Krävs att lämna ut telefoninspelning till företag, har dom rätt att göra så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quiki:

1. Du ska absolut inte visa henne inspelningen för då kan du åka dit, du har ju rätt att spela in men du har inte rätt att visa inspelningen för någon om inte din chef har godkänt det eftersom det är han du har spelat in.

Möjligen skulle det kunna falla under ärekränkning, eller förtal, men inspelningen torde inte vara av den art att det är aktuellt.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Möjligen skulle det kunna falla under ärekränkning, eller förtal, men inspelningen torde inte vara av den art att det är aktuellt.

Jo men fortfarande inte värt risken, då de verkar vilja bli av med honom.
Det blir ju bara huvudvärk.

Permalänk
Avstängd

Måste säga att jag inte förstår varför man vill klänga sig fast vid ett jobb där chefen (och dessutom ägaren av företaget) inte vill ha en kvar. Att man "tvingat till" sig en anställning via något formellt misstag från arbetsgivaren känns ju inte som någon bra grund att stå på om man tittar rent praktiskt på det hela... företaget (antagligen ett mindre företag) blir tvungen att anställa någon som man inte vill anställa. Hela grunden är sjuk så det är nog inte så konstigt att situationen nu också är sjuk.

Nu vet vi ju inte varför man inte ville anställa TS, det kan ju objektivt finnas goda skäl till detta. Det är dock inget som framkommer i tråden och det är synd då det skulle kunna ge en bättre bakgrund till att förstå vad anledningen är till denna ovilja att ha kvar TS.

Men, som sagt, oberoende av skälen så skulle jag aldrig stanna kvar på en arbetsplats där jag inte vore önskad. Vem vet vad det skulle göra med ens hälsa (psykiska främst, men även generellt) att jobba under sådana förhållanden. Och lite stolthet har man väl i kroppen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quiki:

1. Du ska absolut inte visa henne inspelningen för då kan du åka dit, du har ju rätt att spela in men du har inte rätt att visa inspelningen för någon om inte din chef har godkänt det eftersom det är han du har spelat in.

Va? Med hänvisning till vad? punkt 2 håller jag med om så det bör tas rättsligt men du får spela upp det för vem du vill, kränkning mm avgörs isf av syftet med uppspelningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Vad har hon för "tjänst" eller titel på ditt företag?

Att du pratar med din chef, och godkänner din ledighet, det är mellan dig och din chef.

Hon har antagligen inget med detta att göra (försökte läsa i tråden vad hon har för titel, men hittar inget konkret)

Be henne prata med din chef, en bra chef säger "Det här är en överenskommelse mellan mig och TS och jag ser inte varför du skall veta varför denna har begärt ledigt".

Din chef / närmaste chef har godkänt detta, punkt.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Vad har hon för "tjänst" eller titel på ditt företag?

Att du pratar med din chef, och godkänner din ledighet, det är mellan dig och din chef.

Hon har antagligen inget med detta att göra (försökte läsa i tråden vad hon har för titel, men hittar inget konkret)

Be henne prata med din chef, en bra chef säger "Det här är en överenskommelse mellan mig och TS och jag ser inte varför du skall veta varför denna har begärt ledigt".

Din chef / närmaste chef har godkänt detta, punkt.

Konsult/kontorist

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Måste säga att jag inte förstår varför man vill klänga sig fast vid ett jobb där chefen (och dessutom ägaren av företaget) inte vill ha en kvar. Att man "tvingat till" sig en anställning via något formellt misstag från arbetsgivaren känns ju inte som någon bra grund att stå på om man tittar rent praktiskt på det hela... företaget (antagligen ett mindre företag) blir tvungen att anställa någon som man inte vill anställa. Hela grunden är sjuk så det är nog inte så konstigt att situationen nu också är sjuk.

Nu vet vi ju inte varför man inte ville anställa TS, det kan ju objektivt finnas goda skäl till detta. Det är dock inget som framkommer i tråden och det är synd då det skulle kunna ge en bättre bakgrund till att förstå vad anledningen är till denna ovilja att ha kvar TS.

Men, som sagt, oberoende av skälen så skulle jag aldrig stanna kvar på en arbetsplats där jag inte vore önskad. Vem vet vad det skulle göra med ens hälsa (psykiska främst, men även generellt) att jobba under sådana förhållanden. Och lite stolthet har man väl i kroppen

Uhm orkar inte dra hela historien men i korthet så går det såhär, var tidigare anställd som Vid behov, något man utnyttjade i över 2 års tid med att ge mig över heltidsmått, under slutet av 2016 så började facket att ge sig på dom om att fastanställa personal, då jag är facklig av mig och förespråkat det innan så tog chefen det som att jag har kallat in facket på detta (något jag inte gjort) och började bestraffa mig genom att ge mig mindre timmar (detta är självklart inte något han erkänner men det var i denna vevan det hände så tar detta som anledning). Efter sommaren 2017 så hade jag jobbat där i över 2 år men fortfarande med ett snitt på 175 timmar per månad, detta var något som facket senare använde sig av för att få mig anställd och i försök till en bättre arbetsmiljö, efter anställningen så har väldigt mycket hänt där företaget gjort mycket fel och det är nu något som vi kommer försöka rätta till på måndag.

För alla er som undrar varför jag stannar kvar så är det inte så krångligt, som jag sagt innan, mitt jobb när allting är över och förhoppningsvis fixat så kommer jag inte ha med chefen eller konsulten att göra mer än möjligen ett hej varje dag, mitt jobb är väldigt fritt och något som jag trivs med att jobba med, när man sedan har facket bakom som löst min anställningsform samt att dom nu försöker hjälpa mig till en bättre arbetsmiljö så är det inte heller något jag bara vill ge upp. Förstår att många av er hade gjort det men jag anser att man skall slåss för sin rätt och då ger man inte bara upp.

Permalänk
Medlem

Jag hade gått in på chefens kontor och frågat vad hans lilla tjej håller på med håller på med. Säg att du har inspelningen som ditt "bevis" på ledigheten då du hade på känn att där ev skulle bli problem.
Säg att dom är löjliga om dom drar igång något och hänvisa då till facket. Vill dom ha kliopet uppspelat låt där sitta med en 3e för att undvika problem.
Vad du än gör. Ge dom inte klippet. Spela bara upp det. De räcker gott och väl.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gtx 1080TI__I5 10400__Gigabyte B460m Pro__512GB SSD Samsung Evo__16Gb Corsair Vengance Pro 3200mhz__Corsair 850w__4TB WD black.

Permalänk
Medlem

Så här kommer en liten uppdatering.

Haft möte nu med facket och chefen inblandat, chefen nekade till att han gett mig ledigt och inspelningen spelades nu upp under förhandling vilket gjorde att chefen inte hade något att säga längre om det. Tror jag gjorde rätt beslut i att inte spela upp den innan då detta visade chefens trovärdighet för facket och deras egna företrädare.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Destromath:

Så här kommer en liten uppdatering.

Haft möte nu med facket och chefen inblandat, chefen nekade till att han gett mig ledigt och inspelningen spelades nu upp under förhandling vilket gjorde att chefen inte hade något att säga längre om det. Tror jag gjorde rätt beslut i att inte spela upp den innan då detta visade chefens trovärdighet för facket och deras egna företrädare.

Gott att de löste sig!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

Så här kommer en liten uppdatering.

Haft möte nu med facket och chefen inblandat, chefen nekade till att han gett mig ledigt och inspelningen spelades nu upp under förhandling vilket gjorde att chefen inte hade något att säga längre om det. Tror jag gjorde rätt beslut i att inte spela upp den innan då detta visade chefens trovärdighet för facket och deras egna företrädare.

Så vad blev resultatet?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Så vad blev resultatet?

På den punkten av förhandlingen så fick jag rätt, en hel hög punkter till som skall tas upp men förhandlingarna fick skjutas fram på grund av tidsbrist. Hädanefter så skall dock svars av ledighetsansökningar ges i skriftligt svar när dom har mottagits och beviljad ledighet skall finnas skriftligt något som företaget inte bistått med heller.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skickar alltid ett mail efter en muntlig överenskommelse. Förutom att det är en bra dokumentation för mig och motpart, och förebygger missförstånd, så är det svårare att komma i efterhand och säga att man inte kommit överens om något.

Permalänk
Medlem

Är det på den nivån i företaget så skulle jag raskt se mig om alternativ.

Den här typen av konflikter ger dålig stämning både under och efter, ger utrymme för olika intriger och spela ut med olika härskartekniker mot varandra i värsta psykopat-drama och med tanke på att många spenderar mer tid på arbetet än hemma med familjemedlemmar så är bra social och psykisk miljö väldigt viktig för att man skall trivas på jobbet och klara av inte alltid så roliga och kanske jobbiga arbetsuppgifter ibland.

Som det beskrivits så verkar det vara horn mot horn och stångande mest hela tiden - och det är inte värt det i längden - dock kan det ta några år att upptäcka det, speciellt om man är ganska ny och ung på arbetsmarknaden, det finns många usla arbetsgivare som egentligen inte borde få hålla på med det de gör... det handlar inte att vinna och får rätt mot företag som gör en massa dumma och dåliga saker, för då får man hålla på hela tiden för att det aldrig tar slut - utan det handla om att ha själv sinnesro och tycka om det man pysslar med och sociala omgivningen på arbetsplatsen fungerar- även om det kanske inte ger lika mycket i pengar.

Permalänk
Medlem

Det här bör också stå som praxis för alla er som läser tråden: kräv alltid skriftliga godkännanden, och spara en kopia på dem. Alltid. Man kan inte lita på att någon annan har ens eget intresse i främsta hand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Är det på den nivån i företaget så skulle jag raskt se mig om alternativ.

Den här typen av konflikter ger dålig stämning både under och efter, ger utrymme för olika intriger och spela ut med olika härskartekniker mot varandra i värsta psykopat-drama och med tanke på att många spenderar mer tid på arbetet än hemma med familjemedlemmar så är bra social och psykisk miljö väldigt viktig för att man skall trivas på jobbet och klara av inte alltid så roliga och kanske jobbiga arbetsuppgifter ibland.

Som det beskrivits så verkar det vara horn mot horn och stångande mest hela tiden - och det är inte värt det i längden - dock kan det ta några år att upptäcka det, speciellt om man är ganska ny och ung på arbetsmarknaden, det finns många usla arbetsgivare som egentligen inte borde få hålla på med det de gör... det handlar inte att vinna och får rätt mot företag som gör en massa dumma och dåliga saker, för då får man hålla på hela tiden för att det aldrig tar slut - utan det handla om att ha själv sinnesro och tycka om det man pysslar med och sociala omgivningen på arbetsplatsen fungerar- även om det kanske inte ger lika mycket i pengar.

Vet om att arbetsplatsen inte är bra just nu men har blivit en principsak att driva detta vidare för man skall som arbetsgivare inte kunna hålla på såhär. Vill som sagt inte säga för mycket heller då jag inte vet om arbetsgivaren läser eller ens sett denna tråden.

Permalänk
Medlem

Har bara ögnat igenom tråden men jag tycker du hade svaret redan i din OP:

du skall lyssna på vad ditt fack säger

De är där för att hjälpa dig och de är vanligen kunniga och professionella.
Skulle du ha otur att ha en lokal fackrepresentant som inte är så skarp - sök dig högre upp i organisationen.

Huvudrådet här är att som löntagare ALLTID vara medlem i ett fackförbund för man vet aldrig när man kan behöva deras stöd.

Det finns naturligtvis en massa bra arbetsgivare som sköter sig - men det finns också en massa konstigt typer som försöker köra över anställda med allt möjligt skitsnack som inte stämmer alls.
Det behöver inte alltid vara illvilligt - många arbetsgivare vet inte ens vad avtalen egentligen säger och kan inte reglerna, utan blajar bara på men framställer vad de tror som sanning.

Så rådet till alla är - gå med i facket så har du alltid nån på din sida som kan förklara vad som verkligen gäller om du blir osäker.

Permalänk
Medlem

Till alla som säger att de inte skulle stanna på ett jobb där chefen och en kollega är kassa:
Flytta på chefen och kollegan istället! Det är ju annars som att låta mobboffret byta skola istället för mobbaren.

Stå på dig och ta kampen för oss som inte orkar. Tack för att du tar dig tid att driva igenom det. Viktigt för oss alla.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Flytta på chefen och kollegan istället! Det är ju annars som att låta mobboffret byta skola istället för mobbaren.

Fast det är nu inte praktiskt möjligt. Chefen, är i det här fallet även ägaren, och man har ingen möjlighet att begära att denna ska bytas ut. Fult rimligt dessutom, eftersom ett sådant krav mycket väl kan få ett mindre bolag att vara omöjligt att driva vidare. Som vuxen får man helt enkelt finna sig i att livet inte är helt rättvist, och att man får stå ut med att byta jobb om personkemin med vissa människor inte fungerar.

För att inte nämna att det även i skolan oftast är mobbingoffret som får byta skola, snarare än mobbarna, eftersom man hellre flyttar enstaka, än flera personer. Även om man gärna påstår att den mobbade ska prioriteras.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Till alla som säger att de inte skulle stanna på ett jobb där chefen och en kollega är kassa:
Flytta på chefen och kollegan istället! Det är ju annars som att låta mobboffret byta skola istället för mobbaren.

Stå på dig och ta kampen för oss som inte orkar. Tack för att du tar dig tid att driva igenom det. Viktigt för oss alla.

Kan bara hålla med, risken är annars stor att hela processen börjar om igen med nästa timanställda som får göra samma resa.

Riktigt trist att höra historier likt denna, men det verkar tyvärr inte ovanligt.
Har 5 personer i min bekantskapskrets som bara i år haft liknande och värre problem på sina arbetsplatser. 4 har valt att gå vidare, men den sista sitter och överväger att dra in facket. Nackdelen som hen ser är just att stämningen efter facket förmodligen aldrig blir bra, så trots att hen förmodligen kommer ”vinna”, så är tyvärr chansen att det blir ”bra” för hen, minimal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Till alla som säger att de inte skulle stanna på ett jobb där chefen och en kollega är kassa:
Flytta på chefen och kollegan istället! Det är ju annars som att låta mobboffret byta skola istället för mobbaren.

Stå på dig och ta kampen för oss som inte orkar. Tack för att du tar dig tid att driva igenom det. Viktigt för oss alla.

Då får jag ta och hälsa dig varmt välkommen till verkligheten, där det inte fungerar så.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG