Microsoft vill snabba upp uppdateringsprocessen för Windows 10

Permalänk

Första steget är väl att sluta införa nya buggar vid varje uppdatering?

Märks så tydligt när ny uppdatering lyckas komma igenom. Direkt är något som inte fungerar som det ska och tar par dagar/omstarter innan det rullar hyfsat igen.

Kör pro, så har både stängt av och skjuter upp uppdateringar (creators uppdate kom igenom ändå). Netflix började strula (efter en omstart fungerar det igen), är så trött på uppdateringar som försöker tvinga en stänga av datorn.

Windows bör hålla tyst och vänta tills man själv tar beslutet att stänga av datorn.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 13ers3rk:

En installation tar ju typ 10minuter som mest och en uppdatering betydligt kortare. Har man ingen SSD får man väl ta och skaffa en.

Skickades från m.sweclockers.com

Egentligen borde jag inte svara på den typen av tramspåstående, men kan ge dig två exempel från senaste tiden:

Ny Lenovo med 128GB SSD + HD, Intel i3, 8GB RAM, GTX 1050ti. Tog över 4 timmar att uppdatera färdigt W10 efter uppstart och initiala konfigurationerna. Tog tiden. 35 Mb/s internet.

1 år gammal Lenovo i5, 8 GB RAM, 256GB SSD, ingen HD alls. Fall creators update tog någonstans mellan 1,5 till 2 timmar. Möjligen låg det med några andra uppdateringar också som jag inte tänkte på. 100 Mb/s internet

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Känns som att det är flera olika diskussioner som blandas här.

Artikeln framstår som att den i första hand handlar om uppgradering mellan Windowsversioner (de "stora uppdateringarna"). Om Microsoft kunde sluta med nya Windowsversioner som det ska uppgraderas mellan för att hantera detta och verkligen göra "stora uppdateringar" istället så skulle förmodligen många problem som folk upplever minska.

Det blir ju kaos vid varje uppgradering just för att det är en uppgradering, drivrutiner, inställningar som försvinner, m.m.

Sedan har vi det här med hur uppdateringarna i Windows 10 fungerar... att MS skulle backa från att tvinga folk att installera dessa känns högst osannolikt med tanke på att det ur ett större perspektiv var tydligt att det INTE fungerade när dessa inte var tvingande.

Men om MS kunde nå en punkt där fler av de vanliga uppdateringarna inte kräver omstart och att de skulle släppa mer som vanliga uppdateringar istället för nya Windowsversioner så tänker jag mig att det skulle vara mer aptitligt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Antar detta gäller riktigt långsamma system, typ 2000kr datorer eller något med riktigt långsam hdd samt internet?

Tycker alla major uppdateringar har gått hur fort som helst. 3h wtf?
Långt under 1h varje gång.

Exakt min tanke också!, tror det tog max 15 minuter senast

Permalänk

Det som tar tid är väl uppdatering av appar, program och drivrutiner? Där skiljer systemen sig åt beroende på vad man har installerat.
Själva operativsystemet borde inte ta så lång tid att uppdatera om man har ett hyfsat bra bredband och en pigg dator som klarar omstarterna snabbt. Väntar man sen med att ta hem den aktuella kumulativa uppdateringen till senare så sparar man också tid.

Permalänk
Medlem

Om man bortser från tiden det tar att ladda ner uppdateringarna eftersom vi har olika hastigheter på våra linor så har ju de flesta här inne på SC hyfsat snabba datorer och därför tillhör vi den gruppen som inte har några större problem.

Off topic: har läst ett par inlägg i tråden om folk som klagar på reklam i Start menyn. Är jag den enda som inte har någon reklam där överhuvudtaget?

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kevlarheart:

Okej låter bra då jag kör win10. Nästa fråga är då, windows som tidigare dragit in pengar "konstant" eftersom det släppts en version vartannat år, hur drar dom in när säg, ALLA har skaffat windows 10?

Det är där "telemetri" och trycka sina molntjänster kommer in. Bra betalt från NSA att spionera på alla, plus att man kan sälja användardata och trycka in reklam. Guldgruva. Bäst av allt man slipper faktiskt göra ett bättre OS då man kör det som "service".

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av evil penguin:

Känns som att det är flera olika diskussioner som blandas här.

Artikeln framstår som att den i första hand handlar om uppgradering mellan Windowsversioner (de "stora uppdateringarna"). Om Microsoft kunde sluta med nya Windowsversioner som det ska uppgraderas mellan för att hantera detta och verkligen göra "stora uppdateringar" istället så skulle förmodligen många problem som folk upplever minska.

Det blir ju kaos vid varje uppgradering just för att det är en uppgradering, drivrutiner, inställningar som försvinner, m.m.

Sedan har vi det här med hur uppdateringarna i Windows 10 fungerar... att MS skulle backa från att tvinga folk att installera dessa känns högst osannolikt med tanke på att det ur ett större perspektiv var tydligt att det INTE fungerade när dessa inte var tvingande.

Men om MS kunde nå en punkt där fler av de vanliga uppdateringarna inte kräver omstart och att de skulle släppa mer som vanliga uppdateringar istället för nya Windowsversioner så tänker jag mig att det skulle vara mer aptitligt.

Det skulle ju inte skada om de släppte "uppdateringar" lite mer sällsynt. var tredje år eller ännu mer sällsynt. Det är inte så att de tillför någonting användbart i alla dessa "updates" men de förstör en massa system varje gång. Så har man riktigt bra tur blir det att ställa in allt två gånger per år. Till och med win95 som det gnälldes om som fan var stabilare än så.

Permalänk
Medlem

Har aldrig varit med om att enskilda uppdateringar tar över en timme att installera om du inte gör en ny installation där det blir många uppdateringar på en och samma gång. Måste ju vara en riktig stenålders pc folk använder för att det skall ta flera timmar????

Permalänk
Medlem
Skrivet av pontuz72:

Har aldrig varit med om att enskilda uppdateringar tar över en timme att installera om du inte gör en ny installation där det blir många uppdateringar på en och samma gång. Måste ju vara en riktig stenålders pc folk använder för att det skall ta flera timmar????

Laptop med 5400rpm disk.. Fyfan för dem.

Visa signatur

[ASUS P8Z77-V] [INTEL Core i5-3570K@4.2ghz] [HyperX1600/16gb]
[Asus GTX1070] [Samsung 830 256gb x2 ]
[BENQ XR3501] [Logitech G27] [Logitech 3D PRO]

Permalänk

Yay, fler buggar?

Senaste gjorde att jag kunde inte logga in till windows, fick återställa.

Skräp, men ordspråket "fungerar det så laga det inte" gäller starkt här.. För vem lagar sönder saker mer än Microsoft?

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk

Sista stora win10 uppdateringen på en celeron laptop med SSDHD, gigabit internet. Tog en hel dag i praktiken, 10-15 timmar och datorn gick inte att använda till något under tiden. Helt uselt.

Ett tryckeri/reklam företag som efter en större uppgradering till nya datorer tvingades slänga ut win10 och jag fick i uppdrag att installera win7 på alla kritiska system då det inte gick att ha datorer som startar om sig när som helst eller hipp happ började köra in stora uppdateringar mitt under stora print arbeten.

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Hedersmedlem

@-=Sh/\rK=-: Jag känner igen dina upplevelser, tyvärr.

Efter senaste uppdateringen har även en av de nyaste datorerna slutat fungera med nätverkskortet vid omstart (klassiker med W10 för mig) och går inte att fjärrstyra längre pga det (kräver dubbla omstarter för att väcka nätverkskortet, dött vid första) Kommer kräva felsökning och merarbete, helt i onödan.

En av killarna på en liten verkstad ville starta om kassa-datorn eftersom något program krånglade. Pga W10 så startade en uppdatering automatiskt och datorn blev obrukbar i runt en timme. Perfekt när kunderna står i kö.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

@-=Sh/\rK=-: Jag känner igen dina upplevelser, tyvärr.

Efter senaste uppdateringen har även en av de nyaste datorerna slutat fungera med nätverkskortet vid omstart (klassiker med W10 för mig) och går inte att fjärrstyra längre pga det (kräver dubbla omstarter för att väcka nätverkskortet, dött vid första) Kommer kräva felsökning och merarbete, helt i onödan.

En av killarna på en liten verkstad ville starta om kassa-datorn eftersom något program krånglade. Pga W10 så startade en uppdatering automatiskt och datorn blev obrukbar i runt en timme. Perfekt när kunderna står i kö.

Ja mycket konstigt med nätverkskort och win10, när jag installerade min Coffee Lake dator första gången så vägrade win10 att känna igen nätverkskortet på en helt ny dator med rätt drivrutiner och allt... tog säkert två timmar att lösa. Bortkastad tid.

Ja låter verkligen inte kul. Kunderna var nog mindre nöjda. Har en liknande historia från samma företag där de skulle koncepta en trycksak med en kund. Win10 tvångsomstartade sig givetvis under arbetet och tog god tid på sig med en uppdatering. Kunden blev irriterad av avbrottet och för att det tog för lång tid sa att det var oproffsigt och gick. Uppdrag förlorat.

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Don_Tool:

Om man som många inte bryr sig om att uppdatera sin dator när det väl kommer och lägger dom på hyllan tills dom har många hundratals uppdateringar och gnäller över att det tar tid.

Ojojoj! Den här delen är det igenkänningsfaktor på ;)!
För stationära datorn hemma som ofta är igång så upplever jag inga problem med uppdateringarna. Där fungerar det bra utan väntetider som jag upplever som jobbiga. Ja, datorn har tvångsomstartats medan jag spelade elite dangerous för att Microsoft tänkte att det var dags att patcha och starta om men det har bara hänt en gång ;).

Men jag har även en surface pro som Microsoft marknadsfört som både dator och surfplatta. Jag använder den ganska sporadiskt så den ligger ibland utan updates. Så när man ska kolla nå snabbt i sängen på kvällen (nån nyhet eller ett avsnitt innan man ska sova) så inser man att det är patchtid en timma först. Det här har hänt ett gäng gånger... Där blir microsoft-plattan bra mycket sämre än alternativen med android/apple. Efter någon halvtimma ger man upp och tar en annan teknikpryl (typ mobilen) som faktiskt fungerar för det jag vill och när jag vill det.

Tjejen skulle fixa med bilder förra veckan på sin dator också. Den har inte varit igång på några månader så det skulle ju in ett gäng uppdateringar med creators update å grejer.
Och det hade väl varit OK om datorn var användbar i övrigt eller om patcharna hade kunnat köras in 2-3 timmar senare. Men icke!
Det tog ca 8 timmar (ja verkligen - antagligen för att processorn var en i3 med några år på nacken men SSD coh 250Mbituppkoppling) innan hennes laptop blev användbar igen för att microsoft skulle först lägga in uppdateringar. Eller ja,delvis användbar var den väl de första timmarna, men otroligt slö då processorn skulle hantera uppdateringarna före användarens uppgifter så det var hopplöst trist att använda den.
Så jädra surt när man upplever att man behöver vara där för teknikens skull istället för att tekniken finns där för en som användare. Missad målbild upplever jag det som.

Jag förstår idén om att det är smart att faktiskt få in uppdateringar, men när det går ut över användandet så att man inte kan använda datorn samma dag man tänkt använda en pryl så har det blivit fel tycker jag.

Edit:
Kanske ska tillägga att jag inte sågar hela W10 för det här. Mycket är bra med W10 och jag är väl rätt nöjd bortsett från uppdateringsdelen.
Tar vanligen inte upp den här kritiken heller, men med tanke på ditt inlägg kändes det lite passande

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Ojojoj! Den här delen är det igenkänningsfaktor på ;)!
För stationära datorn hemma som ofta är igång så upplever jag inga problem med uppdateringarna. Där fungerar det bra utan väntetider som jag upplever som jobbiga. Ja, datorn har tvångsomstartats medan jag spelade elite dangerous för att Microsoft tänkte att det var dags att patcha och starta om men det har bara hänt en gång ;).

Men jag har även en surface pro som Microsoft marknadsfört som både dator och surfplatta. Jag använder den ganska sporadiskt så den ligger ibland utan updates. Så när man ska kolla nå snabbt i sängen på kvällen (nån nyhet eller ett avsnitt innan man ska sova) så inser man att det är patchtid en timma först. Det här har hänt ett gäng gånger... Där blir microsoft-plattan bra mycket sämre än alternativen med android/apple. Efter någon halvtimma ger man upp och tar en annan teknikpryl (typ mobilen) som faktiskt fungerar för det jag vill och när jag vill det.

Tjejen skulle fixa med bilder förra veckan på sin dator också. Den har inte varit igång på några månader så det skulle ju in ett gäng uppdateringar med creators update å grejer.
Och det hade väl varit OK om datorn var användbar i övrigt eller om patcharna hade kunnat köras in 2-3 timmar senare. Men icke!
Det tog ca 8 timmar (ja verkligen - antagligen för att processorn var en i3 med några år på nacken men SSD coh 250Mbituppkoppling) innan hennes laptop blev användbar igen för att microsoft skulle först lägga in uppdateringar. Eller ja,delvis användbar var den väl de första timmarna, men otroligt slö då processorn skulle hantera uppdateringarna före användarens uppgifter så det var hopplöst trist att använda den.
Så jädra surt när man upplever att man behöver vara där för teknikens skull istället för att tekniken finns där för en som användare. Missad målbild upplever jag det som.

Jag förstår idén om att det är smart att faktiskt få in uppdateringar, men när det går ut över användandet så att man inte kan använda datorn samma dag man tänkt använda en pryl så har det blivit fel tycker jag.

Edit:
Kanske ska tillägga att jag inte sågar W10 för det här. Mycket är bra med W10 och jag är väl rätt nöjd utöver uppdateringsdelen.
Tar inte upp det vid första bästa tillfälle, men här kändes det lite passande

Så det är alltså här vi är med datorer år 2018. Det känns inte värdigt...

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem

En sak jag gärna motsäger mig är deras vilja att installera uppdateringar lite när dom känner för det.
Häromdagen hade jag suttit vid datorn några timmar för att sen gå iväg och duscha, kommer tillbaka och ser den håller på och uppdaterar. Fick inget meddelande från systemet om att en uppdatering "låg och väntade" om man säger så, ingenting.
Har inget emot att uppdatera men låt åtminstone mig välja när tack.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

En sak jag gärna motsäger mig är deras vilja att installera uppdateringar lite när dom känner för det.
Häromdagen hade jag suttit vid datorn några timmar för att sen gå iväg och duscha, kommer tillbaka och ser den håller på och uppdaterar. Fick inget meddelande från systemet om att en uppdatering "låg och väntade" om man säger så, ingenting.
Har inget emot att uppdatera men låt åtminstone mig välja när tack.

Skickades från m.sweclockers.com

Känner samma, hoppas de kommer någon inställning så att man kan stänga av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av briska:

Känner samma, hoppas de kommer någon inställning så att man kan stänga av.

Sure, jag köper att att den ibland ropar till mig Installera följande Creators Update nu, massa nya förbättringar etc etc. Starta om nu eller schemalägg ett senare uppdateringstillfälle eller vad det nu står, inte bara att den helt random bestämmer själv.
Vet dock att jag ibland har fått upp nån timer som säger nånting i stil med följande uppdateringar börjar installeras om 5min. Tryck på valfri knapp för att avbryta.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X