Ångerrätt vid "hämta i butik"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dawelio:

Enkelt och kort svarat; Köp inte hos Webhallen, dem har värdelös policy och ännu sämre kundservice.
Förstår inte varför så många går till dem, ända fördelen dem har är att dem har butiker i relativt bra lägen. Dock har NetOnNet etc kommit till det stadiet numera, så ser absolut ingen anledning och/eller varför man ska gå till Webhallen.

Alltså folk drar denna sammanfattning om alla butiker och alla varumärken som finns här på forumet.. Köp inte här och där akta för det och det.. Så är det.. Skulle man lyssna på alla så får man helt enkelt skita i elektronik över huvud taget..

Jag tror dock webhallen överlever pga deras nisch mot just spel. Förhandsbokningar och annat roligt man ser i butikerna när man är där. Spelkvällar osv. Och som du säger ligger dom ofta centralt i stan så den vanliga konsumenten som vill köpa ett par hörlurar eller en extern hårddisk kan svänga förbi dom enkelt..

Men för oss mer hardcore här på forumet generellt så vet vi att det finns fler alternativ och vissa lämpar sig bättre enligt min erfarenhet.. Och andra här tydligen också.. Men man kan fortfarande inte säga till alla att "köp inte där" för de har kanske inte samma krav som vi har..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Rakapparat är en hygienprodukt. Helt andra regler här..

Angående rakapparater och ångerrätt:

"Konsumentverket anser till exempel att meningarna om beskaffenhet och att varan snabbt kan försämras ska tolkas som att det framförallt rör sig om livsmedel.

Det gjorde dock inte företaget Siba. Fram till SvD.se:s påpekande tolkade de istället lagen som att det rör sig om mat- och hygienprodukter, och i det begreppet lade företaget in både grillar, mixar och rakapparater.

Därmed föll ångerrätten på de produkterna – något som Konsumentverket anser är tveksamt.

– Undantaget i lagen gäller mat som kan bli dålig. Det handlar knappast om grillar, mixar och rakapparater, säger Cecilia Norlander, jurist på Konsumentverket, till SvD.se." - https://www.svd.se/natkunder-luras-pa-angerratten

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

fortfarande inte hört vad det var för någon produkt TS köpte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

@jnsson: ok tack för upplysningen. Det är alltså betalningen som representerar hela köpet. Alltså med andra ord betala online och köpet är gjort och distansavtal gäller.

Det är var avtalet sluts som avgör, därav namnet "Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler".

Det finns i nämnda lag en paragraf, 2 kap. 9§, som lyder:

"Vid distansavtal som ingås på en webbplats är konsumenten bunden av en beställning som medför en betalningsförpliktelse endast om förpliktelsen har tydliggjorts före beställningen och konsumenten uttryckligen har påtagit sig förpliktelsen."

Hade Webhallen informerat om att onlinebeställningen är bindande, och kunden accepterat detta, så hade ett köpeavtal (tillika distansavtal) slutits även om varan sedan hämtats och betalats i deras butik.

Webhallen tydliggör dock motsatsen, dvs att betalningsförpliktelse inte föreligger när man beställer på nätet för avhämtning i butik.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Skrivet av aaaaaaaaaa:

fortfarande inte hört vad det var för någon produkt TS köpte.

han vill antagligen inte "outa" sig själv innan han går till butiken.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

I Distansavtalet står det att man uteslutande ska kommunicera via distans och att det gäller utanför deras lokaler. När man betalar varan i deras butik är man i deras lokal och då borde inte distansavtalet uppfyllas.

Permalänk
Medlem

@dawelio se mitt pm gällande gpu.

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av n3crosis:

I Distansavtalet står det att man uteslutande ska kommunicera via distans och att det gäller utanför deras lokaler. När man betalar varan i deras butik är man i deras lokal och då borde inte distansavtalet uppfyllas.

Betalningen är dock en följd av avtalet, inte en del i processen att sluta avtal. Det är kommunikationen fram tills ett avtal föreligger som måste ske på distans för att avtalet skall anses som ett distansavtal.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekl3M:

Tjena

Köpte en pryl idag från webhallen där jag lade ordern online och valde "Hämta i butik" varpå jag gick och hämtade ut den.

Jag undrar nu om det är så att ångerrätten gäller? Räknas detta som ett distansköp? Jag har öppnat och testat produkten men den är inte vad jag förväntade mig.

Någon som vet?

Det är klart det är ett distansköp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Det är klart det är ett distansköp.

Men sluta komma med felinformation. Det är var man betalar som bestämmer vilken typ av avtal det är.

Edit: Eller egentligen inte riktigt så enkelt. Med tanke på att han inte har ingått ett köpavtal på distans så gäller inte lagen här. Hade det varit ett krav på honom att komma och hämta produkten så hade det nog sett annorlunda ut.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Här har Hallåkonsument skrivit kring ärendet.
Webhallen har en tidsgräns, dvs de håller bara produkten en viss tid och hämtar du inte före dess så är den inte längre reserverad. Därför kan det ses som en reservation..
Lättast är ju att kolla med Webhallen och konsumentrådgivningen som kan gå igenom det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

Fast samtidigt så är det inte så kul att få tillbaka använda rakapparater, eltandborstar och dylikt. Jag har jobbat på "andra" sidan, det är fullt förståeligt att man inte vill ta tillbaka en använd vara.

Hygienartiklar såsom rakapparater, tandborstar och dylikt inkluderas i princip aldrig i öppet köp och aldrig i distansköpslagens ångerrätt såvida förpackningen inte är helt obruten, så att "få tillbaka" använda produkter i dessa kategorier är inte ett problem.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Jag har forskat lite angående vad som gäller men inte blivit klokare av vad som faktiskt gäller haha.

Vad jag dock hittat är ett ARN beslut som beslutat till kunds fördel gällande en telefon som bokats på nätet och hämtad och betald i butik dvs att distansavtalslagen gällde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Men sluta komma med felinformation. Det är var man betalar som bestämmer vilken typ av avtal det är.

Edit: Eller egentligen inte riktigt så enkelt. Med tanke på att han inte har ingått ett köpavtal på distans så gäller inte lagen här. Hade det varit ett krav på honom att komma och hämta produkten så hade det nog sett annorlunda ut.

I normalfallet har du rimligtvis rätt, om man köper på nätet, normalt via en webbshop, och äveb betalar där så lär det vara ett distansköp oavsett om man hämtar det hos butiken eller hos ett ombud.