Testpilot: EVGA Z370 FTW och Z370 Micro ATX

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: EVGA Z370 FTW och Z370 Micro ATX

Det har blivit dags att testa moderkort och testpiloten "DavidtheDoom" tittar närmare på två modeller från EVGA, nämligen Z370 FTW och Z370 Micro ATX.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Ser fint ut

Permalänk
Inaktiv

Kul med fler recensioner av testpiloter! Hoppas på en recension av moderkortet Nzxt N7 Z370

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Geeks Gaming

Riktigt snyggt och stilrent moderkort faktiskt! kul!

Permalänk
Inaktiv

Dyrt, men det ser bra ut. Jag tycker snarare det har gått emot att dagens ATX kort oftast inte utnyttjar utrymmet.

På moderkortet finns även diverse knappar som en start-, reset- samt återställningsknapp för BIOS/UEFI. Det finns självklart även två BIOS-profiler som går att välja mellan med en brytare.
Det borde nästan vara lagstiftat, nå grymt bra det.

Permalänk
Avstängd

Varför ser alla moderkort så tråkiga & intetsägande ut nu för tiden? 🤔
Så här skall ett moderkort se ut: 🧐

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Varför ser alla moderkort så tråkiga & intetsägande ut nu för tiden? 🤔
Så här skall ett moderkort se ut: 🧐
http://www.bilddump.se/bilder/20180224121848-83.226.61.133.jpg

Åhh Gigabyte med sina blåa kretskort samt en massa olika färger på sina flänsar. How i missed thee (not really).

Seriöst.. Såg ut som någon femåring gått bärsärkagång med målarpenseln på dagis. Inget matchade eller ens hade samma kvalité av färgton. Såg horribelt ut.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Snygga kort men för dyra för min smak. För 1200-1500 får jag kort med allt jag behöver.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Proffsig recension som vanligt.
Håller med recensenten om att fokus på funktion och avsaknad av RGB välkomnas.

Permalänk
Medlem

Står "USB 3.2 Gen1" på sid. 2, måste väl vara tvärtom, "USB 3.1 Gen2" (är det väl som är 10Gb/s, USB 3.2 är väl 20Gb/s)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Åhh Gigabyte med sina blåa kretskort samt en massa olika färger på sina flänsar. How i missed thee (not really).

Seriöst.. Såg ut som någon femåring gått bärsärkagång med målarpenseln på dagis. Inget matchade eller ens hade samma kvalité av färgton. Såg horribelt ut.

Det ser ut som kortet är inriktat på funktion istället för utseende. Jag välkomnar tydligt färgmärkta kontakter för enkel installation då det ändå ska sitta i en svart låda hemma hos mig.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av p0tatis:

Står "USB 3.2 Gen1" på sid. 2, måste väl vara tvärtom, "USB 3.1 Gen2" (är det väl som är 10Gb/s, USB 3.2 är väl 20Gb/s)?

Ibland slinker saker igenom. Använd funktionen "skicka rättelse" på artikeln så går det fortare för oss att se!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Bra recensioner och bra kort! Jag måste verkligen säga att jag gillar konceptet med liggande ATX-anslutning som det är på EVGA Z370 Micro ATX.

Visa signatur

Hörlurssetup: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Setup jobbet: Hegel HD11 + Argon HA1 + AKG K701
Sambons ljud: O2+ODAC + AKG K712
Övrigt grejs: Little Dot MKIII, JDS cMoyBB, Q701, K319, K240
Vadå AKG fanboy? Har ett faktiskt ett par DT770 också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Varför ser alla moderkort så tråkiga & intetsägande ut nu för tiden? 🤔
Så här skall ett moderkort se ut: 🧐
http://www.bilddump.se/bilder/20180224121848-83.226.61.133.jpg

Ja, jag saknar främst när Asus hade sina ljusblåa moderkort.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Maximo:

Det ser ut som kortet är inriktat på funktion istället för utseende. Jag välkomnar tydligt färgmärkta kontakter för enkel installation då det ändå ska sitta i en svart låda hemma hos mig.

Det jag gillar är att alla anslutningar på moderkortet är minutiöst markerade med text. Den enda färgkodade kontakten är den för frontpanelkablarna. Även informationen på M.2-anslutningarna som beskriver vilka Sata-anslutningar som stängs av känns som en frisk vind bland alla moderkort med täckplåtar som sitter över hela moderkorten.

edit: Typo
Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Varför har inte alla moderkort liggandes 24-pin och USB 3.0 kontakter?

Permalänk
Medlem

@pålis: Bra iakttagelse av dig och bra fråga. Får hoppas att fler tar efter, även på lite billigare kort.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

är det bara jag i hela €#"%% världen som vill ha ett snabbare integrerat nic?
Behöver inte ens vara 5 eller 10 utan tom 2.5 skulle vara ett uppsving...
Chippet kostar ju inget nu för tiden!!!

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av pålis:

Varför har inte alla moderkort liggandes 24-pin och USB 3.0 kontakter?

I många fall blir det en brytande rörelse för att dra loss (den ofta väldigt envisa) ATX24-kontakten, istället för en dragande rörelse, om kontakten läggs ned. Ännu värre blir det i mindre chassin, att koppla in är inte så krångligt men att avlägsna den utan att demontera hela datorn är inte alltid så roligt.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av pålis:

Varför har inte alla moderkort liggandes 24-pin och USB 3.0 kontakter?

Slitagefaktor men även krav på att chassit stödjer kontakterna. T ex skulle man vara tvungen att ha utrymme mellan nedersta kanten på moderkortet och eventuellt nätaggregat eller täckkåpa.

Skrivet av Spiffman:

är det bara jag i hela €#"%% världen som vill ha ett snabbare integrerat nic?
Behöver inte ens vara 5 eller 10 utan tom 2.5 skulle vara ett uppsving...
Chippet kostar ju inget nu för tiden!!!

En stor del av det är nog kopplat till antalet PCIe-banor som är tillgängliga. På ATX-kortet i recensionen så framgår det ju att bland annat Sata-anslutningar och PCIe-platser stängs av när M.2-anslutningarna används. Detta är då antalet PCIe-banor tillgänliga inte räcker till.

Detta går att kringgå genom att använda en PCI Express-multiplexer, ofta kallat PLX-brygga (vilket dock en multiplexer av ett specifikt bolag). Priserna på PLX-bryggorna och effektanvändningen är inte försumbar. Det går att läsa en hel del i min testpilot MSI B150M Mortar.

Jag instämmer dock, hade varit trevlig om fler moderkort kommer med 2.5/5/10 Gbps-anslutningar. Många av de dyrare X370 och threadripper-moderkorten är faktiskt utrustade med bättre NICs, jag tänker mig att det delvis har att göra med antalet tillgängliga PCI express-banor.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Kör med EVGA's micro 2 x99, samma sak där med att hitta butiker i sverige som säljer det, allt är bra förutom fläktstyrningen även på de kortet typ! Riktigt stilrent dock

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Skrivet av Adnerhill:

Kör med EVGA's micro 2 x99, samma sak där med att hitta butiker i sverige som säljer det, allt är bra förutom fläktstyrningen även på de kortet typ! Riktigt stilrent dock

Ja Micro2 är riktigt snyggt, men om alla EVGA har lite kass fläktstyrning så kommer jag aldrig att lämna ASUS.
mATX kortet i testet här har inget som lockar till inköp, hoppas de rycker upp sig till z390.

Permalänk
Medlem

Det verkar inte vara någon som säljer dessa kort i sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Ja Micro2 är riktigt snyggt, men om alla EVGA har lite kass fläktstyrning så kommer jag aldrig att lämna ASUS.
mATX kortet i testet här har inget som lockar till inköp, hoppas de rycker upp sig till z390.

Kan hålla med om det, ville ha asus matx ws kort från början men de kostade typ 2 tusen kronor mer så Men hade bara gjort deras menyer bättre med bland annat fläktstyrningen så hade de varit riktigt bra kort! När jag köpte mitt x99 kort hittade jag inte äns fläktstyrningen i menyerna och stog inget om de i instruktionsboken (vad jag kunde hitta) slutade med att jag köpte nzxt's fläkt hub som man kan justera on the go med mjukvara, detta ska ju självklart inte behövas när man köper så pass dyra moderkort! Vi får hoppas dom bättrar sig!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |