarens garanti försvinner om du inte använder någon av deras egna certifierade företag. Volvo har Polestar till exempel, vad Audi har vet jag inte. Väljer du BRS så får du motorgaranti från dem istället vilket kan vara bra. Nu finns det marginaler förstås men man vet aldrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Det du bör komma ihåg om du har en väldigt ny bil är att tillverkarens garanti försvinner om du inte använder någon av deras egna certifierade företag. Volvo har Polestar till exempel, vad Audi har vet jag inte. Väljer du BRS så får du motorgaranti från dem istället vilket kan vara bra. Nu finns det marginaler förstås men man vet aldrig.

Ja, den är helt ny, fick den för 2 veckor sen så enbart 100mil på mätaren
Och det var det jag läste, BRS ger 24 månaders motorgaranti. och jag kan inte läsa något på AKT att de ger någon garanti.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk

Finns det en bättre firma än Stertman inom VAG? https://www.stertman.se/
"Skandinaviens största VAG koncerns och BMW & Mini tuning företag."
Dem har många bra kund cases där många optimeringar skadat bilar, med x tuning chip samt erbjuder bänkning. De tar heller inte in bilar som är trasiga eller har fel.

Verkar som att varenda bilfirma kan trycka ut ett bajschip till vilken bil som helst. Har du en bil som är värt något, vänd dig till något seriöst. Du får vad du betalar för.

Att du väljer att lita på BSRs motogaranti utöver Audi säger en del... För övrigt om du inte visste måste man montera av den innan du åker in till verkstaden. Annars har Audi rätt att neka dig garanti och du får lösa det med BSR och någon annan verkstad xD utom Audi.

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem

Skulle inte våga köra något tune på en spillas ny bil.

Om du får problem och dom ser detta hos din serviceverkstad (och det kommer dom), så kommer du tappa alla motorgarantier.

Chiptuning är nog en av dom bästa sakerna för tillverkarna, det är motsvarighet till mobiltelefoners vattenskada. Oavsett skadan är pga tune, så kan dom hävda det och så står du där med en sur nota.

Sen så är odsen stor att du blir av med tunen när du servar och dom uppdaterar bilen.

Permalänk
Medlem

@SE_Larsson:
Sorry. läste ditt inlägg fel först.
Tack för din input. ska verkligen kolla upp dessa.

Edit... ohh, tyvärr så faller de utanför min radar då de är 50 min från mitt

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk

Tyska Ringen = bromsar?
Osäker på vad som sitter stock på Audi men är det inte bromsar före hk som gäller där?
Kul att åka fort men roligare om bromsarna fortfarande fungerar på vägen hem.

Permalänk
Medlem

@900-Mange:
Nu var tråden om trimming men eftesom.
Bytt till EBC Greenstuff bromssystem.. Dvs samma som kompisen använder på sin Honda typerR, eller deras ena Audi Q7..
EBC har sjukt bra grip när vi pratar bana eller...

Jag är ingen novis när det gäller sportbilar på bana.. har kört fler sportbilar än du hunnit räkna mjölktänder.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Skrivet av boibo:

Skulle inte våga köra något tune på en spillas ny bil.

Om du får problem och dom ser detta hos din serviceverkstad (och det kommer dom), så kommer du tappa alla motorgarantier.

Chiptuning är nog en av dom bästa sakerna för tillverkarna, det är motsvarighet till mobiltelefoners vattenskada. Oavsett skadan är pga tune, så kan dom hävda det och så står du där med en sur nota.

Sen så är odsen stor att du blir av med tunen när du servar och dom uppdaterar bilen.

Håller med ovanstående. Chiptrim är någon form av quickfix som bör undvikas på bilar i originalutförande, du kommer tappa garanti + att du tar motorn över specs och förkortar livslängden.

Köp en bil som är byggd för den effekt du vill ha eller se till att din nuvarande kan stå pall för effektökningen utan att ha några garantier om det går snett nånstans.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Håller med ovanstående. Chiptrim är någon form av quickfix som bör undvikas på bilar i originalutförande, du kommer tappa garanti + att du tar motorn över specs och förkortar livslängden.

Köp en bil som är byggd för den effekt du vill ha eller se till att din nuvarande kan stå pall för effektökningen utan att ha några garantier om det går snett nånstans.

Du vet om att exempelvis Audi är byggd för bättre prestanda än vad de släpper den för.
Exempelvis i stort sett de flesta tyska bilar, Audi, BMW mm släpps med en maxhastighet på 249km/h
vet du varför?
De flesta bilar har en maxåtgång som är över det streck som är angivet. Plus att när du pushar bilen så får
du faktiskt lägre bensin åtgång när du kör normalt...

Detta var fortfarande inte svaret på min fråga.....

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk

Låter som du borde köra på steg 2 direkt 👍

Permalänk
Skrivet av TaunyTiger:

Alltid trevligt med lite extra krut, även om @criscros talar mycket sanning.
Man vänjer sig påtok för snabbt vid steg1. Men de är ändå oftast trevliga hästar dom klämmer ur. Dessutom så sjunker ju bränsleförbrukningen när man kör lungt.

Har själv ägt en steg4 optimerad V40 från 1999 (ca 260hk på 1410kg bil), äger idag en Focus ST från 2012 (steg1 på ca 285hk på 1560kg~ bil). Mycket trevligt vid omkörningar.
Men jag nöjer mig med steg1 då jag blivit familjefar, även om de hade varit trevligt och passera 300hk gränsen. xD

Hur höll v40:n? Har en kompis som ägde en grön t4 av 98 års modell, trimmad med chip till 230 enl papper. Den motorn rasade Han underhöll den bra, men körde desto jävligare.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

AKtuning måste vara värsta sortens klåpare, de kan inte Mitsubishi överhuvudtaget. (Mestadels ett skämt. Lite märkligt att de inte har mitsu i märkeslistan överhuvudtaget...) Tittade egentligen mest eftersom jag var nyfiken, och håller på att försöka lista ut vad jag behöver, och var jag ska göra det, för att flexfuel konvertera, och trimma min Mitsubishi Lancer RalliArt. 300 hästar är iofs kul, men lite fler hade varit ännu roligare, och om några år kommer man "spara" pengar på att tanka E85 igen, om de inte ångrar den här progressiva skattehöjningen på bensin.

Mer ontopic för tråden. Jag hade nog velat köra ett par tusen mil med bilen innan jag försökte trimma den. Dels för att det är rätt lämpligt att den är inkörd när man slänger upp den på rullande landsväg och försöker få vettiga siffror, och dels för att om det är några katastrofala fel på bilen, är det dumt att stå där med en helt ny bil, utan några som helst garantier på motor och drivlina.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Hejsan kan må få ned förbrukningen på en 2.2
L Twin turbo 225hk l
Orig. I bra skick. Naturella me .metanol. ett individuellt trimmat samt delar. Inte än. Mondeo gt 2.5l.v6 170hk. Om jag hittar en st220 motor på skroten så finns intresse att gt220 är.de4.möjligt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

tomt

Permalänk
Medlem

Oj vilken lång tråd för att ladda ner ett steg 1 REVO via ODB 2 uttaget?
EBC green suff för ban åkninig? Nej kolla med .peansweden om du ska köra hårt o snabbt
För övrigt så kommer caster camber och ett par R-däck/slicks ge bättre var tider på ringen "Gröna helvetet 21km" än vilket steg ett chip som helst...

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

Ofta på svagare motormodeller så sparar många tillverkare pengar igenom att sälja samma motor igenom motoralternativen. Tex bmw 114-116-118-120 får allihop ungefär lika många hästar när dom är optimerade. Så där kan det vara riktigt värt att optimera möget om man köper en lägre modell

Själv kör jag en 535D sedan igår och där köptes bilen med målet att optimera. Från 280hk till 370hk med 750nm i vrid

Permalänk
Medlem

har en Golf V ed30 med steg 2+ från dessa: https://www.onlyrevo.com/product-details/software/volkswagen/... här står lite om vad som bör bytas ut etc, hoppas det är till nån sorts hjälp bara att leta fram audi och modell etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Hur höll v40:n? Har en kompis som ägde en grön t4 av 98 års modell, trimmad med chip till 230 enl papper. Den motorn rasade Han underhöll den bra, men körde desto jävligare.

Den höll inte tillslut. Den höll under 5år jag ägde den. Då gick den chippad i 4år. Sålde den och hörde att den bara höll några månader. Vet inte om nya ägaren körde sönder den eller om de kanske va förslitningsskador. Viktigt och inte gasa med kall motor på dessa bilar pga tunna cylinderväggar.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2