Synology NAS kunnig? Problem, blir tokig....:(

Permalänk

Synology NAS kunnig? Problem, blir tokig....:(

Säkert en enkel inställning för dem som kan det, men för mig blir jag helt tokig:(

Har en Samsung Smart-Tv och en NAS Synology DS212+ med nyaste mjukvara 6,XXX

När jag sätter igång TV så dyker ikonen "diskstation" upp och så långt är det toppen, MEN när man sedan klickar på den ikonen så är det endast tre mappar (som är default) som dyker upp; Music, Video, Photo ..... Trots att jag har lagt till andra mappar i NAS servern och försökt leta efter alla inställningar som går, för att kunna ändra så att de ska dyka upp, men de dyker inte upp i Samsung TV.....

För att det ska bli smidigt nätverk, så vore det nödvändigt, för jag vill inte lägga in mina egna mappar i dessa default-mapparna.....

Tack på förhand och trevlig kväll

Permalänk
Medlem

Jag tror mapparna du ser på TV inte har något att göra med dom vanliga utdelade mapparna. dom mapparna är en del av DLNA, som är ett separat lager på nätverket.

För att spela upp film på din TV måste du nog installera Video Station på din diskstation, och där lägga till dom mappar du vill att din TV ska komma åt.

Problemet är i grunden att mycket av materialet du har från internet inte tenderar att funka rakt av på din TV, utan servern (din nas i detta fall) måste konvertera filerna till format som TV klarar av.

Installera Video Station på Nasen o lägg till mappar med video filer så ska det nog funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sharadkingboy:

Säkert en enkel inställning för dem som kan det, men för mig blir jag helt tokig:(

Har en Samsung Smart-Tv och en NAS Synology DS212+ med nyaste mjukvara 6,XXX

När jag sätter igång TV så dyker ikonen "diskstation" upp och så långt är det toppen, MEN när man sedan klickar på den ikonen så är det endast tre mappar (som är default) som dyker upp; Music, Video, Photo ..... Trots att jag har lagt till andra mappar i NAS servern och försökt leta efter alla inställningar som går, för att kunna ändra så att de ska dyka upp, men de dyker inte upp i Samsung TV.....

För att det ska bli smidigt nätverk, så vore det nödvändigt, för jag vill inte lägga in mina egna mappar i dessa default-mapparna.....

Tack på förhand och trevlig kväll

Detta är DLNA som nämts tidigare. Du ska inte installera videostation utan Mediastation.
Videostation är som synologys svar på Plex mer lr mindre. Medans mediastation är för att kunna styra DLNA. Det var ett tag sen jag använde DLNA på tv:n men om du t.ex. lägger upp mappar under indexing services --> indexed folders --> create. Där väljer du om det är photo/music eller video. Lägger du då till en mapp med filmer så behöver du kryssa i Video. Då kommer du hitta dem sen under video när väl din synology indexat klart mappen

Skrivet av boibo:

Jag tror mapparna du ser på TV inte har något att göra med dom vanliga utdelade mapparna. dom mapparna är en del av DLNA, som är ett separat lager på nätverket.

För att spela upp film på din TV måste du nog installera Video Station på din diskstation, och där lägga till dom mappar du vill att din TV ska komma åt.

Problemet är i grunden att mycket av materialet du har från internet inte tenderar att funka rakt av på din TV, utan servern (din nas i detta fall) måste konvertera filerna till format som TV klarar av.

Installera Video Station på Nasen o lägg till mappar med video filer så ska det nog funka.

Nej nej inte videostation utan mediastation.

Permalänk
Skrivet av boibo:

Jag tror mapparna du ser på TV inte har något att göra med dom vanliga utdelade mapparna. dom mapparna är en del av DLNA, som är ett separat lager på nätverket.

För att spela upp film på din TV måste du nog installera Video Station på din diskstation, och där lägga till dom mappar du vill att din TV ska komma åt.

Problemet är i grunden att mycket av materialet du har från internet inte tenderar att funka rakt av på din TV, utan servern (din nas i detta fall) måste konvertera filerna till format som TV klarar av.

Installera Video Station på Nasen o lägg till mappar med video filer så ska det nog funka.

Skrivet av goa200:

Detta är DLNA som nämts tidigare. Du ska inte installera videostation utan Mediastation.
Videostation är som synologys svar på Plex mer lr mindre. Medans mediastation är för att kunna styra DLNA. Det var ett tag sen jag använde DLNA på tv:n men om du t.ex. lägger upp mappar under indexing services --> indexed folders --> create. Där väljer du om det är photo/music eller video. Lägger du då till en mapp med filmer så behöver du kryssa i Video. Då kommer du hitta dem sen under video när väl din synology indexat klart mappen
Nej nej inte videostation utan mediastation.

Hej och tack för era svar.

Grymt tack för enkla svar, inte en massa krångel, däremot så vart jag lite undrande, eftersom det inte fanns något "media-station" som jag hittade, eller du kanske menade "media server" ?? I Samsung-tv så finns någon app som tydligen ska vara till Synology men den hittar inget alls från NAS trots jag loggar in rätt etc....

Men jag har gjort en annan mapp nu, men hur gör jag så att den dyker upp i "video-mappen" på tv´n? Hittar bara en massa behörigheter och så, men inget som gör att jag kan se den direkt i mappen på tv´n

Permalänk
Medlem
Skrivet av sharadkingboy:

Hej och tack för era svar.

Grymt tack för enkla svar, inte en massa krångel, däremot så vart jag lite undrande, eftersom det inte fanns något "media-station" som jag hittade, eller du kanske menade "media server" ?? I Samsung-tv så finns någon app som tydligen ska vara till Synology men den hittar inget alls från NAS trots jag loggar in rätt etc....

Men jag har gjort en annan mapp nu, men hur gör jag så att den dyker upp i "video-mappen" på tv´n? Hittar bara en massa behörigheter och så, men inget som gör att jag kan se den direkt i mappen på tv´n

Det heter media server ja. DLNA behöver du inte sätta rättigheter på. Bara att lägga upp den som video i indexed folders så kommer den dyka upp på tv:n sen

Permalänk
Skrivet av goa200:

Det heter media server ja. DLNA behöver du inte sätta rättigheter på. Bara att lägga upp den som video i indexed folders så kommer den dyka upp på tv:n sen

Hur/var gör msn detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sharadkingboy:

Hur/var gör msn detta?

https://www.synology.com/en-global/knowledgebase/DSM/help/Med...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Jag har en AppleTV som jag använder för att kolla på filmer som ligger på min NAS. För att kolla på en film använder jag appen Infuse som encodar filmerna på AppleTVn och läser dem från nätverket (via vanliga smb). Det här upplägget tycker jag fungerar bra. Dock kräver det dels en AppleTV och dels Infuse (som kostar pengar).

Permalänk
Medlem

indexing services hittar du i kontrollpanelen-->system-->indexing services-->Indexed folders-->create
Under Name skriver du vad du vill att den indexerade mappen ska refereras till. under Folder väljer du den mapp som ska indexeras.
File type: här väljer du vilken typ av innehåll den innehåller så den hamnar antingen i photo/music eller video. Väljer du t.ex. music för en mapp med video så kommer mappen dyka upp under music men vara tom då det förväntas att det ska ligga mp3 och liknande där i.

Permalänk
Medlem

har tvn rätt att läsa foldrarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

har tvn rätt att läsa foldrarna?

Svar ja
Du kan i Media server begränsa åtkomst för nya DLNA enheter. Men exakt hur denna begränsning sker vet jag inte.

Permalänk
Medlem

Jag har själv en Samsung TV

När jag tex kopplar in ett USB minne och väljer det som Source får jag en default view som den du beskriver med Video/Pictures/Music.

Den försöker då läsa ifrån USB som source endast (Allting som ligger lokalt på USB). Min TV är lite dummare och har inte nätverkskoppling nämligen, och misstänker att man då får samma view men måste peka mot en "media server eller ip"

Vid kortare sökning hittar jag länkarna som förklarar det lite bättre.

http://www.samsung.com/us/pdf/dlna_guide.pdf

http://support-us.samsung.com/nas/storage/201404250950006%5Es...

Dokumenten är ganska gamla antar jag och mycket har hänt så vet inte hur aktuellt det är men kanske ger dig en ide om vad som kan göras.

Mitt förslag vore följande:
1) Kolla om det finns någon uppdatering till din TV (Några dokument refererar till att man ska ha senaste version etc)
2) Se om du kan se TV/NAS på nätverket, dubbel kolla nätverks inställningarna.
3) Kör med en Laptop/dator först med Samsungs link el dyl från länkarna (för att se så du får kontakt alls). För många säger att för att det ska funka behöver du någon "media server" och vet inte om det fortfarande är det som gäller.
4) Kolla om du kan konfigurerar om default folder mot NAS.

Lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azathoth:

Jag har själv en Samsung TV

När jag tex kopplar in ett USB minne och väljer det som Source får jag en default view som den du beskriver med Video/Pictures/Music.

Den försöker då läsa ifrån USB som source endast (Allting som ligger lokalt på USB). Min TV är lite dummare och har inte nätverkskoppling nämligen, och misstänker att man då får samma view men måste peka mot en "media server eller ip"

Vid kortare sökning hittar jag länkarna som förklarar det lite bättre.

http://www.samsung.com/us/pdf/dlna_guide.pdf

http://support-us.samsung.com/nas/storage/201404250950006%5Es...

Dokumenten är ganska gamla antar jag och mycket har hänt så vet inte hur aktuellt det är men kanske ger dig en ide om vad som kan göras.

Mitt förslag vore följande:
1) Kolla om det finns någon uppdatering till din TV (Några dokument refererar till att man ska ha senaste version etc)
2) Se om du kan se TV/NAS på nätverket, dubbel kolla nätverks inställningarna.
3) Kör med en Laptop/dator först med Samsungs link el dyl från länkarna (för att se så du får kontakt alls). För många säger att för att det ska funka behöver du någon "media server" och vet inte om det fortfarande är det som gäller.
4) Kolla om du kan konfigurerar om default folder mot NAS.

Lycka till

Alltså det räcker med en tv som stödjer DLNA.
i ingångar på tv:n kommer en ingång synas med namn Synology. Välj den ingången så kommer video music photo upp. Välj Video och där kommer dina filmer ligga såvida du indexerat dem. Annars kommer de inte synas.
Svårare än så är det inte.
Har en samsungTV samt synologynas

Permalänk
Medlem

Bara för att bekräfta det som redan sagts.
starta Media server
lägg till en mapp med filmer i indexing services som typ Video.
När indexeringen är klar (beror på hur många filmer det är)
starta din tv. välj ingången med namn synology. välj allt innehåll sen väljer du video. Väl där kommer dina filmer du lagt till dyka upp

Permalänk

Tack för hjälpen.

En annan sak som jag har problem med, är att NAS processorn jobbar nästan 100% hela tiden och det är fullt med "processer" igång men hittar inte var/om man kan stänga av dessa manuellt så som man kan göra i Windows 10.....

Tror ni att det är stor skillnad på en Ds218+ och denna Ds212+ vad gäller prestanda? Kunde inte kopiera en stor fil på NAS samtidigt som jag tittade på en film från NAS på tv'n och det ska man väl ändå kunna klara av?

Permalänk
Medlem

Vilka processer är det som tuggar full CPU ??

modernare NAS med tex RAID och BTRFS som filsystem har ofta bakrundsgrejor igång som att kolla igenom filsystem mm. med låg prioritet och generellt är det dålig ide att stänga av processer som snurrar om man inte vet exakt vad man gör - dom flesta där finns av en anledning...

---

Skarprättarverktyget när man vill hugga ihjäl processer är i konsol och som root att använda 'kill -9 processnummret" - men då får man skylla sig själv om man tar fel process då man lätt kan såga grenen man sitter på och ramla ned i djupet...

---

Kopiera stora filer belägger bandbredd och konkurrerar om kapacitet med det som du kanske hämtar utifrån. Sådant går att styra med olika parametrar som med 'nice' och 'ionice' i samband när man startar kopieringen men är inget som görs dagligmässigt och inte via grafiska gränssnitt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sharadkingboy:

Tror ni att det är stor skillnad på en Ds218+ och denna Ds212+ vad gäller prestanda? Kunde inte kopiera en stor fil på NAS samtidigt som jag tittade på en film från NAS på tv'n och det ska man väl ändå kunna klara av?

Du får betydligt mer ram minne med en 218+, men processorn är fortfarande relativt klen.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|