Canon EFS 18-55mm lens Låter Väldigt Mycket.

Permalänk
Medlem

Canon EFS 18-55mm lens Låter Väldigt Mycket.

Hej!
För ett tag sen köpte jag en Canon 100D med ett EFS 18-55mm som följde med i standard kitet. Jag hade uppskattat om man kunde ha på autofokus medans man filmar men objektivet låter otroligt mycket när den snurrar för att hitta fokus. Låter som en väldigt högljudd elmotor. Detta innebär att filma med autofokus inte är något alternativ och jag tror inte en extern mikrofon gör någon större nytta.

Är det normalt att kit objektiven låter så mycket?

Permalänk
Medlem

Ja, objektiven med stm-motorn låter mycket så kolla på objektiv med usm-motor istället.
En extern mic är ett måste för video och kommer hjälpa massor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cogitare:

Hej!
För ett tag sen köpte jag en Canon 100D med ett EFS 18-55mm som följde med i standard kitet. Jag hade uppskattat om man kunde ha på autofokus medans man filmar men objektivet låter otroligt mycket när den snurrar för att hitta fokus. Låter som en väldigt högljudd elmotor. Detta innebär att filma med autofokus inte är något alternativ och jag tror inte en extern mikrofon gör någon större nytta.

Är det normalt att kit objektiven låter så mycket?

Det finns flera olika versioner av 18-55:an. Det finns, har jag för mig, två versioner utan stabilisering med micro-USM-motor (de är tysta) och sedan har det funnits några olika versioner både med och utan stabilisering som har den högljudda DC-motorn. Nu den senaste tiden har det även kommit med STM-motor som är allra tystast och dessa har man tagit fram mycket med tanke på video.

Så, ja, beroende på vilken version man har så låter de mycket ja. Vill du ha AF vid filmning så är det nog bäst att satsa på någon av de två STM-versionerna. De tidiga USM-versionerna var inte så bra optiskt och är ju dessutom inte heller riktigt lika tysta. STM-versionena av kit-objektivet kostar nog dryga 2kkr nytt.

Skrivet av Jompa79:

Ja, objektiven med stm-motorn låter mycket så kolla på objektiv med usm-motor istället.
En extern mic är ett måste för video och kommer hjälpa massor.

STM-motorn är tystare än USM. Det är DC-motorn som fanns i några av versionerna av 18-55:an som låter som ett tröskverk.
Om det är ett objektiv med DC-motorn han har så kommer man att höra den även om micken är placerad ett par meter från kameran, så även om problemet blir mindre så löser det inte problemet helt och hållet med en extern mick i detta fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Det finns flera olika versioner av 18-55:an. Det finns, har jag för mig, två versioner utan stabilisering med micro-USM-motor (de är tysta) och sedan har det funnits några olika versioner både med och utan stabilisering som har den högljudda DC-motorn. Nu den senaste tiden har det även kommit med STM-motor som är allra tystast och dessa har man tagit fram mycket med tanke på video.

Så, ja, beroende på vilken version man har så låter de mycket ja. Vill du ha AF vid filmning så är det nog bäst att satsa på någon av de två STM-versionerna. De tidiga USM-versionerna var inte så bra optiskt och är ju dessutom inte heller riktigt lika tysta. STM-versionena av kit-objektivet kostar nog dryga 2kkr nytt.

STM-motorn är tystare än USM. Det är DC-motorn som fanns i några av versionerna av 18-55:an som låter som ett tröskverk.
Om det är ett objektiv med DC-motorn han har så kommer man att höra den även om micken är placerad ett par meter från kameran, så även om problemet blir mindre så löser det inte problemet helt och hållet med en extern mick i detta fallet.

Så kanske det var, har själv upplevt usm och stm motorn som lika "tysta" när jag tänker efter så båda kommer fungera bra ihop med en extern mic. Så ett nytt objektiv och en Røde-mic löser problemet. Rekommenderar ett objektiv med IS om det nu ska filmas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Ja, objektiven med stm-motorn låter mycket så kolla på objektiv med usm-motor istället.
En extern mic är ett måste för video och kommer hjälpa massor.

Stm låter knappt alls. Usm är dock tystare. Jag har filmat massor med både USM och STM. Och får inte ett ljud som uppfattas av mikrofonen.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Står det STM runt linsen? Gör det inte det så är det bara att köpa ny. Ett kit objektiv med STM kostar som din kamera nytt. Men det finns massa roliga linser beroende på vad du vill göra. 50mm fast är skit trevlig men är ju som din nästan max in zoomad. Annars har du 10-18mm om du ska vlogga. Bred fin och relativt billig ca 2300kr.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronnie60:

Annars har du 10-18mm om du ska vlogga. Bred fin och relativt billig ca 2300kr.

Denna glugg har IS också så mycket prisvärd, ett givet köp för icke fullformat.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Köpte du 18-55 med eller utan STM? Använde en 18-55 (icke STM) när jag körde 600D och den låter fruktansvärt högt samt att den versionen fungerade dåligt när man filmade. STM varianten fungerar mycket bättre när man filmar och är väldigt tyst, tystare än USM-motorerna.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Först och främst vill jag tacka för alla svar jag fått!
Men angående om jag har stm eller inte vet jag inte riktigt (kartongen är på vinden), skulle gissa att jag inte har det. På objektivet står det EFS om det har något med saken att göra. Här kommer en bild:

(https://imgur.com/a/0PRhR)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cogitare:

Först och främst vill jag tacka för alla svar jag fått!
Men angående om jag har stm eller inte vet jag inte riktigt (kartongen är på vinden), skulle gissa att jag inte har det. På objektivet står det EFS om det har något med saken att göra. Här kommer en bild:

https://imgur.com/a/0PRhR
(https://imgur.com/a/0PRhR)

Ta bort linsskyddet och kolla vad som står där, alltså runt linsen.

Permalänk
Medlem

https://www.netonnet.se/art/foto/objektiv/canon-objektiv/cano...

Är den något att ha och kommer den fixa mina nuvarande problem? Tyckte att priset lät väldigt bra samt att den har en bländare på f1.8 vilket är bra när man ska filma inomhus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Ta bort linsskyddet och kolla vad som står där, alltså runt linsen.

Inget om STM där heller

https://imgur.com/a/Q2OoI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cogitare:

https://www.netonnet.se/art/foto/objektiv/canon-objektiv/cano...

Är den något att ha och kommer den fixa mina nuvarande problem? Tyckte att priset lät väldigt bra samt att den har en bländare på f1.8 vilket är bra när man ska filma inomhus

En fast 50mm är ett måste i kameraväskan, bara köpa, detta är den mest prisvärda. Har själv en Sigma 50mm art och använder den mycket. Kolla först med ditt kitobjektiv att 50mm fungerar inomhus som du vill, APS-C sensorn gångrar brännviden med 1.6 på Canon så kan bli så att du kommer för nära inomhus. 50mm på fullformat fungerar perfekt tycker jag. Finns andra prisvärda objektiv annars om du behöver bländare f1.8 tex Sigma 18-35 vilken går att plocka upp för ett bra pris på blocket. Nog ett av de bästa objektiven som finns för APS-C.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cogitare:

Ingen stm-motor på detta objektiv så det är högljutt och förmodligen rätt långsamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

En fast 50mm är ett måste i kameraväskan, bara köpa, detta är den mest prisvärda. Har själv en Sigma 50mm art och använder den mycket. Kolla först med ditt kitobjektiv att 50mm fungerar inomhus som du vill, APS-C sensorn gångrar brännviden med 1.6 på Canon så kan bli så att du kommer för nära inomhus. 50mm på fullformat fungerar perfekt tycker jag. Finns andra prisvärda objektiv annars om du behöver bländare f1.8 tex Sigma 18-35 vilken går att plocka upp för ett bra pris på blocket. Nog ett av de bästa objektiven som finns för APS-C.

Jag får nog göra ett inköp då Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cogitare:

Jag får nog göra ett inköp då Tack för hjälpen!

50mm på en cropsensor är väldigt tight, överväg Canons 24mm EF-S, kanske det mest prisvärda du kan skaffa till en APS-C kamera.

https://www.netonnet.se/art/foto/objektiv/canon-objektiv/cano...

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Cogitare:

Jag får nog göra ett inköp då Tack för hjälpen!

50mm 1.8 är ett OK objektiv, bra för porträtt men så fort det blir distans mellan kameran och det man fotar så blir det mycket kromatisk aberration (lila och gröna kanter) Blända ner hjälper och/eller hålla inom en lagom avstånd. Har själv 3 olika 50mm (har en 6D) och det är riktigt roliga objektiv att fota med, speciellt äldre från kalla kriget.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cogitare:

Jag får nog göra ett inköp då Tack för hjälpen!

50mm är användbart till tex porträtt eller liknande men på APS-C så är det ett kort tele så det är inte så himla allround, även om det är ett bra objektiv.
Om du skulle få för dig att köpa ett fast objektiv så skulle jag hellre kolla på det som Limpanax föreslog. Det är visserligen inte lika ljusstarkt men brännvidden gör det mycket mer mångsidigt, IMO.
Det är dock inte mycket som slår en normalzoom i flexibilitet/mångsidighet (utom möjligen en "superzoom"). Du får helt enkelt fråga dig om du tänker filma endast med det fasta objektivet eller om du vill kunna ha tex vidvinkel när du filmar. Då kan det vara bättre att skaffa en nyare version av kitobjektivet istället, IMO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpanax:

50mm på en cropsensor är väldigt tight, överväg Canons 24mm EF-S, kanske det mest prisvärda du kan skaffa till en APS-C kamera.

https://www.netonnet.se/art/foto/objektiv/canon-objektiv/cano...

Skrivet av Vzano:

50mm 1.8 är ett OK objektiv, bra för porträtt men så fort det blir distans mellan kameran och det man fotar så blir det mycket kromatisk aberration (lila och gröna kanter) Blända ner hjälper och/eller hålla inom en lagom avstånd. Har själv 3 olika 50mm (har en 6D) och det är riktigt roliga objektiv att fota med, speciellt äldre från kalla kriget.

Skrivet av dumbo:

50mm är användbart till tex porträtt eller liknande men på APS-C så är det ett kort tele så det är inte så himla allround, även om det är ett bra objektiv.
Om du skulle få för dig att köpa ett fast objektiv så skulle jag hellre kolla på det som Limpanax föreslog. Det är visserligen inte lika ljusstarkt men brännvidden gör det mycket mer mångsidigt, IMO.
Det är dock inte mycket som slår en normalzoom i flexibilitet/mångsidighet (utom möjligen en "superzoom"). Du får helt enkelt fråga dig om du tänker filma endast med det fasta objektivet eller om du vill kunna ha tex vidvinkel när du filmar. Då kan det vara bättre att skaffa en nyare version av kitobjektivet istället, IMO.

Okej, märkte dessutom att den (Canon 50mm f1.8) var till SLR, inte DSLR. Ska kika på den som @Limpanax föreslog. Om ni har några andra förslag på objektiv under 3000kr som passar bra till att filma inomhus och med tyst AF får ni gärna länka dem

EDIT: Den som @Limpanax föreslog (Canon Canon EF-S 24mm f/2.8 STM) verkar vara en utgående modell hos de flesta). Såg att Media Markt hade den men då var det nästan dubbelt så mycket i pris.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Cogitare:

Okej, märkte dessutom att den (Canon 50mm f1.8) var till SLR, inte DSLR. Ska kika på den som @Limpanax föreslog. Om ni har några andra förslag på objektiv under 3000kr som passar bra till att filma inomhus och med tyst AF får ni gärna länka dem

EDIT: Den som @Limpanax föreslog (Canon Canon EF-S 24mm f/2.8 STM) verkar vara en utgående modell hos de flesta). Såg att Media Markt hade den men då var det nästan dubbelt så mycket i pris.

Eh va? Alla EF objektiv passar på alla EF-s hus.

Tar lång tid för objektiv att hamna i end of life, canons 50mm 1.4 är 25 år gammal och säljs fortfarande.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Eh va? Alla EF objektiv passar på alla EF-s hus.

Tar lång tid för objektiv att hamna i end of life, canons 50mm 1.4 är 25 år gammal och säljs fortfarande.

Korrekt.. Alla EF objektiv passar både EF och EF-s hus. Men EF-s objektiv passar inte EF-hus.. Detta då det är en utstickande del på EF-s objektiv, som tar i och pajar spegeln.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Eh va? Alla EF objektiv passar på alla EF-s hus.

Tar lång tid för objektiv att hamna i end of life, canons 50mm 1.4 är 25 år gammal och säljs fortfarande.

Oj, måste sett fel. Tack för rättelsen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cogitare:

EDIT: Den som @Limpanax föreslog (Canon Canon EF-S 24mm f/2.8 STM) verkar vara en utgående modell hos de flesta). Såg att Media Markt hade den men då var det nästan dubbelt så mycket i pris.

Enl. prisjakt finns det 7 butiker som har den i lager för under 1600kr och de som inte har den listar den som "tillfälligt slut" eller "Obekräftad leverans", så det verkar inte som att den är utgående utan att det kanske är en tillfällig brist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpanax:

50mm på en cropsensor är väldigt tight, överväg Canons 24mm EF-S, kanske det mest prisvärda du kan skaffa till en APS-C kamera.

https://www.netonnet.se/art/foto/objektiv/canon-objektiv/cano...

Haft två såna gluggar och lämnat tillbaka båda. Ljud registreras. Kolla youtube. Där finns det gott om videos där folk klagar på dom.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

@Cogitare: Vad ska du filma? Bra eller dåligt ljus? Fast eller rörlig scen?

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronnie60:

@Cogitare: Vad ska du filma? Bra eller dåligt ljus? Fast eller rörlig scen?

Jag ska för det mesta filma mig själv inomhus med halvbra ljus. Inte urkasst med ljus men jag har inte studiokampor eller liknande. Försöker hålla mig till max ISO 400 och i värsta fall ISO 800. Kameran står för det mesta på ett stativ så att det blir inte så mycket rörelse. Kan ställa kameran ungefär 2-3m bort så att 50mm objektiv kanske blir lite för inzoomat trotsallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cogitare:

Jag ska för det mesta filma mig själv inomhus med halvbra ljus. Inte urkasst med ljus men jag har inte studiokampor eller liknande. Försöker hålla mig till max ISO 400 och i värsta fall ISO 800. Kameran står för det mesta på ett stativ så att det blir inte så mycket rörelse. Kan ställa kameran ungefär 2-3m bort så att 50mm objektiv kanske blir lite för inzoomat trotsallt.

Typexempel på en scen där varesig zoom eller AF är nödvändigt.

Permalänk
Medlem

@Cogitare: Då bör du klara dig på ett med bländare på minst 3,5. DVS det bästa som kitobjektivet kan erbjuda. Men hade rekommenderat denna: https://www.netonnet.se/art/foto/objektiv/canon-objektiv/cano... Men du kan behöva komma närmare dig själv vid filmning, ca 1 meter om det bara är ansikte och torso. Annars skulle du kanske köpa: https://www.netonnet.se/art/foto/objektiv/canon-objektiv/tamr... som är lite mer mångsidigt.
10-18mm är ett typiskt vlogg objektiv.

Ett tips är att när du ställt in kameran så kolla på markeringarna på linsen och se hur pass inzoomad du är. Är den på 50-55 så är ju 50mm bra. Är du mindre inzoomad så kör ett som passar inställningarna. Tyvär tror jag även att du precis som jag kommer ledsna på Canon och deras 30fps 1080 upplösning. Går inte att göra mycket kul i redigeringen efteråt då crop etc blir pixlig.

Jag bytte precis ifrån 700D till en Lumix G80

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Typexempel på en scen där varesig zoom eller AF är nödvändigt.

Zoom är inte så nödvändigt men det är lite svårt att ställa in fokus på sig själv när man inte har en ”flip out” screen... Eller finns det något bra knep?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronnie60:

@Cogitare: Då bör du klara dig på ett med bländare på minst 3,5. DVS det bästa som kitobjektivet kan erbjuda. Men hade rekommenderat denna: https://www.netonnet.se/art/foto/objektiv/canon-objektiv/cano... Men du kan behöva komma närmare dig själv vid filmning, ca 1 meter om det bara är ansikte och torso. Annars skulle du kanske köpa: https://www.netonnet.se/art/foto/objektiv/canon-objektiv/tamr... som är lite mer mångsidigt.
10-18mm är ett typiskt vlogg objektiv.

Ett tips är att när du ställt in kameran så kolla på markeringarna på linsen och se hur pass inzoomad du är. Är den på 50-55 så är ju 50mm bra. Är du mindre inzoomad så kör ett som passar inställningarna. Tyvär tror jag även att du precis som jag kommer ledsna på Canon och deras 30fps 1080 upplösning. Går inte att göra mycket kul i redigeringen efteråt då crop etc blir pixlig.

Jag bytte precis ifrån 700D till en Lumix G80

Det första exemplet såg inte så dumt ut men jag är tveksam om en bländare på 4,5 räcker till. Speciellt om ska filma på kvällen när man inte har lika mycket solljus.

(Nej, man blir inte direkt imponerad av filmkvaliten, speciellt inte när man har proffs program installerade på datorn... )