Permalänk
Medlem

@pumba-kung:

Kätting kunde vara ett alternativ för mig med, men hur fraktar man det?

Permalänk
Medlem

Rent generellt så handlar det mest om att göra det så pass jobbigt för tjuven att han väljer en annan cykel. Alla lås går att forcera enkelt (men ljudligt) med exempelvis en vinkelslip, det man kan göra är att se till att man har ett låst som inte är lätt att ta sig igenom med handkraft (bultsax/kylspray/skruvmejsel). Bygellås kan man även forcera med domkraft om man är lagd åt det hållet.

I mitt tycke finns det ingen anledning att ge sig på prisklasser över de biltemalås som är certifierade av SBCS, om jag minns rätt så ska de klara av mer än 5 minuter av bearbetning med hammare/skruvmejsel/kylspray/bultsax. Ett abuslås för 500 kommer inte att vara svårare att forcera, man forcerar det inte med handkraft och enkla verktyg och det tar ungefär lika lång tid att ta sig igenom med vinkelslip som de certifierade låsen från biltema...

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hillzing:

@Bruce Wayne:

Tack att du hittade en länk åt mig för det där med låshållaren. Min är bara en gammal cykel av äldre modell, kanske gissningsvis 70 tal, jag gav inte så mycket för den så någon försäkring kommer det inte bli. Men grymt skön att cykla på. Tyvärr är dessa gamla cyklar stöldbegärliga också har jag fått erfara.

Kul att kunna hjälpa till

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hillzing:

@pumba-kung:

Kätting kunde vara ett alternativ för mig med, men hur fraktar man det?

Jag lindade det runt ramen och på sadelstången eller runt pakethållaren när jag hade en sådan

Rättstavning
Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar allihop, lite sent svar men det blev två lås från Xxl, ett vajerlås och ett bygellås (Trelock B4)!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeatWeed:

Jag lindade det runt ramen och på sadelstången eller runt pakethållaren när jag hade en sådan

Okej tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar lås till hjulmuttrarna.
Det är väldigt lätt att knäcka ett bygellås och bära iväg cyklen (tyvärr blev min stulen så.
Men om hjulen inte går att ta loss från ramen blir det krångligare.

Jag köpte från Onesafe och de fungerar perfekt.

Permalänk
Medlem

I min erfarenhet är alla rammonterade hållare skräp. Antingen så nöts dom och börjar skramla eller så blockerar dom flaskkorgar och är allmänt ivägen. Brukar ha ett Kryptonite Mini-U i bakfickan (perfekt storlek!) om jag bara ska till affären lite snabbt eller ett Fahgettaboudit med kedja i ryggväska om cykeln ska stå längre nånstans.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk

Fick min "dyra" racercykel stulen 2015 och sen dess kör jag med biltema's bygellås och låskätting, en uppsättning har jag fastlåst på jobbet så man slipper släpa med sig allt.

Förut hade jag även en uppsättning fastlåst nere i centrum men numera far man så sällan dit så jag brukar ta med bygellåset i cykelramen i låshållaren som följde med så kan man låsa fast cykeln i närmaste stolpe.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Sitter och kikar på olika lås till min cykel, måste säga att det är underbart att allt diskuteras på SweC!

Här är ett resultat från Testfakta från April 2017, för de som är intresserade.

Jag funderar på Biltemas då de har en smidig hållare som sitter på sadelstolpen istället för ramen.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

@Hillzing: varför satsa på bara ett enda bra lås? Köp 3 billiga, dem är kanske lätta att få upp. Men tjuvar är lata! Och vem pallar bryta 3 lås på samma cykel?

Ett vanligt ramlås för små stopp typ handla. Och sedan ett vajerlås i varje hjul när man där borta längre stunder.