Nixon Blaster - Uppgradering av Bluetooth högtalare

Permalänk

Nixon Blaster - Uppgradering av Bluetooth högtalare

Hej gott folk!

Jag chansar och hoppas att det finns någon vänlig själ som har lite koll på ellära!

Saken som sådan; Jag har en bluetooth-högtalare som jag köpte för ca 5 år sedan. Den har bara funkat och funkat utan problem, och i början höll batteriet sjukt länge mellan laddningarna, medans den nu har börjat tappa kapaciteten :/

Sagt och gjort så skruvade jag upp högtalaren och fann till min glädje ett Li-ion 18650-batteri på 2700mAh@3.7V.

En snabb googling visade att det fanns en uppsjö av batterier till vettiga priser.. Det var då girigheten satte in, ty jag upptäckte att det fanns batterier med betydligt större kapacitet, tex 4500mAh@3.7V..

Frågan jag undrar över, finns det någon risk i att installera ett kraftigare batteri? (Förutsatt att det får plats, men det fanns gott om utrymme för att expandera)

Visa signatur

//B!0

Permalänk
Medlem

Jag är by no means ett batteriproffs, men storleken på ett batteri spelar väl ingen som helst roll, sålänge outputen är densamma som det tidigare batteriet? Det som du bör hålla koll på är väl spänningen, så att denne är densamme?

Visa signatur

Citera mig gärna vid svar (:

Permalänk
Medlem

Det går bra att byta, men tänk på att det är extremt vanligt med fake-batteriet. Det är alltså skitbatteriet som blir re-brandade med 5000 mAh och diverse, det är inte alls ovanligt att dessa skräpceller har en faktisk kapacitet på 1500-2000 mAh. De största cellerna som finns i dagsläget tror jag ligger på 3600 mAh. Sony, Panasonic, Samsung och LG gör bra celler.

Permalänk
Skrivet av TrinitoN:

Det går bra att byta, men tänk på att det är extremt vanligt med fake-batteriet. Det är alltså skitbatteriet som blir re-brandade med 5000 mAh och diverse, det är inte alls ovanligt att dessa skräpceller har en faktisk kapacitet på 1500-2000 mAh. De största cellerna som finns i dagsläget tror jag ligger på 3600 mAh. Sony, Panasonic, Samsung och LG gör bra celler.

Tackar! Jo, det låter ju lite väl extremt med ett 6400mAh för 79 spänn Ska höra med batterilagret här i stan om dom kan vaska fram något åt mig! Vad tror du annars om att koppla samman flera celler?

Visa signatur

//B!0

Permalänk

Liten uppdatering för de som är intresserade:

Fick tag på 2 st panasonicceller från bateridoktorn, verkligen superbt kundbemötande, blixtsnabb service (Beställde i söndags EM, fick dem idag vid lunch, och då bor jag i Umeå, dvs en bra bit att åka för paketet.)

3400mAh st, totalt 6800mAh. Jämfört med orginalet på 2200mAh är det en ökning på 309%.

Beställde batterierna med lödöron, och med en 100w lödkolv kunde jag få snabb uppvärmning av lödörat utan att värma upp cellen.
Paralellkopplade batterierna, fick karva lite i plasten för att få in det andra batteriet, och med lite mer kärlek, hade det kanske gått att få in ett tredje batteri

Hursom, efter lite pyssel gick allt ihop utan problem, och i nuläget sitter den på laddning.
Har hunnit testspela via bluetooth, och allt funkar klockrent!
Ska testa koppla in en Micro-USB-kabel med dubbla hanar, med lite tur kommer jag kunna anv. den som powerbank och ladda telefonen via batterierna med

Visa signatur

//B!0