Permalänk
Medlem

Kan detta vara en dator för mig?

Är bara ute efter en grov uppskattning från er som följer med hårdvara mer än mig. Har en ASUS (PC CM6340) med några år på nacken och såg en begagnad Dell på BilligTeknik som jag funderar på.

Jobbar huvudsakligen med datorgrafik och fotoprogram och i övrigt lite ljudinspelning, streamar till TVn, förutom vanligt dagligt datorarbete. Datorn ska alltså i första hand se till att klara mycket grafik och gärna vara snabb på det.

Data angående maskinerna är förmodligen ni betydligt snabbare på att uttolka än mig och kanske också kan ge en rekommendation utifrån vad jag har för krav.

Min ASUS har en AMD A8-7650K Radeon 7 -processor 3.30 GHz. vad '10 Compute COres 4C+6G' innebär är jag oklar över. Har ett nVidia GeForce GT 630 och ett äldre (men rätt bra) ljudkort Gina 3G (PCI) och RAM 8GB.

Datorn på BilligTeknik är en beg. Dell Precision T3600, men verkar vara boostad vad jag kan se från specar på andra håll. Drar de uppgifter jag tror har betydelse i sammahanget:

Processor: Intel Xeon E5-1620 3.6 GHz (3.8 GHz Turbo) - 4 kärnor
RAM: 32 GB DDR3
Cacheminne: 10 MB L3 Cache (har jag kanske inte på ASUS-datorn och vet inte riktigt vad det innebär)
2 x 500GB hårddiskar
Grafik: nVidia Quadro 4000 med 2048 MB GDDR5 VRAM
Ljud: Inbyggt HD-ljud
Win 10 Pro-licens (har Home nu men har inte kollat skillanden)

För detta anges rek.pris till 28000:- och de annonserar den för 6495:-

Låter det som ett bra objekt för mig? Blir det stor skillnad? Vad jag begriper så är den mycket bättre och snabbare på grafik i alla fall. Verkar vara bra på 3D applikationer (har nog ståt på firma som kört CAD) men det är väl inget jag har stort behov av men kan ju inte skada generellt gällande grafiken. Ljudet är väl inget i tala om men det finns faktiskt en vanlig PCI-plats så jag kan flytta mitt gamla Gina.

Tack för eventuellt engagemang i detta :).

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Medlem

Är verkligen inte någon expert men det där grafikkortet verkar ju vara riktigt jävla kasst faktiskt.

Nu vet inte jag heller hur pass vasst grafikkort du behöver men ifall det är din flaskhals så kan du ju bara köpa ett GTX 1050 för 1500 kr så har du ett jävligt mycket bättre än idag för en billig peng (jämfört med en begagnad dator för 6500).

Permalänk
Medlem

http://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-Quadro-4000-vs-Nv...

Grafikkortet är ju ungefär dubbelt så bra jämfört med vad du har nu. Fortfarande bara 10% jämfört med top end.

Paketet verkar ju prisvärt i alla fall men det finns ju lite osäkerheten i specsen på minnen osv..

Sen att ha en dator i dagens läge utan SSD är lite meh. Men både GPU och SSD kan ju skaffas senare om det visar sig att du behöver det.

-------------------------------

Edit: Om det är så att du faktiskt inte behöver top end GPU så kan ju faktiskt ett alternativ med Ryens nya 2400G vara ett sjukt bra alternativ.

Det är en CPU med inbyggd GPU som presterar i nivå med ett GTX 1050 och finns att få tag i för ca 1800kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sevenix:

http://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-Quadro-4000-vs-Nv...

Grafikkortet är ju ungefär dubbelt så bra jämfört med vad du har nu. Fortfarande bara 10% jämfört med top end.

Paketet verkar ju prisvärt i alla fall men det finns ju lite osäkerheten i specsen på minnen osv..

Sen att ha en dator i dagens läge utan SSD är lite meh. Men både GPU och SSD kan ju skaffas senare om det visar sig att du behöver det.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för vägledningen. Tja, 'dubbelt så bra' låter ju hyggligt. 10% av high-end, vilket innebär att jag sitter med 5% high-end nu ;). Reagerade lite på omdömet att kortet var helt 'kasst', men antar att det är så relaterat till de som behöver köra 3D-spel real time eller liknande. Men för mina behov, att editera stora tunga fotofiler, är det väl närmast over-kill att ha bättre? Funkar ju hyggligt redan nu menar jag, så det är i alla fall bättre!

SSD har jag faktiskt på en dator jag byggde och använder till ett enda spel. Vill minnas att moderkortet avgör om man kan montera sådan eller inte. Lär väl funka bra med vanliga hårddiskar för mig, men du menar att det inte finns eller att det inte går att sätta in?

GPU är jag också oklar över. Separat grafikprocessor på moderkortet eller? Finns inte på nuvarande dator antar jag och således verkar det ju inte som jag behöver det?

Och du anser priset vara hyggligt. Har ju faktiskt tidigare byggt ihop en dator med valda delar så alternativet att leta fram något prisvärt där finns ju. Men det är ju också en arbetsinsats så om nämnd begagnade är ett bra pris till vad jag får är det ett alternativ.

Funderar lite till om jag ska vänta och avvakta annat tillfälle eller passa på att slå till.

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Medlem

Om du verkligen inte behöver någon GPU så tycker jag datorn du pratar om ser helt ok ut, verkar väldigt prisvärt med den mängden minne i dagens ekonomi. Om något skulle jag råda dig att köpa en billig SSD för 500kr till för att ha Windows på men då får du kolla så att moderkortet i burken faktiskt stödjer det först.

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Grejade med en T3600 för inte så länge sedan och grafikkortet är skit till spel men är i övrigt ok och är inga spelkort men annars känns datorn pigg och är en vettig dator som förtjänar en ssd och ska man köpa grafikkort är det en sak att tänka på som är att på insidan på chassie sidan så sitter det ett korkat placerat handtag som gör att stora grafikkort inte får plats som tex 1070/1080 utan att med våld ta bort handtaget

I övrigt tycker jag annars att dom är en bra deal men ska man vara lite negativ är det modeller som kan ha väldigt mycket timmar dom rullat men är robusta modeller med rätt bra prestanda och rejält med minne

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Stirra dig inte blind på rek pris och Xeon och Quadro, det är 8 år gammla grejer.
Utan att testa din exakta workload är det omöjligt att veta om det är någon bra price/performance.

Som en overall maskin kommer den vara kass.

Permalänk
Medlem

Kul med synpunkterna hitills. Ska inte tjata ihjäl temat kring grafikkorten eftersom ett kort som i jämförelse är ett bra snäpp bättre än det jag har - och kan arbeta med utan problem - betraktar vissa här som 'skit'. Jag måste då dra slutsatsen att ett sådant omdöme kommer från någon som kräver real-time uppdatering i HD 3D eller vad nu de fetaste spelen nuförtiden kräver. Fair to say?

Min fílosofi är att jag vill ha kvalitet på det jag köper. Det ska fungera och hålla och mest viktigt klara mina behov utan problem. Och mitt enda spelbehov är GrandPrixLegends (Moddat spel från 90-talet) vilket kräver snabba skärmuppdateringar och det var endast för det spelet jag byggde den andra datorn. Min arbetsdator ska som sagt klara avancerad fotoeditering i PS och LR. Mer än så behövs inte.

Om den tänkta datorn klarar det är den ok för mig, men har kångt ifrån bestämt mig. Massor av minne är förstås prisvärt och kanske mer avgörande för mitt jobb? Å andra sidan är det 6000:- för äldre grejor och de kan ju ha gått rätt varma (6 mån garanti dock) så för att göra en juste jämförelse borde jag plocka ihop komponenter till en maskin att sätta ihop själv.

Om jag slänger ur mig den tanken och fråga om råd för ett prisvärt alternativ för att uppnå det jag vill utan att det kostar skjortan. Tror ni man kan få ihop en nybyggd modernare maskin med motsvarande prestanda till samma pengar?

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Avstängd

Grafikkortet är väll inte skit men dom presterar skit sett till spel är strömhungriga "mot liknande presterande kort ca 140w" och har man inte användning för just ett quadro är det oftast bättre i en låda i förådet "där ligger mitt " om man har andra alternativ

I vilket fall så sett till pengar vad man får landar man nog på nån cpu med integrerad gpu som tex 2400g som kommer vara starkare än E5-1620 för runt 1700kr och kör från huvudet så ta allt med en nypa salt men ligger i den regionen

E5-1620 är lite klenare än 4770k och 2400g bör hålla ganska gämt skägg med 4770k och har lite mer fart än E5-1620 men har man inte användning av grafikkort som är starkt är det vettigaste alternativet 2400g / 8400an där 2400g har vassare grafik

CPU: tittar man på nytt är 2400g vettigaste cpu och E5-1620 är ganska kass val för den är gammal beg och har antagligen rullat 40 000 timmar vilket inte är så ovanligt för liknande system men är lotto

Minne: där ligger fördelen med beg då dom är dyra idag och du får inte 32gb inom ramen 6500kr på en ny dator utan landar på 16gb ram som är snabbare i stället men kan du leva med 16gb är en ny lätt värt pengarna

Gpu:quadro 4000 är inget spelkort och är kass för spel men skulle täcka dina behov men integrerade i 2400g är snabbare än quadro 4000 och i 3d design lämnar jag osagt hur dom presterar som är deras cup of tea men inte min men för spel är dom tämligen värdelös

Kan du leva med 16gb ram är en ny vettigare och 2400g/8400 ett bättre val och kör du på integrerade grafiken med billigaste chassie du kan hitta sen nått billigt agg för det är strömsnåla system "vilket t3600 inte är" så typ vad som helst duger så kan du nog baka in en ssd på 256gb i 6500kr och får nya prylar med garanti men ska du upp till 32gb ram landar du nog mot ca 8k

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Startade tråden och tackar för intresset. Under tiden har jag forskat lite och hittade en YouTube-kanal som drivs av proffsfotograf. Då min fråga gällde en lämplig dator för den som primärt använder den till foto och bildbehandling vill jag ta mitt ansvar och avrunda med en del intressanta synpunkter från en som valt utifrån fotografi som yrke.

Prioritetsordning för komponenter. Ju högre prio desto större anledning att satsa pengarna där:

1. Vid fotoredigering är snabb 'random access' viktig. En bra SSD-disk är därför prio ett. På SSD-disken kör man OS och programvara SAMT de bilder man importerar in från kameran. Där får de stanna tills man gjort jobbet. Därefter kan de arkiveras på en HD.

2. Processor. Kriteriet är 'så snabb som möjligt'. Fotografen ifråga överklockade dessutom hårt och hade satsat på vattenkylare. Dock menade han att hans setup var lite overkill för 'vanlig' fotohantering, eftersom han också jobbade en hel med videoredigering.

3. Skärm av hög kvalitet och med väl tilltagen högsta upplösning - slavskärm väl värt pengarna för enklare bildhantering.

4. Minne. Men allt över 16Gb RAM är overkill. Det täcker in de flesta behov.

5. USB3/Minneskortläsare. För snabb läsning av minnekort från kamerna rekommenderas USB3 för kortläsare (extern eller inbyggd)

6. Grafikkort med GPU. Förvånad själv, men rådet var att spara i den ändan. Välj ett billigt kort som klarar av skärmupplösningen. GPU är en ytterst marginell förbättring eftersom endast ett fåtal situationer i Photoshop eller Lightroom kommer utnyttja det. Endast ett par tunga filter eller extremt många lager drar nytta av GPU. Jobbar man med videoredigering däremot är GPU bra. Han nämnde förresten att kort typ Quadra etc. är helt meningslösa i sammahanget. Se där.

Så med detta i bakhuvudet kan jag nu fundera lite på att bygga en maskin. Grafik- och ljudkorten kan jag flytta över, liksom ett par hårddiskar för arkivering. Det jag redan har, och som är ett absolut måste, är externa hårddiskar för backup av bildarkiv. Och naturligtvis är de helt 'frikopplade' då man inte gör backup. Och allra helst skulle man haft ytterligare en backupdisk som förvaras på annat ställe.

Hoppas det kan hjälpa någon som råkar ramla in i tråden i ett senare skede.

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Medlem

Nackdelen är ju också att du behöver punga ut med stora pengar på en skärm om du ska köpa dig ett modernt grafikkort. Det är något som inte alla känner för men borde åtminstone känna till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spicebeast:

Nackdelen är ju också att du behöver punga ut med stora pengar på en skärm om du ska köpa dig ett modernt grafikkort. Det är något som inte alla känner för men borde åtminstone känna till.

Eh, där är jag nog inte med riktigt. Vad menar du? Varför skulle ett 'modernt grafikkort' innebära att jag måste byta skärmar? VGA, DVI eller HDMI duger väl i alla sammanhang?

För egen del ser jag inte 'nackdelen' i resonemanget ovan. Har redan har de skärmar jag avser använda även i en kommande setup och att de inte skulle gå att ansluta till ett nyare grafikkort. Ska jag gå på vad fotografen rekommenderade i utrustningsväg behöver jag inte byta då mitt nuvarande GeForce GT 630 hanterar mina båda skärmar utan begränsning av maxupplösning. Och minne på grafikkortet är som sagt uppenbarligen ingen prio för den typ av jobb jag gör.

Min tanke är att hitta en bra SSD och en snabb processor.

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk

Vad har du för budget? Har du skärm och allt de där? Ska de spelas eller är de bara arbete du sks göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trebrecks:

Vad har du för budget? Har du skärm och allt de där? Ska de spelas eller är de bara arbete du sks göra?

Tack för engagemanget men gick idag in och avrundande denna tråd och svar på dina frågor finns högre upp, men är liksom överspelade efter det jag meddelande i det avrundande inlägget daterat idag. Begär inte att du ska göra dig besvär med efterforskningen, för jag har fått svaren. Sista repliken gjorde jag för att det kom in ett lite svårbegripligt inlägg efter mitt (vad jag trodde) sista.

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail