Rengöra plast och krom innan lackering?

Permalänk
Medlem

Rengöra plast och krom innan lackering?

Hej, tänkte testa gummifärg (motsvarande plasti dip) på grillen på bilen. Vad ska jag använda för att rengöra innan? Isopropanol tänker jag hade varit bra, har dock inte något sådant hemma. Skulle det gå med t-röd eller Biltemas glasrengöring? http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tvatt-och-Rengoring/Glasreng...
Läste någonstans att en liknande produkt kunde användas på plast och billack, men det är ju inte säkert att denna är liknande/samma. Vad innehåller denna tro? Man vill ju inte missfärga något heller.
T-röd lämnar en del rester som jag har förstått det, kanske inte är optimalt heller?

Permalänk
Medlem

Thinner?
T-röd och glastvätt - absolut inte.
Men lär ju inte fästa på krom särskilt väl oavsett?

Permalänk
Avstängd

Ingen expert men jag hade nog provat med bromsrengöring då det dunstar väldigt fort utan att lämna rester

Permalänk
Medlem

På hösten brukar jag tvätta fronten med svag kaustiksoda för att ta bort insekterna. Att jag vågar göra det beror på att jag läste det finstilta på ett specialmedel för insekter. Så jag skulle använda svag kaustiksoda före målning. Eller kanske målarsoda? Har för mej det är kaliumhydroxid? Det är ju lite mildare än kaustiksoda. Men gummihandskar är ju nödvändigt för båda. Är Ni osäker så använd specialmedel för insekter. Det är dyrt och troligen nått av ovanstående.

Permalänk
Medlem

Testat detta själv och det slutade med att sandpappra det lätt, lägga primer och sedan valfri färg.
Annars kommer det lossna

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Sandpappra känner jag inte för då grejen med gummifärgen är att jag vill kunna dra bort det och återställa originalet om jag inte är nöjd. Hmm bromsrengörmg kanske kan funka, har dock för mig att jag läste någonstans att det inte är riktigt skonsamt för lacken. Kan dock vara nåt annat jag tänker på.
Har sett några youtube videor där de rengör med ”rubbing alkohol” innan de plastidippar, vilket verkar fungera och det fäster bra efteråt. Det ska ju vara isopropanol, så jag tror ändå jag åker och köper det. Verkar ju fungera. Blir lite galen på alla alternativ som finns, vill inte missfärga eller skada på något sätt..

Kaustiksoda vill jag nog inte testa, vet inte riktigt vad det är men känns lite överkurs bara för att rengöra en liten plastbit. Jag brukar köra på claybar för att ta bort insekter. Fast fram mot våren, tar hand om bilen alldeles för dåligt på vintern, det är ju för kallt 🙂

Permalänk
Medlem

Jag har kört gummifärg på mina fälgar ett tag, har då först rengjort noggrannt med vanligt biltvättmedel för att få bort den mesta smutsen, sedan använt t-röd. Har fungerat skitbra för mig (notera dock att detta var fälgar som jag inte brydde mig särskilt mycket om, huruvida t-röd är bra att använda eller ej låter jag förbli obesvarat från min sida)

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marlowe:

Tack för svaren. Sandpappra känner jag inte för då grejen med gummifärgen är att jag vill kunna dra bort det och återställa originalet om jag inte är nöjd. Hmm bromsrengörmg kanske kan funka, har dock för mig att jag läste någonstans att det inte är riktigt skonsamt för lacken. Kan dock vara nåt annat jag tänker på.
Har sett några youtube videor där de rengör med ”rubbing alkohol” innan de plastidippar, vilket verkar fungera och det fäster bra efteråt. Det ska ju vara isopropanol, så jag tror ändå jag åker och köper det. Verkar ju fungera. Blir lite galen på alla alternativ som finns, vill inte missfärga eller skada på något sätt..

Kaustiksoda vill jag nog inte testa, vet inte riktigt vad det är men känns lite överkurs bara för att rengöra en liten plastbit. Jag brukar köra på claybar för att ta bort insekter. Fast fram mot våren, tar hand om bilen alldeles för dåligt på vintern, det är ju för kallt 🙂

Jag har plastidippat mängder med saker, grillar, fälgar och datordelar. Har aldrig använt någon sprit eller dylikt utan bara sett till att det är rent och dammfritt. Det har hållt bra, se till att du minst får 5 lager bara.