Kommer säkerhetskontrollen skada min platta?

Permalänk

Kommer säkerhetskontrollen skada min platta?

Köpte en platta enbart för att ha i illustrationssyfte och satsade på en samsung galaxy tab s3. Den har aktiv digitizer och är därmed tryckkänslig (med stylus)

Köpte också ett fodral som jag klämde på igår då ungarna promt skulle ha med mig att kolla på melodifestivalen.
Jag tänkte att jag ju enbart behövde stå ut med ljudet och kunde ju använda synen till något vettigare än att tvingas se skiten.

Till saken. Jag märker att det nu, med fodralet på, inte går att rita på alla ställen på skärmen. Linjerna bryts.
Provar att starta om några gånger.... Samma sak.
Tar av fodralet. Då fungerar det igen... Märkligt.
Googlar fenomenet och märker att plattan kan skadas av magneter (så troligtvis innehöll fodralet just magneter).

Jag ska ut och semestra och hade tänkt ha med plattan på flyget. Finns det en risk att säkerhetskontrollen röntgar sönder min platta? Hur fungerar röntgen på flygplatsen?

Permalänk
Medlem

@Illusionisten: Röntgen skall inte skada plattan, det skadar inte elektronik.
Har fått mobilen röntgad många gånger på flyg och det är aldrig några problem.

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

@Illusionisten: Röntgen skall inte skada plattan, det skadar inte elektronik.
Har fått mobilen röntgad många gånger på flyg och det är aldrig några problem.

Jag har aldrig heller fått mobilen påverkad av säkerhetskontrollen någon gång men jag har aldrig upplevt att en tryckkänslig platta med aktiv digitizer blivit påverkad av ett fodral heller.

Så hur fungerar röntgenapparaterna på flygplatsen? Är det någon form av magnetism involverad?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

En annan fråga som dök upp är vad jag har för rättigheter om tillbehör förstör en produkt.
I detta fall en annan tillverkare till tillbehöret. Tillbehöret är dock skapat specifikt efter produkten och inte något universellt tillbehör.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Illusionisten:

En annan fråga som dök upp är vad jag har för rättigheter om tillbehör förstör en produkt.
I detta fall en annan tillverkare till tillbehöret. Tillbehöret är dock skapat specifikt efter produkten och inte något universellt tillbehör.

Skickades från m.sweclockers.com

I det fallet kan jag inte tänka mig att svaret är något annat än att du inte kan kräva något alls; det är en produkt, kommunicerad till att vara tänkt att användas på ett specifikt sätt - men det är fortfarande upp till dig hur och om den ska användas. Du kan inte kräva något skadestånd från tillverkaren, annat än att efterfråga goodwill.

Gällande röntgenmaskinen kan jag inte riktigt se hur den skulle skada digitizern heller.

Visa signatur

---

Permalänk

Ta en titt i Konsumentköplagen:
http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-for...

Där hittar du information om vad du kan förvänta dig av vid köp av en vara och vad som gäller.

Permalänk

19 § Fel föreligger även om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet.

Påföljder vid fel på varan
22 § Är varan felaktig enligt 16-21 §§, får köparen enligt 23, 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får han kräva skadestånd enligt 30-32 §§.

...31 § Säljarens skadeståndsskyldighet enligt 30 § omfattar även skada som på grund av fel på den sålda varan uppkommer på annan egendom som tillhör köparen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Illusionisten:

Jag har aldrig heller fått mobilen påverkad av säkerhetskontrollen någon gång men jag har aldrig upplevt att en tryckkänslig platta med aktiv digitizer blivit påverkad av ett fodral heller.

Så hur fungerar röntgenapparaterna på flygplatsen? Är det någon form av magnetism involverad?

Skickades från m.sweclockers.com

Röntgenstrålning är "joniserande elektromagnetisk strålning", dock skall den inte påverka "magnetiskt" som en "Magnetröntgen" gör, vanlig röntgen jämför mer med ljus.
Om du flugit ofta så har du säkert lagt plånboken i jackan som röntgas, kreditkorten fungerar utan problem efter detta vilket dom inte gjort om det varit magnetism vid vanlig röntgen.

Permalänk
Skrivet av Ultrabrite:

19 § Fel föreligger även om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet.

Påföljder vid fel på varan
22 § Är varan felaktig enligt 16-21 §§, får köparen enligt 23, 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får han kräva skadestånd enligt 30-32 §§.

...31 § Säljarens skadeståndsskyldighet enligt 30 § omfattar även skada som på grund av fel på den sålda varan uppkommer på annan egendom som tillhör köparen

Se där 30 och 31 § var ju bra i det här fallet. Tack.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Röntgenstrålning är "joniserande elektromagnetisk strålning", dock skall den inte påverka "magnetiskt" som en "Magnetröntgen" gör, vanlig röntgen jämför mer med ljus.
Om du flugit ofta så har du säkert lagt plånboken i jackan som röntgas, kreditkorten fungerar utan problem efter detta vilket dom inte gjort om det varit magnetism vid vanlig röntgen.

Så då borde det inte vara några problem. Tack.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur många resenärer som flyger per dygn vore det rätt otroligt om flygplatsröntgen hade sönder folks datorer och plattor, hade nog inte gått obemärkt förbi...

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Med tanke på hur många resenärer som flyger per dygn vore det rätt otroligt om flygplatsröntgen hade sönder folks datorer och plattor, hade nog inte gått obemärkt förbi...

Jo jag är medveten om att hela frågeställningen låter korkad men iom att fodralet jag köpt just till den modellen gjorde plattan obrukbar för mitt syfte (illustrera med stylus) blev jag fundersam då den verkar vara känslig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Illusionisten:

Jo jag är medveten om att hela frågeställningen låter korkad men iom att fodralet jag köpt just till den modellen gjorde plattan obrukbar för mitt syfte (illustrera med stylus) blev jag fundersam då den verkar vara känslig.

Har aldrig funderat på att det kan vara fel på fodralet?

Permalänk
Rekordmedlem

Innehåller fodralet verkligen magneter eller är det magnetiskt eller ledande ? Jag tror snarare att det kan vara en kapacitiv påverkan och möjligen ett elektrisk ledande material i fodralet men inte att det sitter magneter i det men det spelar kanske inte så stor roll varför det inte fungerar utan bara att det inte fungerar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Illusionisten:

Köpte en platta enbart för att ha i illustrationssyfte och satsade på en samsung galaxy tab s3. Den har aktiv digitizer och är därmed tryckkänslig (med stylus)

Köpte också ett fodral som jag klämde på igår då ungarna promt skulle ha med mig att kolla på melodifestivalen.
Jag tänkte att jag ju enbart behövde stå ut med ljudet och kunde ju använda synen till något vettigare än att tvingas se skiten.

Till saken. Jag märker att det nu, med fodralet på, inte går att rita på alla ställen på skärmen. Linjerna bryts.
Provar att starta om några gånger.... Samma sak.
Tar av fodralet. Då fungerar det igen... Märkligt.
Googlar fenomenet och märker att plattan kan skadas av magneter (så troligtvis innehöll fodralet just magneter).

Jag ska ut och semestra och hade tänkt ha med plattan på flyget. Finns det en risk att säkerhetskontrollen röntgar sönder min platta? Hur fungerar röntgen på flygplatsen?

Röntgen skadar inte plattan, jag har jobbat som säkerhetskontrollant på en flygplats.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk

@Illusionisten: Tekniken i Samsungs (eller rättare sakt Wacoms) S-pen fungerar genom att skärmen alstrar ett magnetfält som driver pennan när den kommer tillräckligt nära skärmen, typ som induktiv/trådlös laddning. Så när du har ett fodral på med mageter så stör dessa ut magnetfältet från skärmen och då får ej pennan någon ström. Därför kan du inte skriva med pennan på vissa ställen när fodralet är på.

Det har inget med röntgen att göra.

Visa signatur

"Where lightning strikes once, ninja strikes twice"