Permalänk
Medlem

Hjälp! Nytt nätverk Ubiquiti

Har flyttat till hus och fått fiber via Com Hem. Två våningar och källare på totalt ca 200 kvm som ska täckas. Därför funderar jag på att helt gå över till Ubiquiti.

Jag tänkte mig i framtiden skaffa en NAS främst för övervakning. Dock har jag läst att UniFi NVR inte är den bästa som är med i bilden.

I bilden har jag tagit med routern som följde med från Com Hem då den stöjder IP-TV och Multicast. Hittade en guide för hur man konfigurerar IP-TV som kanske fungerar https://community.bt.com/t5/Home-setup-Wi-Fi-network/Step-by-...

POE hade jag tänkt köra med så mycket som möjligt.

Frågor

  • Kommer grejerna lira med varandra? Allmänna tips? Finns det bättre alternativ?

  • Tips på en vettig NAS med vettiga kameror med bra upplösning, 2-3 ska monteras utomhus och tåla den svenska vintern.. Sneglade lite på Synology Diskstation DS718+

  • Kommer det gå att konfigurera så att jag kan koppla in en nätverkskabel direkt från switchen från Ubiquiti direkt till digialboxen?

Visa signatur

EPoX EP-8RDA+[¤]Athlon XP 2100+[¤]TwinMOS PC3200 m/Winbond[¤]Radeon 9700[¤]Antec 480W[¤]Vattenkylning[¤] 3D Mark 2001 SE

Permalänk

Ett förslag angående NAS och övervakning, för att slippa att ha flera olika fysiska enheter så kan du ju köra virtualiserat! Köp en HP MicroServer och släng in valfri hypervisor på den och ett gäng hårddiskar. Du har fyra olika 3,5 tums diskplatser så det finns gott om utrymme. Sen kör du någon linux eller windows-version för övervakning i hypervisorn och en för lagring av bilder, filmer etc. Datorn är inte superstor och den går att gömma ganska bra

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Hedersmedlem

Väldigt seriöst bygge. Men det verkar som om många av switcharna inte har särskilt mycket utrymme för expansion? När jag bygger försöker jag alltid dra på antalet portar/APs och liknande, så att man slipper göra om jobbet om 1 år eller så.

Det kommer gå väldigt mycket trafik mellan switcharna, har du funderat på att ansluta dem med fiber istället kanske?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Om du kan tänka dig att använda dom medföljande PoE-injektorerna istället för att ha det i switcharna skulle jag rekommendera att köpa tre Mikrotik CSS326 (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4116159) och dra 10gbe fiber mellan istället.

Tre switchar, 100m fiber och 6 transceivers får du för 4000-4500kr. Förutom två SFP+ portar per switch har varje switch 24 portar 1gbe koppar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparkar_boll:

Ett förslag angående NAS och övervakning, för att slippa att ha flera olika fysiska enheter så kan du ju köra virtualiserat! Köp en HP MicroServer och släng in valfri hypervisor på den och ett gäng hårddiskar. Du har fyra olika 3,5 tums diskplatser så det finns gott om utrymme. Sen kör du någon linux eller windows-version för övervakning i hypervisorn och en för lagring av bilder, filmer etc. Datorn är inte superstor och den går att gömma ganska bra

Okej låter lite intressant men förstår inte riktigt hur du menar ändå. Varför slipper jag ha flera olika fyskiska enheter om jag kör med en HP MicroServer istället för exempelvis en Synology Diskstation DS718+? Vilka är fördelarna med en HP MicroServer istället för Synologyn egenltigen? Antar att man kan använda Synologyn till övervakning, backup, mediautrymme samtidigt om man vill ändå?

Skrivet av Kr^PacMan:

Väldigt seriöst bygge. Men det verkar som om många av switcharna inte har särskilt mycket utrymme för expansion? När jag bygger försöker jag alltid dra på antalet portar/APs och liknande, så att man slipper göra om jobbet om 1 år eller så.

Det kommer gå väldigt mycket trafik mellan switcharna, har du funderat på att ansluta dem med fiber istället kanske?

Jo du har rätt i det att portarna snabbt kan ta slut där. Funderar i så fall på att köra valfri ful-switch från den switchen som får slut på platser för att utöka. Exempelvis datorerna på ovanvåningen. Borde väl fungera..

Ang. fiberanslutning mellan switcharna så låter det lite overkill i mina öron.. Kör nu med CAT6-kabel. Ca 25 meter mellan varje switch. Borde väl fungera?

Skrivet av erifri:

Om du kan tänka dig att använda dom medföljande PoE-injektorerna istället för att ha det i switcharna skulle jag rekommendera att köpa tre Mikrotik CSS326 (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4116159) och dra 10gbe fiber mellan istället.

Tre switchar, 100m fiber och 6 transceivers får du för 4000-4500kr. Förutom två SFP+ portar per switch har varje switch 24 portar 1gbe koppar.

Intressant med switcharna! Är dock lite sugen på att köra allt Ubiquiti. Frågan om det blir så stor skillnad i överföringen. Var hittar jag lämpligt fiber i så fall, aldrig funderat över det ens. Räcker inte CAT6-kabeln jag har? Tycker att det kanske ändå inte är så extremt mycket trafik som ska igenom?

Visa signatur

EPoX EP-8RDA+[¤]Athlon XP 2100+[¤]TwinMOS PC3200 m/Winbond[¤]Radeon 9700[¤]Antec 480W[¤]Vattenkylning[¤] 3D Mark 2001 SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av erifri:

Om du kan tänka dig att använda dom medföljande PoE-injektorerna istället för att ha det i switcharna skulle jag rekommendera att köpa tre Mikrotik CSS326 (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4116159) och dra 10gbe fiber mellan istället.

Tre switchar, 100m fiber och 6 transceivers får du för 4000-4500kr. Förutom två SFP+ portar per switch har varje switch 24 portar 1gbe koppar.

Med S+RJ10 så kan du få 10 Gbps med en bra kopparkabel...

Permalänk
Medlem

Mycket trafik? jag ser 6 kameror och en tv. det är under 100mbit/s totalt. Ser inte var behovet av 10Gbit/s kommer ifrån. Ser jag något problem så är det att det inte finns någon möjlighet för expansion då alla portar är upptagna. och om @CreaTioN isåfall väljer att köpa större UniFi switchar kan han dra dubbla nätverkskablar och få en aggregerad trafik på 2Gbit/s OM det nu skulle bli så mycket trafik att det behövs.

Permalänk
Skrivet av CreaTioN:

Okej låter lite intressant men förstår inte riktigt hur du menar ändå. Varför slipper jag ha flera olika fyskiska enheter om jag kör med en HP MicroServer istället för exempelvis en Synology Diskstation DS718+? Vilka är fördelarna med en HP MicroServer istället för Synologyn egenltigen? Antar att man kan använda Synologyn till övervakning, backup, mediautrymme samtidigt om man vill ändå?

Vet egentligen inte fördelarna, men det e enligt mig roligt att ha något att pilla med!

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.