Billiga 2G/3G routers?

Permalänk

Billiga 2G/3G routers?

Jobbar i ett projekt där det behövs internet-uppkoppling till en klientdator med en 2G/3G/4G router. I slutändan blir det många klienter som behöver var sin uppkoppling. SIM-korten är köpa buntvis med låga månadskostnader om inte mängden data går över 3Meg (eller vad det nu var). Problemet är att få tag på routers. Den router jag jobbat med i projektet kostar 3000kr. Sen googlar jag och ser routers för typ 400kr. Vad är det för skillnad? Vad ska jag titta efter för routers? Vad avgör prisbilden? Är det modemet för 4G som är dyrt?
Jag behöver port-forwarding och en RJ-45 port. Routern behöver inte inbyggd Wifi.
Jag är inte helt hemma på detta område så därför hör jag mig för.

Permalänk
Medlem

@Sweedland
Hej, flera märken erbjuder det du är ute efter men dovado brukar vara väldigt bra just med sina routrar speciellt när det kommer till 2g/3g/4g, det ända är att du måste ha är simkortet i en sticka och sedan stickan via usb port på dovadon, då den inte stöjder att ha simkortet direkt i.

Finns flertal modeller med olika funktionalitet med antal antenner, usb portar, lan portar m.m men dom flesta från tiny till go till pro erbjuder bra stabilitet du blir inte missnöjd vilken du än väljer att köra på, men som alltid kan vara bra att placera sig i mitten segmentet av prisbilden av produkter.

Anledningen till att dom lämpar sig också är just för dom har brett stöd för olika operatörer färdig konfigurerat bra stöd för många olika usb modem, av den simpla anledningen att dom inriktar sig på folk som vill ha med sig dom och vara portabla, båtar, husbilar och husvagnar.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Skrivet av BaZZe:

Hej, flera märken erbjuder det du är ute efter men dovado brukar vara väldigt bra just med sina routrar speciellt när det kommer till 2g/3g/4g, det ända är att du måste ha är simkortet i en sticka och sedan stickan via usb port på dovadon, då den inte stöjder att ha simkortet direkt i.

Finns flertal modeller med olika funktionalitet med antal antenner, usb portar, lan portar m.m men dom flesta från tiny till go till pro erbjuder bra stabilitet du blir inte missnöjd vilken du än väljer att köra på, men som alltid kan vara bra att placera sig i mitten segmentet av prisbilden av produkter.

Ok. Konstigt att inte SIM-kortssockeln är inbyggd utan de väljer USB-kontakt. Egentligen skulle SIM-kortet sitta svåråtkomligt. Routern kommer att sitta svårt till men ändå offentligt. Den kanske monteras upp straxt under innertak eller långt in uppe på ett manshögt skåp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweedland:

Ok. Konstigt att inte SIM-kortssockeln är inbyggd utan de väljer USB-kontakt. Egentligen skulle SIM-kortet sitta svåråtkomligt. Routern kommer att sitta svårt till men ändå offentligt. Den kanske monteras upp straxt under innertak eller långt in uppe på ett manshögt skåp.

Det är inte konstigt utan flexibelt. Ibland har man USB-modemet direkt anslutet till sin bärbara dator - ibland anslutet till routern för att försörja hela sommarstugan.

Permalänk
Medlem

Finns väldigt få 3g/4g modem med annat än usb som inte kostar skjortan billigast är att köpa lösa modem och routers, typ

https://www.ebay.com/itm/Mini-Portable-3G-4G-Wireless-USB-WiF...

http://cdon.se/hemelektronik/router-wireless-network-tp-link-...

Och ett billigt d link eller huawai modem typ

https://new.webhallen.com/se/product/262039-D-Link-DWM-157-3G...

Permalänk
Skrivet av Myhybris:

Finns väldigt få 3g/4g modem med annat än usb som inte kostar skjortan billigast är att köpa lösa modem och routers, typ

https://www.ebay.com/itm/Mini-Portable-3G-4G-Wireless-USB-WiF...

http://cdon.se/hemelektronik/router-wireless-network-tp-link-...

Och ett billigt d link eller huawai modem typ

https://new.webhallen.com/se/product/262039-D-Link-DWM-157-3G...

Ok. Det behövs en "sticka" med plats för SIM-kortet. Det är själva 3G-modemet. Sen behövs en "router" innanför med ett RJ-45 uttag (eller flera).
Om dessa två sätts ihop i en förpackning blir det dyrt. En kanske dum fråga, varför behövs routern om jag bara har en dator bakom modemet? Kanske för ett annat forum men...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweedland:

Ok. Det behövs en "sticka" med plats för SIM-kortet. Det är själva 3G-modemet. Sen behövs en "router" innanför med ett RJ-45 uttag (eller flera).
Om dessa två sätts ihop i en förpackning blir det dyrt. En kanske dum fråga, varför behövs routern om jag bara har en dator bakom modemet? Kanske för ett annat forum men...

Om du bara har en dator behövs inte routern. Eftersom jag inte alls vet vad du har för utrustning kan det vara värt att nämna ett par saker. En del modem kräver att viss programvara installeras på datorn. En del modem är av Hi-Link-typ och klarar sig utan extraprogram. En sak att se upp med är att datorns USB-port klarar av att leverera tillräckligt med ström till modemet.

Permalänk
Medlem

Bara en heads up om du har tänkt att ha den till monitoreringssystem eller liknande och har tänkt att ha de för att övervaka applikationer.
Håller på med samma saker själv inom jobbet, så har kollat runt lite själv.

Ser att du är ute efter port forwarding, vilket är ganska vanligt.
Men tänk på att du sällan får ett unikt IP med 2,3,4G, utan man samlas ihop i nån pool.
Så att komma åt dina enheter bakom routern med ett IP funkar inte alltid.
Finns såklart abonnemang där du får unikt IP, men det kostar extra.

Har kört Dovado lösning på ett par stationer som står inomhus, 100% uptime på 18 månader.
Annars kör vi ofta Libratum routers, inte billiga men sjukt stabila. Värt det när man inte har råd med downtime.

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

@Sweedland:

Tjaaa Beror på som andra har påpekat om det som behöver internet klarar av att använda ett usb modem behöver du inte någon router extra, allt beror på vad det är för hårdvara du skall förse med uppkoppling. Med tanke på att du typ skulle använda typ "3 meg" så låter det som en rpi eller likvärdigt som samlar in små mängder data av något slag och dom skall klara usb modem

Permalänk

@Myhybris:
Huvvet på spiken. En Rpi bakom modemet. Det finns sw att installera för dessa modem har jag sett. Har inte läst in mig så mkt på det men ser att det finns att gräva i.
Abbonemangen på SIM är fast IP och RPI:n huserar en Apache2. Ansluter m.h.a SSH.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweedland:

@Myhybris:
Huvvet på spiken. En Rpi bakom modemet. Det finns sw att installera för dessa modem har jag sett. Har inte läst in mig så mkt på det men ser att det finns att gräva i.
Abbonemangen på SIM är fast IP och RPI:n huserar en Apache2. Ansluter m.h.a SSH.

Är det en rpi borde det ju räcka med en sådan usb sticka, du behöver alltså inte routern.
Köp billigast möjliga, kanske detta:
https://m.ebay.co.uk/itm/7-2Mbps-Wireless-USB-3G-Network-Mode...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk

Ja. Idén är mkt lockande. Jag kan inte se varför jag ska behöva en router. Inte i nuläget och då det ev. behövs så är det ju bara å använda en sån.

Permalänk
Rekordmedlem

Företag som behöver använda många uppkopplade enheter brukar inte använda vanliga konsumentprylar/abb utan man kontaktar en operatör och en hårdvarutillverkare direkt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Företag som behöver använda många uppkopplade enheter brukar inte använda vanliga konsumentprylar/abb utan man kontaktar en operatör och en hårdvarutillverkare direkt.

Förstår hur du menar men projektet är i en fas där själva konceptet ska utvärderas och "antal-per-år" är alldeles för lågt. Däremot är enheterna som själva datorn hanterar mångdubbelt fler men de är kabelanslutna.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Det hade ju kanske låtit som det optimala om man tänker driftsäkerhet osv men kanske inte för det mindre företaget som inte jobbar med hårdvara/it i första hand, Tex använder en Vvs firma jag jobbar med en rpi och en näve Ds18b20 givare som en enkel logger/larm på en ny större panncentral för att se om värdena är som förväntat och allt funkar som det skall under en testperiod.

Permalänk
Skrivet av Myhybris:

@mrqaffe: Det hade ju kanske låtit som det optimala om man tänker driftsäkerhet osv men kanske inte för det mindre företaget som inte jobbar med hårdvara/it i första hand, Tex använder en Vvs firma jag jobbar med en rpi och en näve Ds18b20 givare som en enkel logger/larm på en ny större panncentral för att se om värdena är som förväntat och allt funkar som det skall under en testperiod.

Hur som helst är anslutet USB-3G-modem på sticka ansluten till RPi:n en gyllene medelväg som kan fungera en längre tid. Krävs arbete i RPi:n vad gäller mjukvaran men då blir det mkt billigare hårdvara utanför.

Permalänk
Medlem

Jag har kört 3/4g routers i sommarstugan i säkert 5 år nu.
Allt från billiga från TP-link till Dovado till egenmeckade lösningar.

Dovadon är den som funkat absolut bäst, och det har i min mening enbart med en enda funktion att göra, och det är att den har en ”watchdog” till uppkopplingen.
Går uppkopplingen ned så startar den om modemet, funkar det ändå inte så bootar den om sig självt.

Nu har jag kört på dovadon i flera år, så konkurrenterna har väl kanske liknande grejer.

Men mitt tips är alltså:
Ska du ha ”oövervakade” routers så se verkligen till att hitta en som kan självläka om det blir något strul på uppkopplingen.

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Jag har kört 3/4g routers i sommarstugan i säkert 5 år nu.
Allt från billiga från TP-link till Dovado till egenmeckade lösningar.

Dovadon är den som funkat absolut bäst, och det har i min mening enbart med en enda funktion att göra, och det är att den har en ”watchdog” till uppkopplingen.
Går uppkopplingen ned så startar den om modemet, funkar det ändå inte så bootar den om sig självt.

Nu har jag kört på dovadon i flera år, så konkurrenterna har väl kanske liknande grejer.

Men mitt tips är alltså:
Ska du ha ”oövervakade” routers så se verkligen till att hitta en som kan självläka om det blir något strul på uppkopplingen.

Det där med WD har jag inte tänkt på ....eller kanske förutsatt att det finns på alla. Men visst kommer de 3G-modem/routers jag sätter ut stå oövervakade.

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Jag har kört 3/4g routers i sommarstugan i säkert 5 år nu.
Allt från billiga från TP-link till Dovado till egenmeckade lösningar.

Är det nåt sånt här du menar?
https://www.ebay.com/itm/Dovado-TINY-3G-4G-LTE-USB-Modem-Mobi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag har kört 3/4g routers i sommarstugan i säkert 5 år nu.
Allt från billiga från TP-link till Dovado till egenmeckade lösningar.

Dovadon är den som funkat absolut bäst, och det har i min mening enbart med en enda funktion att göra, och det är att den har en ”watchdog” till uppkopplingen.
Går uppkopplingen ned så startar den om modemet, funkar det ändå inte så bootar den om sig självt.

Nu har jag kört på dovadon i flera år, så konkurrenterna har väl kanske liknande grejer.

Men mitt tips är alltså:
Ska du ha ”oövervakade” routers så se verkligen till att hitta en som kan självläka om det blir något strul på uppkopplingen.

Jag håller med om att Dovado är bra och pålitligt. Riktigt bra support också. De skickar ut nya batterier utan konstigheter, om ditt nuvarande går sönder.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Om du kör en rpi och tänker köra ett modem på den så bör du tänka på strömförbrukning. En USB-hubb med separat matning är att rekommendera.

Sen kan du kolla här: http://ofmodemsandmen.com/
OpenWRT med lite modifikationer bl.a. med watchdog. Scripten är opensource.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Skrivet av dorf_se:

Om du kör en rpi och tänker köra ett modem på den så bör du tänka på strömförbrukning. En USB-hubb med separat matning är att rekommendera.

Sen kan du kolla här: http://ofmodemsandmen.com/
OpenWRT med lite modifikationer bl.a. med watchdog. Scripten är opensource.

Det kanske finns modem med separat matning? Vill hålla ner antalet detaljer i lådan om det går.

Den där länken ska jag läsa in mig på. Nytt ämne för mig...