Hjälp med val av router/nätverk hemma! (Inget svar i huvudtråden)

Permalänk
Medlem

Hjälp med val av router/nätverk hemma! (Inget svar i huvudtråden)

Så! Då är det dags att fixa ett ordentligt nätverk här hemma. Bor i en 2.5 rummare på ca 70kvm, precis fått fiber indraget 100/100 och tyvärr utan router. Så sitter därför utan wi-fi och det kan man inte leva med!

Så vad behöver man idag? Vart sugen på Netgears nya XR500 som släpptes idag, men tycker den är lite priskraftig och undrar om det är värt det? Kan man få något annat "billigare" alternativ som ändå uppfyller mina krav?

Använder internetet varje dag till 2 telefoner (iPhone X och iPhone 8), 1 ipad och 1 stationär dator som jag spelar samt streamar samtidigt på, i övrigt också 1 tv som gärna streamar netflix i 4k.. Är en djungel för mig som alltid levt med Telias egna router, men nu när man fått stadsnätet indraget i huset så får det bli en egen!

Länk till XR500:
https://new.webhallen.com/se/product/281313-Netgear-XR500-Gam...

Har någon förslag på annan? Finns det better value modeller? har fastnat lite för den för att den verkar ha cool programvara där man kan göra mycket, mycket man aldrig använder kanske?

Även blivit tipsad om detta, som ett "bättre alternativ", hur fungerar det?
http://www.inet.se/kundvagn/visa/11315284/

Tack på förhand, och jag klarar nog helgen utan wi-fi men skönt om man får det fixat asap! (Trodde jag skulle kunna använda min gamla ADSL router, men fick inte det att fungera, så är lite panik nu! haha)

EDIT: Internetet är indraget i varddagsrummet längst "vänster" i lägenheten, och min gaminghörna är längst åt "höger" i lägenheten.. Så vardagsrum - sovrum - kök - gaminghörna kan man säga. Inte så superlångt men drar kabel till min dator och vill såklart även ha wifi där inne (ADSL:et var placerat i köket alltså lite mer centrerat..)

Permalänk
Medlem

Skulle definitivt valt det "bättre alternativet", då får du en ordentlig router och AP istället för något som försöker vara allt-i-allo

Jag tror också du kan komma undan med en
https://www.inet.se/produkt/5402737/ubiquiti-unifi-lite-ac120...
i stället, en 2.5 rummare på 70kvm ska den kunna täcka utan problem

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem
Skrivet av FakeNinja:

Skulle definitivt valt det "bättre alternativet", då får du en ordentlig router och AP istället för något som försöker vara allt-i-allo

Jag tror också du kan komma undan med en
https://www.inet.se/produkt/5402737/ubiquiti-unifi-lite-ac120...
i stället, en 2.5 rummare på 70kvm ska den kunna täcka utan problem

Okej! Får kanske bli en sådan lösning då..

Någon som har koll på programvaror i routrar osv? Är det värt att ha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishliquid:

Okej! Får kanske bli en sådan lösning då..

Någon som har koll på programvaror i routrar osv? Är det värt att ha?

Vad menar du med programvaror?

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Vad menar du med programvaror?

Den XR500 Kan styras via programvara för att få mindre ping osv om jag förstått det rätt.. Är det värt pengarna eller bara säljknep?

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera Asus RT-AC68U. Provade igenom en drös av 2000-3000kr routrar under hösten och det slutade med den billigare Asus:en.

Du har då uttag till sladd till datorn, kan rikta antenner, bra mjukvara som har gästnätverk, föräldrakontroll etc.

Köp via tex Netonnet och bli medlem i deras kundhylla, då har du 90 dagars öppet köp så du hinner utvärdera om den räcker för ert behov.
Vi har 86kvm, 100/10 fiber och ca 20 enheter anslutna till routern utan problem.

Det är praktiskt att kunna köra kabel till vissa enheter tex dator eller tv med 4k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishliquid:

Den XR500 Kan styras via programvara för att få mindre ping osv om jag förstått det rätt.. Är det värt pengarna eller bara säljknep?

Det är bara säljknep och reklam, totalt onödig och värdelös funktion.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

Ubiquiti alla dagar i veckan! Jag kör själv med deras UniFi ekosystem. Som router har jag en USG (Unifi Security Gateway) och en Unifi AP PRO för WiFi. Kan verkligen rekommendera den setupen.

Vill du komma undan något billigare så kör du på en EdgeRouter Lite istället för en USG. Dock går du miste om ett komplett UniFi men du får mer inställningsmöjligheter i gränssnittet.

Varför man ska köra Ubiquiti är enkelt. Proffsgrejer till konsumentpriser. Fantastisk support och stabil drift. Kommer aldrig att köpa en konsumentrouter igen. Rekommenderar att du läser på om Ubiquiti och UniFi

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Ubiquiti alla dagar i veckan! Jag kör själv med deras UniFi ekosystem. Som router har jag en USG (Unifi Security Gateway) och en Unifi AP PRO för WiFi. Kan verkligen rekommendera den setupen.

Vill du komma undan något billigare så kör du på en EdgeRouter Lite istället för en USG. Dock går du miste om ett komplett UniFi men du får mer inställningsmöjligheter i gränssnittet.

Varför man ska köra Ubiquiti är enkelt. Proffsgrejer till konsumentpriser. Fantastisk support och stabil drift. Kommer aldrig att köpa en konsumentrouter igen. Rekommenderar att du läser på om Ubiquiti och UniFi

Som jag förstår det har dock USG samt edgerouter väldigt få uttag?
Dock klarar jag mig varddagligen på 2 uttag, (3 med den som går till wi-fi:et), men i värsta fall har jag en gammal hub någonstans om man skulle få för sig att lana !

Kul att man får upp ögonen för Ubiquiti då, hur stabilt är wi-fit? Om man tex spelar, kollar film, snapchattar samtidigt osv? Varddagligen användandet av wi-fi?

Tack för alla svar iaf! Och hittills är ju Ubiquiti över representerat i tråden, så var ju tur att jag skrev och frågade!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishliquid:

Som jag förstår det har dock USG samt edgerouter väldigt få uttag?
Dock klarar jag mig varddagligen på 2 uttag, (3 med den som går till wi-fi:et), men i värsta fall har jag en gammal hub någonstans om man skulle få för sig att lana !

Kul att man får upp ögonen för Ubiquiti då, hur stabilt är wi-fit? Om man tex spelar, kollar film, snapchattar samtidigt osv? Varddagligen användandet av wi-fi?

Tack för alla svar iaf! Och hittills är ju Ubiquiti över representerat i tråden, så var ju tur att jag skrev och frågade!

Med tanke på att min gamla WNR3500L v2, från tidigt romarrike klarade spel, film, stream, snapchat osv. med upp till 9 personer samtidigt (var aldrig fler än så samtidigt hemma hos mig), så lär absolut vad som helst klara av det idag också.
Inget av det kräver speciellt mycket data, och även den billigaste routern är snabb nog att hantera det utan bekymmer. Däremot fick jag problem att jag saturerade hela linan ibland och då blev det problem. Men det är inte routerns fel utan bara jag som var för lat för att fixa med vettig QoS eller begränsa nedladdningarna.

Vill du ha fler uttag så kan du köpa dig en billig gigabit switch, behöver inte vara något speciellt och kostar inte många hundringar.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Skrivet av Swedishliquid:

Som jag förstår det har dock USG samt edgerouter väldigt få uttag?
Dock klarar jag mig varddagligen på 2 uttag, (3 med den som går till wi-fi:et), men i värsta fall har jag en gammal hub någonstans om man skulle få för sig att lana !

Kul att man får upp ögonen för Ubiquiti då, hur stabilt är wi-fit? Om man tex spelar, kollar film, snapchattar samtidigt osv? Varddagligen användandet av wi-fi?

Tack för alla svar iaf! Och hittills är ju Ubiquiti över representerat i tråden, så var ju tur att jag skrev och frågade!

USGn och EdgeRoutern är båda enbart routers och måste kompletteras med switch för fler portar samt en accesspunkt för wi-fi. En "konsumentrouter" innehåller alla tre delarna i samma enhet.

Med Ubiquiti kan du inte bara förvänta dig en stabilare upplevelse utan också support i många år fram över. Till skillnad från Asus med flera så slutar inte Ubiquiti att släppa uppdateringar efter några år. Visst det är lite dyrare men det är utbyggningsbart, framtidssäkert och driftsäkert.

Prestandamässigt kommer prylarna inte att svettas för ditt bruk.

Kanske verkar säljande, men jag har dålig erfarenhet av konsumentroutrar och har testat allt mellan 500kr och upp till 3000kr utan att vara nöjd. Bytte till proffsgrejer och undrade varför jag inte gjort det tidigare

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

USGn och EdgeRoutern är båda enbart routers och måste kompletteras med switch för fler portar samt en accesspunkt för wi-fi. En "konsumentrouter" innehåller alla tre delarna i samma enhet.

Med Ubiquiti kan du inte bara förvänta dig en stabilare upplevelse utan också support i många år fram över. Till skillnad från Asus med flera så slutar inte Ubiquiti att släppa uppdateringar efter några år. Visst det är lite dyrare men det är utbyggningsbart, framtidssäkert och driftsäkert.

Prestandamässigt kommer prylarna inte att svettas för ditt bruk.

Kanske verkar säljande, men jag har dålig erfarenhet av konsumentroutrar och har testat allt mellan 500kr och upp till 3000kr utan att vara nöjd. Bytte till proffsgrejer och undrade varför jag inte gjort det tidigare

Okej, får väl ta och läsa på imorgon och dra en beställning!
Har en 8-port gigabit switch (tp-link TL-SG108) som borde räcka då alltså? Så köper jag alltså en edge router och en Ubiquiti AC1300 typ? Sen själva installationen borde väl lösas relativt enkelt också?

Permalänk
Medlem

Sitter nu och kollar massor (tänkte vänta tills imorgon men hej vill ju beställa!)

Blir dock inte särskilt mycket klokare när jag läser, snarare tvärt om..
Men det borde alltså räcka med en Edgerouter X (då kopplar jag fiber in i den, dator samt tvn?) och Ubiquiti UniFi Lite? Och skulle jag vilja ha fler än 1 UniFi så måste jag strömförsörja den på något annat sätt?

Sen undrar jag om någon har koll på proshop.se som verkar ha någon rea eller något på detta i helgen då det är 200~ kr billigare där ifrån? Har dock aldrig handlat ifrån dem.

Annars känner jag mig väl redo att beställa, förutsatt att om man inte skulle gå upp till en edgerouter X SFP för att ha möjlighet att koppla in fler UniFi utan strömkällor? Samt ha ytterliggare ett hål för tex dator/tv? Eller missar jag något nu?

Tack för svar iaf, och ber om ursäkt om jag ställer helt nybörjar frågor men som sagt bara varit i kontakt med klassiska "telias egna router", och när jag hade ADSL så laggade jag fast ingame på CS:GO om någon i huset skickade en snapchat. Så jag vill ju att det ska bli bättre så att säga haha. (Tänk er då om någon samtidigt streamade något, nej var inte roligt.)

Permalänk
Avstängd

Eftersom du "tjötade" på så verkar det inte som du är mogen för en mer avancerad router dvs Ubiquiti

Då måste man kunna läsa en manual och eventuellt även fråga Google den allsmäktige om råd. (verkar jobbigt för vissa som vill ha allt serverat)

Om jag var du så skulle jag välja en AC86U! (plus hålla koll på firmware!)

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4467565

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk

ett annat alternativ är att du fixar en egen router av exempelvis någon gammal laptop och kör pfsense, sen kompletterar du med en bra accesspunkt

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Eftersom du "tjötade" på så verkar det inte som du är mogen för en mer avancerad router dvs Ubiquiti

Då måste man kunna läsa en manual och eventuellt även fråga Google den allsmäktige om råd. (verkar jobbigt för vissa som vill ha allt serverat)

Om jag var du så skulle jag välja en AC86U! (plus hålla koll på firmware!)

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4467565

Vill bara vara säker på fördelar/nackdelar och så där. Ber som sagt om ursäkt om jag verkar grön på detta men jag är det också.

Permalänk
Medlem

Kabeln från din fiberanslutning kopplar du in i EdgeRouter X.
Från EdgeRouter X, en kabel till din switch.
Från switch, kabel till TV, dator och PoE injector (medföljer Unifi AP AC Lite).
Från PoE injector, kabel till Unifi AP AC Lite.

Du får säkert igång allt, men du kommer säkerligen att behöva googla och ställa frågor om hur du ska göra.
Det är inte som med din router från Telia, att det bara är att sätta i kablar, och så fungerar allt.

Mvh

Jonas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilak:

Kabeln från din fiberanslutning kopplar du in i EdgeRouter X.
Från EdgeRouter X, en kabel till din switch.
Från switch, kabel till TV, dator och PoE injector (medföljer Unifi AP AC Lite).
Från PoE injector, kabel till Unifi AP AC Lite.

Du får säkert igång allt, men du kommer säkerligen att behöva googla och ställa frågor om hur du ska göra.
Det är inte som med din router från Telia, att det bara är att sätta i kablar, och så fungerar allt.

Mvh

Jonas

Tack för ett superpedagogiskt och bra inlägg !

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@Swedishliquid: Är du inte hemma på nätverk och vill hålla på att pilla så är nog inte Ubiquiti utbud något för dig.

Denna räcker och blir över priset är även bra, https://new.webhallen.com/se/product/184669-Netgear-R7000-Nig...

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

@Swedishliquid: Är du inte hemma på nätverk och vill hålla på att pilla så är nog inte Ubiquiti utbud något för dig.

Denna räcker och blir över priset är även bra, https://new.webhallen.com/se/product/184669-Netgear-R7000-Nig...

Okej, ja den såg ju ut att ligga riktigt bra i pris också. Även om den dippat ner runt det priset ganska ofta !

Känns som ett lättare alternativ för tillfället, så tack för hjälpen sen i framtiden med hus osv så kanske man får uppgradera till något nyare, mer spännande!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedishliquid:

Okej, ja den såg ju ut att ligga riktigt bra i pris också. Även om den dippat ner runt det priset ganska ofta !

Känns som ett lättare alternativ för tillfället, så tack för hjälpen sen i framtiden med hus osv så kanske man får uppgradera till något nyare, mer spännande!

Skickades från m.sweclockers.com

Netgear routrar brukar ha bra räckvidd på sina routrar så den borde klara av ett hus också, min WNDR3700 v1 som har integrerade antenner tuffar fortfarande på bra trots att den är närmare 10år gammal.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är rätt bra uppmärksammat och inte illa menat från de som säger att du inte verkar kunnig nog för de mer avancerade router systemen. Konsument routrar som Asus eller netgear lösningen som rekommenderas med är absolut inga dåliga routrar. De är extremt lätta att få till med samt så har du oftast en liten mobilapp där du kan ställa in det mesta on the go.

Mitt i allt rekommenderar nån dig pfsense och bygga egen router.. Glöm det inlägget direkt IMO av anledningar som nämnts ovan

Av konsumentrouters skulle jag personligen välja bort Asus pga mjukvara. Den bästa mjukvaran för Asus är en tredjeparts gjord av en Merlin. Den fungerar bra men efter flera år av Asus routrar valde jag själv en synology router nu istället. Absolut bästa mjukvaran vilket uppskattas.

Finns en guide här om routrar på sweclockers kika igenom den lite snabbt med för basics

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Yes. Beställde den där Netgear R7000 igår och hoppas den fyller mina behov!

Tack för alla svar och framförallt för all hjälp trevlig vecka till er alla!

Skickades från m.sweclockers.com