Permalänk

Moderkort trasigt?

Hej

Idag skulle jag ge mig på och byta processor kylare på en gammal dator. När jag skulle spänna den ena skruven så gick skruven /gängan av, ca 2mm av toppen. Det är en cooler master där gängan är filad på ena sidan så det var inget stort moment som krävdes. Iaf så flög plast brickan av, den som skall vara mellan fläkthållaren och moderkortet, vilket jag inte såg utan jag satt glatt dit muttern på baksidan och tänkte att det var tur att skruven fortfarande räckte. När jag startade datorn är det helt svart och inget pip. Alla fläktar i datorn startar dock. Skruvar av fläkten igen för att felsöka och märker att jag repat moderkortet. Titta på bilden tror ni jag sabbat det?

https://imgur.com/fnGyvLO

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@oskarstahl: Det där var rejäla repor. Ser ut som att du kapat banorna till RAM-minnet. Troligen även kortslutit dessa med jordplanet under.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av oskarstahl:

Hej

Idag skulle jag ge mig på och byta processor kylare på en gammal dator. När jag skulle spänna den ena skruven så gick skruven /gängan av, ca 2mm av toppen. Det är en cooler master där gängan är filad på ena sidan så det var inget stort moment som krävdes. Iaf så flög plast brickan av, den som skall vara mellan fläkthållaren och moderkortet, vilket jag inte såg utan jag satt glatt dit muttern på baksidan och tänkte att det var tur att skruven fortfarande räckte. När jag startade datorn är det helt svart och inget pip. Alla fläktar i datorn startar dock. Skruvar av fläkten igen för att felsöka och märker att jag repat moderkortet. Titta på bilden tror ni jag sabbat det?

https://imgur.com/fnGyvLO

Det är svårt att se nått säkert via bilden men du kan definitivt ha kapat en del kretsbanor som det där ser ut.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

@oskarstahl: Ja du har bränt moderkortet, det är bara att slänga. Jag har själv gjort samma tabbe och det är inget som går på garantin då det är självförvållat.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

@oskarstahl: Ja du har bränt moderkortet, det är bara att slänga. Jag har själv gjort samma tabbe och det är inget som går på garantin då det är självförvållat.

Tack för snabba svar. Fläkten tycker jag borde kunna gå på garantin eller? Tror ni övriga komponenter klarat sig?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oskarstahl:

Tack för snabba svar. Fläkten tycker jag borde kunna gå på garantin eller? Tror ni övriga komponenter klarat sig?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är enbart moderkortet som är "toast", övriga komponenter ska inte ha blivit påverkade. När nätaggregatet slänger in handduken kan det ta med sig övriga komponenter.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Avstängd

@oskarstahl:

Har du provat med bara en ram minne längs bort och se om den funkar då?

Om man har tur så är det bara den första ram plasten som har gått av och dom andra två kanske funkar.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Peppar2014:

Det är enbart moderkortet som är "toast", övriga komponenter ska inte ha blivit påverkade. När nätaggregatet slänger in handduken kan det ta med sig övriga komponenter.

Säg inte det. DRAM brukar bli rätt kinkigt om man matar datapinnarna med VCC.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av oskarstahl:

Hej

Idag skulle jag ge mig på och byta processor kylare på en gammal dator. När jag skulle spänna den ena skruven så gick skruven /gängan av, ca 2mm av toppen. Det är en cooler master där gängan är filad på ena sidan så det var inget stort moment som krävdes. Iaf så flög plast brickan av, den som skall vara mellan fläkthållaren och moderkortet, vilket jag inte såg utan jag satt glatt dit muttern på baksidan och tänkte att det var tur att skruven fortfarande räckte. När jag startade datorn är det helt svart och inget pip. Alla fläktar i datorn startar dock. Skruvar av fläkten igen för att felsöka och märker att jag repat moderkortet. Titta på bilden tror ni jag sabbat det?

https://imgur.com/fnGyvLO

Ser sabbat ut, men svårt att se... har du kapat banorna och är flink med lödkolv så kan det går att fixa förutsatt att det inte varit korts så man bränt nånting annat.

Permalänk

Hej igen.

Sedan sist har jag beställt ett nytt moderkort som kom idag.

Uppstart 1:
-Nytt moderkort.
-Processorn överflyttad med ny processorkylare.
-Flyttade över ram minnena .
-Anslöt nätaggregatet (ström till moderkort och processor inget annat).
-Anslöt startknappen ifrån chassit till moderkortet.
-Inget annat inkopplat.

Startar datorn och inget händer precis som innan (svart skärm). Har bara skärm och tangentbord anslutet. Skärmen är ansluten direkt till moderkortet via dvi och jag har testat två olika skärmar. Cpu fläkt och dioder på moderkortet lyser men inte grön lampa på USB tangentbordet.

Uppstart 2:
-Byter ut ramminnena till ett annat som jag vet fungerar.
Samma skit.

Uppstart 3:
-Byter ut nätaggregatet till ett som jag vet fungerar.
Samma skit

Så nu har jag provat moderkort, ram, nätaggregat. Ända som jag inte har provat är processorn och det har jag ingen hemma och är inte speciellt sugen att lägga pengar på då datorn har några på nacken.

Är det något som jag bör testa utesluta? Tror ni processorn är sönder?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av oskarstahl:

Hej igen.

Sedan sist har jag beställt ett nytt moderkort som kom idag.

Uppstart 1:
-Nytt moderkort.
-Processorn överflyttad med ny processorkylare.
-Flyttade över ram minnena .
-Anslöt nätaggregatet (ström till moderkort och processor inget annat).
-Anslöt startknappen ifrån chassit till moderkortet.
-Inget annat inkopplat.

Startar datorn och inget händer precis som innan (svart skärm). Har bara skärm och tangentbord anslutet. Skärmen är ansluten direkt till moderkortet via dvi och jag har testat två olika skärmar. Cpu fläkt och dioder på moderkortet lyser men inte grön lampa på USB tangentbordet.

Uppstart 2:
-Byter ut ramminnena till ett annat som jag vet fungerar.
Samma skit.

Uppstart 3:
-Byter ut nätaggregatet till ett som jag vet fungerar.
Samma skit

Så nu har jag provat moderkort, ram, nätaggregat. Ända som jag inte har provat är processorn och det har jag ingen hemma och är inte speciellt sugen att lägga pengar på då datorn har några på nacken.

Är det något som jag bör testa utesluta? Tror ni processorn är sönder?

Det är möjligt att du skadat cpun om repan på moderkortet gjort att det letts in ström på fel pinne på cpun.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Läser på ASUS hemsida att support för min processor (i5 4570S) blev tillagt i bios version 0211.

https://www.asus.com/Motherboards/H81MPLUS/HelpDesk_CPU/

Kan det hjälpa att uppdatera bios?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av oskarstahl:

Läser på ASUS hemsida att support för min processor (i5 4570S) blev tillagt i bios version 0211.

https://www.asus.com/Motherboards/H81MPLUS/HelpDesk_CPU/

Kan det hjälpa att uppdatera bios?

Om du har en äldre version idag så ja, men det kräver oftast att du kan få igång moderkortet för att byta bios.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kan kanske går att använda EZ Flash som brukar finnas på vissa Asus moderkort.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk
Medlem

Tror inte uppdatering av BIOS hjälper för version 0211 är äldre än version 0215, som står som First Release BIOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av oskarstahl:

Hej igen.

Sedan sist har jag beställt ett nytt moderkort som kom idag.

Uppstart 1:
-Nytt moderkort.
-Processorn överflyttad med ny processorkylare.
-Flyttade över ram minnena .
-Anslöt nätaggregatet (ström till moderkort och processor inget annat).
-Anslöt startknappen ifrån chassit till moderkortet.
-Inget annat inkopplat.

Startar datorn och inget händer precis som innan (svart skärm). Har bara skärm och tangentbord anslutet. Skärmen är ansluten direkt till moderkortet via dvi och jag har testat två olika skärmar. Cpu fläkt och dioder på moderkortet lyser men inte grön lampa på USB tangentbordet.

Uppstart 2:
-Byter ut ramminnena till ett annat som jag vet fungerar.
Samma skit.

Uppstart 3:
-Byter ut nätaggregatet till ett som jag vet fungerar.
Samma skit

Så nu har jag provat moderkort, ram, nätaggregat. Ända som jag inte har provat är processorn och det har jag ingen hemma och är inte speciellt sugen att lägga pengar på då datorn har några på nacken.

Är det något som jag bör testa utesluta? Tror ni processorn är sönder?

Det lyser inte varningslampor på moderkort då?
(Kolla moderkortsmanualen för mer info)

Vilket moderkort köpte du?
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Skulle man inte teoretiskt kunna rita dit ledarna igen på det moderkortet med en sån penna som man gjorde förr när man överklockade de Barton processorerna?

https://www.nyteknik.se/teknikrevyn/se-pennan-med-elektriskt-...

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av VadSaDu:

Skulle man inte teoretiskt kunna rita dit ledarna igen på det moderkortet med en sån penna som man gjorde för när man överklockade de Barton processorerna?

https://www.nyteknik.se/teknikrevyn/se-pennan-med-elektriskt-...

Ja förutsatt att det går för kretskorten har flera lager med ledare och jordplan så det är enorm svårt i praktiken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Ja förutsatt att det går för kretskorten har flera lager med ledare och jordplan så det är enorm svårt i praktiken.

Om inte pennan kostar allt för mycket kan det vara värt att testa?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av VadSaDu:

Om inte pennan kostar allt för mycket kan det vara värt att testa?

Det är ganska liten chans att det funkar på ett moderkort men på kort med bara ett lager går det ofta att laga banor, man brukar kunna löda över brottet eller måla.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Det lyser inte varningslampor på moderkort då?
(Kolla moderkortsmanualen för mer info)

Vilket moderkort köpte du?
Skickades från m.sweclockers.com

Jag köpte ett asus h81m-plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Skulle man inte teoretiskt kunna rita dit ledarna igen på det moderkortet med en sån penna som man gjorde förr när man överklockade de Barton processorerna?

https://www.nyteknik.se/teknikrevyn/se-pennan-med-elektriskt-...

Med "silver conductive paint" kan man måla dit ledare. Det har gjorts på jobbet en gång när man missat dra en ledare till en bga-kapsel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja förutsatt att det går för kretskorten har flera lager med ledare och jordplan så det är enorm svårt i praktiken.

Nu lär ju inte TS ha tagit i så härt att annat än översta lagret skadades, så borde funka. Man lär dock behöva skrapa bort lödmasken från ledarändarna så det blir bra kontakt.

Själv skulle jag nog försöka löda dit en tunn tråd, tex en kardel från tunn strömkabel eller dyl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oskarstahl:

Jag köpte ett asus h81m-plus.

Jag har pratat med en annan kille som har samma problem som dig.
Den enda lösningen vi kommit fram till att man kan prova är att uppdatera bios, inte genom att Flasha utan genom att använda en kompatibel processor. Nu när du har problem med en processor som ska vara kompatibel blir jag fundersam.

Från vilket ställe har du köpt moderkortet?
Vad står det för 4sista siffror på den lilla vita klisterlappar på moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av milkab:

Jag har pratat med en annan kille som har samma problem som dig.
Den enda lösningen vi kommit fram till att man kan prova är att uppdatera bios, inte genom att Flasha utan genom att använda en kompatibel processor. Nu när du har problem med en processor som ska vara kompatibel blir jag fundersam.

Från vilket ställe har du köpt moderkortet?
Vad står det för 4sista siffror på den lilla vita klisterlappar på moderkortet?

Det är mig han syftar på. Vi kanske borde prata ihop oss för att se vad vi kan testa. Bor du i Stockholm kan vi till och med ses. Men du fick alltså igång cpu fläkt? Det gjorde inte jag.

Permalänk

Jag har samma problem som du fast mina fläktar går på fullvarv

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)