Speldator ~ca 15000:- inkl. skärm

Permalänk
Medlem

Speldator ~ca 15000:- inkl. skärm

Hej, dags för ännu men tråd om lämpliga delar för en speldator.

Spel som kommer att spelas för tillfället är CS:GO, Fortnite osv men ska vara användbar flera år framöver.

Har försökt uppdaterat mig i ämnet under två dagar och har kommit fram till ett första utkast. Jag hamnade ganska nära vad många av ni användare föreslår.

Grunden blir i5 8600K men där Ryzen 5 1600 kommer in som en bubblare. Vill även ha synpunkter på cpu-val om någon annan modell inom i5-familjen är mer lämpade, lika så på motsatt planhalva, Ryzen.

CPU: Intel i5 8600K - 2390:-
Moderkort: Asus Prime Z370-P 990:-
RAM: Corsair Vengeance 3000mhz DDR4 2x8gb 1990:-
PSU: Seasonic 750W Gold 1061:-
Chassi: Fractal Design Define C 778:-
SSD: Samsung 960 250gb M2 1249:-
Grafikkort: EVGA 1060 3gb 2599:-
Skärm: AOC G2460PG 3604:-

Totalt: 14661

Åsikter på varje kategori ifrån er användare för att få en mer välbalanserad konfiguration.

CPU: Byta till Ryzen i någon form och få ner priset alternativt att använda en annan i5-variant.
Moderkort: Bra pris för ett bra moderkort, blir det i5 8600K så känns det som ett bra alternativ.
RAM: Vad tappar man om minnet landar på 8gb istället för 16gb och även frekvensen på modulerna. Man sparar 100:- om man kliver ner till 2400mhz.
PSU: Jag själv är svag för Seasonic men är dåligt uppdaterat på marknaden, vilken är pris/prestandabomberna nu för tiden?
Chassi: Gick på vad prisjakt föreslog och tyckte att priset låg rätt. Andra alternativ?
SSD: Kliva ner till sATA-gränssnittet istället eller kanske byta fabrikat? OCZ går bort då mina egna erfarenheter säger 2/2 trasiga strax efter garantitiden gått ut.
Grafikkort: Dålig koll. Är ett 1060 inte i paritet med resten konfigurationen? Vilket Radeon-kort är minst lika bra?
Skärm: Skall vara till för gejming och runt 24" då 27" och prestanda drar iväg i pris.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

@DoRRiuS:

Sjukt nöjd med i5-8600k själv, just saying tror den presterar bättre i spel än Ryzen också för den delen.

Några övriga kommentarer:
* 16GB ram, inte mindre... Frekvensen kan du möjligtvis tumma på men absolut inte mängden idagsläget, och för 100kr är det inte värt att gå ner i frekvens heller i mina ögon.

* PSU kan du spara en slant på, gå ner till 500-600W för 600-700kr, finns många bra modeller bland annat Corsair som jag tror är en av de populäraste.

* SSD, M.2 är ju knappast nödvändigt så du kan gå ner till en vanlig SSD utan att märka skillnad. Samsung är ett bra märke överlag.

* Burk: De brukar ha R4-R5 på rea typ jämt för 799-899kr om du vill ha deras "standard" istället för deras "budget". Men osäker på hur bra just C är, det kanske är kanon

* Skärmen verkade dyr, men 24" 120+hz (G-sync om priset tillåter och du kör med Nvidia kort såklart, men inget krav i mina ögon om budget ska hållas).

* Grafikkort är ju lite baserat på spel/skärm, men kan du gå ner på PSU samt SSD så kaaaaanske du kan klämma in ett 1070, tips är ju att kika begagnat marknaden också.

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordin:

@DoRRiuS:

Sjukt nöjd med i5-8600k själv, just saying tror den presterar bättre i spel än Ryzen också för den delen.

Några övriga kommentarer:
* 16GB ram, inte mindre... Frekvensen kan du möjligtvis tumma på men absolut inte mängden idagsläget, och för 100kr är det inte värt att gå ner i frekvens heller i mina ögon.

* PSU kan du spara en slant på, gå ner till 500-600W för 600-700kr, finns många bra modeller bland annat Corsair som jag tror är en av de populäraste.

* SSD, M.2 är ju knappast nödvändigt så du kan gå ner till en vanlig SSD utan att märka skillnad. Samsung är ett bra märke överlag.

* Burk: De brukar ha R4-R5 på rea typ jämt för 799-899kr om du vill ha deras "standard" istället för deras "budget". Men osäker på hur bra just C är, det kanske är kanon

* Skärmen verkade dyr, men 24" 120+hz (G-sync om priset tillåter och du kör med Nvidia kort såklart, men inget krav i mina ögon om budget ska hållas).

* Grafikkort är ju lite baserat på spel/skärm, men kan du gå ner på PSU samt SSD så kaaaaanske du kan klämma in ett 1070, tips är ju att kika begagnat marknaden också.

Tack för din åsikt, tar med mig dom till nattskiftet på jobbet så ska vi dividera vidare.

Det som är inhandlat är i5 8600K, Asus Prime Z370-P, Fractal Design Define C och Seasonic Gold 650w.

3000mhz 2x8gb RAM verkar vara spikat men det som är öppet är val av grafikkort, SSD och skärm.

Det stora problemet ligger i tillgång på grafikkort har vi märkt. Siktet är inställt på ett okej prissatt 1080 alternativt 1070. Riktigt trist detta med att spelarna blir utan grafikkort pga. kryptovalutabrytning.

En samsung SSD med sata-gränssnittet är också i kikaren, även om M2 kittlar.

När det gäller skärm så är han sugen på en 144hz G-sync-variant runt 24".

Nytillkommet är kylare för CPU då den förbackningen inte var boxad med kylare.

Cooler Master eller Be Quiet! populära kylare ligger bra till känns det som.

Permalänk
Medlem

@DoRRiuS:

Just CPU kylare finns det många populära och bra fläktbaserade modeller runt 400-700kr som funkar kanon!
(Tänk dock på att leverantörer så som Inet inte monterar tyngre kylare om de ska bygga den åt dig).

Såklart M.2 kittlar, men jag kör själv en och märker ingen skillnad, det är coolt det kan jag inte argumentera emot men kör man efter budget skulle det varit det första som rök i mina ögon då det get 0 prestanda.

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordin:

@DoRRiuS:

Just CPU kylare finns det många populära och bra fläktbaserade modeller runt 400-700kr som funkar kanon!
(Tänk dock på att leverantörer så som Inet inte monterar tyngre kylare om de ska bygga den åt dig).

Såklart M.2 kittlar, men jag kör själv en och märker ingen skillnad, det är coolt det kan jag inte argumentera emot men kör man efter budget skulle det varit det första som rök i mina ögon då det get 0 prestanda.

Lägesrapport och shopping-spree under natten.

Corsair V RGB 2x8gb DDR4 3000mhz
Samsung 960 evo 250gb M2
Cooler Master 212 Evo
AOC G2460PG

Det som är kvar är nu grafikkort och där ser det mörkt ut, då inget datum hos butikerna verkar vara spikat.

Ska man gå ner till 980 ti 6gb för runt 5000:-? Samma eller lite snabbare prestanda mot 1070 8gb om man googlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DoRRiuS:

Lägesrapport och shopping-spree under natten.

Corsair V RGB 2x8gb DDR4 3000mhz
Samsung 960 evo 250gb M2
Cooler Master 212 Evo
AOC G2460PG

Det som är kvar är nu grafikkort och där ser det mörkt ut, då inget datum hos butikerna verkar vara spikat.

Ska man gå ner till 980 ti 6gb för runt 5000:-? Samma eller lite snabbare prestanda mot 1070 8gb om man googlar.

Hmmm tror du får ett 1080 för närmare 6000kr. Gigabyte GTX 1080 WindForce 8GB
Verkar vara mycket som kommer i Mars (lager mässigt).

980Ti är väl inte dåligt, men 5000kr låter mycket för ett gammalt kort

Man får väl spana på ett av Sweclockers speltester och avgöra vad det är värt:

Mvh

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -