Unifi AP, controller, EdgeRouter? Tips mottages tacksamt

Permalänk
Medlem

Unifi AP, controller, EdgeRouter? Tips mottages tacksamt

Jag har nyligen lärt mig att det finns något som heter "controller" i wifi-sammanhang, och att denna bl.a. har som uppgift att centralisera konfig, men också att underlätta handover mellan accesspunkterna. Poängen har jag uppfattat som att t.ex. mobiltelefoner ska bli snabbare på att hela tiden växla över till din AP som faktiskt har bäst signalstyrka när man rör sig i hemmet.

Är det rätt uppfattat? Tacksam för förklaring annars...

Jag har två stycken Unifi AP och det finns tydligen en controller-programvara "UniFi 5.6.30 Controller" som kan köras på Windows, Mac eller Linux. Jag har nog installerad den på min PC någon gång mest för att kolla, men den står ju absolut inte alltid igång, och jag har definitivt inte controller-programvaran startad hela tiden.

Sååå... nu tänkte jag att jag kanske borde installera Linux-versionen på min ena NAS. Tyvärr verkar jag inte kunna göra det på mina simpla gamla burkar - för Synology krävs t.ex. Docker, som inte verkar stödjas på DS213.

Så läste jag i en tråd nyss här att de har en "EdgeRouter" också. Ingår det controller-funktionerna för Unifi AP där?

Jag har behov av en ny router, så det skulle kunna passa fint...

Mitt hemmanät är fyra Windows 10 PC, två NAS (Synology DS213 och QNAP TS 119P), en nätskrivare, en Minix teve-burk. Tre ZyXEL-switchar. Anslutet via Bahnhof fiber 100/100. Två av oss spelar en hel del, t.ex. Overwatch, Minecraft, Fortnite... Kollar förstås film också. Jag jobbar hemifrån och tankar ofta filer hit och dit. Trådat när till NAS, PC, skrivare (ska bli till Minixen också), trådlöst mest för mobilerna (och Minixen än så länge).

Det har funkat bra, men min gamla Asus RT-N56U-router verkar inte riktigt stabil längre.

Tacksam för tips/rekommendationer för bra ny router som jobbar bra med mina Unifi AP och löser problemet att ha någonstans att ha controller till dessa rullande...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krilbe:

Så läste jag i en tråd nyss här att de har en "EdgeRouter" också. Ingår det controller-funktionerna för Unifi AP där?
Jag har behov av en ny router, så det skulle kunna passa fint...

Nej, men det är bra routrar i alla fall.

Du kan köpa en sån här om du alltid vill ha den igång annars
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4652289

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Du kan köpa en sån här om du alltid vill ha den igång annars
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4652289

Tack för tipset! Är det alltså bara att plugga in den i någon switch, och konfigurera den?

Jag har egentligen inget moln-behov - vad är det man kan ha det till? Vad kan man göra?

Permalänk
Medlem

Tror att Controller ingår i UNIFI routrarna, dock ej i Edgeroutrarna.
Man kan även köra controller virtuellt i AWS Amazon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krilbe:

Tack för tipset! Är det alltså bara att plugga in den i någon switch, och konfigurera den?

Jag har egentligen inget moln-behov - vad är det man kan ha det till? Vad kan man göra?

Du kan köra Unifi-controllern på den så du slipper ha en dator som står och tuggar med den igång dygnet runt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Du kan köra Unifi-controllern på den så du slipper ha en dator som står och tuggar med den igång dygnet runt.
https://i.imgur.com/RPZZW1G.png

Jo, jag såg det, men det jag undrade var snarare vad moln-bitarna tillför. Är det bara att man administrera/övervaka sina AP utifrån nätet? Eller något annat?

Permalänk
Avstängd

Controllern behövs enbart för administration, dvs sätta upp en AP samt uppgradera firmware. För övrigt behövs den inte.

Många hemnördar vill iaf ha statistik/övervakningsbiten och då kan man köra med en Raspberry Pi.

Sen sitter det då Ubiquiti utrustning hos företag och då behöver man kraftfullare lösningar för att hantera olika företag samt kanske hundratals AP'n och då kan eventuellt en molnlösning vara att föredra.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

@Krilbe Edgerouter har en egen controller i varje enhet och går inte att ta in i Unifi Controller, då behövs en Unifi Safety Gateway.

En CK kan vara bra att ha om man inte redan har en dator som står på dygnet runt och man vill ha statistik mm eller vill använda gäst-nät med inloggning. I övrigt tuggar allt på även om controllern är avstängd, den behövs alltså inte för daglig drift.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Okej, så controller i hemmafallet är mest för statistik/rapporter.

Men hur är det med handoff mellan olika AP då?

Jag upplever att vi ofta har dålig signalstyrka på våra mobila enheter i den "bortre" delen av huset, trots att vi har en AP placerad där. Fick för mig att det kanske beror på att enheterna "hänger kvar" på AP:n som är i "första" änden av huset.

Kan man kontrollera på något sätt vilken AP som eneheten sitter på? Olika SSID? Eller göra man tröskeln för byte högre då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krilbe:

Okej, så controller i hemmafallet är mest för statistik/rapporter.

Men hur är det med handoff mellan olika AP då?

Jag upplever att vi ofta har dålig signalstyrka på våra mobila enheter i den "bortre" delen av huset, trots att vi har en AP placerad där. Fick för mig att det kanske beror på att enheterna "hänger kvar" på AP:n som är i "första" änden av huset.

Kan man kontrollera på något sätt vilken AP som eneheten sitter på? Olika SSID? Eller göra man tröskeln för byte högre då?

Använd samma SSID men sänk signalstyrkan på den första accesspunkten, dvs den du tror att du fastnar på.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

UNMS är en typ av controller för edge.
Kör en vm maskin under debian med både UNMS och unifi-controller fungerar helt lysande.

Permalänk
Medlem

Jag har försökt läsa om Ubiquiti-produkterna på deras webb. Jag ser att AP-grejerna är några generationer förbi vad jag har hemma. Mina gamla UniFi AP har tydligen inte ens 5 GHz, vilket jag trodde de hade...

Jag funderar på att köpa två nya UniFi AP-AC-LITE eller möjligen AP-AC-PRO.

Jag har koll på att UniFi Controller används för att konfigurera AP-enheterna och övervaka driften, kolla anslutna klienter, uppgradera firmware osv. Men jag ser ingenstans om UniFi Controller också tar aktiv del i den dagliga driften av AP-enheterna, typ hjälper till att styra vilka klienter som kopplas till vilka enheter, hantera hand-off osv. Min gissning är att detta hanteras helt autonomt av AP-enheterna. Har jag rätt?

Det har sagts mig att just hand-off på enklare (kontroller-lösa) AP ofta är lite "slö", så att en mobil enhet som man flyttar runt tenderar att hålla kvar sin befintliga AP även om det finns en annan som har bättre signalstyrka. Det vill jag självklart undvika. Så min fråga är då egentligen hur detta funkar med UniFi-produkterna, dels mina gamla, dels de nya jag refererade ovan, och om det spelar någon roll ifall UniFi Controller är igång eller inte.

Sedan är det då routern. Jag har kikat på EdgeRouter och tycker att ER-X eller ERLite-3 borde duga för mig - jag har inte så stora jättestora behov. Men sedan såg jag att UniFi Controller sade att jag behövde en UniFi Security Gateway för att kunna visa en diagramtyp. Vad är det undrade jag då. Kikade lite och blev faktiskt inte riktigt klok på vad som skiljer Security Gateway och EdgeRouter. Vad är det som skiljer dem åt och vad är det jag ska ha mellan mitt LAN och internet?

Jag har f.n. inte behov av DMZ, port fwd, DynDNS, VPN, och tror inte jag kommer att få sådana behov heller. Använder alltså egentligen bara brandväggen och DHCP:n, samt givetvis routing så att lokal trafik inte går ut på nätet och vice versa. EdgeRouter eller SecurityGateway??

Permalänk
Medlem

Det spelar ingen roll om controllern är igång. Confa upp och ta bort om du inte är intresserad av stats etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Det spelar ingen roll om controllern är igång. Confa upp och ta bort om du inte är intresserad av stats etc.

Tack!

Någon som vet hur det ligger till med det andra - EdgeRouter kontra Security Gateway?

Permalänk
Medlem

USG knyter in i unifi appen toksnyggt med graph och config etc medan edgerouter är helt fristående.
Jag tycker du ska gå loss på en USG, AC Pro och sätt upp en controller (helst linux varianten, windowsvarianten är skit).

Då administrerar du hela rasket från en sida/app.
Har du dessutom deras switch så ser du i detalj vad trafiken spenderas på

Permalänk

Satsa USG och AC Pro kör själv full out unifi setup hemma med USG, 3st 8 portars POE switchar och en AC Pro samt G3 Övervaknings kameror samt en cloud key.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

OK, jag hajar fortfarande inte vad som skiljer USG och EdgeRouter, bortsett från att den förstnämnda hanteras via UniFi Controller.

Vilken USG-modell tycker ni jag ska ha då?

Jag behöver egentligen bara en RJ-45 på den, för det står redan en switch precis bredvid. Om jag skulle avlägsna den switchen skulle jag behöva 3 st RJ-45.

På ett annat ställe har jag behov av switch med totalt ~10 portar (USG, skrivare, två datorer, två NAS, två AP, tevebox, samt reservuttag). Kanske borde ersättas av två switchar på separata ställen i huset, och dess borde stödja PoE till AP.

CloudKey.... Tja... kanske det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krilbe:

OK, jag hajar fortfarande inte vad som skiljer USG och EdgeRouter, bortsett från att den förstnämnda hanteras via UniFi Controller.

Vilken USG-modell tycker ni jag ska ha då?

Jag behöver egentligen bara en RJ-45 på den, för det står redan en switch precis bredvid. Om jag skulle avlägsna den switchen skulle jag behöva 3 st RJ-45.

På ett annat ställe har jag behov av switch med totalt ~10 portar (USG, skrivare, två datorer, två NAS, två AP, tevebox, samt reservuttag). Kanske borde ersättas av två switchar på separata ställen i huset, och dess borde stödja PoE till AP.

CloudKey.... Tja... kanske det.

Kör på den lila USGn.
Sen kan du använda en raspberry pi för att köra kontrollern på.

Och för att få bra överlämning mellan accesspunkter behöver kontrollern vara på hela tiden, annars blir det som du redan har det.

Det är inte direkt någon mer skillnad mellan USG och Edgerouter än att den första behöver en kontroller för konfiguration och den andra har ett eget gränssnitt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Gigabyte Z170X-UD3 | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2400Mhz | EVGA GTX 980Ti Hybrid | Samsung 950 PRO 256GB | Noctua NH-D15 | EVGA G2 750 | Fractal Design Define R5

Permalänk
Skrivet av Krilbe:

Jag har f.n. inte behov av DMZ, port fwd, DynDNS, VPN, och tror inte jag kommer att få sådana behov heller. Använder alltså egentligen bara brandväggen och DHCP:n, samt givetvis routing så att lokal trafik inte går ut på nätet och vice versa. EdgeRouter eller SecurityGateway??

Valfri gammal konsument-router som du stänger av WiFi på borde uppfylla dina krav. Välj annars EdgeRouter om du tycker det är roligt med mycket inställningsmöjligheter eller USG om du vill ha allt på Unifi Controller. ER-X är billigare och flexiblare än ER-lite om du inte behöver routa i 1Gbit full duplex. ER-X SFP har ju också passiv PoE för att driva dina AP-AC (ej pro).

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrEkberg:

Valfri gammal konsument-router som du stänger av WiFi på borde uppfylla dina krav. Välj annars EdgeRouter om du tycker det är roligt med mycket inställningsmöjligheter eller USG om du vill ha allt på Unifi Controller. ER-X är billigare och flexiblare än ER-lite om du inte behöver routa i 1Gbit full duplex. ER-X SFP har ju också passiv PoE för att driva dina AP-AC (ej pro).

Ja, det är väl ungarnas spelande och allas filmtittande som möjligen kan sätta kapaciteten på prov. Men vi har bara 100/100 Mbit fiber, så 1 Gbit i routern torde vi ha begränsad nytta av (om det inte är omfattande trafik lokalt, vilket jag förmodar ska räknas in). Men lokal trafik har vi nog sällan särskilt mycket.

Lutar åt USG då, eftersom det kunde kännas bekvämt med samlad admin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Det spelar ingen roll om controllern är igång. Confa upp och ta bort om du inte är intresserad av stats etc.

Skrivet av Zajin:

Och för att få bra överlämning mellan accesspunkter behöver kontrollern vara på hela tiden, annars blir det som du redan har det.

Jaha, detta är ju lite motstridiga svar. Hm...?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

USG är kanske nice om du verkligen insisterar att köra unifi controller.

Dock bör man veta att setup av den kan vara bökigare, sen så adderar man komplexitet. Kanske tappar du anslutning med usg och controller och då blir det bökigare.

Personligen skulle jag gå på en edgerouter. Jag kör visserligen en unifi controller på en linux VM, så den är alltid i gång. Men har man bara 1 accesspunkt kan man lika gärna konfa upp den som stand-alone med unifi appen, du får samma funktionalitet.

Nu för tiden stödjer dess utom edgeroute UNMS som är en slags controller för edgerouters, så då kan du få fancy statestik om du vill det där också.

Märk väl, att varken edgerouter (lite, x, poe5) eller USG orkar pusha speciellt mycke trafik om du ska köra QoS och DPI.

Permalänk
Medlem

OK, så controller behövs förmodligen inte, det verkar ju vara så.

Ang. router så är jag självklart nyfiken på alternativa förslag. QoS är ju en viktig aspekt inser jag nu när jag har läst på lite, och jag antar att DPI är bra av säkerhetsskäl.

Men jag är lite less på Asus, som jag i.o.f.s. har tyckt funkade hyfsat, men jag tycker de pajar hela tiden. Ska man inte förvänta sig mer än några års livslängd på routers?

Förslag på bra routers som gör att två kan se Netflix, samtidigt som dottern spelar Overwatch och en streamar musik, samt fyra PC köra molnbackup och fyra mobiler håller på med allt som de brukar hålla på med...?

Permalänk
Medlem

...och är det lämpligt att blanda olika märken på AP och router, eller bör jag välja samma märke för alltihop?

Permalänk
Medlem

Du har rätt, det var nog gamla zero handoff som behövde kontrollern.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Gigabyte Z170X-UD3 | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2400Mhz | EVGA GTX 980Ti Hybrid | Samsung 950 PRO 256GB | Noctua NH-D15 | EVGA G2 750 | Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

@Krilbe: Blanda inte om du kan undvika det
unifi router är riktigt bra.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Märk väl, att varken edgerouter (lite, x, poe5) eller USG orkar pusha speciellt mycke trafik om du ska köra QoS och DPI.

Kan du ge lite mer detaljer om det? Vad skulle du föreslå istället? Hur mycket är "speciellt mycket trafik"? Kommer jag att choka den med ett par filmstreamar och två som spelar Overwatch samtidigt som alla fyra PC tankar upp backupfiler till molnet? Eller vad... typ?

Permalänk
Skrivet av Krilbe:

Kan du ge lite mer detaljer om det? Vad skulle du föreslå istället? Hur mycket är "speciellt mycket trafik"? Kommer jag att choka den med ett par filmstreamar och två som spelar Overwatch samtidigt som alla fyra PC tankar upp backupfiler till molnet? Eller vad... typ?

QoS och DPI brukar hanteras i mjukvara, och dessa små maskiners CPU orkar inte med för höga hastigheter när de måste göra det i mjukvara och dessutom en massa sådant extrajobb. Jag tror inte att det blir några problem att maxa din 100/100-lina i alla fall. Utan QoS klarar de av att routa upp mot 1Gbit/s (halv duplex för ERX), och har du tillräckligt med bandbredd så behövs ju knappast QoS heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrEkberg:

QoS och DPI brukar hanteras i mjukvara, och dessa små maskiners CPU orkar inte med för höga hastigheter när de måste göra det i mjukvara och dessutom en massa sådant extrajobb. Jag tror inte att det blir några problem att maxa din 100/100-lina i alla fall. Utan QoS klarar de av att routa upp mot 1Gbit/s (halv duplex för ERX), och har du tillräckligt med bandbredd så behövs ju knappast QoS heller.

Den klarar inte 1gbps med QoS påslaget. Det som händer då är att hardware offload stängs av och då ligger man på 300 med lite, ungefär desamma på usg o x

Dock behöver man knappast dpi eller QoS på en 100-100 lina då dom små vinsterna man gör och priset man betalar är ofta ojämn hastighet som kan göra onlinespel frustrerande

Skickades från m.sweclockers.com